Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jenniemilia

Ylimielinen suhtautuminen hitaampiin juoksijoihin

Recommended Posts

17 minuuttia sitten, parek kirjoitti:

Tämä on totta, mutta itse kohautan tuossa vaiheessa olkapäitä ja mietin itsekseni, että noita kommentteja heittävät juoksijat ovat itse hitaita verrattuna kymmeniin tuhansiin muihin oikeasti nopeisiin juoksijoihin.

Tällä linjalla olen itsekin.

Mitä koskee ihmisten omia blogeja niin näitä taas kukaan ei pakota lukemaan ja mielestäni jokaisella on oikeus niissä olla mitä mieltä tahansa, toiset pitävät toiset ei. Se taas on ihan eri asia jos joku haluaa polkea ja väheksyä minun henkilökohtaisia saavutuksia tuulettamalla omilla saavutuksilla. 

Itse olen harrastanut juoksua nyt jotakuinkin 4-vuotta. En ole törmännyt näissä turun juoksijapiireissä vielä yhteenkään vähättelijään. Oikeastaan päin vastoin, jostain syystä hakeuduin aika nopeasti finnish marathon runnersien porukkaan jossa aloitin maraton koulunkin myöhemmin. Yhteislenkeillä oli silloin tyyliin Klasila, Kukko, Ansio, ja moni muita joita voidaan hyvällä tahdolla sanoa kohtuullisen koviksi menijöiksi. Kaikki tsemppasivat todella paljon ja ovat olleet tähän päivään asti aina käytettävissä jos vaan olen jotain kysyttävää keksinyt juoksusta. Ja oikeastaan sama on jatkunut siitä eteenpäin minne sitten olenkin keksinyt mennä juoksemaan. 

Sitten on tietty muutamat foorumiryökäleet jotka ovat onnistuneet muutaman kerran dissaamaan, mutta enpä hirveämmin välitä siitä jos joku jollain foorumilla tai blogissaan perseilee. 

tunti sitten, broot kirjoitti:

Niin kauan kun on omassa blogissaan niin senkun, mutta jos tulee yleiselle foorumille lesoilemaan niin on eriasia. 

Näinhän se on. Ja toisaalta, jos joku kirjoittaa höpöhöpöjuttuja julkisesti omaan blogiin tai julkiselle foorumille, ei tarvitse ihmetellä, jos kaikki eivät ole samaa mieltä.

En myöskään ymmärrä, kun jotkut vetävät netissä herneen nenään, jos joku ei ole samaa mieltä. Minulle on aivan se ja sama, pitääkö joku mielipiteistäni. Itse tiedän missä seison ja minkälaisten periaatteiden takana, ja jos joku on ylimielinen juoksusta tai mistä vaan, saatan napauttaa takaisin, kuten teen kasvokkainkin tosielämässä. I take no shit.

Mm. tänään kaupan kassalla mieshenkilö halusi etuilla kassajonossa ja oli tunkemassa ohitseni, kun kysyi minulta: "Saanko mennä ohi, minulla on vain yksi tuote?" Vastasin tylysti: "Et." Jäi tuijottamaan monttu auki ja seisoi kiltisti odottaen takanani, kun lappasin tavaroita hihnalle. Tarinan opetus? Ei kannata liikaa ajatella mitä mieltä muut ovat.

• Like 2
  • Thanks 1
  • Sad 1

Juu, on olemassa juoksijoita ja ”juoksijoita” ...

Lainausmerkkien sisällä on ne juoksijat, jotka ovat aina oikeassa ja muut aina väärässä vaikka olisivatkin samaa mieltä. Olla väärin samaa mielltä, hmmm...? Joka tapauksessa sanat kertoo enemmän kuin teot (heillä).

Aina on niitä jotka piikittelevät  ja vittuilevat, yleensä he ovat kyllä sitten yksinäisiä, ei heillä ole kavereita juurikaan. Kunhan kiukuttelevat. Näkyy noita olevan tuolla blogimaailmassa..... mutta se siitä.

itse aloitin juok#uhartastukseni ”ei ihan pohjalta”,  mutta kyllä eka 4 tunnin alitus oli liikuttava (?) hetki. Eikä kukaan kyllä vinoillut että ompa surkea aika. Toiset tavoittelee 4 tuntia ja toiset kovempia aikoja. Tsemmpiä vaan treeneihin ja kisoihin, ollaan iloisia omista onnistumisista omien tavoitteitten ja tasomme mukaan.

56 minuuttia sitten, Tak kirjoitti:

Näinhän Tarinan opetus? Ei kannata liikaa ajatella mitä mieltä muut ovat.

Kun kysyttiin 98v rouvalta onko katunut mitään tai mitä antaisi ohjeeksi nuoremmilleen, hän sanoi "älkää miettikö turhaan mitä muut ajattelee sinusta, kun hyvin suurella todennäkösyydellä he ajattelee vain itseään"

• Like 2
  • Haha 2

Kyllä tuo on erittäin havaittu ilmiö. Jostain syystä jotkut yrittävät päteä omalla nopeudella ja yrittävät loukkaantua siitä, että joku juoksee tai hölkkää hitaammin. On tietenkin sinänsä kiinnostavaa, että kukaan näistä pätijöistä ei ole saavuttanut yhtään mitään edes kansallisella tasolla, vielä vähemmän kansainvälisellä, eli aika tyhjänpäiväistä se avautuminen on. Joku Lasse Virén tai Kenenisa Bekele voisi tietenkin halutessaan ihan uskottavasti avautuakin hitaammista juoksijoista, tosin en ole koskaan kuullut oikeiden huippujen vaivautuvan, he antavat tulosten puhua.

Oikeasti ei voi käsittää mitä tuolla edes saavutetaan. Jos tekee kovan tuloksen, käy sen jälkeen suihkussa, hieronnassa ja paikallisessa ravintolassa illallisella ja sieltä ulos tullessa näkee viimeisten juoksijoiden tulevan maaliin, niin ei kai noiden viimeisten juoksijoiden tuntikausia hitaampi taaperrus vie mitään pois omasta suorituksesta.

Kaikki eivät edes yritä tehdä kovia tuloksia. Maratonkeräilijät juoksevat ehkä vuodessa saman verran maratoneja kuin huippujuoksijat koko uransa aikana. Tulostaso ei välttämättä päätä huimaa, mutta tavoitekin on eri, joten ei ole järkevää edes yrittää vertailla noita.

Asian voi kääntää noille kuittailijoille myös päin naamaa: peränpitäjien hölkkäsarjassa on taatusti parempi tunnelma kun jutustellaan ja jaetaan eväitä, ja myös rahoille saa parempaa vastinetta - osallistumismaksu on sama, mutta kuuden tunnin kulkija saa tuplasti enemmän euroa kohden kuin kolmen tunnin ihmemies. 😉

56 minuuttia sitten, Tak kirjoitti:

Mm. tänään kaupan kassalla mieshenkilö halusi etuilla kassajonossa ja oli tunkemassa ohitseni, kun kysyi minulta: "Saanko mennä ohi, minulla on vain yksi tuote?" Vastasin tylysti: "Et." Jäi tuijottamaan monttu auki ja seisoi kiltisti odottaen takanani, kun lappasin tavaroita hihnalle. Tarinan opetus? Ei kannata liikaa ajatella mitä mieltä muut ovat.

Heh! 😁

Tietenkin jos yhden ostoksen kysyjiä olisi kaksi, niin silloin yhtälö muuttuisi matemaattisesti. Keskimääräinen jonotusaika pysyy kaikille samana, mutta sen sijaan että kaksi odottaa yhden takana, niin yksi odottaisi kahden takana - pettyneitä jonottajia olisi vähemmän. Perinteinen jonon optimoinnin esimerkki tuo.

Ehkä tarinan perimmäinen opetus on se, että nyt jo katoavaa kansanperinnettä olevan max. viiden ostoksen pikakassat pitäisi palauttaa, koska oikeasti yhden ostoksen ostajille on melko järjetöntä odottaa kolmen täyden ostoskärryn takana. Ongelma on se, että kaupat eivät noita ahneudessaan halua pitää, koska olettavat että joku jättää sen kuudennen ostoksen tekemättä siksi että pääsee viiden ostoksen kassalle.

Mutta noin muuten kannattaa kyllä pitää puoliaan. On minultakin kysytty lentokoneessa että sopiiko paikan vaihtaminen, koska joku halusi päästä matkaseuralaisensa viereen. Koska olin paikalla, joka oli mieluisampi, vastasin että ei käy. 

8 tuntia sitten, Jenniemilia kirjoitti:

Oletteko havainneet (kestävyys)juoksun piirissä tiettyä ylimielistä asennetta aloittelevia ja hitaampia juoksijoita kohtaan?

Ensin on sanottava, että ylivoimaisesti suurin osa tapaamistani juoksun harrastajista (livenä ja netissä) on erittäin ystävällisiä ja avuliaita. 

Mutta välillä myös tulee tunne, että omia henkilökohtaisia saavutuksia ei saisi jakaa, jos on ihmisiä, jotka tekevät saman paljon paremmin.

Muita lajeja harrastavilla tuttavillani ei ollut samanlaisia kokemuksia kuin minulla kestävyysjuoksun parista.

Kerron muutaman kuvaavan omakohtaisen esimerkin.

1. Törmäsin hetki sitten erään kokeneen kestävyysjuoksijan blogiin, jossa hän puhui neljän tunnin maratoonareista "heikkotasoisina" ja tyrmäsi hitaat pitkät juoksulenkit turhina, koska on ihan yhtä helppoa tuijottaa Netflixiä ja vetää irtokarkkia sohvalla. Olinpa juuri silloin tullut hyvin nautinnolliselta hitaalta kolmen tunnin juoksulenkiltä ja söin onnellisena isoa ja hyvää ateriaa. Ilmeisesti olisi pitänyt lähteä toiselle lenkille, enhän ollut käytännössä oikeasti edes treenannut, kun olin juossut hitaasti.

2. Kesällä kysyin eräässä juoksuun liittyvässä yhteydessä neuvoja, kun kesän hellejakso vei yöunet ja halusin silti juosta ohjelman mukaan. Olin aloittanut juoksutreenit pidemmän tauon jälkeen, ja juoksin sillä hetkellä n. 50 kilometriä viikossa. Sain kokeneelta juoksijalta neuvoja, että minun pitäisi juosta enemmän – hän oli itse itse nukkunut kuin tukki kun juoksi 200 km viikossa. Kun sitten vastasin, että olen aina ollut huono nukkuja ja silloinkin kun juoksin 80 km viikossa maratonia varten, en nukkunut tämän paremmin, eli en uskoisi määrien lisäyksen auttavan. Juoksija vastasi, että kokeilematta ei voi tietää – paitsi että kai minä sitten olen kokeillut, jos kerran oma rajani tuli jo niin alhaalla vastaan kuin 80 viikkokilometrissä.

3. Kun jaoin eräässä paikassa kuvan itsestäni onnellisena erään juoksutapahtuman maaliviivalla, ainoa kommentti kuvaan tuli eräältä vanhemmalta juoksijalta, joka totesi, että hän on juossut tuon saman tapahtuman tuntia minua nopeammin. 

Tämä on ollut mielessäni jatkuvasti viime aikoina. Pohjautuu pääosin omiin havaintoihini, mutta myös keskusteluihin juoksua harrastavien tuttujen kesken. Kiinnostaisi kuulla keskustelua ja mielipiteitä. 

