Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Jaaskis

Paastoaminen

Recommended Posts

5 minuuttia sitten, X66 kirjoitti:

 

Ensinnäkin energiamäärä tuntuu vähäiseltä, toiseksi edellyttää että vettä on saatavilla kesken harjoituksen ja kolmanneksi roskaa syntyy turhan paljon. Niukka energia voi toki olla osana harjoitusta.

 

 

tavallisella kansalaisella tulee mieleen, että joku kenraali on tehnyt nyt jotkut hyvävelikaupat ja sitä jauhetta on pakko saada kulutettua 100 rekka-autollista. Jos olisin siellä, kieltäytyisin lotraamasta jauheen kanssa. Käyttäisin kahden sanan sanontaa vk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

 

Steve Jobs harrasti tuota elämäkerran mukaan. Jossain vaiheessa hän söi pelkkiä omenoita ja jossain vaiheessa pelkkiä porkkanoita, jolloin hänen ihonsa muuttui oranssiksi. 

 

Jobs oli tunnettu että söi tosiaan ainakin jossain vaiheessa pelkkiä hedelmiä. Fruktoosin liiallinen saantihan on linkitetty haimasyöpään ja sehän Jobsillakin oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

täytys ainakin pyrkiä syömään monipuolisesti...aamu palal harvoin syön mitään...

 1-2 lämmintä safkaa päiväs..harvoin mitään välipaloja...nyt  tullu lihaakin popsittua aika vähän..kalaa ja kanaa...kasviksia-juureksia..yms..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalifornialaisen Berkeleyn yliopiston professorin ja tiedekirjoittajan Michael Pollanin ruokavaliovinkki kuulostaa kaikessa yksinkertaisuudessaan ylivertaiselta. ”Syö tavallista ruokaa. Ei liian paljon. Enimmäkseen kasvikunnasta.”

 

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005976985.html

 

ei paljon paremmin voi enää kiteyttää...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keksin hyvän idean puolustusvoimille. Sunsweetin kuivatuissa kivettömissä luumuissa on 460 kilokaloria per pussi. Jos syö kaksi pussillista, saa tarpeeksi kaloreita lounaaseen. Kuukaudessa ei tarvitsisi syödä kuin 60 pussillista. Itse en voi osallistua tähän kokeiluun, koska syötyäni yläasteiässä yhden pussillisen koulun jälkeen, sain nokkosrokon ja piti soittaa lääkäri kotikäynnille, koska oli vaara, että kurkkuni muurautuu umpeen. Niinpä lääkäri tuli ja antoi jonkun pistoksen. Nyt luumumaakarit ja kenraalit neuvottelemaan kaikkien aikojen diilistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä ketjussa vaikuttaa olevan paljon turhan fanaattista kannattajakuntaa molempiin suuntiin. Loppupeleissähän paastoaminen ei ole ns. "dieetti" perinteisessä mielessä vaan ruokailujen aikataulutusta. Joillekkin voi sopia hyvin, että tankkaavat aamulla ruokaa ja ovat loppupäivän syömättä, osa paastoaa aamupäivän ja syö vasta illalla. Muutenkaan en koe, että paasto tuo noita kaikkia ketjussakin mainittuja hyötyjä vain sen paastoamisen seurauksena vaan todennäköisesti syynä ovat kaikki muut arjen valinnan mitä pätkäpaastoamisen seurauksena tulee tehtyä.

 

Moni paastoava tekee mm. seuraavia muutoksia ruokailuihinsa:

  • Juovat varsinkin paastoamiseen totutellessaan enemmän vettä/nesteitä, koska se pitää hyvin nälkää loitolla -> oppii juomaan tarpeeksi -> vaikuttaa yleisesti terveyteen ja hyvinvointiin kun kehon nesteet kunnossa. Pienen janoisuuden voi myös helposti tulkita normaalissa ruokailurytmissä näläksi.
  • Paastoamisen noudattamisen yksi ydin asioista on, että paasto katkaistaan ja aloitetaan kunnon aterialla -> napostelu (ja sen myötä epäterveellisemmän "roskan" syöminen vähentyy, leipä saattaa myös jäädä pois) -> tulee syötyä yleisesti ottaen terveellisemmin. 
  • Edellä mainitut asiat auttavat painonpudotusta, josta sitten puolestaan voi seurata kaikkea muuta mukavaa (veriarvojen parantuminen, yleisen olotilan parantuminen jne.)

Itsellä on se tilanne, että olen harjoittunut paastomista melko säntillisesti heinäkuun alusta lähtien ja tänä aikana on tippunut 14 kg. Entiset vatsavaivat ovat historiaa ja vasta toimii paremmin. Heinäkuun alussa tuli käytyä bioimpedanssi- ja dxa-mittauksissa sekä nyt vuoden vaihteen jälkeen samoissa mittauksissa. Molempien mittaustapojen mukaan lähtenyt paino olisi nimenomaan rasvasta peräisin, lihasmassan osuus mittauksissa sama. Liikunnan osuus melko maltillista (~20 km juoksua per viikko + 1x lihaskunto). Tulokset johtunevat todennäköisimmin noista paastoamisen seurauksena tehdyistä muutoksista eikä niinkään paastoamisesta.

 

Osalla ihmisistä (kuten minulla) paasto varmasti toimii hyvin työkaluna muuttaa syömisiä terveellisempään suuntaan. Toki jos henkilöllä riittää mielenlujuutta arjessa (työpäivän aikainen ruokailu, kaupassa käynti) niin varmasti perinteinen ruokailurytmi toimii paremmin. Huippu-urheilijoillakin päivittäinen energiankulutus on niin suurta, että varmasti fiksua jakaa ruokailu perinteiseen malliin. Muutenkaan paastoamisen idea ei ole orjallisesti noudattaa tiettyä "syömisikkunaa" vaan integroida sitä arkeen siten, miten se luontevasti onnistuu. Jos kokee oikeasti nälkää (eli nesteytys kunnossa) niin kannattaa syödä, vaikka olisikin "paastojakso" käynnissä. 

 

Ylipäätään nykyään väestö tuntuu kuuntelevan liian huonosti omaa kehoaan. Paras ruokavalio itselle on se, jota pystyy helposti noudattamaan ja jolla tuntee olonsa hyväksi.  

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎2‎.‎2‎.‎2019 at 17.52, ghastgar kirjoitti:

Tässä ketjussa vaikuttaa olevan paljon turhan fanaattista kannattajakuntaa molempiin suuntiin.

 

Enpä tiedä sijoitatko minut tähän kastiin, mutta ääri-ilmiöt poikii ääri-ilmiöitä.

 

Jos kaupataan ihmelääkettä niin siltä odotetaan sitten myös näyttöjä, 'extraordinary claims require extraordinary proofs'. Minun fanaattisuuteni on sitä että vaadin myöskin todellista näyttöä väitteiden tueksi. Erityisesti mitä tulee Parekin käyttämiin esimerkkeihin urheilumaailmassa ja erityisesti voimaurheilun maailmassa. Voimailu on tämän foorumin sokeapiste koska tämä on kestävyysfoorumi, joten Parek käyttää tätä sokeaa pistettä hyväksi koittaessaan julistaa paaston ilosanomaa... Ikävä kyllä minua kiinnostaa voimapuolen seuraaminen enemmän kuin kestävyyspuolen joten minun tehtäväkseni on tullut ampua alas villeimmät huhut ja oikoa väärät väitteet. Toki täytyy myöntää että kyllä niitä paastoavia aika korkealla tasollakin urheilevia aina silloin tällöin putkahtaa, että ei se nyt ihan täyttä paskapuhettakaan ole.

 

Yksi ongelma on Dr. Fung joka on julistettu ravintopuolella ns guruksi joka puhuu vastoin tieteellistä näyttöä, eikä halua tarkastella objektiivisesti tutkimusdataa vaan pyöristelee sitä sopivalla tavalla puoltamaan paastoa. mm Lyle McDonald joka on iso nimi urheiluravitsemuspuolella ei pidä Dr. Fungia oikeastaan minään. Lyle on puhunut paaston hyvistä sekä myöskin huonoista puolista jo yli vuosikymmenen ja kirjoitti siitä kirjankin kehonrakennuspuolelle, miten ja milloin sitä voi käyttää. Tuskin Lylelläkään on koko totuus hyppysissä (ja kaiken lisäksi osaa olla todella loukkaava kommenteissaan) mutta ennemmin uskon ihmistä joka on arvostettu siellä missä ravitsemuksesta on vähän pakko tietääkin jos mielii menestyä.

 

En epäile paaston tiettyjä hyötyjä, ja erityisesti jos halutaan hoikkaa kehoa ennemmin kuin suorituskykyä niin kyllähän tuo paastoaminen vain vakuuttaa tosi toimivalle ratkaisulle, ja se vaikuttaa varsin helpolle omaksua (saa syödä mitä haluaa kunhan syö tiettyyn aikaikkunaan). Ja tänä päivänä monella on ylipaino se ensisijainen ongelma, myöskin aktiivisten ihmisten keskuudessa, ja kyllähän se että painoa häviää joku 15kg vaikuttaa aika merkittävästi suorituskykyyn. 

 

Toinen juttu on sitten se että se normalisoi häiriintyneen vatsan toimintaa. 

 

Nämä kaksi on niin merkittäviä juttuja että ei niiden lisäksi hirveästi tarvitse enää esittää mitään 'sinusta tulee supermies!' väitteitä, ja niistä on itseasiassa vaan haittaa koska kuten tämä ketju on osoittanut niin ihmiset haistaa paska puheen, jopa internetissä. Toki onhan se huonokin julkisuus julkisuutta eikä topikki ole kuivunut kokoon kun kaikki hymistelee keskenään? Että paastohan tässä voittaa?

 

Tässä on vähän sama kuin karppaus- tai vähärasvaisuus ruokavalioissa. Kun tietty makroravinne, kuten vaikka rasva, kielletään niin yksi iso kalorin lähde katoaa ja sitä on miltein mahdoton korvata esim hiilarilla. Paastossa tätä toimittaa aikaikkuna. Siksi ne toimii helpommin kuin normaaliin ravitsemukseen perustuva dietti… Toki ongelma on siinä että ei opita syömään tiedostavasti ja kun palataan normaaliin lautasmalliin niin ne kilot alkaa tulla takaisin. Mitään ei oikeastaan ole opittu, ei arviomaan annosten kokoa, ei omaa nälän tunnetta ja niin pois päin. Tai no, paastossa on sentään opittu se että voi olla syömättä pitkiäkin aikoja mikä ei huono juttu ole sekään.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma painoni ei ainakaan ole noussut loppusyksyn lumentulon jälkeen yhtään vaikka olenkin syönyt normaalia kotiruokaa mitä muukin perhe syö ja juossutkaan en ole koko talvena kertaakaan. Tuli myös parin kk tauko jolloin en urheillut lainkaan. Paino on pysynyt samassa, koska olen pitänyt kiinni väh. 16h paastojaksoista joka päivä.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

linkki 1

 

Firas Zahabi, GSP:n valmentaja kertoo paastosta. Nimet ei ehkä kerro mitään juoksufoorumilaisille, mutta kamppaililaji ihmiset tietävät kuka Zahabi on.

 

linkki 2

 

Tämä kaveri on viimeisen viikon aikana julkaissut videoita miten treenaa (ilmeisesti päivittäin) samalla kun paastoaa. Ainakin jossain vaiheessa viime aikoina kertoi jossain videossa syövänsä joka kolmas päivä. Ruokana taisi olla pari kiloa raakaa lihaa ja kasviksia. Kasvattaa lihaksia tolla metodilla.

 

En ota kantaa videoiden sisältöön, mutta näyttäähän se noilla ainakin toimivan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkaa olla vuosi takana pätkäpaastoa. Ihan hitosti on ollut hyötyä ja homma toimii, mutta yksi erittäin iso miinus tässä on. Vaimo ei voi sietää sitä, että syön erilailla: välillä skippaan aterioita, välillä syön esim. lounaskeiton lisäksi ison annoksen jotain muutakin. Tämä on jostain käsittämättömästä syystä ihan hirvittävä ongelma vaimolle.

 

Ehkä se olis parempi jos alkaisin syömään kuten ennenkin ja tulisin taas läskiksi, flegmaattiseksi ja sairaaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä paastoaminen on myös yksi niistä trendeistä joka on noussut esiin sillä välin kun olin skenestä ulkona. Nyt kun menee youtubeen, siellä oikein mitään muuta olekaan kuin pätkäpaastoa. Paasto näyttää linkittyvän hienovaraisesti toiseen, ehkä hieman jo hiipuvaan trendiin, ketodieettiin.

Olen kai itse harjoittanut jonkinlaista pätkäpaastoa suuren osan elämästäni, yleensä tulee se vähintään 13 tuntia päivässä paastottua. Pärjään hyvin kahdella ruokailulla päivässä, jos ne vain ovat riittävän suuria. Tähän se tuntuu valuvan ihan spontaanisti. Veikkaan, että yksi mega-ateriakin riittäisi, ainakin silloin kun ei juokse paljon.

Yritin etsiä kunnollista evidenssiä pätkäpaastoilun eduista, mutta aika vähän sitä löytyy. Lopulta kaikki palaa kuitenkin kaloriteoriaan (eli sama se mistä se energia tulee, liika lihottaa jne) ja tasapainoiseen lautasmalliin ja sopivan tiheään syömiseen vaikka miten päin pyörittelisi. Sitä voi kyllä kyseenalaistaa onko se sopiva 2, 3, 5 vai kuinka monta kertaa päivässä.

Pidempiaikainen paasto on sitten toinen, minusta huomattavasti mielenkiintoisempi kysymys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt puolitoista kk kokeillut kahta asiaa:

 

1. Sijoitin syömisikkunan aamupäivälle ja iltatreenien jälkeen en ole syönyt mitään. Tarkoituksena tankata aamulla kaikki tarvittavat kalorit ja proteiinit seuraavan yön palautumista varten. Ideana tässä oli se, että treeniin riittäisi energiaa illallakin ja yöllä vastaavasti kasvuhormoni pääsisi korjaamaan kehoa tehokkaammin kun insuliini ei ole sekoittamassa pakkaa.

 

2. Vähähiilihydraattinen ja runsasproteiininen ruokavalio. Tässä ideana oli se mikä-lie-olikaan-nimeltään mekanismi, että keho käyttää sen määrän proteiinia mitä se tarvitsee ja loput se muuttaa hiilareiksi.

 

Lajeina mulla on ollut juoksun rinnalla talven ajan brasialainen jujutsu. BJJ on ollut todella raskas laji fyysisesti (jos niin haluaa) ja on vienyt miehestä mehut usein aivan totaalisesti. Tosin treeneistä on vain n. 20-30 min osuus jolloin tulee jätettyä fyysisesti salille kaikki, eli ajallisesti se kuluttavin osuus ei ole niin pitkä. Lajissa tarvitaan aerobista suorituskykyä, mutta myös voimaa, ja jokainen treeni on yhdistelmä useaa erityylistä voimankäyttöä.

 

Havainnot:

 

  • BJJ treeneissä toimii molemmat kohdat (1 ja 2). Voin tankata aamulla esim. klo 9-12 välillä erittäin vähähiilihydraattista ruokaa ja käydä illalla BJJ treeneissä, antaa kaikkeni (tuntien samalla olon energiseksi ja voimakkaaksi) ja sen jälkeen olla syömättä seuraavaan aamuun asti ilman minkäänlaista näläntunnetta. Tämä toimii aivan huikean hyvin.

 

  • Juoksu sen sijaan... Sama yhdistelmä ei toimi kyllä kovin hyvin juoksun kanssa. Lenkki voi kyllä sujua todella hyvin, mutta puoli tuntia perusrauhallisen 1h lenkin jälkeen tulee niin armoton nälkä ettei tiedä miten päin olisi. En ole kertaakaan pystynyt olla syömättä lenkin jälkeen. Nälän tunne katoaa vasta kun syön hiilareita.

 

Treenaan BJJ ja juoksu eri päivinä ja teenkin nykyään näin:

 

  • BJJ: Syön aamulla rasva- ja protskupitoisesti, treenaan illalla ja en syö treenin jälkeen. Syömäikkuna 1-4h
  • Juoksu: Syön klo 12 lounaan. Noin klo 15 pieni välipala. Lenkki n. klo 16-18. Illallinen. Eli enemmän hiilaria kuin BJJ päivinä ja syömisikkuna n. 5-8h, riippuen päivästä.

 

 

 

 

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 16.6.2019 at 12.34, parek kirjoitti:

Olen nyt puolitoista kk kokeillut kahta asiaa:

 

1. Sijoitin syömisikkunan aamupäivälle ja iltatreenien jälkeen en ole syönyt mitään. Tarkoituksena tankata aamulla kaikki tarvittavat kalorit ja proteiinit seuraavan yön palautumista varten. Ideana tässä oli se, että treeniin riittäisi energiaa illallakin ja yöllä vastaavasti kasvuhormoni pääsisi korjaamaan kehoa tehokkaammin kun insuliini ei ole sekoittamassa pakkaa.

 

2. Vähähiilihydraattinen ja runsasproteiininen ruokavalio. Tässä ideana oli se mikä-lie-olikaan-nimeltään mekanismi, että keho käyttää sen määrän proteiinia mitä se tarvitsee ja loput se muuttaa hiilareiksi.

 

Lajeina mulla on ollut juoksun rinnalla talven ajan brasialainen jujutsu. BJJ on ollut todella raskas laji fyysisesti (jos niin haluaa) ja on vienyt miehestä mehut usein aivan totaalisesti. Tosin treeneistä on vain n. 20-30 min osuus jolloin tulee jätettyä fyysisesti salille kaikki, eli ajallisesti se kuluttavin osuus ei ole niin pitkä. Lajissa tarvitaan aerobista suorituskykyä, mutta myös voimaa, ja jokainen treeni on yhdistelmä useaa erityylistä voimankäyttöä.

 

Havainnot:

 

  • BJJ treeneissä toimii molemmat kohdat (1 ja 2). Voin tankata aamulla esim. klo 9-12 välillä erittäin vähähiilihydraattista ruokaa ja käydä illalla BJJ treeneissä, antaa kaikkeni (tuntien samalla olon energiseksi ja voimakkaaksi) ja sen jälkeen olla syömättä seuraavaan aamuun asti ilman minkäänlaista näläntunnetta. Tämä toimii aivan huikean hyvin.

 

  • Juoksu sen sijaan... Sama yhdistelmä ei toimi kyllä kovin hyvin juoksun kanssa. Lenkki voi kyllä sujua todella hyvin, mutta puoli tuntia perusrauhallisen 1h lenkin jälkeen tulee niin armoton nälkä ettei tiedä miten päin olisi. En ole kertaakaan pystynyt olla syömättä lenkin jälkeen. Nälän tunne katoaa vasta kun syön hiilareita.

 

Treenaan BJJ ja juoksu eri päivinä ja teenkin nykyään näin:

 

  • BJJ: Syön aamulla rasva- ja protskupitoisesti, treenaan illalla ja en syö treenin jälkeen. Syömäikkuna 1-4h
  • Juoksu: Syön klo 12 lounaan. Noin klo 15 pieni välipala. Lenkki n. klo 16-18. Illallinen. Eli enemmän hiilaria kuin BJJ päivinä ja syömisikkuna n. 5-8h, riippuen päivästä.

 

 

 

 

Kyllä treenin jälkeen nyky urheilutietämyksen jälkeen kannattaa syödä, että palautuminen lähtee käyntiin. Mutta kukin tyylillään😂

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuuttia sitten, Hjar kirjoitti:

Kyllä treenin jälkeen nyky urheilutietämyksen jälkeen kannattaa syödä, että palautuminen lähtee käyntiin. Mutta kukin tyylillään😂

 

Unohtamatta kaikkia niitä viittä muuta ateriaa mitä pitäisi syödä 😉

 

Jos tarkoitus on syödä esim. OMAD (one meal a day) tyylisesti ja treenata kovaa, niin itse söisin mielummin muutama tunti ennen treeniä. Muuten jokainen treeni tapahtuisi tyhjällä vatsalla / energioilla paaston loppupäässä. Vaikuttanee treenin laatuun.

 

Ketju kuitenkin käsittelee paastoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy