Jump to content
Juoksufoorumi.fi

harjoitteleminen pidemmälle reissulle


mariah
 Share

Recommended Posts

Kesällä 2008 on tarkoitus kävellä noin 800 km vuoristoreitti, jossa on nousua 39 km ja laskua 39km, siinä pitäisi mennä reilu 40 päivää. Reitti vaatii noin 16 kg rinkan selkään ja ainakin osan matkaa vaelluskengät.

Kotimaassa olen kulkenut polutonta reilu 400 km kuukauden aikana keskimäärin 25 kg rinkka selässä, mutta sen reissun tarkoitus ei ollut kerätä kilometrejä vaan nauttia elämästä.

En oikein tiedä miten pitäisi harjoitella, enkä ole löytänyt erilaisista hauistani huolimatta tietoa. Ehkä on onnettomat hakusanat, olisiko vihjettä millä hakisi?

Nykyisin käyn pari kertaa viikossa puntilla ja juoksen 3-4 päivänä tunnista pariin. Ennen tuota kuukauden vaellusta kannoin jonkun aikaa kävelylenkeillä raskasta reppua totuttaakseni itseni painoon ja se onnistui kai hyvin kun reissulla ei ollut mitään jaksamisongelmaa tai kremppoja.

Eli miten harjoitella ja mistä hakea tietoa, jos ei täältä?

Ai niin, olen nelikymppinen nainen, jos sillä tiedolla on jotain väliä

Link to comment
Share on other sites

hienolta kuulostaa tuo sinun 2008 suunnitelmasi.

Täältä palstalta voit lueskella ultrajuoksijoiden ketjua, siellä on monta todella kovan vuoristoisen kisan läpikäynyttä miestä kirjoittelemassa harjoituksistaan ja kokemuksistaan. www.endurance.fi sivustolta saat ainakin linkkejä erilaisiin vuoristokisailuihin ja siellä on myös kertomuksia suorituksista.

http://www.runnersworld.com/cda/smartcoach/ tuosta linkistä pääsee hilltraining-osioon, josta löytyy lisää linkkejä.

Link to comment
Share on other sites

tämä voisi olla tunnelmankohottaja:

Bill Bryson: A Walk in the Woods

New York Timesin bestseller listalta. Kirjailijalla oli tarkoitus kävellä Georgiasta Maineen Appalakeilla. Oli tarkoituksenaan mennä koko reitti 2 200 mailia, mutta suoritti siitä 870 mailia loppujen lopuksi. Minulla kirja on edelleen kesken, mutta kirjoittajan tyyli on hauska ja mukaansatempaava.

Link to comment
Share on other sites

Rankaa! Ja hienoa!

Itse olen jäävi sanomaan (viikko pisin aika talvimetsässä).

TIMO POLARI sivuaa harjoitteluaan kirjassaan UNELMA ETELÄNAVASTA.

Ei siinäkään mitään salatiedettä tietysti ole, mutta yhdenlainen

harjoittelutapa paperilla asti.

Yksi idea voisi olla ottaa reilusti yhteyttä vaikkapa LASKUVARJOJÄÄKÄRIKILTAAN.

Netti on muistaakseni www.lsvjkilta.fi. Voisi saada vinkkejä tai päästä mukaan

tapaamisiin, joissa asioita pohditaan ja kokemuksia jaetaan!? En ole varma.

Mutta uskon tämän olevan ihan hyvä arvaus.

Link to comment
Share on other sites

Mahdollisesti reissulla suurimmaksi fyysiseksi ongelmaksi muodostuu lihasväsymyksestä jouhuvat tulehdukset tai muut vammat. Kunto ei liene suurin ongelma, hapenottokyvystä puhumattakaan, jos säännöllisesti tuollaista hommaa harjoittelet. Tärkeintä kunnon kannalta on, että syö ja juo riittävästi, sekä ei ahnehdi liikaa kilometrejä ainakaan alkumatkasta ja huolehtii suoloista ( ainakin suola, mutta ehkä myös Mg ).

Vammat synytyvät lihasten suuresta "epänormaalista" kuormasta. Eli jos liian vähällä määrällä lähtee liikkeelle, niin varmaan selkä ja lonkan seutu ainakin voi rasittua kipeäksi, ehkä pohkeetkin ja nilkan seutu, ja sitten rasituksen jatkuessa tulehtua. Punttiharjoittelulla voi yrittää parantaa juuri näitä "outoja" lihaksia todella pitkillä sarjoilla esim. 100 - 200 toistoa. Esim. lonkankoukistaja joutuu koville kävelyssä.

Normaalin patikointiharjoittelun ohessa olisi hyvä tehdä myös muutama "ylipitkä patikointi", eli kävellä repun kanssa niin pitkään, että ensimmäisiä rasituskipuja alkaa ilmetä. Pitää vaan huolehtia, ettei vammauta paikkoja liikaa jo valmistautumisvaiheessa.

Matkan aikana pitäisi jaksaa hieroa lihasjumit pois niin, että pahat jumit eivät jatku useita päiviä.

Jotkut ultraajat ovat sitä mieltä, että vammat paranee kun vaan jatketaan menoa, mutta ainakaan kukaan lääkäri ei esim. akillesjännetulehdukseen suosittele lisää hanaa kipeällä jalalla. Voi olla, että joillain jotkut vammat paranee vaikka rasitus jatkuu, mutta kyllä niitäkin vammoja on, jotka rasituksen jatkuessa vaan pahenee.

Minä koitin viime kesänä Sulkavan uinnissa tehdä muutoksia valmistavaan harjoitteluun sitä silmällä pitäen, että edellisenä vuonna samaa uintia yrittäessä molemmat ranteet tulehtuivat. Hyvistä valmisteluista huolimatta viime kesänä ranteet tulehtuivat ihan samoilla kilometreillä kuin edellisenäkin kesänä ( toinen 20 km kohdalla ja toinen 35 km kohdalla ). Ehkä paras keino olisi ollut se, että olisin tuijottanut kaakelia koko talven, enkä vasta huhtikuusta eteenpäin. Mutta se se vasta olisikin nyppinyt, jos olisin koko talven uinut 7-8 km päivässä, ja sitten ranteet olisivat tulehtuneet 20 km ja 35 km kohdalla.

Varmaan tuolaisen parikoinnin aikana myös flunssat tai unenpuute voi lisätä vammaherkkyyttä, joten itsestä huolehtiminen on tärkeää.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos ajatuksistanne!

Perin huvittavaa, että tietokantahakujen ja nettietsintöjen jälkeen tieto löytyy omasta kirjahyllystä. Polarin kokemukseen perustuvaa näkemystä/ tietämystä kaipasin.

Tuo riittävä syöminen on haaste, kun kannettavan ruoan olisi oltava keveää. Nestehukka tiputtaa pian, siksikin on pakko kantaa mukana vedenpuhdistinta, jotta voi huoletta juoda tarvittaessa.

Kiitos erityisesti 226 tuosta ajatuksesta noista pitkistä sarjoista puntilla.

Kesäisin tulee venyteltyä hyvin vaelluspäivien jälkeen, mutta syksypimeillä tai talvella louteessa se jää vääjäämättä vähemmälle ja se sitten melkein aina kostautuu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy