Jump to content
Juoksufoorumi.fi

kimmoke

Talvijuoksukengät ?

Recommended Posts

En löytänyt haulla suoraan tälläistä ketjua joten... Milläs porukat juoksee PK:t talven läpi ?

Itse juoksin kalvollisilla Lidl Crivit pro kengillä pari talvea, mutta nyt ne on lähes riekaleina kankaat sivuista. Pohjat on ihme kyllä kestänyt.

Pitäisi jotkut hommata ja klassinen kysymys nastat vai kitkat ? Kalvolliset saisi olla sohjokeleille eli joka sään yleisjuoksu kenkää.

Viime talvenahan aihetta paljonkin foorumilla käsiteltiin. Mulla ei ole koskaan ollut nastalenkkareita ja niitä kelejä on hyvin harvoin, jolloin sellaiset oikeasti tarvitsisi. Viime talvena taisi olla pari kertaa. Vaimennus on ainakin Helsingissä tärkein talvelle, joten olen miettinyt sitä, että olisiko Hoka Clifton sopiva. Viime talvena mulla taisi olla vanhat Adidas Sequence Boostit ja Hoka Claytonit talvikäytössä. Mitä tulee sitten Hatapan maastureihin, niin ne ovat parhaat, jos on lunta. Juoksin viime talvena Mizuno Wave Harrierilla, mikä oli siinä mielessä hyvä, kun niiden nappulat ovat kuin hain hampaat ja pureutuvat hyvin lumeen. Olin ostanut ne jo joku 5 vuotta aikaisemmin, mutta lumettomien talvien takia käyttö oli jäänyt vähiin. Niillä tuli pitkiksiä myöten paljon lenkkejä juostua ja pidin juoksutuntumasta, mutta sitten jos oli paljasta, routaista asfalttia, ne olivat vähän turhan kovat. Niinpä luulen, että paras yhdistelmä näitä kahta maailmaa olisi Hoka Evo Mafate. Siinä on vain se huono puoli, että pohjat kuluvat ilmeisesti nopeasti ja kengät ovat kalliit. Muuten varmaan täydellinen talvijuoksukenkä. 

https://baltsu.wordpress.com/2018/08/13/onko-hoka-evo-mafate-paras-talvijuoksukenka/

Tuleva talvi taitaa mulla mennä niin, että joku Clifton 5 tai vastaava tossupari lumettomalle ajalle ja entiset maastojuoksukengät niille keleille, kun on lunta. Toivotaan, ettei tule jäistä pääkallokeliä kovinkaan paljon, kun ei mua oikein huvita nastureita ottaa käyttöön.

28 minuuttia sitten, hatapa kirjoitti:

jäisille keleille nastat.

Silloin kun on kunnolla (tappo)jäistä ja nastoja oikeasti tarvitsee, ei ulos lenkille ole ilman niitä mitään asiaa tai ainakaan juoksemisesta ei tule mitään.

Nämä Asicsit ovat parhaat mitä olen kokeillut, niillä pärjää ja jalat pysyvät bonuksena kuivina:

asics-t3k0n-9711c.jpg

Yhdet laadukkaat nastakengät on hyvä omistaa, ne kestävät vuosia käytössä ja eipähän enää tarvi miettiä liukkailla keleillä kannattaako lähteä ollenkaan.

Sarvan Xero kolmosilla olen juossut kolme talvea kelien niin vaatiessa. Yhtään en osaa sanoa kuinka paljon kilsoja noissa on koska silloin aikoinaan kun ne ostin en vielä pitänyt kirjaa, arvioisin että +500km ainakin.  Ihmeen hyvin ovat kestäneet, viime talvena pari nastaa ruvennut vähän kääntymään, mutta noilla paahtaa menemään vielä pari talvea.

Liputan myös Sarva Xeron puolesta, mitä talvisiin keleihin tulee. Kengät on tällaiselle raskaammallekin juoksijalle yllättävän hyvät! Ostin myös viime talvena/ keväänä alesta Inov-8 talvinastarit. Mielenkiinnolla odotan, millaista niillä on juosta jäisellä kelillä. Suunnistaessa ovat toimineet vähintään ok. Täällä susirajalla tarvitsee kyllä nastoja; muuten tulee turhaa jumia vähän joka paikkaan. Nyt olen tainnut kahtena talvena käyttää nastakenkiä ja ero entiseen on ollut kyllä huima juoksun nautittavuuden suhteen.

18 tuntia sitten, kimmoke kirjoitti:

Joo talvella tulee helposti rasitusvammoja jos joutuu juoksemaan varoen joka askelta, juoksun rentous kärsii.

Pitääkin kattoa noi Sarva Xero 4, kun itsekään ei ole ihan höyhensarjaa.

rasitusvammoja tulee talvella usein sen vuoksi, kun juostaan routaisilla teillä. Silloin auttaa hyvin vaimennetut kengät ja juokseminen mahdollisimman paljon juoksumatolla. Monien nastalenkkareiden ongelma on jonkinlainen kovuus/rajuus, mikä laittaa akillesjänteet koville. Toki eiväthän kaikki kengät ole samanlaisia, mutta noin yleisesti ottaen.

3 tuntia sitten, m-52 kirjoitti:

https://www.premiumsport.fi/tuote/inov-8-nastalenkkari-arctic-talon-275/. Jos nastoja haluaa, nuo ovat varmaan parhaasta päästä.

Kivannäköiset. Noissa kiinnittyi huomio kahteen asiaan. Nastoitusta ei ollut kantapään takaosassa ja nauhareikiä ei ollut ylempänä.

Itellä on aika ohuet lasinilkat ja uimaräpylän muotoinen jalkaterä. No ruuvattavia nastoja saa kyllä jotka saa samalla työkalulla poiskin.

Pitää noitakin kokeilla ei vaan taida olla Riihimäen Sportiassa.