Jump to content
Juoksufoorumi.fi

parek

Kikkoja millä saada kone käyntiin nopeammin?

Recommended Posts

6 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Tämä menee aiheen vierestä, mutta liittyy kuitenkin ajankäyttöön ja treenien mahduttamiseen arkeen: Millaisen treenin teette jos väsyttää ja ärsyttää eikä jaksaisi tehdä mitään, mutta silti aiotte pakottautua lenkille? Onko lyhyt pk-lenkki järkevin, vai uskaltaako väsyneestä ruumiista ottaa tehoja irti - sehän voisi jopa piristää?

Lyhyt palauttava lenkki toimii mulla parhaiten. Jos on oikeasti väsynyt, niin kovasta treenistä en saa mitään järkevää irti.

• Like 3

12 minuuttia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Lyhyt palauttava lenkki toimii mulla parhaiten. Jos on oikeasti väsynyt, niin kovasta treenistä en saa mitään järkevää irti.

Sama toimii mulla, lyhyt ja kevyt, jos väsynyt. Usein kyllä jätän kokonaan juoksematta jos ei huvita tai väsynyt. Tällä viikolla neljän päivän juoksuton ketutusputki, kun työt imi energiat. Eilen sitten mökkimatkalla 100 km automatkan jälkeen hop off juoksu 8 km ennen mökkiä.

Juoksu kulki hyvin, keskitahti 5:14, syke 128. Toisinaan lähden (aika usein☺) vaan juoksemaan ilman aikatavoitetta ja yllättäen juoksenkin varsin helpolla ja mukavalla tahdilla pidemmän siivun.

• Like 1

54 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Tämä menee aiheen vierestä, mutta liittyy kuitenkin ajankäyttöön ja treenien mahduttamiseen arkeen: Millaisen treenin teette jos väsyttää ja ärsyttää eikä jaksaisi tehdä mitään, mutta silti aiotte pakottautua lenkille? Onko lyhyt pk-lenkki järkevin, vai uskaltaako väsyneestä ruumiista ottaa tehoja irti - sehän voisi jopa piristää?

Itse teen tuossa tilanteessa niin, että otan tavoitteeksi mennä juoksuvaatteet päällä ulos ja kävelen lenkkipolulle. 90% kerroista tuosta seuraa ihan normaali lenkki. Joskus kova, joskus rennompi.

• Like 3

Tältä päivältä esimerkki käynnistymisvaikeuksista. Ennen lenkkiä jalat rennot, kroppa myös ihan hyvässä kuosissa. Hieman väsytti kun päikkärit venähtivät liian pitkiksi. Tarkoitus oli juosta tunnin reipas lenkki sis. n. 10 min lämmittelyn.

0-10 min, aloitus on jyrkähköä ylämäkeä. Kävelin, hyppelin, spurttailin.

10-14 min, verryttelyliikkeitä mäen päällä.

14-27 min, "juoksu" oli sen tuntoista kuin kropassa olisi käsijarru päällä. Jalat edelleen OK ja askel kulki hyvin, mutta tunne oli kropassa sellainen, että luulin sykkeiden olevan 30 pinnaa korkeammat mitä ne oikeasti oli. Oli pakko kävellä useita pieniä pätkiä.

27-38 min, kyllästyin edellämainittuun tunteeseen ja päätin juosta lopun lenkin minuutin pätkissä "lujaa" n. 170 sykkeillä ja minuutin jälkeen kävellä sen aikaa, että syke laskee 125 tasolle. Maksimisyke on 187.

38-58 min, käsijarru lähti päältä ja menin loppumatkan 160-165 sykkeillä ilman mitään ongelmia ja olisin voinut jatkaa paljon pidempäänkin jos olisi ollut enemmän aikaa.

Kiihtyvä lenkki on tälläseen minusta oiva keino. Aloittaa helpolla ja kiristää vauhtia vaikka 10min välein. Itsekkin astmaatikkona teen kiihtyvänä lenkkinä monasti vk-treenit jos aikaa niukasti. Esim 4*4km jossa jokainen 4km edellista kovempaa. Monasti se vika 4km on lenkin parasta menoa vaikka vauhti kovinta. Päälle 2-3km helppoa

Minäkin olen yrittänyt työllä ja tuskalla löytää hyvää käynnistelyrutiinia, mutta vähän vaihtelevalla menestyksellä. Omalla kohdalla sellainen optimikäynnistyminen vaatii vajaan 10 km rauhallista juoksua, minkä jälkeen alkaa kulkemaan kunnolla. Tähän ei tietty ole useinkaan mahdollisuutta, joten parhaat tehot lenkeillä saa irti juurikin siellä lenkin loppupäässä.

Itse sain aikanaan vinkin tällaisesta kaksivaiheisesta käynnistämisestä eli otetaan reipas lyhyt spurtti, jonka jälkeen verrytellään vähän ennen varsinaista juoksua. Tämä toimii tosin itsellä vähän vaihtelevasti. Joskus auttaa joskus ei.

Jos aikaa ja tilaisuutta löytyy, niin parempi ja lähes takuuvarma konsti on kohtuullisen reipasvauhtinen n. 5 kilometrin kävelylenkki jossain vaiheessa päivää. Esim. kävelylenkki aamupäivällä ja juoksuharjoitus iltapäivällä. Toimii hyvin myös pitkisten esilämmittelynä. Ainakin itsellä tuo avaa paikat niin hyvin, että pystyy tekemään harjoitukset alusta asti hyvillä tehoilla.

Uutena ongelmana on viime aikoina vaivannut kummallinen jalkojen "synkronointongelma" lenkkien alussa. Ikäänkuin jalat olisivat unohtaneet, että miten juostaan. Korostuu varsinkin rauhallisilla lenkeillä ja väsyneillä lihaksilla. Yleensä se kestää vain 2...3 kilometriä, mutta todella häiritsevä ilmiö.

Mä oon alkanut lähtiessä talon kulmalla tekee pientä aktivointitoimenpidettä takareisille. Eli seinästä tukea ja potkii ylöspäin, jalka ihan pienessä koukussa. Tuntuu että jalat olis paremmin hereillä heti alusta asti. Jos on kovempaa luvassa, pari kilsaa lämpöä ja laiskasti jotain drillejä.