Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Polar Vantage V ja Polar Vantage M

Recommended Posts

Tossa Polarin propagandaa recovery prosta:

Mielenkiintoista on mielestani se, etta se keraa dataa liikunnasta, ortostaattisesta testeista, mutta myos kayttajan fiiliksista. Voipi olla etta toimii tarkemmin, kun esim Garminin tapa, joka perustuu vaan mittauksiin ja treenaus-historiaan.

Siis Garminissahan se lenkin alussa oleva suorituskyvyn mittaus on se tarkin. Ja mulla se ei juuri liikahda koskaan suuntaan taikka toiseen. Toisena sitten se harjoituskuorma jota ei meinaa saada millään punaselle ellei vedä kunnolla yli. Uskosin että tuo Polarin systeemi on tarkempi. Tai sanotaanko näin, että haluaisin kovasti uskoa...

13 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Siis Garminissahan se lenkin alussa oleva suorituskyvyn mittaus on se tarkin. Ja mulla se ei juuri liikahda koskaan suuntaan taikka toiseen. Toisena sitten se harjoituskuorma jota ei meinaa saada millään punaselle ellei vedä kunnolla yli. Uskosin että tuo Polarin systeemi on tarkempi. Tai sanotaanko näin, että haluaisin kovasti uskoa...

Joo, siis ma oon joskus juossut 3-4 tuntia suht  hissukseen, tai pyoraillyt 8t putkeen (myos hissukseen, ehka 130-150 sykkeella). Ei kylla Garminin viisari oikein varahda, vaikka seuraavana paivana olisi paikat heleina.

Sitten kun 45 minsaa oon tehnyt vetoja, niin ollaan muka niin vasyneita etta seuraava paiva pitaisi huilia.

Poh.

Se alussa oleva mittaus liikahtelee kanssa tosi vahan. Jos pari paivaa vetaa pitkiksia putkeen, niin joskus se nayttaa -3:ea. Muuten se on siina 0 ja 4:n valissa, olen sitten levannyt tai en.

Olisi kiva tietaa miten Polarin metodi toimii tassa.

Moi,

Hain eilen Intersportista Vantage M:n.

Garmin 920 XT on ollut varsin mainio, mutta olen samaa mieltä, että palautumisaikoihin ei aina ole luottaminen. Etenkin pitkät ~75 km suht kovat pyöräilyt ovat kehottaneet lepäämään 3...5 h, niinpä olenkin käyttänyt Gartsua vain juoksuun. Houkutti siis saada  mittari, jolla tulisi kerättyä uinnin, pyöräilyn ja oheistreenien rasitukset myös talteen.

Edelleen tässä joutuu ja saa varmaan kuunnella kroppaansa, mutta kenties Vantage tarjoaa jotain kokonaiskuorman muistilokia tueksi, ja kenties jopa uskottavia suosituksia. Suap nähä, ainakin se on hieno :).

Tänään taas lenkki Polar Vantage V.n kanssa. Nyt oli huomioitu Polarin ohjeet ei ihokarvoja ledien alla. Ledit puhdistettu lämpimällä vedellä ja pehmeällä pyyhkeellä. Ranneke napakasti tiukalle ja valittu harjoitus pieni odotus noin 10 min. Pihalla vielä odotus 20 sek. että GPS löytyi. Ja kas kummaa nyt lukemat olivat hyvin lähellä totuutta, verrokkimittaria ei ollut mukana mutta näytön lukemat passasivat hyvin yhteen omien tuntemuksien kanssa . Tuo ledien puhdistus saattaa olla ainakin meikäläisen tapauksessa tärkeää., koska minulla on rasvainen iho ja  puhelimen ja muiden kosketuslaitteiden näytöt joudun myös puhdistamaan päivittäin rasvaisista sormenjäljistä.

Tänään kokeilin myös tuota eilisissä uutisissa käsiteltyä asiaa eli hengitystä vain nenän kautta (minulla on tapana hengittää suun kautta) kun uutisissa sanottiin että nenän kautta hengittämällä saa paremmin ilmaa. Täytyy sanoa että yllättävän iso ero nenähengityksen hyväksi. Selvästi vähemmän hengästynyt raskaissa nousuissa ja lisäksi ei ollut pahaa oloa jota tahtoo joskus tulla kun hengittää suun kautta syviä henkäyksiä. Eikä mennyt kuin reilut 70 vuotta että tämänkin asian oppi. 😁

20 minuuttia sitten, juusok kirjoitti:

Mihin tämä perustuu? Sotii jotenkin arkikokemusta vastaan, vaikka totta olisikin...

Hitaampaan vauhtiin todennäköisesti. Faktahan on se että suun kautta saat enemmän happea kulkemaan kroppaan pienemmällä työllä.

49 minuuttia sitten, Mondo kirjoitti:

Hitaampaan vauhtiin todennäköisesti. Faktahan on se että suun kautta saat enemmän happea kulkemaan kroppaan pienemmällä työllä.

Tuotahan on tutkittukin ja matalan intensiteetin rasituksessa (<50% VO2max) nenän kautta hengittäminen on yhtä tehokasta kuin suun kautta hengittäminen. Intensiteetin kasvaessa suun kautta hengittäminen tulee sitten tehokkaamaksi: https://www.researchgate.net/publication/313090569_Oral_versus_Nasal_Breathing_during_Moderate_to_High_Intensity_Submaximal_Aerobic_Exercise 

Olisikohan tässä kenties ollut kyse tästä YLE:n uutisesta: https://yle.fi/uutiset/3-10470568

Blogi: Hyväkuntoisena hautaan - Run In Peace
Instagram: hyvakuntoisena_hautaan

Tämä kirjoitukseni ei koske vähemmässäkään määrin mittaria, vaan tuota nenän kautta hengitystä. Onkohan se nyt kuitenkin niin että nenän kautta saa keuhkoihin vedettyä enemmän ilmaa kuin suun kautta?

Moiseen tulokseen tulin, kun joskus ammoin katselin telkkarista ratapyöräilyä. Siinä lähtöönsä keskittyvät pyöräilijät vetivät sellaisia tosi syviä henkäyksiä nenän kautta ja suu oli visusti kiinni.

53 minuuttia sitten, Nalle kirjoitti:

Tämä kirjoitukseni ei koske vähemmässäkään määrin mittaria, vaan tuota nenän kautta hengitystä. Onkohan se nyt kuitenkin niin että nenän kautta saa keuhkoihin vedettyä enemmän ilmaa kuin suun kautta?

Moiseen tulokseen tulin, kun joskus ammoin katselin telkkarista ratapyöräilyä. Siinä lähtöönsä keskittyvät pyöräilijät vetivät sellaisia tosi syviä henkäyksiä nenän kautta ja suu oli visusti kiinni.

Pakko olla ilmanvastuspoliittinen juttu. Monttu auki auttaa vain siinä tapauksessa, että saa aikaiseksi läpivedon. Kai sekin harjoittelemalla onnistuisi, mutta amatöörin on turha yrittää.

19 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Ainakin pyöräillessä, kun on voimamittari (+sykevyö) käytössä alkaa noihin tulla aika paljon elämää. Varsin hyvin kertoo "päivän" kunnon tuo suoritustason mittaus silloin. Myöskin tuoharjoitusvaikutus mittaus paranee (tämä siis oma arvio vain, mutta reilun vuoden ajalta seurantaa nyt takana).

Seuraan kyllä mielenkiinnolla tätä polarin uutukaista, tosin olen ihan tyytyväinen forerunner 935 mittariin myös. 

FR 935 mullakin oli kiikarissa aiemmin ennen kuin Vantage alkoi kutkuttamaan. En osaa täysin edes sanoa, miksi hyppäsin FR 920:stä Polarin leiriin. FR 935 voi olla parempi, mutta suora vertailu ei toki ole mahdollinen, ja nyt pääsee kokeilemaan toistakin ekosysteemiä.

Tuli sittenkin hommattua Vantage V vaikka uhosin toisin. 😅

Ensimmäisiä huomioita 24 h käyttökokemuksella ja yksi 30 min lenkki tehtynä: (satunnaisessa järjestyksessä)

- Näyttö on himmeämpi kuin edeltäjässä (V800) tai Garminin FR 935:ssä. Heikkosilmäisille huono juttu.Nyt tässä ei ole mitään kirkkauden säätöä kuten esim. Garminissa. Lisää kirkkautta haluaisin tähän vaikka en olekaan mikään vanhus vielä.

- Uudet fontit on "nätimmät", mutta samalla kapeammat ja pienemmät mikä heikentää erottuvuutta. Varsinkin lenkillä tämä tulee selväksi kun yrittää semisti heiluvassa kädessä olevaa mittaria tiirailla.  

- Napit on melko jäykät mikä on toisaalta hyvä, toisaalta huono. Hyvä ettei tule vahinkopainalluksia niin helposti, huono koska mittaria pitää tukea vastakkaiselta puolelta että saa tarpeeksi voimaa näppäimeen. Tämä yhdistettynä mittarin uuteen pyöreään muotoiluun tekee esim. lenkin aikana näkymien selaamisen vaikeammaksi ja käden/sormien asennot ainakin minulla tuntuu aiempaan verrattuna vaikeammilta (tosin tähänkin varmaan tottuu)

- Sykealueen zone lock ei toimi. Sen pystyy Flowsta konfiguroimaan, mutta koko ominaisuutta ei ilmeisesti ole vielä Vantagessa(?)

- Harjoituskuorma on mittarissa ja Flown selainversiossa sama (optimaalinen), mutta kännykässä se on jotain ihan muuta (aliharjoitellut) eikä se ota siinä huomioon aikaisempia treenejä niin kuin netti Flow.

- Harjoituksen jälkeinen palaute on ihan oudosti jaoteltu eri sivuille. Eli kun näytöllä näkyy vaikka lenkin sykkeistä keskisyke ja maksimisyke sekä kardiokuorma niin ruudun alalaidasta jo pilkistää seuraavan näkymän tekstin yläosaa. Sama juttu näkymän yläpuolella. Edellisten juttujen alaosa kurkistaa häiritsevästi. Antaa todella huolittelemattoman tuntuman tästä softasta. Lisäksi näkymien skrollaaminen nykii jokaisella ylös/alas painalluksella. Samaa nykimistä ei kuitenkaan ilmene perusvalikoissa läheskään koko ajan.

- Jostain syystä Flow on halunnut järjestää minun sporttiprofiilit jo pariin otteeseen uusiksi ja lisännyt sinne tarpeettomia profiileja. Esim. Yleensä pidän eniten käytetyt profiilit kuten juoksun ja pyöräilyn ensimmäisenä. Nyt sinne ilmestyy "muu sisäharjoitus", "muu ulkoharjoitus" ja crossfit ym. profiileja mitä en sinne halua. Tämä siitä huolimatta että olen ne sieltä jo kertaalleen poistanut. Tämä liittyy jotenkin Vantagen käyttöönottoon sillä monet jutut Flowssa muuttui kun kytkin Vantagen ensimmäisen kerran kiinni.

- GPS jäljessä välillä ollaan ihan reitillä, välillä jopa 10-20 m pielessä rakennusten päällä tai metsässä. Tämmöiset erot eivät minua henk. koht. haittaa koska en ikinä tiiraile reittiä kuin ylimalkaisesti, mutta jos jotain toista kiinnostaa niin tämmöisiä tuloksia minun laitteelta. Samalla reitillä viikko sitten juostuun lenkkiin nähden nyt tuli 100 m enemmän matkaa ja V800 tuntui tuolloin pysyvän hitusen paremmin reitillä vaikka kyllä senkin kanssa mentiin välillä talojen katoilla. Vaikea näitä on verrata kovin objektiivisesti kuitenkaan.

- Kadenssi oli Vantagen kanssa systemaattisesti pienempi kuin yleensä. Nyt näytti aika tasaisesti 83-84 kun V800 kanssa minulla on kadenssi hyvin tasaisesti 91-92 samalla vauhdilla. Kumma juttu.

- Cardioload raportti on mielenkiintoinen ja koska olen käyttänyt V800 viimeiset pari kuukautta niin minulla oli jo valmiiksi dataa mistä laskea tuohon infoa. Vastaa aikahyvin tuntumaa. Viime viikolla tuli vedettyä enemmän kilometrejä kuin pitkään aikaan ja se veti cardioloadin overreachingin puolelle useiksi päiviksi mikä on tuntunut tällä viikolla koko ajan jaloissa ja nyt on pitänyt pitää kevyttä viikkoa. Eli alustavasti ainakin minulla näyttäisi toimivan hyvin.

- Pidän uuden hihnan materiaalista enemmän kuin V800:ssa. Ostin oranssilla hihnalla varustetun mikä on hyvin räikeä, mutta ainakin itse pidän siitä. Alkoi tympimään mustat mittarit.

- Ulkoinen rakenne tuntuu hyvin jämäkältä, metalliselta ja laadukkaalta. Näyttöä ympäröivä musta kehys ei haittaakaan niin paljoa kuin ennakolta ajattelin.

Tässä pikaisesti mitä tuli mieleen. Kirjoittelen lisää kun tulee havaintoja ja kysykää ihmeessä jos jotain pitää testata. Yleisesti voidaan todeta että joo, mittarin softa on kesken joten kaikille ei-hätähousuille sanoisin että odottakaa vielä kuukausi tai muutama että Polar saa hommat kuosiin. Nyt on vähän kotikutoinen maku tässä laitteessa, mutta kyllä tällä treenaamaan pystyy hyvin.

• Like 8