Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jenniemilia

Ylimielinen suhtautuminen hitaampiin juoksijoihin

Recommended Posts

Kirjoituksia tosiaan kun lukee, väärinymmärryksen vaara on suuri. Mikä olisi tarkoitettu sarkastiseksi tai hauskaksi ei välttämättä välity lukijalle.

En ole kauheasti edes miettinyt asiaa ennen tätä. Kyllähän se voi kuulostaa jollekin tylyltä, kun itse voivottelen jatkuvasti hidasta vauhtia ja olemattomia viikkokilometrejä (noin 40 tällä hetkellä). Ne ovat ehkä enemmän vain toteamuksia itselle, sitä on pettynyt omaan vointiin ja kuntoon eikä tarkoitus ole nimittää ketään 40 km, alle tai yli juoksevaa huonoksi. Pyrin yleensä kylläkin kirjoittamaan minä-muodossa.

Mitä näihin blogeihin ja ihmisiin tulee, jotka jakavat ainoat toimivat ohjeet miten juosta ja mitä määriä, oletko kuullut Dunning-Kruger- vaikutuksesta?;)

En jaksa lukea koko sivuraiteille eksynyttä keskustelua, mutta suoraan kommenttina aloitukseen: aivan käsittämätöntä perseilyä noiden kommentoijien asenne.

Mun kohtaamista juoksijoista 95% on todella kannustavia ja myös aloittelijoihin ja hitaampiin juoksijoihin rohkaisevan positiivisesti suhtautuvia. Valitettavasti pari kertaa olen törmännyt siihen, että jopa yhteislenkkien vetäjien ja tapahtumajärjestäjien mielestä (rivien välistä luettuna) niihin ei saisi osallistua, jos ei ole tarpeeksi nopea ja kovakuntoinen juoksija. Tai sitten juoksijoihin, jotka turhautuvat aloittelijoille suunnatulla yhteislenkillä, jos joku pyytää hidastamaan tai kävelemään välillä. 

Juoksu - ja mikä tahansa liikunta - pitäisi olla iloa ja terveyttä tuottava harrastus, johon kenellä tahansa on oikeus kuntotasosta riippumatta.

Onneksi nykyään myös hitaan pk-lenkkeilyn arvostus tuntuu olevan kasvussa, ja monet kertovat ylpeinä, kuinka ovat viimein oppineet juoksemaan tarpeeksi matalilla sykkeillä.

Kun tällaiseen törmää somessa niin silloin on vain parasta suoraan estää kyseisen henkilön kommentit. Näitä on ollut aina ja tulee aina olemaan. Tuskin on sen enempää juoksussa kuin muissakaan lajeissa. 

Jokainen harjoittelee omista lähtökohdista ja omilla tavoitteilla. Turha siinä on muiden kritisoida paljonko sitä aikaa haluaa käyttää juoksuun. 

Mielestäni ylimielistä suhtautumista ei tarvitsisi olla. Onhan se kuitenkin nopeampienkin juoksijoiden etu, että mitä enemmän osallistujia tapahtumissa käy: silloin heilläkin on varmemmin tulevaisuudessa hyviä kilpailuja mistä valita, ettei käy niin että osallistujakadon takia kilpailut jäävät järjestämättä, kuten on jo monien tapahtumien osalta käynyt.

Esim. Suomen ykkösmaraton Helsinki City Marathonissa on osallistujamäärät olleet laskusuunnassa. Varmaankin kakkien yhteinen etu, että kaikissa aikatavoiteryhmissä 2 h 20 min - 6 h välillä tulisi lisää juoksijoita.

• Like 1
  • Thanks 1

Mahtuuhan noita ylimielisiä, niin juoksijoihin, kuin muillekin aloille. Ylimielisyyden voittamiseksi pätee hyvin ; ’fiksumpi moikkaa ekana’. 

Tällä tarkoitan lajitoverin kunniottamista ja samalla myös tietynlaista oivaltamista. 

Nuorena pidin yli kolmen tunnin maratonin juoksijoita täysinä luusereina.

Nykyään pidän yli 3,5 tunnin maratoonareita täysinä luusereina.

Ensi vuonna, kun itsellä maraan menee ehkä jo lähes neljä tuntia, taidan pitää yli neljäntunnin maratoonareita täysinä luusereina.

Ja sitä rataa...…:)

Näin voin helposti kirjoittaa somessa, vaikkapa vain hetken hurmiossa tai provosoidakseni, ja joku luulee että olen tätä mieltä.

Suosittelisin kaikkia ottamaan somesta kaikki se positiivinen anti mitä sieltä irtoaa ja jättävän ikävät asiat someen, sillä todellinen maailma on kuitenkin aina jossain toisaalla.

• Like 5
  • Haha 1

15 minuuttia sitten, Prefontane kirjoitti:

Nuorena pidin yli kolmen tunnin maratonin juoksijoita täysinä luusereina.

Nykyään pidän yli 3,5 tunnin maratoonareita täysinä luusereina.

Ensi vuonna, kun itsellä maraan menee ehkä jo lähes neljä tuntia, taidan pitää yli neljäntunnin maratoonareita täysinä luusereina.

Ja sitä rataa...…:)

Näin voin helposti kirjoittaa somessa, vaikkapa vain hetken hurmiossa tai provosoidakseni, ja joku luulee että olen tätä mieltä.

Suosittelisin kaikkia ottamaan somesta kaikki se positiivinen anti mitä sieltä irtoaa ja jättävän ikävät asiat someen, sillä todellinen maailma on kuitenkin aina jossain toisaalla.

Hyvin kirjoitettu. Itse olen ratkaissut someähkyn pysymällä poissa somesta. Minulla ei ole profiileja Twitteriin, Facebookiin, Instagrammiin jne. Luen vain tätä palstaa ja muutamaa muuta  treenaamiseen liittyvää sivustoa. Olen huomannut, että olo on parempi, kun ei seuraa ihmisten elämää somen kautta, koska se on vain pinnallista ja feikkiä soopaa. Ihmiset antavat itsestään siloitellun kuvan, kuin katsoisi jatkuvaa virtaa mielenterveyspotilaiden osastolta. En halua altistaa itseäni sellaiselle sonnalle ja samasta syystä en katso televisiokanaviakaan. Pelkkää hullujen kotkotuksia kaikenmaailman Temptation Islandeineen ja Posseineen. Karmeata sontaa. Ja myös siksi mikään netissä minua koskeva ei tunnu missään, olen sen suhteen teflonia - miksi häiriintyisin nettikirjoittelusta? 

On 3.10.2018 at 17.40, janttu kirjoitti:

Itse olen harrastanut juoksua nyt jotakuinkin 4-vuotta. En ole törmännyt näissä turun juoksijapiireissä vielä yhteenkään vähättelijään. Oikeastaan päin vastoin, jostain syystä hakeuduin aika nopeasti finnish marathon runnersien porukkaan jossa aloitin maraton koulunkin myöhemmin. Yhteislenkeillä oli silloin tyyliin Klasila, Kukko, Ansio, ja moni muita joita voidaan hyvällä tahdolla sanoa kohtuullisen koviksi menijöiksi. Kaikki tsemppasivat todella paljon ja ovat olleet tähän päivään asti aina käytettävissä jos vaan olen jotain kysyttävää keksinyt juoksusta. Ja oikeastaan sama on jatkunut siitä eteenpäin minne sitten olenkin keksinyt mennä juoksemaan. 

Sitten on tietty muutamat foorumiryökäleet jotka ovat onnistuneet muutaman kerran dissaamaan, mutta enpä hirveämmin välitä siitä jos joku jollain foorumilla tai blogissaan perseilee. 

Joo oikeat juoksijat ei todellakaan vähättäle vaan tsemppaa ja jeesaa. @marski @spiros@ForrestG esim sinun @janttu mainitsemiesi lisäksi näistä ei mitään huonoa sanottavaa. Tiukkaakin palautetta saa, jos pyytää, mut sekin tulee rakentavasti ja kannustavasti.

Itsetunto nollassa ja kuvitellaan itsestään liikoja on huono yhdistelmä

4 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

kyllähän kirjoitusiakin jotkut kommentoivat negatiiviseen sävyyn...minkäs sille voi....:detective:  

kaikkia ei voi mielyttää... eikä ole tarkoituskaan....

Moninäköisyys mielipiteissä pitää mukavasti keskustelun käynnissä, ja viihdettähän tämä kuitenkin on.