Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
AnttiSn

Tahkon täysimatka 2018

Recommended Posts

Olen tulossa. Ekan kisan tavoitteena on järkevä olla vain läpipääsy, mutta olen kyllä treenatessa ajatellut 12 h alitusta. 1.5/6/4.5 jako tuntuu hyvin realistiselta siten että vaihdotkin sisältyisivät noihin. Ei tosin ihan optimi tilanne ole, kun kisa aikaistui viikolla ja viikonloppuna treenasin vielä ihan kunnolla, mm sunnuntaina 30 km juoksulenkki. Mutta onpahan jo ennakolta selityskin tarvittaessa valmiina!

Nyt on ensimmäinen tri-kisa suoritettu noin 7kk harjoittelulla! Järjestelyt olivat erittäin hyvät, ehkä poislukien muutamat kinkkisemmät (kuoppaiset tai kivekkäät) paikat juoksuradalla. Olosuhteet olivat muuten mainiot, mutta pyöräilyssä haastoi kova ja puuskainen sivutuuli. Uinti sujui omalla tasolla hyvin, 1:25 vaikka pummasin pari sataa metriä extraa. Pyörässä maltillisen ekan 20 km jälkeen lisäsin tehoa, mutta mäkinen reitti, tuuli ja tietoisuus siitä, että tätähän on vielä paljon jäljellä alkoi painaa jo 60 km jälkeen. About 130 km jälkeen tulin hieman rauhallisemmin juoksua kunnioittaen. Pyöräaika 6:25. Juoksu tuntui heti raskaalta ja pakki alkoi ilmoitella itsestään. Hetken perästä oli selvää, että ravinnon kanssa on ongelmia ja bajamajat tulivat kerää-koko-sarja meiningillä tutuiksi! Pelkällä vedellä edeten vatsa oli tyytyväinen, mutta paras puhti oli poissa. Bonkkauksen pelossa en edes ottanut itsestäni ihan kaikkea irti. Juoksu 4:59. Kokonaisaika 13:06:47.  Pidän maaliin asti tulemista torjuntavoittona! 

<selittelyä> Kisaan valmistautuminen ei ollut optimaalinen. 'Oma kisa' eli explore triahtlon peruttiin tiistaina ja käänsin tähtäinen Tahkolle. Samalla herkistelujaksosta katosi viikko. Perjantaina illalla vaihtopussukoiden pakkaamisen jälkeen täytin fillarin renkaat ja huomasin, että takarengas vuotaa. WTF!!! Velo & Oxygenin Mika oli pistämässä telttaa kiinni klo 23 kieppeillä, mutta sai renkaan vielä soivaksi peliksi. Iso kiitos Mikalle!! (Mulla oli sellainen venttiilin jatkopala, jonka sisällä venttiili on auki koko ajan, paitsi silloin kun se kiertyy tärinästä tai muuten sen verran kiinni ettei pumpulla saa ilmaa renkaaseen. Sitä rassatessani sain venttiilin irtoavan yläosan sen verran löysälle että falskasi. Mika repi tuubin vanteelta, laittoi kunnon jatkeen venttiiliin ja renkaan takaisin teipillä). Tuo viime hetken rengasongelma nosti stressin sille tasolle, että sain nukuttua noin 3.5h. </selittelyä>

• Like 7

Jännä juttu, että itseäni tuo tuuli ei paljon haitannut. Ehkä olen vain tottunut ajelemaan kovissa tuulissa. Toki siihen piti reagoida eli katsella eteenpäin tulevia peltoaukeita ja niitä ennen vetää vähän tiukempi ote kahvoista. Mutta en kokenut, että vauhti olisi merkittävästi siitä laskenut. Uintimatka lienee saattanut olla hitusen ylipitkä, kun itsellä tuli gps-kelloon 4250m, mutta itse jälki on kuitenkin oletettua suorempi. En tiedä, mutta mutkilla tuli jokatapauksessa uitua ihan liikaa! Juoksuosuudella oli tosiaan muutama hiekkapätkä, jossa oli "nimismiehenkiharoita" ihan riittämiin, mutta en kokenut ongelmaksi, kun oli tasaista tietä eikä niin ruuhkaa.

Sen sijaan vähän rassaava oli tuo idea, että siellä oli kolmen eri matkan kisaajia liikenteessä. Pyörälle siirtyessä kyllä tiedosti aluksi, että oma uinti oli niin onnettoman surkea, että siinä on ohiteltavaa ensimmäiseksi pariksi tunniksi. Jossain kohdin kun täysmatkan ohitettavat alkoi loppua (tai selkien ilmaantuminen hidastua) niin tuli melkoinen määrä puolimatkan ja perusmatkan ohitettavia eteen. No, olihan se mukavaa vaihtelua. Toisaalta sitten juoksuosuudella masensi kun osa oli jo maaliiin tulossa, kun itse vasta eka rundi tehtynä. Voin vain kuvitella niitä, jotka olivat vielä itseäni paljon jäljessä ja ns. "on the edge", ei oikein motivoi kun osa jo tuulettelee ja itsellä 40km edessä. Mutta ehkä olen vain pikkumainen, kyllähän kaikki tietää mihin on kirjautunut ja pulinat pois!

Oma kisahan on analysoitu tuolla harjoituspäiväkirjasa. Se oli karkeasti ottaen melkoinen fiasko ja nyt jälkikäteen alan tulla jopa aavistuksen vihaiseksi tuota muistellessa. Jotain valmistautumisessa meni mönkään ja valmistava harjoitus perjantaina oli jo aivan kaamea suoritustasoltaan. Itse kisaan valmistautuminen unineen ja muineen meni kohtuu rauhallisesti ja olin lähtöviivalla siinä uskossa, että "tänään on SE päivä". Mutta ei ollut. Uinti oli jo alun jälkeen vaikea, ehkä uin liian kovaa alussa, mutta olisi pitänyt kyllä kropan kestää tuo vauhti. Pyörän päällä sama taistelu jatkui ja joutui alun tavoitevauhdin jälkeen himmailemaan tehoja ihan reilusti alas. Juoksuosuudelle lähtiessä ajattelin ensin lähteä taas tavoitevauhtia, mutta ei siitä tullut mitään. Siinä kohdin unohdin kokonaan kelloa vastaan taistelun ja lähdin vain rauhalliselle lenkille kohti maalia. Loppu tuli sitten yllättävän helposti maaliin eli mitään isompaa vaivaa tai ongelmaa ei oikeastaan ollut. Pieniä kramppeja ja muita asiaankuuluvia jäykkyyksiä. Tästä on suunta nyt vain ylöspäin!