Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
Jenniemilia

Millaisilla viikkokilsoilla olet treenannut onnistuneesti 50 km ultralle?

Recommended Posts

35 minuuttia sitten, kiljander kirjoitti:

Maratontreeni on aivan riittävä. Ei se ole kuin 7.8km pidempi matka. Taktisesti ehkä hieman erilainen, jossa alkua ei pidä tietty ottaa aivan samalla vauhdilla kuin maraa.

 

Samaa mietin, ja kun polku-ultralle ei tavallisesti lähdetä tiukoilla aikatavoitteilla. 

 

Tänä syksynä juoksen Lidingöloppetin 30 km polulla ja haaveissa olisi jatkaa siitä ja juosta ensi kesänä NUTS Karhunkierroksen 55 km matka. Epäilyttää vain vähän, kun viime kokomaratonista on aikaa jo 5 vuotta. Mutta toisaalta, jos ottaa rauhallisesti ja kasvattaa kilsamääriä kuitenkin vähitellen, niin samallakos tuon ultran kävisi vetäisemässä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse jätin viime talvena juoksemisen lähes kokonaan. Viikon LSD:t meni hiihtäen. Lisäksi kuntosalia ja koripalloa. Toukokuussa juoksin Kokkola Ultran 6h onnistuneesti ja heinäkuussa Ylläksellä Hettaan hengissä. Eli juoksua melko vähän treeniksi. Noin kaksi ja puoli vuotta olen muka ultraillut 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vuonna 2017 alkuvuosi ennen Hetta-Pallasta  keskimäärin 34km/vko. Sen lisäksi jonkin verran hiihtoa ja jääkiekkoa. Pitkät treenit ei ollut pisimmilläänkään kuin jotain reilu 20km, tosin saman vuoden keväällä juoksin kyllä Karhunkierroksella sen 33k. Ihan ok meni Hetta-Pallas, taktiikkana oli kävellä mäet ja hölkätä aina muulloin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

miten määritellään onnistuminen? Millä tahansa harjoitusmäärällä voi epäonnistua tai onnistua tavoitteessaan. Toisaalta kun tavoitteen asettaa järkevästi, niin maratonin tai 50km voi juosta, vaikkei olisi harjoitellut yhtään. Itse taisin juosta neljännen tai viidennen maratonini, kun mukaan harjoitteluun tuli ylipäätänsä mitään pitkiksiä. Silti joka kerta ennen sitäkin tultiin maaliin ja olisi tultu, vaikka matka olisi ollut pidempikin. 

 

Juoksussa on hyvin pitkälti samasta asiasta kysymys kuin koulussa. Jos ei ole lukenut ollenkaan kokeeseen, pitää sitten säveltää enemmän, jotta saisi edes tyydyttävän arvosanan. Jos on lukenut, se sujuu kuin tanssi. Eli jos et treenaa ollenkaan, sinun täytyy olla valmis kärsimään enemmän tapahtumassa. Toki pitkissä kisoissa voi mikä tahansa mennä pieleen, mutta noin lähtökohtaisesti se menee yleensä paremmin, jos on harjoitellut. Harjoitusmäärän/-kilometrien tarve riippuu sitten puhtaasti aikatavoitteesta. Jos haluaa juosta 50km 4 min/km vauhdilla vaatii se hieman erilaisen kestävyyspohjan kuin 6 min/km vauhti.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oman kokemuksen mukaan polku-ultralle reenatessa ei juoksua tarvitse olla välttämättä kovin paljon, aika paljon auttaa suurehko harjoittelun kokonaismäärä. Tietysti jos pystyisi juoksemaan isoja määriä kulku olisi parempaa. Itse juoksin ennen KK80 viimeisen 6 viikon aikana vajaa 45 kilsaa viikossa ja sain kyllä aika hyvin irti talven hiihtopohjista. Keskimäärin reenasin alkuvuoden noin 11h viikossa, sisältäen 6 viikkoa sairastelua ja 3 viikon palauttelujakson talven jälkeen.

 

Luulen että yksi tekijä noilla polku-ultrilla on se, että juoksualustana polku on aika armollinen ja vauhti suhteellisen rauhallinen, jolloin jalkoihin tule paljoakaan hakkaavaa iskutusta. Joku maraton olisi ollut varmasti paljon raaempi jaloille huonosti juoksuun reenanneella.

 

Polku-ultralle kannattaa reenata kyllä poluilla, jos mahdollista. Aika paljon säästää energiaa, jos teknisemmät kohdat menee rennosti, sen sijaan että ne menisivät peläten.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuuttia sitten, ErAh kirjoitti:

 

Luulen että yksi tekijä noilla polku-ultrilla on se, että juoksualustana polku on aika armollinen ja vauhti suhteellisen rauhallinen, jolloin jalkoihin tule paljoakaan hakkaavaa iskutusta. Joku maraton olisi ollut varmasti paljon raaempi jaloille huonosti juoksuun reenanneella.

 

Polku-ultralle kannattaa reenata kyllä poluilla, jos mahdollista. Aika paljon säästää energiaa, jos teknisemmät kohdat menee rennosti, sen sijaan että ne menisivät peläten.

 

Olen samaa mieltä siitä, että poluilla hakkaavuutta kertyy vähemmän kuin maantiellä. Siksi maratonilta 55:lle hyppääminen ei ole niin iso juttu kuin ensialkuun tuntuu. Ja juuri tuota poluilla juoksemista; jos jokaista juurta joutuu varomaan, energiaa kuluu aivan turhaan.

 

Itse soveltaisin maratonohjelmaa tuohon 55:en. Viikonlopun pitkää lenkkiä toki voi ja saa pidentää  ja viikolla ohjelmassa voisi olla vk-harjoitus. Muuten sitten palauttelua ja valmistautumista tuota pitkää harjoitusta varten. Ja kilometrejä on turha tuijotella liikaa polkulenkeillä, pääasia, että ulkoilet ja kerrytät minuutteja erityisesti poluilla.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 20.8.2018 at 15.54, Baltsu kirjoitti:

miten määritellään onnistuminen? Millä tahansa harjoitusmäärällä voi epäonnistua tai onnistua tavoitteessaan. Toisaalta kun tavoitteen asettaa järkevästi, niin maratonin tai 50km voi juosta, vaikkei olisi harjoitellut yhtään. Itse taisin juosta neljännen tai viidennen maratonini, kun mukaan harjoitteluun tuli ylipäätänsä mitään pitkiksiä. Silti joka kerta ennen sitäkin tultiin maaliin ja olisi tultu, vaikka matka olisi ollut pidempikin. 

 

Juoksussa on hyvin pitkälti samasta asiasta kysymys kuin koulussa. Jos ei ole lukenut ollenkaan kokeeseen, pitää sitten säveltää enemmän, jotta saisi edes tyydyttävän arvosanan. Jos on lukenut, se sujuu kuin tanssi. Eli jos et treenaa ollenkaan, sinun täytyy olla valmis kärsimään enemmän tapahtumassa. Toki pitkissä kisoissa voi mikä tahansa mennä pieleen, mutta noin lähtökohtaisesti se menee yleensä paremmin, jos on harjoitellut. Harjoitusmäärän/-kilometrien tarve riippuu sitten puhtaasti aikatavoitteesta. Jos haluaa juosta 50km 4 min/km vauhdilla vaatii se hieman erilaisen kestävyyspohjan kuin 6 min/km vauhti.

 

Onnistuminen tässä yhteydessä kuta kuinkin se, että olet selvinnyt suht hyvässä hapessa isommitta vammoitta treenikauden ja ultran läpi, ja jos tavoiteaika on ollut, niin lähelle sitä.

 

Valtaosa varmaankin tahtoo, ettei joudu lunttaamaan kokeessa. Mutta aika moni ultraaja myös painottaa noihin satasen matkoihin ja ylikin. Kiinnostaa kuulla juurikin näistä "välimatkan" treenaajista, millaisilla eri taustoilla sen on läpäissyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KK 55km selvisin hengissä seuraavilla juoksumäärillä per KUUKAUSI (olin tosi paljon flunssassa tänä keväänä, seliseli):

marraskuu 9km, joulukuu 7km, tammikuu 57km, helmikuu 71 km, maaliskuu 33 km, huhtikuu 34 km, toukokuu 12 km + KK

Eli läpäisyyn riittää ihan vaan liikunnallinen elämä, mutta mikäli koko matkan juosta halajaa, niin toki treeniä tarvitsee tuota enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keväällä oma viisikymppinen harjoitus meni ihan tavallisella Polarin maratreenillä jossa viikossa oli loppuvaiheessa 50-60 km, nykyisessä satasen ohjelmassa näkyy olevan loppuvaiheessa muutama yli 100km viikko - nyrkkisääntönä ehkä voisi pitää että jos viikossa pystyy juoksemaan tavoitematkan kilometrit se riittää hyvin. Kuten aiemmin on todettu, läpipääsyyn riittää huomattavasti vähempikin.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy