Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Polar Vantage V ja Polar Vantage M

Recommended Posts

Tämä menee nyt off-topiciksi, mutta aamuihmisena suurimmat energiat on juuri aamusta, niin on vaikea saimaistua ihmiseen, jolla näin ei ole. Aamutreenista saa parhaimmat energiat koko päivään ja tosiaan mahdollistaa samoin kahdesti vuorokaudessa treenaamisen.

Jos susta baltsu tuntuu, ettet palaudu ja tarvitset makoilua, niin olisiko se merkki siitä, että tulis rauhoittaa treenaamista? Käsittääkseni et ole enää mikään poikanen, eli voi olla jo iän tuomaa huonompaa palautumistakin toki.

Jatkan vielä Vantage V:stä ja Flowstta sen verran. Kyllä tästä oman uskoni mukaan hyvä tulee/ tai on jo, ja kun vielä lisää ominaisuuksiakin päivitellään ja olevia parannellaan. Alun penseys alkaa olla pois pyyhkiytynyt, kun kone on ollut muutaman kuukauden käytössä ja gps ja rannesykkeenmittaus on saatu toiminaan omien havaintojeni mukaan hyvin, päivitysten myötä. Etenkin nyt, kun hiffasin kuinka nuo itse tehtävät suosikkiharjoitukset toimivat. Harjoitusnäkymät on kustomoitu mieleiseksi, akku kestää hyvin, yms. Rannesykkeenmittausta en ole tosin käyttänyt kuin satunnaisesti, testimielessä ja silloin työreissuilla kun H10 on jäänyt kotiin.

Toki toimintoja on vielä suppeasti, mutta rehellisesti, suurinosa mahdollisesti tulevista toiminnoista on itselle turhia. Mitään notifikaatioita en tule kelloon päälle laittamaan, en halua saada tekstareita tai puheluja juoksu/hiihto -lenkillä. Kun tuohon automaattisesti syttyvään valoon on tottunut, on se mielestäni jopa parempi kuin M430 vanha napilla päälle. Kun pimeässö haluaa nähdä kellon lukemat, kääntyy ranne jo automaattisesti niin että valo syttyy.

Tein eilen kausisuunnittelun toukokuun lopun Karhunkierrokselle ja 15 erilaista suosikkiharjoitusta(eri mittaisia pk-lenkkejä, vauhti- ja intervalleja). Sitten lisäilin valmiit harjoitukset kausisuunnittelun viikoille ja nyt on kelloon ladattu valmiiksi koko harjoitusohjelma toukokuun loppuun asti, aikaa meni noin 1,5-2 h. Aivan yliveto systeemi. En tiedä miten muilla laitteilla tuo toimii, mutta mielestäni tätä olisi voinut Polarin puolelta markkinoida enemmänkin, varsinkin jos muilla ei vastaavaa systeemiä ole. 

Oikeastaan ainoa miinus mitä systeemistä keksin, oli se, ettei suosikkiharjoituksia voi käynnistää suoraan kellosta, tai sitten en keksinyt mistä ne sieltä löytää, vaan ne pitää kännykällä lisätä ensin halutulle päivälle ja synkronisoida kelloon. Esim. Jos haluan juosta tänään extrmpore valmiiksi tehdyn suosikkiharjoituksen, en saa sitä suoraan kellosta haettua, vaan ensin kännykällä suosikki kalenteriin tälle päivää, synkronisointi ja sen jälkeen löytyy kun avaa harjoitusmoodin.

Vielä sen verran rannesykkeenmittauksesta hiihdosta, kun alkuun sitä arvostelin. Ei se tarkka ole edelleenkään, mutta ei heitä niin paljo kuin arvelin. Omissa testeissä keskisyke on heittänyt sellaiset 5-10bmp riippuen radasta ja kelistä. Painottuen lähemmäs 5bmp:tä. Omien havaintojeni mukaan erot johtuvat hiihdossa pääasiassa siitä, ettei rannesykkeenmittaus ehdi hiihdossa poimia piikkejä ylämäissä ja sykkeet jäävät siksi alemmas sillä mitattuna. Muuten kello ei ole ollut pakkasesta moksiskaan, mutta kovalla pakkasella rannesykkeenmittaus omien havaintojeni mukaan heittää enemmän erityisesti nousujen sykepiikeissö, arvioisin tämän johtuvan kylmistä käsistä/verisuonista, tms.

Joulun aikana tuli hiihdettyä rannesykkeenmittauksella reilusti, kun typeryyksissäni unohdin H10:n pois matkasta. Mutta saipahan ainakin rannesykkeenmittaus testiaikaa. Omat hiihtolenkit ovat olleet kaikki pertsalla, 1-3h ja suurin osa seillaisia että alkuun/loppuun tunti tai puolitoista reippaampaa ja loppu pk:ta. Ns. tasavauhtisiakin on joukkoon sopinut joku 3-4. Näissä heittoa on mielestäni ollut vähemmän kuin vaihtelevatehoisissa. Hiihdossa sykevaihtelut muutenkin ovat suurempia kuin juoksussa, ainakin mulla, kun ylämäissä nousee ja alamäissä laskee pakostakin enemmän kuin juoksussa. Jouluna Kuusamossakin oli niin huono lumitilanne, että kaikki hiihdot tulivat, ns. purunrata -profiileilla, joissa lyhyitä teräviä nousuja ja laskuja on enemmän. Sitä myötä tietenkin sykevaihtelujakin. Täytyy vielä maaliskuun hiihtoreissulla testata joku lenkki pitkällä lenkillä tasaisemmalla, ns. Yhdyslatuprofiililla. Luulisin että siinä rannesykkeenmittaus pääsee aika lähelle sykevyötä. 

Lisäilen vielä alle pari kuvaa. Suosikkiharjoituslistasta ja kausisuunnittelusta, niin lukijat pääsevät kärryille paremmin epäselvästä sepustuksestani.

629BF498-A2A3-4865-A611-2160972C222C.png

DCDD8698-CBC4-4C54-AA49-FA5418757F9D.png

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

11 tuntia sitten, Pyörämees kirjoitti:

Kaiman opeilla olet ilmeisesti lähtenyt kokeilemaan tilanteen korjausta. Täytyy itselläkin yrittää paremmin noudattaa Aki Hintsan oppeja nukkumiseen liittyen. Voittamisen anatomia -kirja kannattaa kyllä lukea!

[Offtopic]Niillä juuri. Oli sen verran vakuuttavaa ja hyvin perusteltua tekstiä Hintsan kirjassa. Suosittelen myöskin teosta. 

Omakin unirytmi on vielä kaukana optimista ja rehellisyyden nimissä, tunti ennen unta rauhoitus tv:ltä ja kännykältä jäi kokeiluksi. Sen kuitenkin olen huomannut, kun tehtiin joulukuussa päätös ettei kännyköitä tuoda makuuhuoneeseen, on oma unenlaatu parantunut ja untakin varmaan tullut vähän enemmän, kun ei tule sängyssä valvottua kännykän ääressä. [/Offtopic]

Muuten unta ei ole itselläkään tultua niin seurattua, kiva lisä se on mittarissa, mutta ei itselle mikään ”must have” -ominaisuus. Alkuun sitä seurasi M430:sellä ja Vantagella tarkasti, mutta pian vaihtui moodiin, katsoo silloin tällöin. Flowsta sen verran, että unen näkee viikkotasolla hyvin, mutta pidemmän ajan trendejä ei pysty vertailemaan, graafisesti tai muutenkaan, tämän ominaisuuden koodaaminen nyt ei varmaankaan iso juttu olisi ollut Polarin väelle. Itselle se ei tosin ole tärkeä. Mutta jos jollekulle on.

Mua ei ole koskaan ole kello ranteessa yöllä haitannut, yleensä olen illalla yhden napsun säätänyt ranneketta löysemmälle. Pidän jatkuvaa sykkeen seurantaa aina päällä, en koe itselleni vaikeana asiana heittää kelloa laturiin silloin tällöin tunniksi, muutenkin uusia puhelimia, kuulokkeita ja muita härpäkkeitä joutuu latailemaan jatkuvasti, siinä se menee samalla. Lähinnä olen vilkuillut silloin tällöin kuinka alas leposyke laskee yöllä ja aamulla, kun ei ortostaattista testiä muista  tai jaksa aina tehdä säännöllisesti. 

18 tuntia sitten, Muusa kirjoitti:

Jos susta baltsu tuntuu, ettet palaudu ja tarvitset makoilua, niin olisiko se merkki siitä, että tulis rauhoittaa treenaamista? Käsittääkseni et ole enää mikään poikanen, eli voi olla jo iän tuomaa huonompaa palautumistakin toki.

Saa olla aika fakiiri, joka on aamuksi hyvin palautunut, jos on juossut iltamyöhällä vaikkapa 21 kilsaa kuten juoksin keskiviikkoiltana. Olen lukenut kiireettömien aamujen hyödyistä. Päivä lähtee parhaiten käyntiin, kun ei tarvitse stressata turhaan herätessään. Kun aamu alkaa sellaisella rentoutumisella, ehkäpä jonkinlaisella meditoimisella, niin koko päiväksi on hyvä fiilis. Jos menen vaikka yhdeltä nukkumaan ja herään seitsemältä, niin mieluummin lepäilen ja mietiskelen kuin lähden herättyäni hölmöilemään jotain, kun ei ole kroppa käynnistynyt. 

Minusta sinä olet vain yksinkertaisesti väärässä. Aamukiirehtiminen on perseestä. Poikkeuksen tekee se, jos on kiire lennolle, koska silloin ehtii levätä siellä lentokoneessa. Tosin olen yleensä silloinkin noussut ylös viime hetkessä. Kun olin lentoyhtiössä duunissa asuin yhdessä vaiheessa aina neljä yötä viikossa lentokentän Sheratonissa ja tapanani oli maata niin kauan kuin mahdollista, käydä sen jälleen nopeasti suihkussa, pukea päälle, kävellä terminaaliin ja mennä suoraan gatelle. Oli toki blankkoliput, joten mun ei tarvinnut tehdä mitään lähtöselvityksiä tms., vaan riitti, että tulin paikalle mille tahansa lennolle, mutta pointti on sama. Jos tekee tosissaan hommia, niin silloin kannattaa levätä aamulla niin jaksaa sitten painaa myöhään yöhön.

Se on muuten huvittavaa, että aina sanotaan, että pitää himmailla. Seppohan puhui eilen vai toissapäivänä siitä, että mittarin pitäisi kertoa, että pitää hidastaa. 90-luvulla kun vedin kauppakorkeakoulussa niin, etten nukkunut pariin vuoteen oikeastaan ollenkaan tai sanotaanko että minimiunilla, mulle sanottiin, etten elä 30-vuotiaaksi. No nyt olen 45, eikä ole mitään vikaa. 50% kauemmin olen elänyt kuin mitä jotkut opiskelijat väittivät. Päätin jo 1994, että elän 104-vuotiaaksi, joten se siitä. Minulla on harjoitusohjelma nyt, jossa on 100-140 km viikossa ja sen lisäksi teen 10-12 tuntia päivässä muita hommia ja kirjoitan myös blogia ja lepään aamuisin, koska mä voin! Se on ainoa aika vuorokaudesta, jolloin on aidosti kiva levätä ja nauttia. Voin tehdä vaikka koko yön duunia, jos on tarve, mutta aamulla herättyäni haluan ottaa rennosti ja tuntea sen miten jalat saavat lepoa. Himmailen sitten haudassa 2078.

2 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Saa olla aika fakiiri, joka on aamuksi hyvin palautunut, jos on juossut iltamyöhällä vaikkapa 21 kilsaa kuten juoksin keskiviikkoiltana. 

Minusta sinä olet vain yksinkertaisesti väärässä.

Ensimmäiseen: kuka sanoo, että pitää juosta iltamyöhään? Voihan sen  lenkin juosta aamullakin tahi aikaisemmin alkuillasta? Ja olla jo ennen nukkumaanmenoa hyvässä vaiheessa palautumisen kanssa, jolloin aamulla ollaan jo täysin palautunut!

Jälkimmäiseen: samaa mieltä, olet yksinkertaisesti väärässä. Molemmilla tavoilla on ihan mahdollista elää ja tehdä hyvää tulosta. Mieti nyt itse. Teet aamulla kovemman harjoitteen. Joudut taistelemaan läpi vähän vaikeamman session ja saat siitä hyvän mielen "olen voittaja, selvisin tuostakin vaikkei siltä kyllä tuntunut". Tällä fiiliksellä sitten lähdet jatkamaan voittajana työpäivää - mikä voisi mennä pieleen? Työpäivän keskellä on hyvä vähän hengähtää, syödä ravitseva lounas ja vähän vaikkapa kävellä ja laittaa kropasta nesteet kiertämään. Sitten iltapäivänkin jaksaa tehdä töitä ja vähän siinä jo palautuakin. Kotiin palattua olet jo vähän väsynyt, mutta jaksat vielä käydä kevyen lenkin, jolla vaikkapa ylläpidät aerobista kuntoa - tai jos oli löysempi työpäivä niin lyhyempi edistävä harjoitus onnistuu myös. Jo alkuillasta on päivän pakolliset epistolat tehtyinä, joten voit syönnin jälkeen vaikkapa lukea kirjaa, kirjoittaa blogia tai muuta omaa aikaa viettää muutaman tunnin ajan. Sitten kun kello tulee noin 21.30, olet jo kaikkesi antaneena valmis nukkumaan. Petiin astuessasi kestää max 5 min ja olet sikeässä unessa - aamulla heräät klo 6 noin 9h unien jälkeen ilman herätyskelloa ja täysin virkeänä ilman MINKÄÄN VALTAKUNNAN tarvetta herätellä kroppaa, tahi lepuutella koipia. Samalla siitä kuormittavasta lenkistä on kulunut jo yli 20h ja olet käytännössä täysin palautunut siitä. Kerrotko nyt yksityiskohtaisesti mikä tässä menetelmässä on yksinkertaisesti väärin? 

On 24.1.2019 at 17.58, Aki Hummasti kirjoitti:

Tein eilen kausisuunnittelun toukokuun lopun Karhunkierrokselle ja 15 erilaista suosikkiharjoitusta(eri mittaisia pk-lenkkejä, vauhti- ja intervalleja). Sitten lisäilin valmiit harjoitukset kausisuunnittelun viikoille ja nyt on kelloon ladattu valmiiksi koko harjoitusohjelma toukokuun loppuun asti, aikaa meni noin 1,5-2 h. Aivan yliveto systeemi. En tiedä miten muilla laitteilla tuo toimii, mutta mielestäni tätä olisi voinut Polarin puolelta markkinoida enemmänkin, varsinkin jos muilla ei vastaavaa systeemiä ole. 

Ei ole muilla tosiaan - siis kellojen valmistajilla. TrainingPeaksilla kyllä löytyy. Mutta ehdoton etu Polarille. 

Varmaan ollut keskustelua tästä jo täällä, mutta en laiskuuttani jaksa käydä ketjua läpi. Mutta tänään ekaa kertaa uimassa M:n kanssa ja ihmetystä aiheutti matkan mittaaminen. 200m jälkeen kello näytti 350m, sitten keskeytin treenin ja aloitin uuden. Tällä kertaa 100m jälkeen näytti oikein, mutta kun seisoin paikallani hetken muuttui uitu matka yhtäkkiä 200m. Sen jälkeen kertaalleen vielä uusiks koko homma ja taas 100m jälkeen tarkistus.... Matka 150m. Tämän jälkeen meni täysin hermo ja lähdin saunaan.

Onko muilla ollut ongelmia? Tekniikka ei varmasti ole täydellinen mulla, mutta ei mikään maailman huonoinkaan, joten en usko että siitä johtuu.

On 26.1.2019 at 14.20, j--l kirjoitti:

Ei ole muilla tosiaan - siis kellojen valmistajilla. TrainingPeaksilla kyllä löytyy. Mutta ehdoton etu Polarille. 

On varmaan hyvä ominaisuus tuo. Garminilla vastaava löytyy ns. valmiiden ohjelmien editoinnin kautta. Aika kömpelö tapa, siis jos treenaa jotain muuta kuin esim. maratonia varten. 

16 tuntia sitten, iibor kirjoitti:

Varmaan ollut keskustelua tästä jo täällä, mutta en laiskuuttani jaksa käydä ketjua läpi. Mutta tänään ekaa kertaa uimassa M:n kanssa ja ihmetystä aiheutti matkan mittaaminen. 200m jälkeen kello näytti 350m, sitten keskeytin treenin ja aloitin uuden. Tällä kertaa 100m jälkeen näytti oikein, mutta kun seisoin paikallani hetken muuttui uitu matka yhtäkkiä 200m. Sen jälkeen kertaalleen vielä uusiks koko homma ja taas 100m jälkeen tarkistus.... Matka 150m. Tämän jälkeen meni täysin hermo ja lähdin saunaan.

Onko muilla ollut ongelmia? Tekniikka ei varmasti ole täydellinen mulla, mutta ei mikään maailman huonoinkaan, joten en usko että siitä johtuu.

Tuo Veli-Pekka Lähteenmäen vastaus sopii tähän uintiasiaan

"Linkki https://www.juoksufoorumi.fi/topic/36006-polar-vantage-v-ja-polar-vantage-m/?do=findComment&comment=855871"

50 minuuttia sitten, isi kirjoitti:

Flow:sta ja kellosta hävisivät lähes kaikki lajiprofiilit. Onko kenelläkään tietoa, mistä johtuu tai onko korjausta tulossa.

Facebook-sivulla kommentoivat, että eivät pysty palauttamaan profiileja, mutta kuulemma tehneet muutoksen, jotta ne eivät häviä uudestaan 😄

On 25.1.2019 at 10.11, Baltsu kirjoitti:

Saa olla aika fakiiri, joka on aamuksi hyvin palautunut, jos on juossut iltamyöhällä vaikkapa 21 kilsaa kuten juoksin keskiviikkoiltana.

Minusta sinä olet vain yksinkertaisesti väärässä. Aamukiirehtiminen on perseestä. Poikkeuksen tekee se, jos on kiire lennolle, koska silloin ehtii levätä siellä lentokoneessa.

Minulla on harjoitusohjelma nyt, jossa on 100-140 km viikossa ja sen lisäksi teen 10-12 tuntia päivässä muita hommia ja kirjoitan myös blogia ja lepään aamuisin, koska mä voin! Se on ainoa aika vuorokaudesta, jolloin on aidosti kiva levätä ja nauttia.

Voisiko olla, että toisilla on vaan eri vuorokausirytmi?

Itse esimerkiksi lennän työn puolesta sen 100+ lentoa vuodessa, enkä voi juuri väittää sen olevan todellakaan mitenkään levollinen kokemus, kyllä se lepo pitää ainakin minun kohdalta muualta repiä - jopa päinvastoin, jokaista lennettyä tuntia varten pitää löytää pari tuntia ylimääräistä lepoa. Ja vaikka en todellakaan ole mikään aamuihminen, ei mikään auta aikaeroon tehokkaammin kuin aikainen lenkki ennen aamiaista, jossa on sitten mukava ottaa rennosti kun on se reippailu alla ja mukava fiilis kropassa.

Asiasta toiseen, minusta muuten rivien välistä lukien sinun treenimäärä antaa kuvan jopa reilustakin ylitreenaamisesta ja liian vähästä levosta, joka ei voi olla heijastumatta tuloksiin. Kannattaisiko ihan vaan kokeilla mielummin panostaa kunnon yöuniin ja tiputtaa vaikka 10%-20% määrästä pois? 

Ja koska sä voit, mikset treenaa päivällä valoisaan aikaan? Se nyt vaan on todella paljon hienompaa nauttia päivän vähästä valosta kuin puurtaa yömyöhään pilkkopimeässä. Niin minä teen, koska mä voin - toki vain puolet sinun määristä.