Jump to content
Juoksufoorumi.fi

nopeimmat maratonit suomessa?

Recommended Posts

Viime kesänä tullessani laivalla Tukholman maraton-reissulta juttelin monien ihmisten kanssa eri maratooneista Suomessa. Hyvin monet (varsinkin iäkkäämmät maratonin harrastajat) kehuivat Joutsenon maratonia ylivoimaisesti Suomen nopeimmaksi maratoniksi. He myös sanoivat, että Joutsenon reitti on jalkaystävällinen, koska voit juosta asfaltilla tai sitä reunustavalla pientareella. Ainut huono puoli on se, että käsittääkseni sama reitti juostaan neljästi läpi. Olen kotoisin Joutsenosta, vaan en ole vielä Joutsenon maratonia juossut. Voin vakuuttaa, että tasaista takuulla on maastoltaan.

Yksi varteenotettava vaihtoehto on Finlandia Marathon Jyväskylässä. En ole sitä vielä juossut, mutta reitin olen kyllä kymmenkunta kertaa kiertänyt ympäri kun olen siellä päin majaillut.

Itse asiassa se taidetaan juosta vasta tänä vuonna ensimmäistä kertaa virallisesti. Viime vuosi taisi olla jonkinlainen testikilpailu (paikalliset tietävät varmaan paremmin).

Sille on joka tapauksessa oma viestiketju :

http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=2820

Ps. On se kai ollut olemassa joskus vuosia sitten, mutta en tiedä mikä reitti silloin oli.

Tätä puintia on tosiaan käyty aika paljonkin, ja tuon taas tämän ajankohtanäkemyksen...

Eli ite olen yrittänyt noilla tasaisilla reiteillä, jotka osuvat kesä-aikaan. Isolle miehelle helle on kuitenkin niin kova pala, että minulle nopeimmat maratonit on viileällä keväällä tai syksyllä, vaikkakin sitten mäkeä olisi vähän enemmän.

Hyvän näkemyksen esitti muistaakseni myös X-caliber (?), että tasaisin reitti ei ole välttämättä nopein, koska monotonisuus hakkaa jalkoja eikä tarjoa vaihtelevaa (siis myös palauttavaa) rasitusta.

Jos ja kun yritän ennätystä niin harkitsen seuraavia:

Esim. Kyrönjoki (vappu), tai sitten loppusyksystä Kankaanpää tai Ã…land. (Tuuli-olot on sitten taas oma lukunsa...)

Nykyinen ennätykseni on marraskuiselta Rautaveden maratonilta, jota ei yleisesti ihan nopeimpana mahdollisena pidetä.

Kiimingin maraton juostiin eka kerran viime syksynä 1.10. Ajankohta on sikäli ok, että helle ei vahingossakaan pilaa mitään. Tuulisuus kylläkin, mutta ainakin viime syksyn reitti oli melko tuulelta suojassa. Reittiä mainostettiin Suomen tasaisimpana ja moni teki siellä ennätyksiään.

Ite oon vähän jäävi sanomaan mitään kun en koko matkaa juossut. Puolikas meni kuitenkin odotuksiin nähden lujempaa kuin luulin.

Mulla on takana kymmenkunta maratonia, joista nopein Kittilässä 2.42. Ruskamaratonin reitti ei ole kovinkaan helppo. Reitin tekee nopeaksi se, että se juostaan yleensä viileään aikaan. Usein kisa-aikana lämpö on huidellut n. 10 asteen paikkeella, joka on maratonilla lähes ihannelämpötila. Eli juokse maraton joko keväällä tai syksyllä.

• 4 weeks later...

Mitkä ovat reitiltään Suomen nopeimpia maratoneja? Tarkoitus olisi kesällä tai keväällä tai syksyllä juosta maraton. Ajan yritän tehdä mahdollisimman kovan, joten sikäli maratonin valitsemisellakin on merkityksensä.

http://personal.inet.fi/urheilu/kankaanpaanmaraton/top_20.htm

Yo linkin kautta löytyy seuraavanlaista tilastoitua tietoa vuonna 2006 järjestetyistä puoli- ja täysmaratoneista Suomessa:

- suurimmat tapahtumat osanottajamäärien mukaan

- NOPEIMMAT tapahtumat vottoaikojen mukaan

- eniten aikarajan alituksia (M: 3 tuntia / 0.5M: 1.5 tuntia)

Mielenkiintoista faktatietoa.

http://personal.inet.fi/urheilu/kankaanpaanmaraton/top_20.htm

Yo linkin kautta löytyy seuraavanlaista tilastoitua tietoa vuonna 2006 järjestetyistä puoli- ja täysmaratoneista Suomessa:

- suurimmat tapahtumat osanottajamäärien mukaan

- NOPEIMMAT tapahtumat vottoaikojen mukaan

- eniten aikarajan alituksia (M: 3 tuntia / 0.5M: 1.5 tuntia)

Mielenkiintoista faktatietoa.

HCM:n tilastotietoa tietenkin vääristää se, että se on ainoa tapahtuma, joka oikeasti kiinnostaa ulkomaalaisia juoksijoita. Reitti ei ole nin nopea, kuin tilastot valehtelevat.

valhe -> emävalhe -> tilasto

Kiimingin maraton juostiin eka kerran viime syksynä 1.10. Ajankohta on sikäli ok, että helle ei vahingossakaan pilaa mitään. Tuulisuus kylläkin, mutta ainakin viime syksyn reitti oli melko tuulelta suojassa. Reittiä mainostettiin Suomen tasaisimpana ja moni teki siellä ennätyksiään.

Ite oon vähän jäävi sanomaan mitään kun en koko matkaa juossut. Puolikas meni kuitenkin odotuksiin nähden lujempaa kuin luulin.

Reitti tulee pysymään samana sisältäen näillä näkymin vain yhden muutoksen. Eli viime vuoden maalin läheisyydessä ollut ristiinjuoksu poistuu, kun pikku koukkaus tehdään toiseen suuntaan mentäessä.

Maali siirtyy Laivakankaalle, eli reitin viime vuoden takalenkille rakennettavan uuden koulun yhteyteen. Pitäisi löytyä pukuhuoneet, suihkut ja muut toimitilat lähempää maalia ja isompina.

Reitti pysyy siis yhtä nopeana, kuin viimeksikin