Joo, en itsekään välittäisi ylimielisistä kommenteista, ei kannata liian helposti loukkaantua. Tosin en näe noissa kahdessa ylimmässä mitään kauhean ylimielistä, lähinnä mielipide-asioita ja ehkä vähän provosoivasti ilmaistu... mutta tuo kolmannen kohdan kommentti on kyllä aika turha. Jos joku kommentoisi mun aikaani noin, niin alkaisin varmaan treenaamaan hulluna niin että pääsen ensi kerralla kuittaamaan takaisin... 😁

Itsekin kyllä päästän automaattisesti ohitse jos jollakin on vain yksi ostos. Jos siis vain uskallan spontaanisti ehdottaa, mutta jos toinen kysyy niin en kehtaa olla päästämättä. Tosin yleensä se on niin että minut päästetään, mikä on aina mukavaa... 

mä en ole nähny kuin kuolevaisia täällä... ne joilla on enemmän rahaa ovat myös ylimielisiä... eivät kaikki....

paljonko meinaatte viedä mukanaan...kun potkaisette tyhjää....5e seteli ois kiva viedä

yläkertaan.....kuka pirulainen sen tempun tekee,,,:but: ja joka tekee,,,viittiikö tulla kertomaan....ja pystyykö enää puhumaan....ja teidän pyllyjä en täs iässä enää pyyhi....

Älä lähesty sonnia edestä- hevosta takaa... ja mulkkua mistään suunnasta....kuluuu mottoni....:rolleye0012: ja tähän ikään mulkkuja oon nähny jo paljon...odotan lisää....

2009 syksyllä arvoisa jäsen Met antoi ymmärtää, että >3h juokseminen maratonilla on naurettavaa pelleilyä tai jotain vastaavaa. En muista kuinka asia meni, mutta olin ko. Espoon kisassa juossut seinään 34km kohdalla, käyttänyt viimeiseen 5 kilsaan 40 minuuttia, juossut harhaan, meinannut mennä ojaan nukkumaan, kun silmät eivät pysyneet auki. Laahustin maaliin, aika oli jotain 4.09 ja sain vähän ennen maalia joltain katsojalta cokistakin että jaksan eteenpäin. Metin sanat vituttivat. Jälkeenpäin tajusin niiden nerokkuuden. Kysymys on siitä, tyytyykö hölkkäämään vai haluaako juosta. Jos haluaa juosta, niin satsaa siihen vaikka joka päivä. Jos hölkkä riittää, ei tartte mitään juoksufoorumeita tai vastaavia. Silloin voi vetää viinaa vaikka joka ilta ja käydä lenkillä silloin kun huvittaa, kun ei tarvi sitoutua mihinkään. Ei silloin tarvitse olla mukana juoksupiireissä, vaan mennä johonkin työväenopistoon aikaa kuluttamaan. 

Hitaus tai huonot tulokset eivät ole mikään ongelma, vaan se pyrkiikö tekemään asialle jotain. Palaan alkuperäiseen asiaan eli joskus pitää sanoa pahasti kuten Met teki, joten tajutaan, minkä kanssa olemme tekemisissä. Voisin palata lukioni äidinkielen opettajaan. Kun syksyllä 1989 ensimmäisellä tunnilla hän määräsi kaikenmaailman kirjoja, mitkä pitää lukea jne. niin nousi puhetta ja soraääniä. Opettaja kysyi, onko tässä liikaa. Siihen jotkut vastasivat, että on. Opettaja piti hetken tauon, korotti ääntään ja ilmoitti niin, että varmasti kuului lähikortteleihin saakka: "kuulkaas, tänne on tultu tekemään töitä". Seurasin tilannetta huvittuneena, jolloin hän huusi minulle naama punaisena: "mitä virnuilet!" 

Tässä tilanteessa voisin todeta saman: kuulkaas, tänne on tultu tekemään töitä. Ei mikään hitaus ole ongelma, vaan se valmius työntekoon. Aina löytyy nopeampia tai hitaimpia juoksijoita, mutta kysymys on siitä laittoiko kaiken peliin. Jos haluaa olla juoksussa mukana, niin on turha sanoa, että joku on ylimielinen, vaan treenata niin että lyö hänelle luun kurkkuun. Metistä ei ole aikoihin kuulunut mitään, mutta olen vakuuttunut, että voittaisin hänet. Oli muuten foorumin yksi mielenkiintoisimmista hahmoista. 

Minä ite oon semmonen jolkottelija, joka on juossu vuodesta 2011 maratoneja ja maratonin alle 4 tuntiin ja muutamia lyhyitä ultria siihen lisäksi. Jotenkin ittellä on semmonen fiilis aina missä tahansa keskustelupiirissä ym. missä juoksu on aiheena, etten kehtaa suutani avata, koska jostain syystä automaattisesti ajattelen kaikkien olevan kovempia menijöitä kuin minä 😄 ja usein varmasti näin on, ainakin tuolla some-maailmassa tuo tunne on ihan jokapäiväinen. Mutta se ei minua häiritte millään tavalla, oon vaan enimmäkseen kateellinen kun itelläni ei oo samalla lailla aikaa juosta joka viikko yli 100 kilsaa. Se ois nimittäin mahtavaa! 🙂 Samalla kadehdin kyllä niitäkin, jotka saavat juosta vuodet läpeensä vammoitta. Ollapa ittellä joskus niin hyvin nää jolkka-asiat! 🙂

Mutta minä jolkottelen omaks ilokseni vuoden ympäri ja kiitän siitä ilosta koiriani, joita ilman tämä harrastus ei ehkä edes näin aktiivista oliskaan! 🙂

Ps. juu ja annan ilomielin kassajonossa yhden tai kahden artikkelin ostajalle paikkani. Harvoin mulla siellä niin tulenpalava kiire on plus olen itekin saanut tilaa pyytämättä edessä olevilta, jos he ovat minut ja pari ostostani selkänsä takaa bonganneet. 🙂 Hymyn kera! 

• Like 2
  • Thanks 1

20 tuntia sitten, Jenniemilia kirjoitti:

1. Törmäsin hetki sitten erään kokeneen kestävyysjuoksijan blogiin, jossa hän puhui neljän tunnin maratoonareista "heikkotasoisina" ja tyrmäsi hitaat pitkät juoksulenkit turhina, koska on ihan yhtä helppoa tuijottaa Netflixiä ja vetää irtokarkkia sohvalla. Olinpa juuri silloin tullut hyvin nautinnolliselta hitaalta kolmen tunnin juoksulenkiltä ja söin onnellisena isoa ja hyvää ateriaa. Ilmeisesti olisi pitänyt lähteä toiselle lenkille, enhän ollut käytännössä oikeasti edes treenannut, kun olin juossut hitaasti.

Palstan trolli, ei kannata välittää. Mitään järkevää ohjetta kaverilta ei ole tullut mihinkään keskusteluun.

Ehkä blogin motto selittää myös jotain: "If nobody hates you, you,re doing something boring".

15 tuntia sitten, Tak kirjoitti:

Minulla on oikeus!

Tähänkin asiaan pätee sama totuun kun moneen muuhun - "Yksi mätä omena pilaa koko korin."

Valtaosa foorumien kirjoituksista on fiksua ja kannustavaa, mutta ihminen on vaan rakennettu sillä tavalla, että negatiiviset asiat tahtovat pompata silmille. Niistä ei vaan pitäisi välittää, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. 

Huomaan omissakin harjoituspäiväkirjoituksissa välillä lauseita, jotka joku voisi tulkita ylimielisiksi. Esimerkiksi jos joku harjoitus on mennyt huonosti ja tilitän vauhtia "mateluksi" tai jotain vastaavaa. Olen näitä pahimpia itseironisia lausahduksia korjaillutkin jälkikäteen, sillä jos jossain niin netissä väärinymmärrys on kovin helppoa ja selittely vain pahentaa tilannetta.