Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jenniemilia

Ylimielinen suhtautuminen hitaampiin juoksijoihin

Recommended Posts

21 minuuttia sitten, NORDMAN kirjoitti:

Olen useasti huomannut että ns. urheilupiireissä kohdellaan ja arvostetaan eri henkilöitä paljolti pelkästään heidän urheilusaavutustensa perusteella, mikä inhimillisesti katsoen on sairasta.

Vuosikymmeniä urheilupiireissä - eri rooleissa ja eri lajeissa - liikkuneena en ole tuollaista ilmiötä havainnut. Päinvastoin olen ollut mm. todistamassa kuinka erään kansainvälisesti arvostetun ultrajuoksukilpailun voittaja ja viimeinen maaliintulija (jotka eivät siis entuudestaan tunteneet toisiaan) viettivät yhdessä iltaa kilpailun jälkeen eikä kukaan vähätellyt kenenkään saavutuksia tai nostanut ketään jalustalle siksi, että tämä on muita nopeampi juoksija. 

^ Kärjistettynä esimerkkinä vietin nyt joulukuussa viikonlopun porukassa, jossa oli mukana yksilökesälajin hallitseva olympiavoittaja. Oli silmiinpistävää nähdä lähietäisyydeltä miten eri ihmisten käyttäytyminen muuttui heidän ollessaan eri urheilijoiden parissa, joilla oli erilaisia saavutuksia. Olympiavoitosta on vedettävissä suora jatkumo piirikunnallisten voittoon. Keskimäärin. Valitettavasti. 

Aloittajan kysymykseen, kyllä olen. Tosin onneksi siihen meni kauan ja sitä ennen olin saanut kokea mitä lämmittävintä tsemppausta, myötäelämistä, yhteishenkeä ja pyyteetöntä jeesaamista. Kun koin sen täyden vastakohdan, hämmästyin hetkeksi itsekin, sen verran erikoista toiminta oli.

Onneksi, tällä otoksella, heikolla asenteella varustetut kanssajuoksijat tuntuvat olevan enemmän poikkeus kuin sääntö. Tässäkin lajissa, leijonan ei tarvitse kertoa olevansa leijona.

5 tuntia sitten, NORDMAN kirjoitti:

Olen useasti huomannut että ns. urheilupiireissä kohdellaan ja arvostetaan eri henkilöitä paljolti pelkästään heidän urheilusaavutustensa perusteella, mikä inhimillisesti katsoen on sairasta.

kahdessa urheilu seuras oon ollu...tavannu satoja urheilijoita...monta urheilia tuttuja... en ole törmännyt 

kysyiseen tautiin...ehkä tunnet aivan mulkkuja tyyppejä...

11 tuntia sitten, Reenaaja kirjoitti:

kahdessa urheilu seuras oon ollu...tavannu satoja urheilijoita...monta urheilia tuttuja... en ole törmännyt 

kysyiseen tautiin...ehkä tunnet aivan mulkkuja tyyppejä...

Usein keskimäärin persoonaltaan sitä "mulkumpia", mitä ylemmäs tulosliuskoissa ovat tiensä raivanneet ja mitä pidempään siellä pysytelleet. Julkisuuskuva voi olla täysin toinen. - Urheilijat, jotka eivät ole olleet huippu-urheilijoita tai esimerkiksi edustusryhmissä tai kivenkovaan yrittäneet sellaisiksi, tuntuvat olevan ihmisinä mukavampia. Siis edelleen keskimäärin, poikkeuksia tietenkin on useita.

4 tuntia sitten, NORDMAN kirjoitti:

Usein keskimäärin persoonaltaan sitä "mulkumpia", mitä ylemmäs tulosliuskoissa ovat tiensä raivanneet ja mitä pidempään siellä pysytelleet. Julkisuuskuva voi olla täysin toinen. - Urheilijat, jotka eivät ole olleet huippu-urheilijoita tai esimerkiksi edustusryhmissä tai kivenkovaan yrittäneet sellaisiksi, tuntuvat olevan ihmisinä mukavampia. Siis edelleen keskimäärin, poikkeuksia tietenkin on useita.

Voisin osoittain uskoa tämän, sillä kyllähän lajinsa ehdottomalla huipulle pääseminen ja pysyminen vaatii tietynlaista itsekeskeisyyttä ja narsismia, joten sinne ehkä seuloutuisi asteen mulkumpaa porukkaa herkemmin.

Joskin vaikea sanoa absoluuttista totuutta, kun ei hirveän montaa minkään lajin ehdotonta huippumiestä ole ystäväpiirissä, että voisin tämän allekirjoittaa puoleen tai toiseen. Eikä varmaan kuitenkaan tarvitse olla mulkku pärjätäkseen huipulla vrt esim Viren vs Väätäinen toinen älyttömän mukava ja toinen täysi kyrpä; mitä olen muutaman kerran jututtanut. 

4 tuntia sitten, NORDMAN kirjoitti:

Jonkin verran eri urheilijoita nähnyt, mutta ilmeisesti taso ei ole ollut riittävä kun tuo mulkkututka ei ole värähtänyt. Mutulla sanoisin että mulkkuja ei ole sen enempää kuin muissakaan ammattiryhmissä. Keskustelun aiheet ja usein myös sävy toki muuttuu jonkin verran sen mukaan kenelle puhutaan, mutta mihinkään v...maisuuteen tai ylimielisyyteen sen ei pitäisi antaa aihetta enkä tällaiseen ole törmännytkään.

23 tuntia sitten, spiros kirjoitti:

pojat peli poikki ja asiaan vaikka kuperkeikkoja lumessa heitteleen jos tunteet kuumenee , hyvää uutta vuotta siitä huolimatta !

Jaa iski näköjään sensuuri ja joku hengen tuotos jäi näkemättä. 

No joka tapauksessa: Siinä vaiheessa kun on paviaaniksi ja apinaksi haukuttu, vaikka ne editoidaankin jälkikäteen pois, niin minulla ei ole tapana ottaa asioita keveästi. On tosimiehiä ja sitten on sitä toista sorttia.

Saapa nähdä iskeekö sensuuri tähänkin viestiin.

• Like 1
  • Haha 1