Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sepon 3.30 alitus

grillaaja
 Share

Recommended Posts

Nyt kun kyselytauti jäi päälle, niin kysyisin vielä konkareilta, että...

Olen treenannut kesästä lähtien nousujohtoisesti pk-painotteisesti. Viikko-ohjelmaani on kuulunut pitkä lenkki (tällä hetkellä 2h(n.22km), lähti syksyllä 1.30h:sta), vl/vk n.50min vuoroviikoin ja tällä hetkellä 2*10km pk:ta(toinen lastenvaunuja työnnellen:) ) ja 1*13km "vähänpitempipk" . Kilometrimääräksi tulee n. 70km/vko.

Riittäneekö tämä pohjaksi Sepon 3.30 tähtäävän ohjelman aloittamiselle tuossa maaliskuun alussa? Mara sitten toukokuun lopussa.

En ole asiantuntija, mutta minun mielestä sinulla on kaikki mahdollisuudet päästä sinne 3.30 tuloksiin lähitulevaisuudessa. Vaikeahan sitä on pelkkien lukujen kautta tietää toisen ominaisuuksista sen enempää, mutta kyllä voit ihan rauhassa alkaa tekemään ainakin sitä 3.30 ohjelmaa. Kannattaa soveltaa noita ohjelmia aina vähän omien tuntemusten ja ominaisuuksien mukaan, vaikka valmiit ohjelmat tarjoavat kyllä usein hyvän perusrunkon harjoittelulle.

Niin eihän se ohjelman seuraaminen takaa haluttua juoksutulosta, mutta luulen että treenisi tulee vain kevenemään kun otat ohjelman käyttöön. Eli pohjat lienevät kunnossa ja sitähän sinä kysyit.

Tuo pitkän vauhtikin on aika reipasta, joten eiköhän tuo ole aika läpihuutojuttu sinulle tuo kyseinen loppuaikakin.

Niinhän tuo näyttikin olevan 3.20, joten heti lähti 10 min ajasta pois. :)

Jotenkin vaan tuntuu, että kun on nyt kyseisellä tavalla vetänyt kohta puoli vuotta, mutta nopeus ei ole noussut, että ollaanko edes jäljillä... Mutta jospa tuo kestävyys sitten on noussut senkin edestä ja Sepon ohjelman mukaan kun vetää nuo viimeiset kuukaudet, niin nopeuttakin tulee.

Olen miettinyt useasti, että onkohan oman treenini laadussa jotain vikaa.

Kilometrejä tulee keskimäärin 70-80km/viikko, + joka kolmas viikko kevyemmin.

Vauhti tai kestävyys ei tunnu siltikään nousevan minnekkään.

¨Ohjenuoran¨ mukaan treenaillaan, eli peruslenkit kevyesti ja vk:ta sitten kerran- pari viikossa, ja pitkä lenkki tietenkin kerran-kaksi viikossa.

Tarkoituksena tietenkin näin aluksi on parantaa kestävyyttä ja pohjakuntoa, keveemmällä enemmän vauhtitreeniä.

Sitä vaan olen miettinyt, että miten porukka täällä pääsee tuollaisiin tuloksiin noilla treenimäärillä? Ihan positiivisessa mielessä siis...

Tämä viesti ei varsinaisesti liittynyt alkuperäiseen aiheeseen, en kehdannut taaskaan uutta perustaa kun jotain yhteneväisyysiä aiheeseen kai löytyy.

Niin se taitaa olla että määrä ei korvaa laatua, ainakaan kokonaan.

Itselläni ei kovin paljoa ole kokemusta, aloittelin juoksemisen kesällä 2005.

Viime vuonna juoksin 3.38 Joutsenossa, juoksuharjoittelua vuoden 2006 alusta syyskuulle tuli keskimäärin 51km/viikko. Toki tuli jonkin verran talvella hiihdettyä ja kesällä pyöräiltyä. Mielestäni treenasin aika oikeaoppisesti, eripituisia ja -vauhtisia lenkkejä ja lepoa riittävästi. Kun ei ollut kovin paljoa pohjia niin en viistinyt alkaa määrää keräämään, kovilla määrillä olisin vain väsyttänyt itseni ja treeni ei olisi kehittänyt kuntoa samalla tavalla...luulisin.

No sain kuntooni nähden ok tuloksen ja selvisin ilman vammoja.

Nyt olen tämän pk-kauden aikana nostanut määriä hieman, kun tuota pohjaakin on hieman paremmin. Eli peruskunto uudelle tasolle talvella ja VK-treeniä painotan enemmän sitten keväällä. Toivottavasti näillä suunnitelmilla pääsen 3.2x - tulokseen viimeistään syksyllä ja selviän ilman vammoja.

Sitä vaan olen miettinyt, että miten porukka täällä pääsee tuollaisiin tuloksiin noilla treenimäärillä? Ihan positiivisessa mielessä siis...

Monesti on tullut itsekin ajateltua täältä lukeman perusteella, että lahjattomat ne on, jotka treenaa. Minulla oli luultavasti pääpiirteissään ihan fiksua ja monipuolista treeniä 18 viikon pätkä ennen ensimmäistä maratonia arviolta n. 90 km viikkokeskiarvolla ja sitä ennen vähäisempää ja vapaamuotoisempaa juoksentelua vajaan vuoden ajan, eikä tulos kovin kummoinen ollut: 3:44. Tahtoo vaan olla näissä fyysisissä koitoksissa niin, että omaa aikaa ei liikoja kannata muiden saavutuksiin verrata, kun nuo perintötekijät ovat tulospotentiaalissa niin suurena tekijänä.

Niinhän se taitaa olla, että jos pelkät km-määrät/vko ratkaisisivat loppuajan niin maailma olis huippuaikoja tehneitä maratoonareita pullollaan.

Sehän tästä itsensä valmentamisesta juuri mielenkiintoista tekeekin ettei aina voi olla varma mitä vaikutusta eri harjoituksista on itselle. Mutta kyllä harjoitusmäärä aina lopuksi palkitsee, niin uskon, jos ei vielä ensi kesänä niin sitten seuraavana.

Itse olen nyt syksystä lähtien pitänyt 50 km:n viikkotahtia yllä ja tälläkin vaatimattomalla määrällä (mutta mulle sopivalla) olis pyrkimys parantaa aikoja reilusti kunhan lisätään keväällä vaihtelevia ärsykkeitä sekaan.

Ei kai tähän(kään) mitään tiukkaa sääntöä ole, mutta hieman Junnun ja puujalan tavoin taipuisin ajattelemaan. Ehkä 30 kilometriä viikossa on turhan vähän ainakin maratonilta toipumista ajatellen. Sen sijaan "oikeaoppisten" 40-60 kilometrin viikkojen tahkoaminen 0,5-3 vuoden ajan riittänee nuorehkoilla miehillä usein (ainakin) 3.30-aikaan. Itse sain viime vuonna niukin naukin kasaan yli 70 kilometrin viikkokeskiarvon, ja tuntui, että melko ahkeraan sai jo siihenkin määrään lenkillä käydä.

Hyvältä näyttää siis Grillaajalla. Ehkä määrää voit jopa vähentää, jos esimerkiksi vauhtitreenit tuntuvat painavan.

Noilla guruilla, joilla on kestävyysurheilutaustaa ja yleiskuntoa entuudestaan, 50 km viikossa näyttää riittävän aika kovaankin aikaan - toki usein jollain toisella kestävyyslajilla täydennettynä.

Näin pienten lasten isänä tuo treenimäärä on aika maksimissaan ja painottuu muutoinkin iltauutisten tienoille, kun lapset on saatu nukkumaan. Jos enempi yrittäisi, niin saattaisi mennä jo stressin puolelle. Kiva kuitenkin katsoa vähän omia rajoja ja mihin sitä "lähesnelikymppisenä" pystyy.

Yritin jossain vaiheessa nostaa treenimäärää+tehoa vähän liian nopeasti, niin kylläpä tuo kroppa muistutti, että otahan varovaisemmin..

Jospas tuota ennätystä saisi vähän ainakin parannettua.

70km viikossa riittää vaikka mihin kunhan on aikaa takoa. Tulostavoitteelliseen kestävyysurheiluun tarvitaan vuosien pohjien luontia tavalla tai toisella ja onneksi oikotietä, kemialliset menetelmät poislukien ei tunneta. 70km viikossa on aloittelijalle jo ehkäpä liikaakin ja kun maratonin tulostavoitetta vastaan harjoitellaan keväällä kovemmin laskisin määrää parikymmentä kilsaa ja nostaisin pidempien vauhtikestävyysharjoitusten määrää esim 5-15km + PK pitkä 25-30km/vk tähän sitten palauttelulenkit päälle.

Olen itse luonut jostain päähäni aloittelijan teesin että jos harjoittelet juoksemista maratonin verran viikossa voit suorittaa maratonin vuoden harjoittelun jälkeen. No tuo ei tietysti pidä paikkaansa, tulipa sanottua kuitenkin.

Iltalenkeissä on tehojen kasvaessa myös stressin riski. Kovavauhtinen harjoitus saattaa johtaa kehon ylikierroksille ja viedä yöunia, oletkos huomannut? Tuo mitä kaverit kertoilee perintötekijöistä pitää paikkaansa, jotkut vaan kehittyy ihan eri tahtia kun toiset joten muita on turha ruveta kopioimaan harjoituksissaan. Ja hei, nelikymppinenhän on nuori koltiainen joka pystyy kyykyttämään nuorempiaan mennen tullen,... hitto näytetään tämä toteen vuoden päästä kun sarja vaihtuu 40-sarjaan, silloin mennään muuten grillaajan kanssa ja kovaa!!!