Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Seppo

Polar Vantage V ja Polar Vantage M

Recommended Posts

Tiedustelin polarilta ongelmaa uintimatkan suhteen. Käytiin siis pitkä keskustelu ja koin saavani hyvää palvelua ja asiallisia vastauksia. Mutta tämän osan keskustelusta haluan jakaa koska siinä oli itselle asioita jotka auttavat käyttämään kelloa paremmin ja ymmärtämään logiikkaa matkamittauksen taustalla. 

 

Jos huomaat tallennuksen ensimmäisten satojen metrien aikana virheellistä mittausta, niin sinun kannattaa pysäyttää ja lopettaa tallennus ja aloittaa altaan päädyssä kokonaan uusi tallennus. Laskenta-algoritmille treenin alku on merkittävin, koska se seuraa uintiasi ja hyödyntää ’oppimaansa’ koko tallennuksen ajan.

Käännöksen ei tarvitse olla volttikäännös. Riittää, että toinen käsi (ei välttämättä Vantage V -käsi) käy seinässä, teet selkeän käännöksen ja sitten potkaiset kehon liukuun, kädet vartalon jatkeeksi ojennettuina. Lajikohtainen käännös kannattaa tehdä aina samalla tavalla, koska laskenta-algoritmi oppii edellisistä käännöksistä ja hyödyntää oppimaansa koko tallennuksen ajan.

Jos mittari-ranteen liike muuttuu allasvälillä, esim. joudut väistämään muita radalla olevia uimareita tai vilkaiset mittarin näyttöä allasvälillä, niin matkamittaus häiriintyy. Myöskään tekniikkauintia (esim. pelkät potkut tai uinti pullarin kanssa) Vantage V ei ymmärrä. Uintitekniikkasi täytyy olla hyvällä tasolla ja uimisen allasväleillä yhtäjaksoista. Todella nopeaa ja todella hidasta uintia laitteen voi olla vaikea tunnistaa.

Jos pidät lyhyen tauon altaan päädyssä, mittari-käsi kannattaa pitää rauhallisena/paikoillaan kolmisen sekuntia. Tuo aika suunnilleen menee, kun Vantage V:n taustalla vaihtaa uintimittauksesta tauon mittaukseen (halutessasi voit lisätä allasuintilajiprofiiliasetuksissa taukomittaus-toiminnon harjoitusnäytöön). Uimaan lähdön voi sitten taas tehdä normaalisti eli potkaise kehosi liukuun kädet vartalon jatkeeksi ojennettuina ja tee käännökset huolellisesti - samalla tavalla / laji.

Jos mittaat sykettä uinnin aikana, niin odota sykelukema näytölle Aloitus-tilassa, ennen kuin käynnistät harjoituksen tallennuksen.

Kun lopetat uinnin, niin pidä mittari-käsi rauhallisena ja odota 5 sekuntia ennen kuin pysäytät tallennuksen. Vantage V tarvitsee hetken aikaa huomioidakseen viimeisenkin allasvälin laskennassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, Pyörämees kirjoitti:

Outo juttu! 🤔 Marraskuun alussa ite aloin treenata Vantage Vee ranteessani ja kardikuormitus oli heti valmiina vanhojen treenien pohjalta. Eli Flowi laski kuormat V800/H7 -vyön treenien perusteella.

 

Toimiko muutes vyö hyvin Crossfitissä?

Joo toimi ja myös rive:ssäkin, tarvii vetää kellon kanssa, kun aika harvassa reenissä kello on tiellä. Pelkkä optinen ei kyllä toimi crossfitissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 tuntia sitten, zoxe kirjoitti:

Joo toimi ja myös rive:ssäkin, tarvii vetää kellon kanssa, kun aika harvassa reenissä kello on tiellä. Pelkkä optinen ei kyllä toimi crossfitissä.

👍👍 Sama juttu itellä, että salitreeneissä vyö ylle. Muissa omissa lajeissani rannemittaus toimii hyvin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

mihin te tarvitsette salilla syketietoa? En ole koskaan kuullut punttien kanssa sykepohjaisesta harjoittelusta.

Aina kun olen omistanut sykemittarin, olen sitä salillakin käyttänyt. Oma salitreeni on paljolti kuntopiirityyppinen ja sykkeet nousevat tietyissä liikkeissä aika korkeallekin.

 

Vantagessa jos haluaa seurata omaa kardiokuormaa, kannattaa ehdottomasti ottaa joka treenistä syketiedot talteen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, LauriH kirjoitti:

 

Minulla auttoi kun poisti apin puhelimesta ja asensi uudelleen. 

Minusta tuntuu, että kello näyttää väärin. Vaikka treenaan, niin kello osoittaa aika matalaa tilaa ja sitä on vaikea saada neusemaan esim kehittävälle tasolle. Apin kardiokuormaan tulee selvä kehitys/nousu treenistä

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 18.1.2019 at 16.27, Baltsu kirjoitti:

mihin te tarvitsette salilla syketietoa? En ole koskaan kuullut punttien kanssa sykepohjaisesta harjoittelusta.

Itse olen puhunut kokoajan crossfitistä joka ehkä vähän erilaista kuin sali treeni, enemmän kiinnostaa mitkä on sykkeet erilaisissa reeneissä. Esim. EMOM:eissa tuntuu että saan sykkeet tosi korkealle, kun tulee pieni lepo vähän kuin intervallit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Vesa Hakola kirjoitti:

Minusta tuntuu, että kello näyttää väärin. Vaikka treenaan, niin kello osoittaa aika matalaa tilaa ja sitä on vaikea saada neusemaan esim kehittävälle tasolle. Apin kardiokuormaan tulee selvä kehitys/nousu treenistä

Joululoman aikana itselläni tuli todella paljon treeniä, ja pääsin kardiokuormassa reilusti punaisellekin. Nyt tammikuussa olen liikkunut myös kohtuu paljon. Silti ei ole ollut saumaa päästä kehittävälle tasolle kellon mukaan, koska edellinen kk oli niin kova. Ylläpitävän ja kehittävän rajamailla olen nyt oleillut. 

 

Mutta tuo että kello ja appi näyttävät eriä Flowin uudelleenasentamisen jälkeen kuulostaa ihmeelliseltä. 🤔 

 

Onko kello ja appi toimineet aikasemmin yksi yhteen? Jos ovat, voisiko olla, että Polari on laskenut liikkeelle jonkin hiljaisen päivityksen joka toimii jo netissä, mut kellossa laahaa perässä. Ja jos kuormissa liikut nyt rajamailla, niin arvot olisivat erit sen takia kellossa ja apissa.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuuttia sitten, Pyörämees kirjoitti:

Joululoman aikana itselläni tuli todella paljon treeniä, ja pääsin kardiokuormassa reilusti punaisellekin. Nyt tammikuussa olen liikkunut myös kohtuu paljon. Silti ei ole ollut saumaa päästä kehittävälle tasolle kellon mukaan, koska edellinen kk oli niin kova. Ylläpitävän ja kehittävän rajamailla olen nyt oleillut. 

 

Mutta tuo että kello ja appi näyttävät eriä Flowin uudelleenasentamisen jälkeen kuulostaa ihmeelliseltä. 🤔 

 

Onko kello ja appi toimineet aikasemmin yksi yhteen? Jos ovat, voisiko olla, että Polari on laskenut liikkeelle jonkin hiljaisen päivityksen joka toimii jo netissä, mut kellossa laahaa perässä. Ja jos kuormissa liikut nyt rajamailla, niin arvot olisivat erit sen takia kellossa ja apissa.  

Asensin Flow apin uudestaan ja nyt se näyttää yhtä matalaa tilaa kuin kellokin. Eilinen 5km juoksu ei nostanu kardiokäyrää lainkaan... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuuttia sitten, Vesa Hakola kirjoitti:

Asensin Flow apin uudestaan ja nyt se näyttää yhtä matalaa tilaa kuin kellokin. Eilinen 5km juoksu ei nostanu kardiokäyrää lainkaan... 

Hyvä, että kello ja appi toimivat nyt samalla tavalla 👍 Jos oot jo kk rakentanut kardiokuormaan pohjia, ei 5km juoksu välttämättä muuta käyrää mihinkään suuntaan. Jos 5km juoksusi olisi todella kova veto omaan kardiopohjaasi ja juoksutasoosi nähden, mittari kyllä liikkuisi eteenpäin.

 

Eli rasitusarvo kardiokuormassa on 7 päivän keskiarvo, jota verrataan sietokykyarvoon. Sietokyky on 30 edellisen päivän rasituskeskiarvo.

 

Eli pitkällä aikavälillä pitäisi pikkuhiljaa nostaa treenien kuormitusta, jos haluaa järkevästi nostaa kardiokuorman rasitus- ja sietokykyarvoja. 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   1 member


  • Talviale!

    Alennukset jopa -60%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy