Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
JH1

Suurennuslasi kompassiin? Kokemuksia?

Recommended Posts

Viime aikoina on pistänyt silmään sellainen, että veteraanien lisäksi osa huippusuunnistajistakin käyttää peukalokompassin yhteydessä suurennuslasia. Jotenkin minuakin houkuttelee ajatus siitä, että kartan lukeminen voisi olla helpompaa. Olen pyöritellyt käsissäni Suunnon suurennuslasilla varustettua kompassia, mutta käytännön kokemus suurennuslasin tuomasta hyödystä puuttuu.

 

Hintaa suurennuslaseilla on sen verran suolaisesti, ettei viitsisi ihan vain kokeilua varten hankkia. En edes tiedä mikä malli sopisi Silva Race Jetiin, ehkä pitäisi kokeilla paikan päällä myymälässä tai kauppa-autolla. Joka tapauksessa kuvittelen suurennuslasista olevan hyötyä pienien paljon korkeuskäyrää yms. sisältävien kohteiden tulkitsemisessa. Parasta olisi jos se helpottaisi kartan lukua vauhdissa.

 

Mutta onko totuus toisenlainen ja miten suurennuslasi kestää metsässä?

 

PS. Voisihan tuollaisen väsätä itsekin.

PS.2. Tämä on paras: https://www.ettonet.fi/tuotteet/lukeminen-ja-kirjoittaminen/suurennuslevy-maxi/  :goodvibes:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikänäkö ei (vielä) vaivaa, mutta tuli hankittua suurennuslasi Suunto-kompassiin. Kyllä se helpottaa kartanlukua, kun vaan muistaisi käyttää. Toistaiseksi hyöty on jäänyt usein saamatta, koska lasin käytöstä ei ole ehtinyt muodostumaan kiinteästi suunnistukseen kuuluvaa rutiinia ja monesti vasta rastien jälkeen kotona karttaa tarkemmin katsellessa huomaa, missä kohdin suurennuslasista olisi ollut hyötyä. Kokeneemmilta kun olen kysellyt vinkkejä, niin ainakin yksi käytössä oleva tapa tuntui olevan ennen rastille tuloa tarkastella rastiympyrä ja sen lähiympäristö lasin avulla, jolloin on helpompi hahmottaa oleelliset kohteet ja näkee kiharaisemmastakin kartasta merkinnät paremmin.

 

Kestosta on vielä huono sanoa mitään, kun toistaiseksi ei ole tullut mitään osumia lasiin. Jonkun 10-15 kertaa tuo on ollut mukana metsässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

käytin muutaman vuoden silva suurennuslasia suunnon peukalokompassin kanssa (kiinnittyy niin että kahva työnnetään peukalon alle)  ja kyllä se ihan ok on tommosessa varsinais suomalaisessa kalliomaastossa kun on tarkkoja paikkoja, toki siinä täytyy pysähtyä mutta menetetyn ajan saa kyllä takasin jos ei tarvii hakea rastia, sitten näkö huononi niin että oli pakko ruveta kulkemaan semmosten leikattujen lukulasien kanssa  missä on sitten taas ihan omat ongelmat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin omaan Suunnon peukalokompassiini tuollaisen suurennuslasin, mutta en ole oikein oppinut käyttämään sitä. Suurennuslasilla näkee kyllä tarkasti pienen alueen, mutta heti kun haluaisi nähdä vähän isomman palan karttaa, niin suurennuslasi pitäisi kääntää pois tai siirtää kompassi sivuun. Ehkä siihenkin tottuisi, kun harjoittelisi, mutta toistaiseksi oma näkökyky riittää 1 : 10 000 kartan lukemiseen ilman suurennuslasia, kunhan malttaa pysähdellä pienipiirteisissä paikoissa.

 

Huipuilla suurennuslasin käyttö johtuu varmaan siitä, että isoissa kisoissa pitkällä matkalla käytetään 1 : 15 000 karttaa, ja siitä ei sitten tahdokaan saada mitään selvää edes normaalilla näkökyvyllä.

 

Kestävyydestä olen kuullut sanottavan, että sellaiset mallit kestävät paremmin, joissa on joustava kiinnitys peukaloremmin avulla. Joissain malleissa taas kiinnitys kompassiin on jäykällä tapilla, joka kuulemma katkeaa helposti.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

On suuri apu pienipiirteisessä maastossa ja nimenomaan pitää käntää pois, kun sitä ei tarvitse.

Kyllä huipulla näyttää olevan niitä ihan jukolassakin. Se, että minkä verran ne niitä käyttää on toinen juttu.

Hintahan on ihan törkeä Suomessa. Venäjältä niitä saa reilusti alta kympin... Hajoaa tosiaan helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin juniorille ALL4o.comista Moscompassin suurennuslasin. Hinta toimitettuna oli 11 € ja näyttäisi ihan alkuperäiseltä ja osat ovat laadukkaat. :icon_smile: Tappi on alumiinia, ruuvi terästä ja mutteri muovia. Ja linssi todella kirkas. Itse asiassa tilasin 2 kpl, koska ajattelin viritellä toiseen kiinnikkeen Silvan kompassia varten. Toki Silvan kompassiin voisi porata reiän Moscompassin tappia varten ja tehdä upotuksen ruuvin kannalle, mutta en oikein arvaa lähteä porailemaan, ettei koko kompassi mene säröille.

 

Onhan tuo Silvaan tarkoitettu suurennuslasi suurempi, mutta niin on hintakin. Täytynee jossain välissä lainata junnun kompassia niin näkee tykkäänkö siitä yhtään ennen kuin alkaa enempää virittelemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Virittelin Silvan Race Jet -kompassiin 1,5 mm:n alumiinista kiinnikkeen. Noin ohuen alumiinin voi leikata peltisaksilla, mutta se on silti jämäkkä. Tein suurennuslasille kolme kiinnityspistettä, että voin hakea näistä sen parhaan. Harjasin alumiinin ulkopinnan, ettei se kiiltele häiritsevästi. Linssi ja alumiininen kiinnitysruuvi (katkaistu) on Mosscompassin tavaraa. Kokeilin suurennuslasia iltarasteilla ja tosiaan karttaa on sen avulla helpompi lukea. Välillä tuntui, että varsinaisen kompassin käyttö jäi hyvin vähiin.Suurennuslasi.thumb.jpg.b79d06979797773ef56b84ff3781a15f.jpg

Suurennuslasi2.thumb.jpg.31ce6d4b3a585d009f45fab37fbcbc32.jpg

 

Iltarastien jälkeen siirsin suurennuslasin etummaiseen kiinnityspisteeseen (valokuvissa), ettei kompassi jää niin pahasti sen alle.

PS. Aika rajusti pakkaa valokuvia juoksufoorumin alusta, mutta kyllä noista vielä selvää vielä saa.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suunnistuskilpailun ei pitäisi olla mikään näkemiskilpailu. Vasta kartan näkemisen jälkeinen karttakuvan hahmotus jne. kuuluu lajin tavoiteltavaan perusluonteeseen. Monet perustelevat 1:15000 kartan tarpeellisuutta pitkien rastivälisuunnitelmien helpommassa hahmottamisessa, karttalehden käsiteltävyydessä tms., hohhoijaa. Samat henkilöt valitsevat kuitenkin kilpailun lähdössä poikkeuksetta 1:10000 kartan mikäli siinä on kaksi ämpäriä ja itse valittavissa iso tai pieni mittakaava. Kokeiltu on.

 

1:10000 kartan tulisi olla luettavuudeltaan kartoitettu siten, että se on ainoastaan 1:15000 kartan suurennos. Silti useista 1:10000 kartoista on jäänyt viimeinen työvaihe, pelkistys, pois ja ne on ahdettu täyteen tavaraa. Liiallisesta tarkkuudesta syntyvä ahdas kartta ei ole hyvän kartoittajan merkki. Koitapa lukea vauhdissa sellaista karttaa, ja vielä ahtaammassa 1:15000 mittakaavassa, suurennuslasilla tai ilman. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 tuntia sitten, NORDMAN kirjoitti:

Suunnistuskilpailun ei pitäisi olla mikään näkemiskilpailu. Vasta kartan näkemisen jälkeinen karttakuvan hahmotus jne. kuuluu lajin tavoiteltavaan perusluonteeseen. Monet perustelevat 1:15000 kartan tarpeellisuutta pitkien rastivälisuunnitelmien helpommassa hahmottamisessa, karttalehden käsiteltävyydessä tms., hohhoijaa. Samat henkilöt valitsevat kuitenkin kilpailun lähdössä poikkeuksetta 1:10000 kartan mikäli siinä on kaksi ämpäriä ja itse valittavissa iso tai pieni mittakaava. Kokeiltu on.

 

1:10000 kartan tulisi olla luettavuudeltaan kartoitettu siten, että se on ainoastaan 1:15000 kartan suurennos. Silti useista 1:10000 kartoista on jäänyt viimeinen työvaihe, pelkistys, pois ja ne on ahdettu täyteen tavaraa. Liiallisesta tarkkuudesta syntyvä ahdas kartta ei ole hyvän kartoittajan merkki. Koitapa lukea vauhdissa sellaista karttaa, ja vielä ahtaammassa 1:15000 mittakaavassa, suurennuslasilla tai ilman. 

Tosiaankin. Lasten suunnistuskoulussa on tullut vastaan mittakaavaan 1:5000 ja 1:7500 suurennettuja karttoja (kartan paloja). Niistä kyllä näkee! :cool0010: Veteraanitkin hyötyisivät suurennetuista kartoista, mutta iltarasteilla kartat ovat olleet pääsääntöisesti mittakaavassa 1:10 000.

 

Olen joskus tulostanut pdf-karttoja värilaserilla ja tuskaillut huonon luettavuuden ja väärien värisävyjen kanssa. Seurani iltarasteilla kartat on käsittääkseni tulostettu seuran ammattitason tulostimella ja niiden luettavuus on ihan toista maata. Kisakartat (ainakin ne kaksi joilla olen suunnistanut) taitavat tulla ihan oikeasta painosta. Tulostuslaatu vaikuttaa aika paljon kartan luettavuuteen.

 

Pyöreähkössä kangasmaastossa 1:10 000 on ok, mutta pienipiirteisessä kalliomaastossa se voi olla aika tuskainen lukea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tällä kaudella näkyy olevan turun seudulla mittakaavat mitä olen käynnyt 25 % 1:7500 ja loput 1:10000, tämmöselle 60 luvun lopulla 1:20000 / 1:25000 alottaneelle ja juuri 1:10000 tottuneelle 1:7500 vaatii erikois keskittymistä kun kaikki tuntuu olevan liian lähellä ja tulevan liian nopeasti

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎10‎.‎10‎.‎2018 at 16.06, kari.t kirjoitti:

tällä kaudella näkyy olevan turun seudulla mittakaavat mitä olen käynnyt 25 % 1:7500 ja loput 1:10000, tämmöselle 60 luvun lopulla 1:20000 / 1:25000 alottaneelle ja juuri 1:10000 tottuneelle 1:7500 vaatii erikois keskittymistä kun kaikki tuntuu olevan liian lähellä ja tulevan liian nopeasti

Joskus harrastukseni alkuaikoina (siitä ei ole monta vuotta) olin iltarastien sprinttiradalla maastossa ja tuntui että kaikki tulee ihan silmille (siis liian nopeasti vastaan). Maalissa älysin katsoa, että kartta olikin poikkeuksellisesti 1:5000.

 

Rastiympyrähän pitäisi olla halkaisijaltaan 75 metriä eli poikkeava mittakaava pitäisi paljastua kartalle painetun rastiympyrän koosta. Säännön 1.4. mukaisesti merkattu 75-metrinen rastiympyrä näyttää maastossa tältä:

 

RYMM-menetelmä mullistaa suunnistuksen

:grin:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  




×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy