Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Lisäravinteiden saatavuus heikentynyt

Recommended Posts

Alkaa maratonbuumin heikentyminen näkymään myös kauppojen hyllyillä. Aikaisemmin löytyi helposti maltoja ja geelejä. Oli jopa varaa valita. Nyt näyttää tilanne muuttuneen. Perus maltoa saa metsästää kaupasta toiseen eikä sitä tahdo löytyä urheiluliikkeistäkään. Sama koskee myös geelejä joissa tarjolla tuntuu olevan vain Dexal tai Maxim. Urheilujuomia kyllä löytyy. 

A09F3DE3-A39D-4D69-9141-12001B001DFE.jpeg695B1BC3-A0B0-4C92-8483-633D5A76FC19.jpeg

Noita proteiinipatukoita kyllä löytyy vaikka kuinka monta hyllymetriä. Ilmeisesti pitää alkaa tilaamaan geelit ulkomailta.

Ehkä aika moni omalta osaltaan huonontaa oikeiden kauppojen valikoimaa tilaamalla netistä, toki ostaisin mielummin jostain kaupasta, kun tilaisin netin kautta. Esim. amerikkalaista Nuun -urheilujuomaa ei tietääkseni ole koskaan saanut Suomesta, onneksi nyt tilalle tullut vastaavanlaisia (urheilujuoma tablettimuodossa, vähäsokerinen), mutta ostopaikat ovat harvassa. Taitaa juontaa juurensa myös sen mukaan, miten kauppias kokee alan, tilaako kunnon valikoimat. Hyvä valikoima taitaa vetää muitakin puoleensa, puskaradion kautta.

Kuka muuten noita proteiinipatukoita oikein ostaa ja käyttää? Julmetun hintaista ja paskan makuista tavaraa hienossa pakkauksessa.

Onko noissa kaukaa tilatuissa geeleissä ja muissa tuotteissa sitten jotain kovin erilaista kuin kaupan hyllyiltä löytyvistä? Vai onko jokin eksoottisempi valmiste parempi? 

En ole nyt mikään asiantuntija, mutta en uskoisi lisäravinteiden olevan kovinkaan isossa roolissa, jos halutaan kuntoilla kovaa ja pärjätä maratonilla. Tai siis tuskin mikään tietty valmiste on korvaamaton. Itse olen vedellyt massahiihdoissa ja maratonilla noita perusgeelejä ja ne ovat ainakin minulle sopineet, enkä usko, että tulokset olisivat oleellisesti parempi joillain muilla vastaavilla.

52 minuuttia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Onko noissa kaukaa tilatuissa geeleissä ja muissa tuotteissa sitten jotain kovin erilaista kuin kaupan hyllyiltä löytyvistä? Vai onko jokin eksoottisempi valmiste parempi? 

En ole nyt mikään asiantuntija, mutta en uskoisi lisäravinteiden olevan kovinkaan isossa roolissa, jos halutaan kuntoilla kovaa ja pärjätä maratonilla. Tai siis tuskin mikään tietty valmiste on korvaamaton. Itse olen vedellyt massahiihdoissa ja maratonilla noita perusgeelejä ja ne ovat ainakin minulle sopineet, enkä usko, että tulokset olisivat oleellisesti parempi joillain muilla vastaavilla.

En minäkään ole asiantuntija, mutta jotkut geelit eivät vaan sovellu mun prinsessamaiseen vatsalaukkuun. Joten olen joutunut etsimään sopivan tuotteen joka ei aiheuta vatsavaivoja kesken juoksun. 

@Seppo oletko prismasta katsonut? Ainakin Turussa on varsin kattava valikoima lisäravinteita. Ainakin niissä parissa joissa itse asioin.

Mulla oli keväällä sama valitus kun piti saada jostain maximin colan makuisia geelejä, jotka voi ottaa ilman vettä. Ennen sai Prismasta jumbosta tai budgetista ja keväällä ei sitten juuri mistään. Työkaveri kävi sitten ostamassa oulun budgetista ja lähetti minulle postilla. Myöhemmin selvisi että puhoksen Intersportista noita saa kun tukholman maraton laivalta niitä varastoon ostelin.

Esimerkiksi tuo malto jonka ostin ennen Säkylän maratonia menee vanhaksi 9/2019. Että jos sitä kauppias ottais valikoimiin 20pussia, niin eiköhän ne vuoden aikana menis kaupaksi. Siellä on kuitenkin valtava määrä proteiinipatukoita kuntosalilla kävijöille. Se on tietenkin totta että se on trendikkäämpää ostaa se proteiinipatukka. 

Geeleistä esimerkiksi tuo dexal ja maxim on mun mielestä niin makeita että silmät meinaa pyörähtää päässä. Viikko sitten pitkällä lenkillä sai keskittyä ottamaan dexalin geelin ettei laatta lennä samantien. Tykkään enemmän PowerBarin tuotteista. Luulis että ihmiset edelleen tankkais maratoneille tai käyttäs noita geelejä polkujuoksuissakin. Toki jos hyllyltä ottaa sen dexalin geelin ja sitten ilman vettä imasee sen lenkillä niin onhan se hirveen makunen. Ymmärrän ettei välttämättä ole mielenkiintoa tutustua geeleihin sen jälkeen. 

20 minuuttia sitten, janttu kirjoitti:

@Seppo oletko prismasta katsonut? Ainakin Turussa on varsin kattava valikoima lisäravinteita. Ainakin niissä parissa joissa itse asioin.

Tuo kuva on juuri Prismasta. Siellä oli aikaisemmin Powerbareja, mutta nyt ovat hävinneet eikä löydy edes hyllypaikkaa. Eilen kävin Jumbon Prismassa ja viikko sitten Itäkeskuksessa. 

Isoissa kaupparyhmissä (S ja K) taidetaan ostaa niitä tuotteita, jotka menevät kaupaksi "urheiluravinteet" tuoteryhmän alla.

Nykyisessä proteiini-boomissa proteiinipatukkoja syövät kaikki. Osa lauhduttajista korvaa niillä aterioita.

Voi olla, että pienemmälle kuluttajaryhmälle tarkoitetut tuotteet siirtyvät nettiin. Riski hävikkiinhän vaikka Prismalle syntyy siitä, kun ostetaan tuotteita, joiden kulutus on marginaalista. Toisaalta ei voida ostaa isoja eriä

Ei nyt suoranaisesti liity otsikkoon, anteeksi. Keskustaan oli tullut hienon näköinen kauppa: Athletes foot ja ajattelin tänään tutustua kunnolla, koska valikoima näytti olevan massiivinen, mutta kaikki olikin vapaa-ajan kamaa, tulipas nyt paha mieli ja vielä lepopäivänä. 😄

Enää ei säkkitavarana saa proteiinia, palkkaria tai muutakaan. Ainoa mitä tulee vastaan ovat Valion jauheet, joiden hinta on jumalittoman korkea, toki ainoa kotimainen. Ja todennäköisesti pitoisuudet on se mitä pussiin on merkitty.

Patukat ja muut kertakäyttötavarat on vallanneet hyllytilaa. Ja urheilu-ravinteiden hyllytila on muutenkin pienetynyt ja tilalle tullut terveysjuttuja, fitnessbuumin vaikutuksesta epäilemättä.