Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hierontaa


grillaaja
 Share

Recommended Posts

Hieronnalla saa helpotusta lihaskireyteen. Venyttely, vaikka runsaskin ei korvaa hierontaa vaan ovat toisiaan tukevia. Jumiin treenattuja lihaksia tuskin saa auki kunnolla vaikka kuinka venyttelisi? Minulla ei ole koskaan ollut aiemmin kiinnostusta hierontaan ja vaikka olen venytellytkin (en ehkä kuitenkaan tarpeeksi) niin hieronnassa lihasten kiinnitymiskohtiin muodostuneita kireyksiä tai kramppeja, mitä lie ovatkaan päästään avaamaan tehokkaasti. En usko että pelkkä venyttely tähän auttaisi. Minun hierojani mukaan urheilijan tulisi käydä juuri tuon 3-4vk välein jatkuvasti jotta aukihierotut paikat pysyisi kunnossa kun kovaa treenaillaan. Venyttelyä on taasen tehtävä paljon useammin treenien välissä.

No, en kyllä vielä hieronnan eduista tiedä kun olen vasta oppimisvaiheessa eli tämä on vain mutu ja hierojan sanojen toistoa.

Link to comment
Share on other sites

Minä pyrin käymään hierojalla kolmen viikon välein, jos pääsen juoksemaan säännöllisesti. Minun harjoittelumäärät, viime vuosi reilut 1800 km:ä, eivät välttämättä vielä hierontaa vaatisi, mutta kyllä se mielestäni auttaa paikkoja pysymään paremmassa kunnossa.

Minulla harvoin tulee mitään pahempia jumeja, koska olen venytellyt säännöllisesti kautta aikojen, mutta ristiselkä voi joskus oireilla siihen malliin, että siihen auttaa minulla vain kunnon painelu, jonka taidon hierojani hyvin hallitsee.

Unohtaa ei sovi myöskään itsetehtyä hierontaa, jonka jokaisen juoksijan pitäisi hallita.

Link to comment
Share on other sites

Miten hierontaa ennen / sen jälkeen juoksua pitäisi rajoittaa? Kannattaako pe-aamuna käydä lenkillä, jos iltapäivällä hieronta tulossa? Entäs hieronnan jälkeen...?

Hierontaa ennen voit aivan hyvin käydä lenkillä, sehän auttaa sitten palautumisessakin venyttelyn ohella tietenkin. Mutta lenkin jälkeen pidä loppupäivä lepoa ja muista juoda, koska hieronta lisää aineenvaihduntaa. Seuraavana päivänäkin ota lenkki vielä kevyesti. Tämähän kaikki tietysti riippuu hieronnan kestosta ja tehosta. Kokovartalohieronta vaatii pitemmästi lepoa kuin esim. pelkkä jalkojen hieronta.

Link to comment
Share on other sites

Miinuliinu tietää! Hieronta vastaa kovaa harjoitusta jolloin lihasten olisi syytä antaa levätä tuon jälkeen. Hieronta kiihdyttää aineenvaihduntaa ja saa kuona-aineet liikkeelle. Tästä syystä oma hierojani suositteli muutamaa nopeaa vetoa esim 4x100m joiden välillä lihaksia ravistellaan ja retkuutellaan sekä saunaa. Nestettä ja suoloja kannattaa juoda. Magnesium on suositeltavaa mutta vaatii imeytyäkseen D-vitamiinia eli vedäppä litra d-vitaminoitua maitoa kyytipojaksi.

Link to comment
Share on other sites

Kävin tänään hierojalla, sen jälkeen kunnon venyttely ja illalla reilu puolisen tuntia uintia. Kyllä on autuaallinen olo nyt! Hieroja "löysi" kokonaan uudet jalat - puolen vuoden juoksentelun jälkee pohkeissa oli uskomattoman kipeitä ja kovia paikkoja. Sain suosituksen tulla ennen Tukholmaa käymään n. kerran kuussa, mutta viimeinen käynti hyvissä ajoin ennen maraa.

:yaya:

Link to comment
Share on other sites

Minä käyn hierojalla n. 4 viikon välein. Ainakaan minun lihaksiani ei venyttelemällä (vaikka sitäkin teen ihan mielelläni ja usein) saa aina kokonaan palautettua kaikista jumituksista. Joskus taannoin myös penikkatauti vaati määrätietoista (ja niin hitsin kipeää..!) hierontaa. Otan yleensä sellaisen perussetin, jossa tunnin aikana hierotaan jalat ja myös selkä & niskahartiaseutu. Ainakin tällaisen pienen naisihmisen ehtii tunnissa hieromaan suht hyvin. Viime aikoina olen joskus ottanut koko tunnin pelkästää alaselkä/selkä/niska -alueelle, kun jostain syystä niiden kanssa on nyt jumitusta.

Hierontaakin voi tehdä eri tavoin, napakammin tai rentouttavammin, ja siitä riippuu miten äkkiä kannattaa lähteä esim. lenkille. Usein olen tehnyt ensin aamulla treenin ja mennyt sitten iltapäivällä hierojalle ja pitänyt sitten seuraavan päivän lepopäivänä. Jos rehkii heti hieronnan jälkeen, hieronnan vaikutus saattaa mennä hukkaan. Minun hierojani ei myöskään suostunut hieromaan enää alle 5 päivää ennen maratonia jalkoja.

Ja niin - hierojissa on myös eroa!! Itse menen ehdottomasti urheiluhierojalle, ja mielellään sellaiselle jonka tiedän hyväksi. Itseäni ärsyttää suunnattomasti maksaa hieronnasta, jossa vain hivellään lihaksia epämääräisesti eikä vaikutus tunnu missään. Tässä huomaa usein eron mies ja naishierojan välillä; miehet ei jostain syystä uskalla hieroa "napakasti" naisihmistä, vaan arastelevat vaikka sanon aina uudelle hierojalle että huudan kyllä sitten jos alkaa sattua liikaa. :surrender:

Kaiken kaikkiaan hieronta on myös erittäin hyvä ja mukava rentoutumiskeino, vaikkei lihakset jumissa olisikaan, jos vain lompakko kestää...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy