Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kierros

Nilkan ulkosyrjän kipu

Recommended Posts

Onko jollakin kokemusta nilkan ulkosyrjän kivusta. Itselläni se alkoi muutamia viikkoja sitten ja juoksu oli mahdotonta ilman kipua silloin, sekä kävely oli linkkaamista. Todennäköisesti peroneus brevis jänne oli tulehtunut, koska juuri kehräsluun takana oli turvotusta ja kuumotusta, sekä sattui myös alemmaksi, minne jänne jatkuu. Kävin työterveydessä ja sain viikon tulehduskipukuurin ja pari päivää saikkua. Jalka rauhoittui viikossa ja pidin parin viikon juoksutauon. Sitten koitin muutaman pienen juoksulenkin ja ensimmäiset menivätkin ilman kipua, mutta sitten yhden lenkin jälkeen(tai oikeastaan lenkin aikana ja kotimatka oli jo hiukan tuskaa) kipu palasi. Nyt sitten taas kävellessä on hiukan kipua ja jos yrittää ottaa juoksuaskeleita, niin kipu on viiltävä kehräsluun takana. 

Onko jollain kokemusta tällaisesta ja onko mahdollista, että peroneus breviksessä olisi halkeama ja sen takia jalka ei parane? Jalka on hiukan "paksumpi" kehräsluun takaa... 

Harmittaa, että Juoksut on nyt tauolla ja pelkään, että menee kauan ennen kuin pääsee taas juoksemaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuttuakin tutumpaa on kaikenlaiset nilkkavaivat. Itsellä myös vasemman nilkan ulkosivu on välillä ollut montakin kuukautta arka, ei siinä oikein auta muu, kuin tehdä suosiolla kaikkea korvaavaa ja kokeilla juoksua vasta sitten kun kävelyssäkään ei huomaa enää minkäänlaista erikoista tunnetta nilkassa. Sitten jos vähänkin sattuu, niin keskeytys. 

Itsellä tuo vaiva tuntuisi pysyvän ainakin jotenkin poissa, kun muutaman kerran viikossa käyn huolella hierontapallon kanssa tuon pohkeen läpi, erityisesti ulko- ja sisäsivun. Sitten yritän jokaisen pidemmän juoksulenkin jälkeen laittaa kylmää tuohon jalkaan, vaikka tuntuisikin täysin oireettomalta. Sitten myös noita nilkkoja ja jalketerän lihaksia kannattaa vahvistaa ja yrittää kehittää "symmetrinen" juoksutyyli. Esimerkiksi se jos asfaltilla jalat läpsyy erilailla kertoo että voi olla askelluksessa jotain häikkää. Mutta ei välttämättä juostessa kannata kovin radikaalisti alkaa sitä korjaamaan, vaan ehkä enemmän pikkuhiljaa lihasten kehittämisen kautta.

 

Olen myös käynyt saman vaivan vuoksi fysssarilla. Ei löytynyt juoksusta muuta vikaa, kuin että vasen jalkaterä taipuu muutaman millin sisäänpäin ja ponnistus tapahtuu keskemmältä päkiää, kun taas oikealla jalalla ponnistus oli käsittääkseni oikeaoppisemmin enemmän isovarpaan puolelta (mistä kuulemma saa vahvimman voiman aikaiseksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime talvena alkoi ulkokehräksen takana pistävä kipu. Tämä ajoittui samaan aikaan kun liukastelin ekoja lenkkejä vähän huonoilla kengillä. Jossain vaiheessa kipu tuntui vasta kun kilsoja oli lenkillä enemmän alla. Homma paheni sitten keväällä ja oikeasti haittasi jo juoksemista. Sain sitten duunin kautta lähetteen magneettiin ja peroneusjännehän siellä oli tulehtunut. Fyssarilta vahvistavia liikkeitä ja korvaavaa urheilua kesän ajaksi. 

2 kk jälkeen kokeilin kovia kävelykenkkejä jonka jälkeen jänne kipeytyi taas. Paluu ortopedille joka iski kortisonia poistaakseen loput nesteet jänteen ympäriltä. Huilailin muutaman päivän ja sain luvan kokeilla lenkkiä. Tämän jälkeen kun jalka tuntui hyvältä, sain luvan aloittaa kuormittamisen. 

 

Nyt on reilu kuukausi takana, vajaa 200 kilsaa mttarissa mutta aina välillä tuo jänne ilmoittelee. Kylmää koitan antaa aina suihkussa/saunassa, pohkeita pitää venytellä enemmän mutta jänne ei varsinaisesti ole turvoksissa. Edelleen menee tilannetta tarkkaillen mutta kyllähän venytellä pitäisi enemmän ja lihashuoltoa harrastaa myös paremmin. 

Tällä hetkellä pystyn siis melkein kivuttomasti juoksemaan. Olen epäillyt että voisiko johtua jumeista, askelluksesta tms. Paskamainen hommahan noi jännejutut on, mutta täytyy yrittää löytää juurisyy tai ainakin ne keinot jolla se vaiva pysyy aisoissa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Täytyy varmaan käydä jossain vaiheessa siellä fyssarilla. Ja täytyy yrittää myös hieroa pallolla pohjelihaksia(vaikka nyt ei vielä ole mitään lihaskireyttä). Ja täytyy myös kokeilla venytellä enemmän. Onko jotain hyviä vinkkejä vai ihan "yleisvenytykset" ovat hyviä? 

Tällä hetkellä en pysty ottamaan yhtään juoksuaskelta, koska tekee sen verran kipeää 😞 Kävelessä on myös kipua, mutta sen kanssa pärjää ja yritän pyrkiä astumaan suht normaalisti, että ei tulisi muita ongelmia. Kävelyä en voi tällä hetkellä harrastaa liikuntamuotona vaan pelkät "pakolliset" kävelyt ja paikasta toiseen siirtymiset teen. Huomaa kyllä heti särkyänä, jos on joutunut kävelemään liikaa. 

Mitä korvaavaa liikuntaa sitten suosittelette? Pyöräilykin sattuu siihen jänteeseen eli sekään ei ole hyvä. Pyöräilen päivittäin lyhyen työmatkan ja huomaan, että käytän tervettä jalkaa enemmän polkiessa. Kohta mulla on mahtilihakset toisessa jalassa 😂😂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 14.9.2018 at 06.57, Juha Tuomola kirjoitti:

Minulla oli nilkan sisäreunalla jännekipua. Fyssarilta sain jännettä aktivoivia/liikuttavia jumppaliikkeitä ja lisäksi selvitettiin juoksumaton ja kameran avulla mikä juoksussa nilkkaan kävi. Suosittelen samaa jos jatkuu. 

 

Olisi kiva tietää minkälaisia liikkeitä fyssari antoi. Taas kerran itsellä mennyt koko vasemman jalan nilkan seutu juoksukelvottomaksi vaikka kuinka olen yrittänyt tehdä kaikenlaisia huoltotoimenpiteitä. Pitää sitten vain odotella talvea ja että pääsee hiihtämään, eli sama juttu kuin viime vuonna. Tuon jalan kanssa pystyn ehkä 2 lenkkiä tekemäään viikossa, ja mielellään alle 1,5 h. Todella masentavaa, kai se on pakko mennä taas valittamaan jollekin. Tietty syytän itseäni ja sitä että en anna tuon parantua kunnolla.

 

Sitten sellainen kysymys vielä, että kuinka paljon nilkan etuosan/kantapään pitäisi joustaa juostessa. Eli kantapään painua päkiäjuoksussa alaspäin maakontaktissa? Eilen kokeilin pienen pätkän juosta niin, että en jousta yhtään, eli pidän nilkan täysin jäykkänä. Tai niin jäykkänä, kuin pystyin. Onkohan tuossa mitään ideaa? Itsellä ainakin yliliikkuvat nilkat ym. kaikki omituisuudet jaloissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lukenut, että Nilkan on hyvä olla aktiivinen, eli lopussa työntövaihe mukaan(varpaat myös työnnössä mukana). Nilkan totaalisen jäykistämisen luulisi vievän siltä kimmoisuuden ja sen toiminnalta juoksun kannalta katoaa pohja. Katson löydänkö ohjeita vielä, niitä on pirun vaikea sanoin selittää. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei nuo oireet ihan murtumaan viittaa, mutta mulla oli muutama vuosi sitten rasitusmurtuma sääriluun alaosassa lähellä nilkkaa. Työterveyden diagnoosi oli tulehdus jänteessä, johon hoidoksi tulehduslääkekuuri sekä lähete fyssarille. Onneksi tuli myös lähete uä-kuvaukseen, jossa radiologi löysi murtuman alle minuutissa. Murtumalle enemmän ominaista pistemäinen kipukohta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuollainen pari lenkkiä viikossa -tahti ja sen jälkeen yli menevät kipuiluttaa, eikä levosta ole apua, viittaisi, että nivelissä voisi olla vikaa. Jos et ollut käynyt alaraajafyssarilla joka tietää nilkan alueesta enemmänkin, suosittelen. Tai sitten käy kuvauttamassa ja varmistaa murtumat ja muut ikävämmät syyt pois.

Kyllä nilkassa liikettä pitää olla, ja jos kovin jäykkä on, viittaisi sekin nivelperäiseen/jännekiristyksiin tmv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Tosiaan heinäkuussa parani kaikki vammat aika hyvin, kun tuli lomailtua ja odottelua/istumista oli parhaimmillaan yli 2 vrk putkeen ja kuntoilut sellasta 3 * viikossa max. tunti kerrallaan. Sitten kun aloitin taas täällä Suomessa juoksemaan niin ongelmat palasivat. Eli tuosta myös päättelin, että joku toiminnallinen juttu sen täytyy olla, kun ei mennyt levolla ohi.  Tuota nilkan jäykkänä pitämistä kysyin oikeastaan siitä syystä, , koska ajattelin että voiko se nilkka joustaa myös liikaa. Eräs kaveri kerran sanoi mulle, että on kuulemma niin löysät jänteet, että en saa ollenkaan venytellä niitä. Eipä ole tarvinnutkaan ja varmaankin tuosta syystä esim. akillesjänteessä tai pohkeissa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. (Paitsi välillä kylmyys jumittaa pohkeet...) Tähän asti olen lähinnä tasapainolaudalla ja erilaisilla variaatioilla varpaillenoususta yrittänyt saada jonkinlaista voimaa ja lihastukea nilkkoihin.  Olen myös aika sirorakenteinen, mutta ylipainoa ei ole.

Ainakin nyt yritän sitten alkaa vähän muunlaista nilkkajumppaa tekemään ja jos ei auta, niin sitten jollekin asiantuntijalle avautumaan. Tänään onnitui taas sellainen kevyt juoksu aika kivuttomasti. Yhdessä kohtaa pyörittelin tuota nilkkaa ja kuului kaikenlaisia jänniä rusahduksia, ei mitenkään kivuliaita ja menivät pois kun muutaman kerran pyöritin. Oikeassakin kyllä rusahteli muutaman kerran, mutta ei niin paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy