Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Polar Vantage V ja Polar Vantage M

Recommended Posts

Siirryin sitten synttärilahjan kautta Suunnosta Polar Vantage V käyttäjäksi. Siirsin vanhat treenit SyncMy track softalla Polar Flowhun ja Flowsta data siirtyy eteenpäin (Strva, Training Peaks, SportTracks ja RunAlyze). Uniaika ja palautuminen seurannassa sekä kausisuunnitteluakin aloitettu. Toistaiseksi vaikuttaa aivan pätevältä kokonaisuudelta. Kuukauden kun kerää treenejä niin alkaa saamaan käsityksen mitä kivaa Flowsta saa irti.

• Like 1

11 tuntia sitten, Aki Hummasti kirjoitti:

Päivitys asennettu. Reittejä tuskin tuskin tulee itsellä juurikaan käytettyä

se lähtöpaikkaan palaaminen olisi kyllä hyvä ominaisuus reissuissa. Olen pari kertaa eksynyt, kun olen tullut pimeän aikaan hotellille tuntemattomaan kaupunkiin ja lähtenyt saman tien lenkille. Rantabulevardi on osoittautunut liian lyhyeksi, joten olen päättänyt jatkaa lenkkiäni. Sitten reitti onkin kääntynyt jonnekin, eikä vähän ajan päästä ole ollut hajua missä olen. Esim. Kroatian Pulassa olin kirjaimellisesti pulassa varmaan 45 minuuttia. Piti uskoa vain, että jossain vaiheessa tulen seudulle, josta keksin tien hotellille. Yhdessä vaiheessa menin hiton huonokuntoista pimeätä tietä jonkun tyyliin maalaistalon ohi ja luulin, että hullu koira käy kimppuuni, mutta kai se oli aidan takana, sillä mitään ei tapahtunut. Sitten tulin keskustaan, mutta en löytänyt heti sieltäkään mitään isompia teitä, vaan juoksin jotain kujia, joissa oli ränsistyneitä kerrostaloja, joissa kaikissa oli osa ikkunoista rikki. Meininki vähän kuin Tallinnassa vuosituhannen vaihteessa. Lopulta löysin takaisin hotellille. Kävin suihkussa ja otin oluen. Sitten menin kysymään respasta ruokailumahdollisuuksista. Kävi ilmi, ettei koko kaupungissa ollut enää ravintolaa auki siihen kellonaikaan (menevät "pikkaisen" aikaisemmin kiinni kuin Italiassa). Jossain olisi ollut McDonald's, mutta sinne olisi pitänyt mennä taksilla pitkä matka. Parin kilsan päässä oli joku kioski, joten kävelin sinne ostamaan sipsipussin ja suklaapatukan, mitkä olivat silloin melkoinen illallinen. Onneksi oltiin silloin päivällä syöty pippuripihvit Krk:ssa, mutta tosiaan paljon olisi helpottanut, jos olisin löytänyt paremmin takaisin hotellille lenkiltäni.

18 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Mulle riittää se, että mittari toimii luotettavasti. Yhtään Garminia ei enää tule itselleni sen vuoksi, kun niihin tulee vikoja niin hitosti. Eivät ne ominaisuudet auta mitään, jos mittaria ei saa ladatuksi, osia lentelee veke ja harjoituksia ei saa kellosta siirrettyä koneelle. Polareita mulla on ollut 3 kpl. Nykyistä edeltävä oli Smart Edge, jonka hankin 1999 ja ensimmäinen Polar oli talvelta 1985/86, tosin silloin vielä nimellä Polar Electro. Yhdessäkään Polarissa ei ole ollut ikinä mitään vikaa. Suunnoissa on sykevyöt hajonneet jatkuvasti ja jokainen Garminin mittari on ollut kauttaaltaan romuna parin vuoden sisällä. 

Seuratkaapa huviksenne vaikkapa Stravasta sitä, kuinka moni Garmin-tyyppi kertoo kuinka osa kilometreistä jäi sinne jonnekin metsään, kun mittari lopetti niiden "nauhoittamisen" kesken lenkin. 

Mitä Garminin malleja olet käyttänyt? Itsellä aikaisempi 735xt imaisi vedet uimassa sisäänsä 1,5vuoden käytön jälkeen ja viikossa oli takuusta uusi mittari. Nyt fenix5 ja en oikein tajua mitä osia tästä voisi irtoilla? Lataus toimii kuin junan vessa ja yhtään treeniä ei ole mennyt vituralleen gps:n takia. Nyt kolme vuotta Garmin käyttöä takana noin 350h/vuosi tahdilla ja ainoastaan kellon sisäistä kompanssia joutuu välissä kalibroimaan, jotta näkee koiran sijaintitiedon oikein Garmin Alpha 100 kautta. 

Garmin Connect palvelu on kyllä mielestäni aivan paska onneksi Training Peaks korjaa tätä ongelmaa siedettäväksi. 

Kyllä Polarin mielelläni voisin seuraavaksi kelloksi hankkia koska lajiprofiilina tukee hiihtoa ja polar flowsta olen kuullut vain positiivista.

Mutta kuitenkin puuttuu aika paljon sellaisia toimintoja mille on itselläni käyttöä, että Garminilla mennään vielä toistaiseksi koska kello toimii ja on vielä yhtenä kappaleena.

Onko muilla ongelmaa siirtää Flow palvelusta valmis reitti kelloon? Minulla on muutamia valmiita reittejä Flowssa, mutta ne eivät näy suosikeissa kellossa ja en saa tehtyä niistä flow palvelussa myöskään valmiita harjoitustavoitteita. Flow ei löydä reiteistä kuin yhden reitin viidestä, kun yritän tehdä harjoitustavoitetta. 

1 tunti sitten, TomiSakari kirjoitti:

Mitä Garminin malleja olet käyttänyt? Itsellä aikaisempi 

en ole 100% varma siitä ensimmäisen mittarin mallista, olisiko ollut 210. Mulla oli ollut sitä ennen kaksi Suunnon T-sarjan mittaria, mutta oli tosiaan sykevyöongelmia, mutta pääasiassa vaihdoin sen vuoksi, koska footpod oli epäluotettava. Ennen Rotterdamia 2010 kalibroin sen podin Arenan radalla samoilla kisakengillä, millä oli tarkoitus juosta maraton. Silti se näytti nopeuden väärin kisassa. 20km jälkeen juomapaikalla se meni pimeäksi kokonaan. Jollain toisella maratonilla en saanut sitä toimimaan ollenkaan. Siihen aikaan ei ollut kai muilla gps-mittareita kuin Garminilla ja PNM:n puolikkaalla jäniksenä ollut suunnistaja oli kehunut sitä ensimmäistä Garminin pyöreä mittaria (oiskohan ollut 605, sitä ennenhän ne mittarit olivat kammottavia laskukoneen näköisiä). Niinpä menin jossain vaiheessa muistaakseni Giganttiin ja ostin jonkun mittarin tietämättä niistä sen enempää. Siinä otti joku nappula heti alusta alkaen johonkin kiinni kun siitä painoi. Lopulta se nappula lensi kokonaan veke. Toinen ongelma oli aivan tajuttoman pitkä aika, minkä se vaati ennen kuin satelliitit löytyivät. Se oli aina yli 10 minuuttia. Kolmas ongelma tuli ajan myötä ja se oli latausongelma. Se ei aina ladannut ja kaverini väitti, että laitan kaapelin väärin kiinni. Se ei pitänyt paikkaansa, sitä ei voinut laittaa kuin yhdellä tavalla. Esim. Pariisin puolikkaalla 2014 otti päähän ihan hillittömästi, kun se ei ollut ladannut. Olin illalla jättänyt kortin hotellihuoneessa sinne lukijaan, jotta sähkö on päällä ja se lataisi, mutta eihän niin ollutkaan yllättäen taas tapahtunut. Tulin junasta aamulla ulos ja lähdin hölkkäämään lähtöpaikalle. Kello etsimään satelliitteja ja kas kummaa, huomasin, että akkua on vain 2 pykälää. Niinpä oli pakko laittaa se kiinni ja vetää verryttelyt ilman GPS:ää, ettei akku lopu kisassa. Lopulta kyllästyin siihen temppuiluun ja vaihdoin mittaria. Tuon kellon aikana en vielä edes yrittänyt siirtää harjoituksia koneelle.

