Jump to content
Juoksufoorumi.fi


parek

Kikkoja millä saada kone käyntiin nopeammin?

Recommended Posts

Vinkkejä ja kikkoja millä koneen saisi nopeammin toimimaan isommilla tehoilla? Aina ei ole aikaa tehdä normaaleja lämmittelyrutiineja ja siksi reippaampien, mutta lyhyiden treenien tekeminen on usein erittäin hankalaa kun kroppa tahtoo alkaa tykätä juoksusta vasta puolen tunnin jälkeen. 

 

Kiitti jo etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koneen uudelleenkäynnistys voisi auttaa 😉

 

Eiköhän tuo ole aika yleinen pulma. Itse huomaan myös että ekat kilsat usein tuntuvat yllättävänkin tukkoisilta ennen kuin kone lämpenee ja etenkin jos kyseessä reippaampi lenkki. Noin puolitoista kilsaa kevyempää alkuun niin sen jälkeen pystyn yleensä itse nostamaan VK alueelle jo kohtuullisen hyvin. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaisiko juosta ainoastaan kevyt PK-lenkki, jos aikaa on vähän? Kyllä onnistunut VK-lenkki edellellyttää hyvää alkulämmittelyä ja loppuverryttelyjä. Usein PK-lenkilläkin oma meno on tahmeaa ekan vitosen, jonka jälkeen juoksu alkaa mukavammin rullaamaan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu ei VK-treeniä mitenkään nopeuttaa voi paitsi jos haluaa paikat rikki. VK:t sitten viikonloppuna paitsi pitkis viikonloppuna.

Tehotreenejä ei voi/saa tehdä ilman kunnon alkulämmittelyjä

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei taida tuossa olla oikotietä onneen vaan verryttelyyn on varattava aikaa. Tosin kysymyksestä tuli mieleen, nuoruudessa kun käynnistettiin konetta, niin etenkin kylmällä tai pidemmän tauon  jälkeen oli tapana antaa sille ryyppy jolloin se hörähti monesti heti käymään. Ehkä vanhat konstit on paremmat? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuorotyötä tekevänä (myös viikonloput) ei noita treenejä oikein voi suunnitella etukäteen. On treenattava silloin kun ehtii ja jaksa työn ja perheen ohella. Esim. tällä viikolla olisi tullut kolme lepopäivää putkeen tunnin mittaisen keskireippaan lenkin jälkeen, jos en olisi toissapäivänä ja tänään käynyt ennen iltavuoroa puolen tunnin hölkällä. Aikaa ei vain ole näinä päivinä yhtään enempää. Kroppa on kyllä hyvin levännyt ja mieli halajaa lenkille, mutta olihan toi äskeinenkin lenkki melkoista puuroa. Ihan lenkin lopussa alkoi tuntumaan, että alkoi vähän kulkea. Aikaa on seuraavan kerran reilummin sunnuntaina. Se on pitkispäivä. Jälleen kerran jää siis vauhtitreenit välistä tällä viikolla 😛

 

Mietin vain kun itse olen saanut palautumisen kyllä äärettömän hyvään kuosiin, että olisko tähän toiseen ongelmaan jotain kikkoja.

1 tunti sitten, OlliL kirjoitti:

Kannattaisiko juosta ainoastaan kevyt PK-lenkki, jos aikaa on vähän? 

 

Tätähän se on itsellä ollut jo pitkään. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, parek kirjoitti:

Mietin vain kun itse olen saanut palautumisen kyllä äärettömän hyvään kuosiin, että olisko tähän toiseen ongelmaan jotain kikkoja.

 

 

Aina on kikkoja. Riippuu siitä, kuinka väsyneet tai kipeät jalkasi ovat edellisistä treeneistä. Jos tuntuvat tuoreilta, niin lämmittelylenkki voi olla kiihtyvä. Juosta esim. 3km niin, että jo kilsan jälkeen alkaa asteittain nostaa juoksuvauhteja. 3km jälkeen heilautukset ja vähän muuta ja treeni voi alkaa. Lämpötila vaikuttaa myös. 30C helteessä on helpompi saada kone käyntiin kuin koleassa 15C kelissä. Talvella kun tulee pakkasesta sisälle ja juoksumatolle, niin voi olla, ettei pysty juoksemaan lujaa ennen kuin on lämmitellyt 5 kilometriä. Se vaihtelee. Henkinen valmistautuminen kannattaa ottaa kanssa huomioon. Olen huomannut, että jos illalla menee suoraan tietokoneen äärestä treenaamaan niin focus voi olla väärissä asioissa ja vauhtia ei pysty alussa ylläpitämään. Jos sen sijaan mietti vaikkapa tuntia ennen tyyliin 10 minuuttia sitä, mitä aikoo tehdä, niin se helpottaa ja on tavallaan iskussa silloin, kun pitää laittaa talla lattiaan. Pieniä muitakin kikkoja on. Olen tehnyt joskus esim. sellaista että hyppään tasajalkaa ilmaan ylös niin korkealle kuin pystyn vaikkapa joku 10-12 kertaa juuri ennen kuin alan juosta. Yritän sillä saada itseäni iskuun, kun teen tuon nopeassa tempossa. Joskus tulee tehtyä myös jonkinlaisia drillejä. 

 

Jos aikaa ei ole niin sitten pitää ensimmäinen veto ottaa kevyemmin. Kroppa herää siinä. Tosin tämä ei koske aamua. Jotenkin tuntuu, että se, jos kroppa ei tahdo herätä millään treeneihin, saattaa se kieliä siitä, että yrittää harjoitella aamusta, mikä on ihmiselle aika epäluonnollinen aika treenata kovaa. Minusta pitää herätä joku 3 tuntia ennen, jos haluaa tehdä kovan harjoituksen, eikä lähteä suoraan sängystä.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä tuossa on ideaa, mitä nimimerkki Baldini eli "Baltsu" sanoi.  Jo lenkkiin valmistautuessa kiroilee ja uhoaa kotona että nyt juostaan kovaa. Paiskoo vaikka hanskoja lattiaan.

 

Ainakin silloin jos puhutaan rankoista juoksuista, niin onhan siinä itse asiassa sellaista jännitystä ilmassa kun aamulla alkaa ajatella, että parin tunnin päästä pitää juosta kovaa, siitä tulee rankkaa. Kun on tullut juostua sellaista 13-14km lenkkiä rankasti, missä alkuun tulee vain 8 minuuttia kevyttä juoksua, vaikka tavallinen verryttely olisi 20 minuuttia.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen myös sitä mieltä, että henkisellä valmistautumisella saa verryttelyajasta tingittyä. Tehokasta hengittelyä ja mielikuvissa porhaltaa tonnin vetoa tms. Itse en yleensä tee välttämättä mitään verryttelyä maratonille ja puolikkaallekin olen monta kertaa lähtenyt fyysisesti kylmiltään. Olen hakenut vähän sitäkin, että alussa kroppa ei olisi liian valmis/innokas ja sopiva puuskutus pitäisi jarrua alkuun päällä. Lasten ollessa pienempiä oli välillä minuuttiaikatauluja kovempiin treeneihin ja tein mielikuvaharjoittelua juurikin vermeitä vaihtaessa tai työpaikalla portaita tarpoessa. Puoli kilometri-kilometri saattoi olla kropalla ihmettelemistä, mutta kyllä se siitä lähti. Nykyisellään on helppoa, verryttelyaikaa yleensä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä menee aiheen vierestä, mutta liittyy kuitenkin ajankäyttöön ja treenien mahduttamiseen arkeen: Millaisen treenin teette jos väsyttää ja ärsyttää eikä jaksaisi tehdä mitään, mutta silti aiotte pakottautua lenkille? Onko lyhyt pk-lenkki järkevin, vai uskaltaako väsyneestä ruumiista ottaa tehoja irti - sehän voisi jopa piristää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy