Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Polar Vantage V ja Polar Vantage M

Recommended Posts

On 1.2.2019 at 21.30, Pyörämees kirjoitti:

Vastasitko aamulla kellon kysymyksiin? 

Tänään aamulla vastasin, kun huomasin kysymyksen ortostaattisen testin jälkeen. Tulisiko kellon kysyä unitiedot joka aamu automaattisesti? 

Nyt kahtena iltana kello on tulkinnut unen alkaneen vasta 02.00 vain totuuus 23-24 välissä...

10 tuntia sitten, co-driver kirjoitti:

Tänään aamulla vastasin, kun huomasin kysymyksen ortostaattisen testin jälkeen. Tulisiko kellon kysyä unitiedot joka aamu automaattisesti? 

Nyt kahtena iltana kello on tulkinnut unen alkaneen vasta 02.00 vain totuuus 23-24 välissä...

Kysymykset tulevat joka aamu.

Itselläni on kolmen kk aikaan parilta yöltä ollut nukahtamis- tai heräämisaika pielessä. 🤔 Aikoja voit jälkikäteen säätää hieman Flowin kautta.

Onkohan Polarilla jokin pielessä Flowissa tällä hetkellä, koska ainakaan eilen ja tänään oma kelloni ei synkkaa luuriini? Eilen puhelimeen (Nokia8) tuli uusi järjestelmäpäivitys.

tunti sitten, Pyörämees kirjoitti:

Kysymykset tulevat joka aamu.

Itselläni on kolmen kk aikaan parilta yöltä ollut nukahtamis- tai heräämisaika pielessä. 🤔 Aikoja voit jälkikäteen säätää hieman Flowin kautta.

Onkohan Polarilla jokin pielessä Flowissa tällä hetkellä, koska ainakaan eilen ja tänään oma kelloni ei synkkaa luuriini? Eilen puhelimeen (Nokia8) tuli uusi järjestelmäpäivitys.

Parita kello ja puhelin uudestaan.

• Like 1

Olen käyttänyt vantage v:tä nyt pari viikkoa. Kyseessä on ensimmäinen sykemittarini ja olen ollut todella tyytyväinen. Akun kesto vain mietityttää, mulla on jatkuva sykeseuranta päällä ja akku tuntuisi kestävän max. 4-5 päivää. Maximissaan yks treeni päivässä, välillä tosin pitkiä 9-10h ulkoiluja..mites teillä akun keston suhteen? Heikkeneekö näissä mittareissa akun kesto myös ajan saatossa?

• Like 1

13 tuntia sitten, satunnainen_hölkkääjä kirjoitti:

Olen käyttänyt vantage v:tä nyt pari viikkoa. Kyseessä on ensimmäinen sykemittarini ja olen ollut todella tyytyväinen. Akun kesto vain mietityttää, mulla on jatkuva sykeseuranta päällä ja akku tuntuisi kestävän max. 4-5 päivää. Maximissaan yks treeni päivässä, välillä tosin pitkiä 9-10h ulkoiluja..mites teillä akun keston suhteen? Heikkeneekö näissä mittareissa akun kesto myös ajan saatossa?

Jatkuvalla sykemittauksella taitaa kestää juurikin tuon 4-5 päivää.

Itselläni akku kestää noin 8 päivää ilman jatkuvaa sykeseurantaa. GPS-treeniä tuolle aikajaksolle tulee noin 12h.

• Thanks 1

Hieman helpommin sujahti päivitys kelloon pöytäkoneella, kuin puhelimella. Ei ehtinyt nousta edes "tatti" ottaan, ennenkuin päiviyts oli valmis. Jos tätä päivitystä vertaa siihen 3 tunnin helvettiin Ylläksellä, kun päivitin puhelimen ja padin kautta niin verenpaine säilyi pikkuisen paremmin alle 300. Näin 3kk kokemuksella Polarin V on ollut jokaisen jenin arvoinen, noin kymmenen Garmin vuoden jälkeen (310XT, 920XT ja 735XT). Oikeastaan harmittaa etten ostanut V800:sta, kun hommasin 920XT:n, vaikka kavereilla oli siitä jo hyviä kokemuksia kasassa.

Hiihtomies tykkää hiihtomiehille tehdystä kellosta 🙂 .....

• Like 1

7 minuuttia sitten, ErAh kirjoitti:

Oikeastaan harmittaa etten ostanut V800:sta, kun hommasin 920XT:n, vaikka kavereilla oli siitä jo hyviä kokemuksia kasassa.

mulla just toistepäin! Kaverilla oli huonoja kokemuksia tai tietoja joka mittarista, mitä olin ostamassa. Ensin piti hankkia Suunto Ambit. Hän oli ensin tyytyväinen, mutta sitten mittari osoittautuikin kuulemma huonoksi, niin en hankkinut. Sama sitten Polar V800:n kanssa. Tämän seurauksena olen ollut useamman vuoden, vissiin kolmen peräkkäisen ns. väliaikaisen mittarin panttivankina, kun sitä tarpeeksi hyvää mittaria ei ole olemassa, vaan hankinta on suolattu aina jo etukäteen. Itseasiassa tämän Vantage V:n kohdalla on ensi kertaa kuuteen vuoteen nyt sellainen fiilis, että se voisi olla potentiaalinen, mutta ylistyssanoja en ole kuullut muualta, vaan pähkäillyt asiaa itse. 

No, mun ylistyksiä ei kannata ottaa kritiikittöminä. Polar taustaa on vuodesta -89 ja sen vuoksi sielussa on lukkarinrakkautta Polaria kohtaan. Itselleni riittää, jos kellon GPS on hyvä, jolloin matkanmittaus pitää paikkaanssa. Sykemittaus sykevyöllä on kaikilla kutakuinkin tarkka, kun kyseinen tekniikka on kuitenkin aika yksinkertaista ja rannemittausta käytän vain leposykkeen seurantaan. Siinä Vantage V vaikuttaa etevämmältä, kuin 735XT, mutta tuo Garmin onkin kai 2 sukupolvea vanha malli Garminilta. Omalla kohdalla ratkaisevana koen valmistajan nettikäyttöliittymän, jolloin Polar voittaa omien tarpeideni mukaan Garminin. Jos en harrastaisi pääasiassa hiihtoa, olisin luultavasti yhä Garmin ranteessa. Siitä tuli kuitenkin ihan hyviä kokemuksia sen ajalta kun käytin Garminia.

Reenin aikana mikään rannemittaus ei ole ollut omien suonien kanssa yhteensopiva, mutta mulla onkin aika pulleat laskimot, eikä kelloa voi pitää reeneissä ehkä riittävän kireällä, ilman epämukavaa tunnetta. Mutta itselleni sykevyön käyttäminen ei ole mikään ongelma, muutoin kuin meloessa. Siinä sykevyö (ainakin Garmin) hiertää pitkien +5h melontapäivien aikana ihon rikki.

43 minuuttia sitten, ErAh kirjoitti:

No, mun ylistyksiä ei kannata ottaa kritiikittöminä. Polar taustaa on vuodesta -89 ja sen vuoksi sielussa on lukkarinrakkautta Polaria kohtaan. Itselleni riittää, jos kellon GPS on hyvä, jolloin matkanmittaus pitää paikkaanssa. 

Mulle riittää se, että mittari toimii luotettavasti. Yhtään Garminia ei enää tule itselleni sen vuoksi, kun niihin tulee vikoja niin hitosti. Eivät ne ominaisuudet auta mitään, jos mittaria ei saa ladatuksi, osia lentelee veke ja harjoituksia ei saa kellosta siirrettyä koneelle. Polareita mulla on ollut 3 kpl. Nykyistä edeltävä oli Smart Edge, jonka hankin 1999 ja ensimmäinen Polar oli talvelta 1985/86, tosin silloin vielä nimellä Polar Electro. Yhdessäkään Polarissa ei ole ollut ikinä mitään vikaa. Suunnoissa on sykevyöt hajonneet jatkuvasti ja jokainen Garminin mittari on ollut kauttaaltaan romuna parin vuoden sisällä. 

Seuratkaapa huviksenne vaikkapa Stravasta sitä, kuinka moni Garmin-tyyppi kertoo kuinka osa kilometreistä jäi sinne jonnekin metsään, kun mittari lopetti niiden "nauhoittamisen" kesken lenkin. 

Voi voi... Odotin kyllä 3.0 päivitykseltä huomattavasti enempi. Mielestäni Vantage V:stä puuttuu vielä melkonen määrä ihan perus toimintoja kuten esim. Lajiprofiilien asetukset, sykealueen lukitus ja näytön asetuksia. Ja nämä vain osa monista muista. Itse käytin aikaisemmin M430 kelloa ja päätin päivttää vantage V:hen saadakseni enempi irti harjoittelusta ja palautumisen tilasta yms. Mutta tällä hetkellä tuntuu että olen maksanut 500€ pelkästä pyöreästä muodosta ja kosketusnäytöstä.  Ei edes harjoituksissa otettuja kierroksia pääse tarkastelemaan vasta kun on synkronoinut kellon puhelimen tai tietokoneen kanssa. Mielestäni V800 kellossa on huomattavasti enempi ominaisuuksia kuin Vantage V:ssä. Joka on sinänsä väärin, varsinkin jos kellosta povattiin V800 korvaajaa. Tiedän että päivityksiä tulee lisää, mutta jos on olemassa jo kello missä nämä ominaisuudet löytyy nii luulis ettei ole vaikeaa tehdä uutta kelloa jossa on vähintäänkin nämä samat ominaisuudet. Harmittaa vain vietävästi näin polarin uskollisena käyttäjänä. 

• Like 2

Päivitys asennettu. Reittejä tuskin tuskin tulee itsellä juurikaan käytettyä, mutta tuo suosikkiharjoitusten avaus suoraan kellosta on itselleni todella tarpeellinen ominaisuus. Vaikka olen siirtynyt kausisuunnitteluun, voik nyt juoksemaan/hiihtämään lähtiessäni avata haluamani ”extempore” harjoituksen, kun tein niitä n.15 valmiiksi kelloon. Nimet näkyvät vähän lyhyinä kellossa, joten pitää nimetä ne vielä kuvaavammin uudelleen. Fiksusti harjoituksiin voi kirjoittaa haluamansa kommentit, jotka näkyvät ennen harjoituksen alkamista, kun harjoitusta painaa, joten sinne voi kirjoittaa pidemmän sepustuksen.

Lukittavia alueita olen odotellut itsekin, ihme kun ei vielä tullut, ei olisi iso työ koodata niitä. Huomasitko @Hela että tuon voi kyllä tavallaan kiertää, kun tekee haluamansa sykeprofiilien harjoitukset suosikkeihin valmiiksi ja avaa sieltä. Esim. 5min lämmittely+60min pk+30min vk+5min jäähdyt.

Kokeilin 2 viikon hiihtoreissulla sykevyöllä hiihtoharjoituksessa noita valmiiksi ohjelmoituja sykealueita. Kovin tiukasti niitä ei kannata määritellä kun alamäissä sykkeet ainakin itsellä laskevat väkisellä. Toki riippuu siitä mitä hakee. Parhaiten toimivat itsellä pitkillä lenkeillä, esim. Tein 4h hiihtoharjoituksen johon laitoin koko ajalle alueet 1-3. Varoittaa jos nousuosuuksilla meinaa puskea liian kovalla sykkeellä. Joko kunto on parantunut viime vuodesta tai sitten tuo auttoi, kun ei 50km lenkin jälkeen ollut läheskään yhtä puhki kuin vuosi sitten. 😄 toki kelitkin aina vaikuttaa. Akun kestosta olen ollut huomaavinani, että jos kelloa lataa noin 1,5h akun varaus näyttää kyllä 100%, mutta paremmin se oikeasti kestää, jos antaa olla yön laturissa. Tämä tosin saattaa olla ihan omaa tuntemustakin.