Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jenniemilia

Ylimielinen suhtautuminen hitaampiin juoksijoihin

Recommended Posts

Täysin eri mieltä. Aiheesta riippuen voi laittaa lekkeriksi. Tietyt otsikot minun mielestä vaatii asiallisuutta ja laadukkuutta.

Tässä tapauksessa aiheen aloittaja kyseli asiallisesti muiden kokemuksista. Alkoi sitten tulemaan ihan muuta puuta heinää, ei varmasti ollut sitä mitä halusi lukea. Joku taso kyllä pitää olla ja pysyä aiheessa.

Toivottavasti aloittaja osallistuu vielä foorumin keskusteluihin.

Asioista saa ja pitääkin olla eri mieltä, kunhan on hyvät perustelut sille. Nyt kun keskustelu siirtyä täysin eri raiteille on sillä oma erinomainen keskustelupaikka, missä voi keskustella sensuroimatta. Ihan ensimmäiseksi ei sinne uudet ja innokkaat juoksun harrastajat eksy.

• Like 9

tunti sitten, SteadyRunner64 kirjoitti:

Täysin eri mieltä. Aiheesta riippuen voi laittaa lekkeriksi. Tietyt otsikot minun mielestä vaatii asiallisuutta ja laadukkuutta.

Tässä tapauksessa aiheen aloittaja kyseli asiallisesti muiden kokemuksista. Alkoi sitten tulemaan ihan muuta puuta heinää, ei varmasti ollut sitä mitä halusi lukea. Joku taso kyllä pitää olla ja pysyä aiheessa.

Toivottavasti aloittaja osallistuu vielä foorumin keskusteluihin.

Asioista saa ja pitääkin olla eri mieltä, kunhan on hyvät perustelut sille. Nyt kun keskustelu siirtyä täysin eri raiteille on sillä oma erinomainen keskustelupaikka, missä voi keskustella sensuroimatta. Ihan ensimmäiseksi ei sinne uudet ja innokkaat juoksun harrastajat eksy.

tunti sitten, MikkoVe kirjoitti:

^ Hyvin puhuttu! Olen täysin samaa mieltä ja ilmoitinkin ylläpidolle asiattomista viesteistä ja pyysin lukitsemaan ketjun. Off topicin irrottaminen omaksi ketjukseen toimi vielä paremmin. 

Siinä kaksi parastakin jeesustelijaa vetää topikkia sivuraitelle niin että kipinät sinkoilee.

Tätähän se ylimielisyys teettää.

• Like 1

Yllä olevaan viitaten, jatkot off topic -ketjuun kiitos! 

Ja aiheeseen liittyen, itse en ole kokenut ylimielisyyttä muilta juoksijoilta. Lajiin ja muuhunkin liikuntaan myöhäisheränneenä en ole leipääni ansaitsemassa tällä hommalla, joten käyn kisaa vain itseäni vastaan. Positiivisella tavalla omaksi motivaatiotekijäksi toki seuraan ja kadehdin parempien suorituksia! Joskus vertailu kertoo karua tarinaa omista puutteista, mutta niiden esille kaivaminen on omia tekosia, ei muilta tullutta ylimielistelyä.

• Like 5

Omassa kokemusessa ei ole juoksun puolelta mitään sanottavaa koska en ole kisannut enkä osallistunut mihinkään ryhmä-aktiviteetteihin, mutta edeltävän lajin puitteissa, jonka piirit oli pieniä, kokemuksia on jonkinlaisia  ja yksi mikä erityisesti pisti silmään on ns. some-piirit, eli jos et somessa pyöri ja tykkäile ja taputtele selkään niin jäät ulkopuolelle.

Ja toisaalta skitsofreenisesti kritiikki somessa otetaan hyvin raskaasti, jopa ylivoimaisen raskaaksi. Eikä pelkkä kritiikki vaan jo pelkkä ei-tykkääminen voi olal ongelma josta katkeroituminen alkaa.

En tiedä onko syynä sitten some-kulttuurin vähäeleisyys verrattuna kasvoista kasvoihin käytäviin keskuteluihin jotenkin ongelma, eli se on vuorovaikutusta jossa kaikki vaikutteet kertautuu toiseen potenssiin, pienistäkin väärin sanomisista kasvatetaan oikein kunnon loukkaantumis-hautomo josta kerta toisensa jälkeen villimmät loukkaantumis-fantasiat pusketaan esiin. Aika hämäriäkin katkeruuspatoutumia on tullut todistettu (toki näinhän se on tosielämässäkin kun asioita ei kohdata). Enkä kiellä etteikö itsellänikin olisi näin ollut, tykkäämisen ja tykkäämättä jättämiset on piiretty vihkon reunaan ja niitä aina yön kähmeessä unettomina tunteina (joita riittää) katkerasti lasketaan että: 'kuka nyt on katkera minua kohtaan'.  Siksi ei hirveästi tästä tykkäyskulttuurista pidä, tälläkään foorumilla. Entiswanha tapa vuorovaikuttaa kirjallisen kehun tai haukun kautta oli minusta kaikin puolin terveempi kuin tämä nykyinen tykkäys-kulttuuri.

Kisapaikalla ja kasvoista kasvoihin on sitten toinen juttu. Toki kun kuitenkin satuin kansallisessa kärjessä kisaamaan (marginaalilaji niin lahjattomat kansallisen tasonkin kisaajat pääsee mitalleille) niin kyllä sitä vaivoin piiloteltua katkeruutta ja torailua tuli vastaan sitäkin. Ja en väitä ettenkö omia epävarmuuden kokemuksiani olisi projisoinut toisiin ja kokenut heidän katkeruuttaan ja torailua joka todellisuudessa oli omaani. Ihan hyvä nyrkkisääntö näissä asioissa on se että jos kuvittelet toisesta jotakin, esim vähättelyä, niin todennäköisesti vain heijastelet omaa vähättelyäsi häneen. Ei toki aina, ja itse olen joutunut tekemään melkoisen työn päästäkseni tuosta eroon, enkä vapaa ole siitä vieläkään. Tämmöisen henkilökohtisen heikkouden tunnustan, koska muuten olen täydellinen ihminen.

Itseään hierarkiassa alhaisemmille (eli huonommin pärjänneille) sitä sympatiaa on helpompi osoittaa ja jopa toimia kannustavasti, koska hiljaisen sopimuksen mukaan minä olen siinä se ylhäisempi ja parempi. Ongelmia tulee jos tuo ylemmyyssuhde kiistettään (kuten tasaveroisten kilpailijoiden kesken tahtoo käydä). 

Ja ylimielisyys tai muu "häiriökäyttäytyminen" pärjäämisen kanssa on ongelma toki muutenkin, ihminen vaan voi käyttäytyä tökerosti jos joku pitkäaikainen tavoite on täytynyt (tai ei ole täyttynyt). Minusta tässä pitäisi muidenkin antaa vähän armoa ihmiselle jos sanat ja teot ei aina ihan miellytä, taustalla voi olla valtava tunnemylly joka purkautuu epäsovinnaisella tavalla. Jotenkin tuntuu että tällä hetkellä tämän topikin mukaan kuvitellaan että me elämme jonkinlaisessa tunnetyhjiössä, jossa ei saa säröjä olla eikä paineet saa päästä mihinkään suuntaan (toki elämäntapavittuiliat on sitten erikeen).

Että tällä tavalla raadollinen teksti.

• Like 2

Alkuperäiseen aiheeseen palaten. Eipä tulisi mieleenkään aliarvioida hitaammin tai vähemmän juosseita. Duunissa kun kaveri yksi päivä sanoi, että juoksi eilen 8km ja samaan hengenvetoon kysyi että juoksinko minä eilen. Suorastaan hävetti sanoa, että juoksin 18km ja heti perään piti selitellä, että se oli sellainen puolipitkä. Lähinnä yritän kannustaa ko herraa että kävisi lenkillä.

Tällä foorumilla suurin osa kommenteista tai ohjeista omaan juoksemiseeni on ihan asiallisia. Toki muutamia outojakin kommentteja tulee, mutta ne osaa jättää omaan arvoonsa. Toki jos lukee foorumia ensimmäisiä kertoja niin voi olla vaikea erottaa oikea väärästä.

• Like 3

Ei ole oikeita tai vääriä juoksijoita, eikä edellinenkään tietenkään sitä tarkoittanut. Jumala... eiku joku sen määrittää, mitä mää...

Itse olen saanut tältä palstaltakin vain apuja ja neuvoja juoksemiseen, todellisuudessa väheksyvää asennetta en ole kokenut oikeastaan missään vaiheessa. Konkreettisesti sain noin 80km peesin KK80:lle ja muutoinkin kaikki viestit ovat olleet joko tukevia tai tavoitteen realistisuuden pohdintaan johdattavia. 

Itse olen heittänyt ehkä pari "huonoa läppää" kasvissyönnin tai puolimaratonin ajan suhteen, mutta toivottavasti ne ovat menneet hyvinä läppinä. Olihan toi puolikkaan "pilkattu aika" sekunnin huonompi kuin oma ENKKA😁 allekirjoituksessa....

Mutta kun iso B on kutakuinkin tunnistettavasti nostettu esiin, niin hänen blogissaan on kyllä erittäin hyvääkin sisältöä tarjolla. Ihan kaikkea ei tarvitse lukea kirjaimellisesti, mutta ainakin itse käyn säännöllisesti katsomassa olisiko siellä jotain hyvää tarjolla.

• Like 3

12 minuuttia sitten, ErAh kirjoitti:

Mutta kun iso B on kutakuinkin tunnistettavasti nostettu esiin, niin hänen blogissaan on kyllä erittäin hyvääkin sisältöä tarjolla. Ihan kaikkea ei tarvitse lukea kirjaimellisesti, mutta ainakin itse käyn säännöllisesti katsomassa olisiko siellä jotain hyvää tarjolla.

Täytyy kyllä itsekin todeta että vaikka itsekin vedin B:n mukaan, kun en ole liiemmin täällä foorumilla kommenteista välittänyt suurelta osin. Mutta blogissa käydessäni (viimeisen kommenttini jälkeen tähän puuhun ennen tätä)ihmettelin monessa kohtaa että onko sama henkilö kyseessä. Ihan fiksun oloista juttua monessakin kohtaa. Toki bogissakin on noita ylimielisiä kohtia ja ymmärrän ettei asiasta pidetä.  Ehkäpä itsekin turhan herkästi olen osista kommenteista ärsyyntynyt kun on jäänyt leuhkan miehen kuva ja jota itse ihmisessä vihaan eniten jos leuhkii eli toisinsanoen on ylimielinen. 

Enpä ole tainnut itse kertaakaan kuulla mitään negatiivista omista juoksemisista paitsi niiltä jotka ei harrasta mitään. Oon ne luonnollisesti jättänyt omaan arvoonsa. Keskityn vain niihin positiivisiin asioihin ja sillä pääsee jo aika pitkälle. 

Töissäni on yksi aloittelija rouvashenkilö joka tulee mulle aina intopinkeenä selittelemään omista juoksu- tai uintikokemuksistaan. Minusta se on mahtavaa kuunnella hänen tarinoitaan. Oon koettanutkin kannustaa siihen liikuntaan ja siihen, et löytää ratkaisun milloin mihinkin ongelmaan. 

2.asia. Täällä juoksufoorumilla ei ole tainnut kertaakaan tulla mitään negatiivista. Yleensä viestit on olleet enemmänkin kannustavia ja vastauksia niihin ongelmiin joita itselläkin välillä(aina) on. 🙂 

• Like 5