Kaveri oli tosiaan dissannut V800:n, niin päätin sitten ostaa väliaikaisen mittarin ja hain Gigantin diilistä Garmin 610:n. Se toimi alussa ihan hyvin ja satelliitit löytyivät nopeammin. Siinä oli vain sellainen ongelma, että kosketusnäyttöä ei saanut lukkoon. Aina jos hiha hipaisi kelloon, se alkoi hakea satelliitteja. Siinä ei ollut myöskään bluetoothilla mahdollisuus siirtää harjoituksia minnekään, vaan joku ANT+ systeemi, millä ne oli tarkoitus siirtää tietokoneelle. Kahden vuoden aikana tuo siirto onnistui kerran. Tuohonkin mittariin tuli latausongelma, mutta se liittyi ilmeisesti niihin kaapelin piikkeihin tai jotain. Sain 20-30 minuuttia taistella, että se alkaisi ladata. Se oli kiva, kun meni nukkumaan, niin ei oikeasti tiennyt koska pääsee nukkumaan, kun ei ollut varma, kuinka pitkä operaatio se on, kunnes mittarin saa lataamaan. Ajan kanssa satelliittien löytymiseenkin meni koko ajan pidempi aika. Siitä alkoi tulla samanlainen maanvaiva kuin ensimmäisestä mittarista ja sitä edesauttoi se kosketusnäyttö. Jos se oli alkanut hakea niitä jossain muualla, eikä ollut onnistunut, niin se oli jotenkin sekaisin. Monesti se menetti satelliitit keskellä lenkkiäkin. Ne sai vain sillai löytymään, että kellon sammutti kokonaan ja käynnisti uudestaan. Se ei vain aina onnistunut, vaan se piti yhdistää tietokoneeseen ja tehdä resetointi. Jos ei ollut läppäriä mukana tai oli keskellä jotain pitkistä, niin asialle ei voinut mitään. Välillä tuon takia joutui sitten juoksemaan ilman mitään ajanottoa. Sellainenkin hauska ominaisuus ko. mittarissa oli, että rannekkeessa tai siis kellon ja rannekkeen yhtymäkohdassa oli ilmeisesti tyyppivika (mistä jenkeissä oli nostettu oikeusjuttukin) ja se alkoi sitten pikkuhiljaa pettää. Lopulta se hajosi ja kello oli pakko pitää lenkillä taskussa. Takuuta oli jäljellä, mutta eivät vastanneet yhteenkään sähköpostiini. Sitten päätin soittaa sinne Lohjalle. Kello oli jotain 15 iltapäivällä ja niillä oli sellainen nauhoitus siellä päällä, jossa sanottiin, että putiikki on auki klo 8-16. Silloin päätin, että nyt saa pelleily riittää, lyön vaikka lekalla siihen mittariin, mutten enää ikinä käytä Garminia. Sitten menin Verkkokauppaan ja ostin Polar M400:n.

Molemmissa Garmineissa oli sellainen "ominaisuus", että jos sitä kelloa ei käyttänyt vähään aikaan, se meni lepotilaan. Niinpä jos kisan lähtöpaikalla oli hakenut satelliitit valmiiksi, eikä näprännyt sitten sitä kelloa koko ajan, niin se meni lepotilaan ja hukkasi ne satelliitit uudestaan. Sitten saattoi käydä niin, ettei se ehtinyt löytää niitä uudelleen ennen starttia. Pahin oli kuitenkin ylivoimaisesti tuo latausongelma, mikä oli molemmissa mittareissa - vaikkakin vähän erilainen. Jompaa kumpaa mittaria en tahtonut saada millään ladattua ennen Düsseldorfin maratonia ja olin jo varma, että on pakko käydä kaupassa ostamassa joku uusi laite. Useampi tunti siinä meni, kunnes se lataaminen alkoi pelittää. Kokonaisuutena voisi sanoa, että verta kerjää nenästään, kun ryhtyy Garmin-käyttäjäksi. 

1 tunti sitten, Felippe kirjoitti:

Onko muilla ongelmaa siirtää Flow palvelusta valmis reitti kelloon? Minulla on muutamia valmiita reittejä Flowssa, mutta ne eivät näy suosikeissa kellossa ja en saa tehtyä niistä flow palvelussa myöskään valmiita harjoitustavoitteita. Flow ei löydä reiteistä kuin yhden reitin viidestä, kun yritän tehdä harjoitustavoitetta. 

Noniin vielä kertaalleen asioita tutkien sain ne kelloon "Reitit" kohtaan näkymään oikein. Mutta ilmeisesti etukäteen tehtävään harjoitustavoitteeseen ei voi yhdistää valmista reittiä?

Ei ole noin huonoja kokemuksia Garmineista kuin Baltsulla. Päinvastoin lähinnä hyvää sanottavaa, Connectin temppuilu lähinnä sapettanut toisinaan. No yhden fenix2:sen sain takuusta uuden kun se sekosi.

Nyt olen kuitenkin ollut pari viikkoa Polar Vantage M:n käyttäjä. Ei oikein mallikkaasti lähtenyt yhteistyö ämmän kanssa käyntiin. Aluksi kun laitoin lataukseen sekä päivityksiä lataamaan, lataus jumitti ja kun se oli toista tuntia jumittanut jossain kohdassa, vedin piuhan irti ja synkkasin puhelimen kanssa. No, synkkaus onnistui ja aloin tyytyväisenä käyttämään mittaria. Ensimmäisten päivien treenit näytti siirtyvän ihan ok flowhun vaikka mittari väitti että siirto epäonnistui. Kun latasin tietsikalla kellon uudestaan sekä synkronoin niin tämän jälkeen flowssa näkyi ämmällä tehdyt treenit tuplana tietokoneella. Puhelimessa normaalisti. Sitten kun poistin tuplat, ainoat treenit katosi puhelimesta kokonaan. Joku bitti vissiin jäänyt poikittain ensinmäisellä synkkausyrityksellä. Poistin sitten kaikki ämmällä tehdyt treenit flowsta, nollasin mittarin ja aloitin kaiken alusta. Tämän jälkeen kaikki on pelannut kuin junan vessa. 

Parin viikon kokemuksella loisto kampe. Sopii minulle hyvin kun on lajiprofiilit juoksuun, pyöräilyyn, hiihtoon, suunnistukseen ym. No sen verran pitää moittia että rannesykemittaus ei kyllä hiihdossa anna minulle kovin luotettavia lukemia, vaikka jotkut täällä ovat toisin väittäneet. Mutta mielestäni kuitenkin paljon paremmin toimii kuin garmin 235:ssa.

Barometrinen korkeusmittari olisi ollut kiva lisä. V:stähän se löytyy mutta ei viitsinyt siitä hyvästä paria sataa ylimääräistä maksaa.

Meinas hirttää kiinni, kun update ei meinannut lähteä millään käyntiin. Sitten hoksasin, että oli jäänyt reissusta lentotila päälle. Miesflunssan takia jäänyt reenit väliin eikä kello ole välissä käynyt kädessä. Sen lentotilan kun nappasi pois päältä, johan alkoi päivitys rullaamaan. Olisi tietysti ollut kiva, jos FlowSync olisi kainosti vihjannut asiasta, tai peräti omatoimisesti kääntänyt sen pois päältä.

On 2.2.2019 at 09.41, Muusa kirjoitti:

Kokeilin tänään V:n rannesykemittausta uidessa ja ei se toimi niinku pitäis. Oli nopeutuvat 3x400m ja vikalla kerralla tunsin meneväni välillä hapottavan rajoilla ja syke näytti 121. Eli uidessa jatkossa vyö tulee olemaan mukana. Samoin kahvakuulassa.

Kuulostaa oudon alhaiselta. Itsellä VV ottanut melko hyvin sykkeen ranteesta uidessa, kunhan kellon on asettanut juuri oikealla tavalla. Itse pidin aluksi hihnaa liian kireällä ja lähellä rannetta. Silloin sykkeet jäivät max 120-130 tasolle.

Mitä vyötä käytät uidessa? Itsellä tuo H10 ei oikein pysy kyydissä...

34 minuuttia sitten, Sivustaseuraaja23 kirjoitti:

Kuulostaa oudon alhaiselta. Itsellä VV ottanut melko hyvin sykkeen ranteesta uidessa, kunhan kellon on asettanut juuri oikealla tavalla. Itse pidin aluksi hihnaa liian kireällä ja lähellä rannetta. Silloin sykkeet jäivät max 120-130 tasolle.

Mitä vyötä käytät uidessa? Itsellä tuo H10 ei oikein pysy kyydissä...

Ok, voisi koittaa joskus uudestaan uidessa rannemittausta ja asemoida kellon vähä ylemmäksi ranteeseen. Mulla on tuo vanha H7, ja hyvin pysyy naisten uikkareiden alla.

18 minuuttia sitten, Muusa kirjoitti:

Ok, voisi koittaa joskus uudestaan uidessa rannemittausta ja asemoida kellon vähä ylemmäksi ranteeseen. Mulla on tuo vanha H7, ja hyvin pysyy naisten uikkareiden alla.

Sullako siis mittaa ihan hyvin sykkeen vedessä tuo Vantage V + H7 -yhdistelmä? Tuonhan ei nimittäin pitäisi mun käsityksen mukaan toimia uidessa, kun Vantage V:ssä ei GymLinkiä ole.

31 minuuttia sitten, iibor kirjoitti:

Sullako siis mittaa ihan hyvin sykkeen vedessä tuo Vantage V + H7 -yhdistelmä? Tuonhan ei nimittäin pitäisi mun käsityksen mukaan toimia uidessa, kun Vantage V:ssä ei GymLinkiä ole.

No mutta tämähän herättää nyt miettimään, että mistä olen viimeiset 4 uintitreeniä nuo sykedatani vetänyt... Olen ne uinut h7:n kanssa, mutta tosiaan, jos 5khz yhteyttä ei v:ssä ole, niin onko syke tullut kuitenkin ranteesta, vai tallentaako vyö sykedatan, ja jälkikäteen näyttää sen flowssa? Pitää ilmeisesti avata manuaali ja lisäksi katsella vähän noita uusimpia syketietoja koneelta...