Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jenniemilia

Ylimielinen suhtautuminen hitaampiin juoksijoihin

Recommended Posts

Oletteko havainneet (kestävyys)juoksun piirissä tiettyä ylimielistä asennetta aloittelevia ja hitaampia juoksijoita kohtaan?

Ensin on sanottava, että ylivoimaisesti suurin osa tapaamistani juoksun harrastajista (livenä ja netissä) on erittäin ystävällisiä ja avuliaita. 

Mutta välillä myös tulee tunne, että omia henkilökohtaisia saavutuksia ei saisi jakaa, jos on ihmisiä, jotka tekevät saman paljon paremmin.

Muita lajeja harrastavilla tuttavillani ei ollut samanlaisia kokemuksia kuin minulla kestävyysjuoksun parista.

Kerron muutaman kuvaavan omakohtaisen esimerkin.

1. Törmäsin hetki sitten erään kokeneen kestävyysjuoksijan blogiin, jossa hän puhui neljän tunnin maratoonareista "heikkotasoisina" ja tyrmäsi hitaat pitkät juoksulenkit turhina, koska on ihan yhtä helppoa tuijottaa Netflixiä ja vetää irtokarkkia sohvalla. Olinpa juuri silloin tullut hyvin nautinnolliselta hitaalta kolmen tunnin juoksulenkiltä ja söin onnellisena isoa ja hyvää ateriaa. Ilmeisesti olisi pitänyt lähteä toiselle lenkille, enhän ollut käytännössä oikeasti edes treenannut, kun olin juossut hitaasti.

2. Kesällä kysyin eräässä juoksuun liittyvässä yhteydessä neuvoja, kun kesän hellejakso vei yöunet ja halusin silti juosta ohjelman mukaan. Olin aloittanut juoksutreenit pidemmän tauon jälkeen, ja juoksin sillä hetkellä n. 50 kilometriä viikossa. Sain kokeneelta juoksijalta neuvoja, että minun pitäisi juosta enemmän – hän oli itse itse nukkunut kuin tukki kun juoksi 200 km viikossa. Kun sitten vastasin, että olen aina ollut huono nukkuja ja silloinkin kun juoksin 80 km viikossa maratonia varten, en nukkunut tämän paremmin, eli en uskoisi määrien lisäyksen auttavan. Juoksija vastasi, että kokeilematta ei voi tietää – paitsi että kai minä sitten olen kokeillut, jos kerran oma rajani tuli jo niin alhaalla vastaan kuin 80 viikkokilometrissä.

3. Kun jaoin eräässä paikassa kuvan itsestäni onnellisena erään juoksutapahtuman maaliviivalla, ainoa kommentti kuvaan tuli eräältä vanhemmalta juoksijalta, joka totesi, että hän on juossut tuon saman tapahtuman tuntia minua nopeammin. 

Tämä on ollut mielessäni jatkuvasti viime aikoina. Pohjautuu pääosin omiin havaintoihini, mutta myös keskusteluihin juoksua harrastavien tuttujen kesken. Kiinnostaisi kuulla keskustelua ja mielipiteitä. 

• Confused 1
  • Sad 4

Eiköhän elämän joka sektorilta löydy näitä kaikesta kaiken tietäviä, joiden suhtautuminen toisiin ihmisiin on mitä on. Mielestäni asialliset ihmiset on niitä, jotka ymmärtävät, että ihan jokainen voi oppia ihan jokaiselta. Siis esimerkkinä 2.30 maratoonari voi ihan aikuisten oikeasti oppia 6h maratoonarilta (ja vaikka mitä!). Toisekseen sitten jokainen on joskus lähtenyt jostain, kaikki ei ihan nollista kiitos lapsuuden aktiivisuuden. Itse ainaskin olen elänyt erittäin urheilullisen lapsuuden ja kunto minulla ei ole oikeastaan ikinä ollut huono. Ehkä juuri tämän takia osaan ihan älyttömästi arvostaa niitä, jotka aloittavat about nollasta aikuisena - tuo on ihan älyttömän hankalaa ja vaatii kyllä erilaista ponnistelua kuin meillä "uudestaanheränneiltä"! Kolmanneksi mielestäni elämässä selviää sitä paremmin, mitä vähemmän antaa muiden ihmisten vaikuttaa omiin tekemisiin. Neuvoja on hyvä ottaa vastaan, joskus myös kehut ja ylistykset on ihan kivoja, mutta perimmäisen vastuun sitä kantaa teoistaan vain itselleen. Aika äkkiä on kierteessä, jossa itselle tärkeät asiat muuttuu siihen, että tärkeämpää on todistaa muille "kyllä minäkin pystyn". Tuossa kohdin ollaan mielestäni hairahduttu elämäntarkoitukseen vievältä polulta syrjään. Niille, jotka sitä ei vielä tiennyt, niin elämän tarkoitushan on tulla onnelliseksi tekemättä muita epäonnelliseksi. Tulipahan nyt sekin tähän samalla purettua!

• Like 8

11 minuuttia sitten, Jenniemilia kirjoitti:

Oletteko havainneet (kestävyys)juoksun piirissä tiettyä ylimielistä asennetta aloittelevia ja hitaampia juoksijoita kohtaan?

Ensin on sanottava, että ylivoimaisesti suurin osa tapaamistani juoksun harrastajista (livenä ja netissä) on erittäin ystävällisiä ja avuliaita. 

Mutta välillä myös tulee tunne, että omia henkilökohtaisia saavutuksia ei saisi jakaa, jos on ihmisiä, jotka tekevät saman paljon paremmin.

Muita lajeja harrastavilla tuttavillani ei ollut samanlaisia kokemuksia kuin minulla kestävyysjuoksun parista.

1. Törmäsin hetki sitten erään kokeneen kestävyysjuoksijan blogiin, jossa hän puhui neljän tunnin maratoonareista "heikkotasoisina" ja tyrmäsi hitaat pitkät juoksulenkit turhina, koska on ihan yhtä helppoa tuijottaa Netflixiä ja vetää irtokarkkia sohvalla. Olinpa juuri silloin tullut hyvin nautinnolliselta hitaalta kolmen tunnin juoksulenkiltä ja söin onnellisena isoa ja hyvää ateriaa. Ilmeisesti olisi pitänyt lähteä toiselle lenkille, enhän ollut käytännössä oikeasti edes treenannut, kun olin juossut hitaasti.

Hahhaa, olet sitten erehtynyt lukemaan @Baltsu n blogia. Olen itse lukenut tuon samaisen postauksen. Mutta älä huoli, Baltsu edustaa vain itseään ja hän kiukuttelee kaikesta. Eikä hän edes ole kokenut juoksija, vaikka itse niin kuvittelee.

Kokemuksesi ovat ikäviä, mutta niihin törmää mielestäni ajoittain kaikissa lajeissa. Neuvoni on, että älä välitä. Tee vain omaa juttuasi, ignooraa idiootit ja pidä ympärilläsi ihmisiä, jotka sinua miellyttävät. Muilla ei ole mitään väliä. Vain sinun ja ystäviesi juoksuilla on merkitystä. Idiootteja riittää aina, ja heihin ei kannata uhrata energiaa, koska elämä on liian lyhyt sellaiseen.

• Like 8
  • Thanks 1

On sellaisia blogien kirjoittajia, joiden koko elämän sisältö saattaa olla juokseminen (mikä ei ole paha jos se on sitä, mitä elämältä hakee). Toisinaan nämä blogaajat pitävät sitä omaa tulostasoansa hyväksyttävänä ja hitaammat ovat surkeita.

Itse asennoidun kuntoiluun siten, että en juuri välitä siitä olenko nopea vai hidas. Kuntoilen, koska se on mukavaa.

Tosin vanhimmiten talviväsymys on entistä voimakkaampi ja varsinkin loka-marraskuussa joutuu joskus pakottamaan itsensä kuntoilemaan. Mutta yleisesti kuntoilu on kivaa 🙂 

• Like 2

Pääosin juoksijat lienevät fiksua porukkaa (ilmeisesti koska juostessa on aikaa funtsia asioita). Silti ketjun aloittajan havainnot ovat tosia. Esim. täällä foorumilla moista ilmenee. Tyytymättömyys omaan tekemiseen lienee monessa tapauksessa tiedostamattomana syynä muitten mollaamiseen. Kuten jo edellä mainittiin, juoksu tai liikunta ylipäänsä eivät ole silti ainoita elämän osa-alueita millä tätä ilmenee. Terveysliikkujille lähtee ns. respaa, mikään pakko ei ole todellakaan raastaa, varsinkaan joittenkin hyväksynnän vuoksi. Ja jos enemmän tosissaan harrastaa, niin jokainen omalla tasollansa.

• Like 3

Itse epäilen kyllä että muutkaan lajit eivät ole näistä tyypeistä vapaita. Yleensä nämä tyypit vielä käyttäytyvät netissä eri tavoin kuin kasvotusten, joten jos verkossa jakaa tuntemuksiaan ja kysyy neuvoa niin narsisteihin on helpompi törmätä. Toki yksilölajina juoksu voi olla keskimäärin enempi heidän suosiossaan koska joukossa he saisivat aikaan lopulta ongelmia ja harrastus voisi jäädä lyhyeksi.

Kaikissa harrastuksissa tai oikeastaan kaikkialla missä on ihmisiä niin löytyy näitä kaiken muka tietäviä "baltsuja". Ei heistä kannata välittää. Antaa räksyttää. Tosin ymmärrän kyllä että harmittaa tuollaiset, itsekin pyrin unohtamaan nuo heti, mutta kyllä niitä valitettavasti jää pohtimaan. 

tunti sitten, Jenniemilia kirjoitti:

Olen kokenut samaa. Hieman voi lohduttautua sillä että harvoin nämä ylimieliset ja äänekkäimmät louskuttajat kuitenkaan itsekään ovat niin kummoisia saavuttaneet.

Lisäisin listaasi vielä tietynlaisen kilpalaulannan siitä, miten vähällä harjoittelulla ja helposti on minkäkin suorituksen/ajan/matkan/tapahtuman päässyt läpi. Hieno homma heille, itse olen sen verran syntyjään lahjaton yksilö että on pakko treenata paljon ja aina ei sekään riitä eikä karvailtakaan pettymyksiltä ole vältytty.

• Like 2

tunti sitten, Tak kirjoitti:

Kokemuksesi ovat ikäviä, mutta niihin törmää mielestäni ajoittain kaikissa lajeissa. Neuvoni on, että älä välitä. Tee vain omaa juttuasi, ignooraa idiootit ja pidä ympärilläsi ihmisiä, jotka sinua miellyttävät. Muilla ei ole mitään väliä. Vain sinun ja ystäviesi juoksuilla on merkitystä. Idiootteja riittää aina, ja heihin ei kannata uhrata energiaa, koska elämä on liian lyhyt sellaiseen.

Ihan vähän huvittaa, että tämä tulee sinun kirjoittamana kun ensin olet pari viikkoa jaksanut nimitellä minua ja vääristellä sanomisiani tuolla yhdessä toisessa ketjussa. No eipä siinä mitään, tämä olikin ensimmäinen viestisi mistä olen samaa mieltä 100%.

1 tunti sitten, Jenniemilia kirjoitti:

En ala ketään vähättelemään, vaan totean että ko blogin pitäjää milestäni ei voi luetella kokeneeksi, jo tuo blogi kertoo miten kokenut kaveri on kyseessä. Minusta hän on enemmän vakavahko harrastelija :) Jos on oikeasti kokenut jne on itsetunto jo sillä tasolla että ei ole tarvetta mitätöidä kenenkään tasoa tai suoritusta.

Itse olen aloittanut tämän lajin harrastamisen reilu 12v sitten, ja ihan paria poikkeusta lkm olen saanut hyviä neuvoja ja kannustavia kommentteja niin täällä kuin livenäkin.

Eräs kokemus on jäänyt mieleen, olin valmistautumassa toiseen maratoniini ja viikko kilsat oli luokkaa 50km kovat ja kevyet 25-30km, kirjotin jotenkin näin "kova viikko takana ja reilu 50km saatu kasaan, nyt huilitaan ja odotellaan superkomppoo"(savolaisittain superkompensaatio) Eräs kolmikirjaiminen nimimerkki tokaisi "superkompensaatioon vaaditaan esin että harjoittelee" :) :)

Silloinhan se vitutti ja yhteen otettiin, mutta jälkeenpäin ajateltuna, naurattaa.

• Like 7

2 tuntia sitten, Jenniemilia kirjoitti:

Tämä on totta, mutta itse kohautan tuossa vaiheessa olkapäitä ja mietin itsekseni, että noita kommentteja heittävät juoksijat ovat itse hitaita verrattuna kymmeniin tuhansiin muihin oikeasti nopeisiin juoksijoihin.

• Like 1

Mulla ei ole juuri kokemusta muista piireistä, mutta täytyy sanoa että kun muutama vuosi sitten aloin seurailemaan juoksujuttuja niin tuon suuntaista asennetta kyllä tuli vastaan. Lähtien ihan siitä, että voiko sanoa juoksevansa jos ei juokse vähintään jotain tiettyä vauhtia. Itsellä vielä lähtötaso oli todellakin pohjalla (eli juoksentelin jotain 9 min/km vauhtia ja viikkokilometrejä ei paljon tarvinnut laskea), eikä edistys todellakaan ollut mitään nollasta "kymppi tuntiin" vuoden sisällä -tasoa. Havaitsin vähitellen että oikeestaan mitään ohjeistuksia ei ole tarkoitettu tän tasoiselle henkilölle ja oli kiva lueskella noita erilaisia juttuja mistä huomaa olevansa "huono juoksija". Aika yleinen on heitto siitä, että puolimaratonin pystyy juoksemaan "kuka vaan melkein harjoittelematta ja tietysti tankkaamatta". Minkähän viestin tuo antaa kun itselle harjoittelunkin jälkeen tuo on ihan rankka suoritus...

Onneks tuo nyt lopulta on vähemmistönä ja kyllä mun mielestä kokonaisuutena keskusteluissa on yleensä positiivinen ja kaikkia kunnioittava ilmapiiri. Ja ei noista ikävistä jutuista tosiaan kannata välittää tippaakaan. Ainakin itse harjoittelen vain itselleni, väitän juoksevani oli vauhti mikä hyvänsä, ja saatan käydä tapahtumassakin vaikka tiedän olevani tosi hidas. Lisäksi kun sitten itse katsot "juoksijakuplan" ulkopuolelle, ne sinunkin suorituksesi ovat enemmän kuin mihin moni muu pystyy. Pääasia, että yleensä juoksee 🙂

• Like 7