Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Jani Räsänen

Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

Recommended Posts

Lohdutuksena kannattaa kuitenkin huomata että jos olet nyt viime aikoina 1500-2000kcal/vrk ollut niin se voi hyvin peittää mahdollisen kehityksen tuossa testissä jopa täysin, sillä paras suoritus vaatii hyvät ja monipuoliset energialähteet (=glykogeenia). Lisäksi se voi lopulta pysäyttää kunnon kehityksen muutenkin..joskin painon aleneminen voi hetkellisesti kompensoida tätä. Mutta suurta pikavoittoa ei noilla määrillä ja tehoilla kannata odottaa, paras kunto tulee vasta kun on harjoiteltu monipuolisesti ja tarpeeksi pitkään. Jos esim. jalat tai pää eivät ole tottuneet juoksuun niin nollasta sataan ei pysty treeneissä ihan heti loikkaamaan kuten olet huomannut. Tuo on kuitenkin hyvä alku harjoittelulle että olet nyt aika usein juossut ja jopa nauttinut siitä ainakin hetkittäin, mikä on ehdoton edellytys jotta jaksaisi pitää yllä nousujohteista harjoittelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Hienosti menee".  Kolme viimeisintä lenkkiä on ollut ihan helvettiä,  juoksuvauhti on taantunut 1km/t verrattuna siihen mitä se oli ALOITTAESSA reilu 2kk sitten. Cooper 1kk päästä eikä siis mitään jakoja edes samaan kun testi Cooperissa (2100), saati siihen 2400-2500m. Kyllä sylettää, enkä ole tällä viikolla päässyt kertaakaan juoksemaan.  Kai tätä juoksun "remputusta" on jatkettava siitä huolimatta, että testistä tulee hylätty, kun välillä on tuntunut ihan mukavaltakin. Ihan oma moka, kun ei aiemmin ole saanut aloitettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edelleen tuntuu, että jotain meni pieleen ja vauhdin hakeminen alkoi liian myöhässä. Tänään taas kuitenkin juostu. Ensin verryttelynä reilu kilsa, sen päälle venyttelyt yms. Sitten puoli coopperi ja sen päälle reilu kilsa verryttelyksi.

 

Semmosia huomioita jälkikäteen, että alkuvauhti ihan liian kova, 12-13,5 km/t, kun vajaa 11,58km/t riittäisi. Eli vauhdinjaonkin osalta on petrattavaa ja tarvitsee nappisuorituksen onnistuakseen kokonaisuudessa. Pelivaraa on siis ihan liian vähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Oon minä mielestäni levännytkin. Ja nyt en uskalla levätä, ennen kun olen saanut edes yhen 12min testin juostua, mikä tapahtuikin tänään.

 

Ensin 1km lämmittelyä, siihen venyttelyt ja sit cooper. Koetin seurata kellosta vauhtia koko matkan. Ekat 900m meni ihan ok, hieman yli tavoite vauhdin. Sitten hidastin tietoisesti, että en hyydy. Meni ihan ok, mutta sitten kun yritin taas yhen 350m helpomman kierroksen jälkeen kiristää, niin ei onnistunutkaan ihan helposti, joten annoin mennä sillä vauhdilla mikä tuntui järkevältä sen puolesta, että jaksan juosta koko 12min. Lopussa onnistuin jonkinlaisessa loppukirissä viimeiset 150m. Loppuun verryttely 1km "hölkkäkävelyllä". Mutta ei hyvältä näytä eikä tunnu, tulos parantunut "Huimat" 42m yli 2kk säännöllisellä harjoittelulla. Tavotteeseen siis vielä 160m matkaa. Ei näytä paljolta tuolla kentällä, mutta tuntuu paljolta juostessa. Ehkä olisi voinut alottaa loppukirin aiemmin, tai olisi pitänyt juosta väkisin sitä tavoite vauhtia vaikka pyörtymiseen asti ja kahtoo pääseekö perille. 

 

Jos saan hieronta- ajan, niin pidän ainakin 2pv huilia välillä. Penikat alkaa olla aika kireällä. Tarkoistus on nyt syödä ainakin normaalimäärät hiilareita siihen saakka kun varsinainen testi on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yliyrittämiseksihän tämä taas meni. Koivet, varsinkin penikat on niin kipeät, että hyvä kun kävellä kärsii. Sain hierojalta nyt tosiaan muutaman päivän "juoksukiellon" ennen seuraavaa hierontaa, oli aika paljon muutakin kipeää kun sääret.. Epäili, että juoksutekniikkani menee kovemmilla vauhdeilla päkiäpainotteiseksi ja rullaus jää pois. Hieman testasin ja kyllä se varmaan näin on, yritän juosta liian matalalla askeleella ja kantapää ei tule maahan ensimmäisenä.. Vielä on pari viikkoa "armon aikaa"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo-o. Tavoite jää nyt saavuttamatta, mutta onneksi sain mahdollisuuden yrittää uudestaan. Eli tavoite vain siirtyy keväämmälle

 

 Tämänhetkinen tilanne on Cooperissa se 2142m. Lähtötilanne elokuussa oli 2100m ja 3x viikossa juoksin 3,7-6km.

 

Jalat on todella tukossa ainakin hierojien mukaan, 3 hierontaa takana ja 1 vielä valmiiksi maksettuja jäljellä. Taidan ottaa vielä yhden noitten päälle.

 

Minulle suositeltiin vahvasti, että kun lumet tulee, niin siirryn hiihtoon ja juoksen max 1x/vk. Hiihtoa pienellä sykkeellä ja pitkää lenkkiä. Sykemaksimi tällä hetkellä 192 ja pitäisi pyrkiä 132 -138 sykkeellä treenaamaan. Ongelmaksi tulee maltti, vaikea saada hiihdettyä/juostua niin hitaasti. Juoksun osalta olisi hyvä tehdä jopa niin, että noin 1min juoksua ja kävelyä sen jälkeen niin kauan kunnes sykkeet laskee riittävän alas. Tämä on vaikea niellä ja mieltää järkeväksi, vaikka asia varmasti on niin.

 

Suunnitelma tästä eteenpäin: 2-3 kuntosaliharjoitusta viikossa. Kerran viikossa ohjattu jumppa (circuit, pumppi tai kahvakuula) jonka yhteydessä lämmittelyksi ja loppuverryttelyksi juoksumattoa x minuuttia. Hiihtoa ja juoksua yhteensä 3x/vk. Syvien selkä ja vatsalihaksien treeni 3-7x/vk.  Ja kaiken huipuksi koko kropan venyttely kerran viikossa.

 

Ravitsemus kuntoon siten, että se sisältää riittävän määrän kaloreita ja  hiilareita  myös lepopäivinä vaikka ylipainoa onkin. Katsotaan miten käy.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy