Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Vaarojen maraton 2018


Recommended Posts

Oli kyllä. Omat lähtökohdat 130k kisaan olivat parin viikon flunssa alla ja ehkä siis "hiukan" puolikuntoinen tähän ralliin. Ekat 10km olivat ihan perseestä, nitkautin nilkkaakin jossain ekalla kilsalla juuren tai kiven reunasta. Kiroilin. Sori. Juoksu jatkui, mutta jalat olivat ihan tyhjät. Vesivaaralla tuli Saara ja kumppanit ohitse. Ennen Rykiniemeä alkoi jo homma sujumaan ja Lahtosen Tommin kanssa mentiin hyvällä tahdilla. Kaksistaan rämmittiin Eteläpäätä, porukkaa tuli selkä edellä vastaan, välillä joku ohitse. Hyvä fiilis oli, liukasta oli paikoin, mutta ilman nastoja pärjäs diesel-vauhdilla.

 

Ryläyksen jälkeen alkoi reisissä kirraamaan, mutta ei estänyt juoksemista. Mäkrän laskuissa tuntui vähän enemmän, mutta edelleenkin homma paketissa hyvin. Eka kierros 10t 30min, pikkaisen venähtänyt huoltotauko, mutta hyvällä jalalla tokalle kiekalle. Päästiin paskasti 65km ja retkisarjan perään ja piti laittaa ohitusvaihde päälle. Seuraavalla 10-15 kilsalla jyrättiin melko reippaalla menolla. 80-85km kohdalla alkoi mulla tummumaan. Energiaa meni koko ajan alas, mutta mitään hyötyä siitä ei ollut. Uin syvissä vesissä, ja Rykiniemen kahluun jälkeen alko olemaan todella vaikeata. Jalat painoivat tonnin, reidet loppu ja energia ei imeytynyt - tai en syömisestä ja juomisesta huolimatta saanut energiaa lihaksiin. Flunssa selkeästi söi extraenergiaa ja syömisen määrä ei vaan riittänyt.

95--96km kohdalla alettiin jo empimään, miten selviäisin edes Kiviniemeen. Matkaa sinne oli "v*tusti" minun vauhtiani. Tommilla oli pelissä Finisher-liivi, mulla ei niin väliä.

 

Vastaan tullut reittipartio lopulta nappasi minut kainaloonsa ja keskeytys raatotaksiin 100km kohdalla. Oli ja ei ollut helppo päätös, mutta hyvin todennäköistä etten olisi aikarajassa maaliin asti päässyt. Edessä olisi Kiviniemenkin jälkeen ollut vielä Ryläystä, Mäkrää ja Ukko-Kolia - saatikka jos olisin edes Kiviniemeen selvinnyt ensin.

 

Reitti oli haastava tänä vuonna, mutta toki oli kaikille sama. Ensi vuonna en ehkä enää jaksa lähteä yrittämään. Pitää keksiä jotain muuta. :D

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy