Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Polar Vantage V ja Polar Vantage M


Seppo

Recommended Posts

9 tuntia sitten, Pyörämees kirjoitti:

Aikamoiset lukemat 👍 Itse sain viime kesänä rasitusarvon korkeimmilleen olemalla noin 27h viikkoon pyörän päällä. Reilut 200 oli oma arvoni. Ilmeisesti syksy tullut, kun tällä hetkellä rasitustaso 87. Hyvä ottaa iisiä välillä. 

Tarkoitus on vielä lisätä rasitusta. 
uskon että saan lukeman selvästi korkeammaksi. 
progressiivisesti olen reenannut lyhyellä ja pitkällä aikavälillä katsottuna. 
180-200 lukemissa ongelma oli syöminen. En käytä lisäravinteita, ja ison määrän syöminen oli käydä ylivoimaiseksi. Mutta nyt olen jo tottunut syömiseen. 
keskimäärin 4500 kaloria kellon mukaan menee keskimäärin joka päivä. 65kiloisena tuon määrän tankkaamiseen joutuu kunnolla panostaa. Toki tuo mikään absoluuttinen totuus ole mutta kuitenkin. 
no nyt on syöminen opeteltu, ja näkyy olevan nukkuminen nyt tullut haasteeksi. Mutta näyttäs sille että tämäkin ongelma on selviämässä. 
hengitysharjoituksilla on siihen ollut apua. 
siksi uskon että sietokykyä saan nyt nostettua selvästi lähiaikoina. 
Eikai tässä mitään järkeä ole mutta, missäpä sitä😄

mut on se kiva kun mikään ei tunnu missään. Voi tehdä mitä vaan ja kuin paljo vaan. Tai pitääkin😂

Ei tää makoilemalla onnistu. Hih. 

Link to comment
Share on other sites

Kardiokuorman lukemat ovat aina henkilökohtaisia, joten arvoja on turha  lähteä toisiin vertaamaan. 👍

 

Älä ihmeessä liian pitkään ainakaan punaisella mene. Voi tulla hekumavaiheen jälkeen yllättäen stoppi tai vähintään flunssapöpö eteen.

 

Onko Nightly Recharge käytössä? Säännöllisesti treenaaville se kyllä kertoo, missä mennään esim. palautumisen suhteen. Myös ruoka ja ruokailuajat näkyvät siinä hyvin. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minuuttia sitten, Pyörämees kirjoitti:

Kardiokuorman lukemat ovat aina henkilökohtaisia, joten turha ainakin lähteä toisiin vertaamaan. 👍

 

Älä ihmeessä liian pitkään ainakaan punaisella mene. Voi tulla hekumavaiheen jälkeen yllättäen stoppi tai vähintään flunssapöpö eteen.

 

Onko Nightly Recharge käytössä? Säännöllisesti treenaaville se kyllä kertoo, missä mennään esim. palautumisen suhteen. Myös ruoka ja ruokailuajat näkyvät siinä hyvin. 

 

 

Juu niinku sanoin, progressiivisesti mennään lyhyellä ja pitkällä aikavälillä katsottuna. 
yleensä mun ylikuormat kestää vuorokauden tai kaksi. 
nyt uniongelmien takia ollu viikon verran hieman ylikuormalla iltaisin. Aamulla taas kehittävällä. 
muttakun normisti yön aikana mulla tipahtaa ylikuormasta ylläpitävälle. Tai jopa aliharj. 
eli palautuminen on tosi nopeaa. 
juu ja tottakai kello on aina kädessä. Eihän se muuten mistään mitään tiiä jossei yöpalautumisia mittaa. 
vain latauksen ajaksi otan pois. 
 

Tuosta vertailusta ihmisten kanssa olen hieman erimieltä. Jos samaa lajia harrastaa niin kyllä sietokyvystä voi ennustaa missä vaiheessa päivää kaveri hyytyy. 
on todettu monesti. 
Ollaan tehty niin että, aamulla mulle tulee kaveriksi yksi tyyppi, ja kun se väsähtää, tulee seuraava kaveri. Ja kun se väsähtää niin jatkan yksin sitten iltaan. 
Ja sietolukemasta voi ennustaa montako tuntia kaveri pysyy mukana. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, Vee kirjoitti:

Aamulla taas kehittävällä. 
muttakun normisti yön aikana mulla tipahtaa ylikuormasta ylläpitävälle. Tai jopa aliharj. 
eli palautuminen on tosi nopeaa. 
juu ja tottakai kello on aina kädessä. Eihän se muuten mistään mitään tiiä jossei yöpalautumisia mittaa. 
vain latauksen ajaksi otan pois. 
 

Tuosta vertailusta ihmisten kanssa olen hieman erimieltä. Jos samaa lajia harrastaa niin kyllä sietokyvystä voi ennustaa missä vaiheessa päivää kaveri hyytyy. 

Nyt olet kyllä pikkusen hakoteillä kellon antamista arvoista... 🤔

 

Rasituslukema muuttuu tottakai joka vuorokausi, koska se on seitsemän päivän keskiarvo verrattuna kk treeneihin. Suoraan siis lukemista, et voi päätellä palautumista, ainakaan päiväkohtaisesti. Toki säännöllisesti treenaaville myös kardiokuorman seuraaminen on järkevää, ja varsinkin jälkeenpäin hyvä katsoa käppyröitä pitkältä aikaväliltä. 

 

Itselläni on tällä hetkellä sietokyky 85, mutta uskaltaisin  lähteä kanssasi vaikka kuinka pitkälle pyörälenkille 😊 

 

Vähemmän liikkunut saa suurempia arvoja yksittäisestä pienestä treenistä kuin paljon liikkuva samaa lajia harrastava tyyppi. Eli yhdessä kk joku voi saada pienellä määrällä treeniä ison sietokykyarvon, mutta se ei kerro mitään tämän tyypin suorituskyvystä. Tärkeintä on, ettei omat lukemat ole liian pitkään kehittävällä eikä missään tapauksessa punaisella.

 

Jos koko ajan haluaa nostaa arvoja ylöspäin, on äkkiä ylikunnon vaara. Kello vaatii enemmän ja enemmän. Se on myös hyväksi, jos kellossa lukee aliharjoitellut. 👍👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rasitus kertoo, kuinka paljon viimeaikainen treenaaminen on rasittanut kehoasi. Se näyttää keskimääräisen päivittäisen kuormituksesi viimeksi kuluneilta seitsemältä päivältä.

 

Sietokyky kertoo, kuinka hyvin kehosi sietää kardiotreeniä.Se näyttää keskimääräisen päivittäisen kuormituksesi viimeksi kuluneilta 28 päivältä. Kardiotreenin sietokykyä voi parantaa lisäämällä treenin määrää hitaasti pitkällä aikavälillä.

 

Nightly Recharge ‑tila perustuu kahteen tietoon: kuinka hyvin nukuit (unen tila) ja kuinka hyvin autonominen hermostosi rauhoittui unen ensimmäisten tuntien aikana (ANS-tila). Urheilukellosi mittaa molemmat tilat yön aikana automaattisesti.

ANS-tilaa ja unen tilaa verrataan viimeisen 28 päivän aikana mitattuun omaan tasoosi, jonka pohjalta annetaan arvio Nightly Recharge ‑tilasta. Näet Nightly Recharge ‑tilan kellossasi ja Polar Flow ‑sovelluksessa.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, Pyörämees kirjoitti:

Nyt olet kyllä pikkusen hakoteillä kellon antamista arvoista... 🤔

 

Rasituslukema muuttuu tottakai joka vuorokausi, koska se on seitsemän päivän keskiarvo verrattuna kk treeneihin. Suoraan siis lukemista, et voi päätellä palautumista, ainakaan päiväkohtaisesti. Toki säännöllisesti treenaaville myös kardiokuorman seuraaminen on järkevää, ja varsinkin jälkeenpäin hyvä katsoa käppyröitä pitkältä aikaväliltä. 

 

Itselläni on tällä hetkellä sietokyky 85, mutta uskaltaisin  lähteä kanssasi vaikka kuinka pitkälle pyörälenkille 😊 

 

Vähemmän liikkunut saa suurempia arvoja yksittäisestä pienestä treenistä kuin paljon liikkuva samaa lajia harrastava tyyppi. Eli yhdessä kk joku voi saada pienellä määrällä treeniä ison sietokykyarvon, mutta se ei kerro mitään tämän tyypin suorituskyvystä. Tärkeintä on, ettei omat lukemat ole liian pitkään kehittävällä eikä missään tapauksessa punaisella.

 

Jos koko ajan haluaa nostaa arvoja ylöspäin, on äkkiä ylikunnon vaara. Kello vaatii enemmän ja enemmän. Se on myös hyväksi, jos kellossa lukee aliharjoitellut. 👍👍

Nyt sinä olet hakoteillä. En tuosta vasemmasta luvusta välitä tuon taivaallista.

Mutta tuo oikealla oleva kertoo paljonko keho pitkällä aikavälillä sietää. Ja se on just se mitä katotaan. 
 

Enkä tietenkään palautumista nuosta lukemista päättele. 
 

Ja vähemmän liikkunut saa toki yksityäisestä ehkä suurempia arvoja.Mutta se pystyy vain yksittäisiin suorituksiin. Eli ei voi nostaa korkealle oikeanpuoleista lukua. Koska menee heti ylikuormalle. 
 

Voidaan me lähteä viivalle. 
Onhan nuota lähtiöitä ollut. 
Ja matkalle kaikki on jäänyt. 
 

Jos sietokyky ollut selvästi alempi. 
 

pystyn esimerkiksi ylirasittumatta polkemaan kahtena päivänä yhteensä 14h korkealla sykkeellä. Minun max. 172 ja treenissä keskisyke 140. 
Ja treeni on intervallityyppistä. 
Täysillä niinkauan kun jaksaa.. puolminuuttia taukoa ja taas täysillä..

7h päivässä. Ei muita taukoja. 
 

Onhan nuota kokeilijoita tosiaan ollut. 
sanoivat olevansa kovassa kunnossa. 

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Vee kirjoitti:

Voidaan me lähteä viivalle. 
Onhan nuota lähtiöitä ollut. 
Ja matkalle kaikki on jäänyt. 
 

Jos sietokyky ollut selvästi alempi. 
 

pystyn esimerkiksi ylirasittumatta polkemaan kahtena päivänä yhteensä 14h korkealla sykkeellä. Minun max. 172 ja treenissä keskisyke 140. 
Ja treeni on intervallityyppistä. 
Täysillä niinkauan kun jaksaa.. puolminuuttia taukoa ja taas täysillä..

7h päivässä. Ei muita taukoja. 

Hurjalta kuulosta, mutta jokainen omalla tyylillään! 💪 Ois makia saada esim. Iivon, Kristan tai Kaisan kardiokuormat näkyville. 👍 

 

Ootko testannut missään kisassa/tapahtumassa vauhtiasi? Tai pyörä-/juoksutestissä? 

Link to comment
Share on other sites

50 minuuttia sitten, Pyörämees kirjoitti:

Hurjalta kuulosta, mutta jokainen omalla tyylillään! 💪 Ois makia saada esim. Iivon, Kristan tai Kaisan kardiokuormat näkyville. 👍 

 

Ootko testannut missään kisassa/tapahtumassa vauhtiasi? Tai pyörä-/juoksutestissä? 

Valitettavasti en ole testannut vielä. Tarkotus olis käydä polkemassa koneessa.
Mutta yhden kisakuskin kanssa olen pyöräillyt monesti. Joka on aika hyväkuntoinen. 20vuotta mua nuorempi.  Mä olen 47v. Kello sillä ollut vasta nyt viimeaikoina. Ja rasituksen kesto on pienempi selvästi kuin mulla.  Ja toiseksi hän jää.
Mutta se on parin päivän väsytystaktiikalla.

Netistä löysin Krista Pärmäkösken rasituksen sietokyvyn. Se oli 199. Mutta tokikaan en voi tietää oliko maksimi vai mikä. Mutta luulis ettei se ihan huvikseen sitä lukemaa julkaissut. Lisäksi olen monessa paikassa tehnyt kyselyjä ulkomaita myöden ihmisten sietokyvystä. Ja vain muutama hieman yli 200 on löytynyt. 
Mulla tämä kunnonnosto mennyt niin että 4-5 vuotta rakentanut peruskuntoa. Sitten siitä vuosi-puolivuotta selvästi rankempaa. Ja nyt yli puolivuotta ihan ammattimaista reeniä. Keskittynyt vain reenaamiseen. 
nyt on taas työt alkanut, joten se vähentää mieleistä reeniä, mutta työ on aika fyysistä niin siinä tulee sopivasti 8h liikuntaa. Sitten lisäksi työpäivinä aamuisin rajua liikuntaa 2h ja illalla ehkä tunti. Sitten välillä viikko vähän löysempää. 
Just tarkistin.. 

viime kuussa aktiivisuusprosentti päivässä keskimäärin 259%. 
Tässä kuussa tähän mennessä 342% per päivä.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kesällä kun työt ei haitannu harrastuksia, reenit meni suunnilleen näin..

Aamulla herätys klo.6

Tankkaus, pakkaaminen, lämmittely ja venyttelyt. 
Kymmeneltä lähtö ja siitä baut 7h reeniä. 
Sitten kotiin ja venyttely ja kehonholto itsehierontana, ja sitten syönti. 
seuraava päivä meni kehonhuollossa ja jatkuvaa syömistä edellisen päivän kaloripaikkaamista. Sitten taas seuraavana aamuna reeni ja jne.  3-4 kertaa kuukaudessa 2reenipäivää peräkkäin. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Vee kirjoitti:

Netistä löysin Krista Pärmäkösken rasituksen sietokyvyn. Se oli 199. Mutta tokikaan en voi tietää oliko maksimi vai mikä. 

Kristalla niin kuin kaikilla muillakin huipulla sietokykyarvo elää ihan omaa elämäänsä kauden eri vaiheissa.. 👍

 

Seki ois kiva tietää, käyttääkö Iivo enää Ortostaattista testiä palautumisen seurantaan vai onko Nightly Recharge syrjäyttänyt sen?Itselläni näin aktiiviharrastajana ortotesti on unohtunut täysin Nightlyn ilmestyessä Vantageen.

 

Kello on kk päässä ollut 2vuotta ranteessani ja nyt Vantagen aikana en ole ollut kertaakaan kunnolla kipeänä.

 

Viime kesältä suurin yksittäinen kardiolukema, 640, tuli 240km pyöräilystä 2100 nousumetrillä höystettynä ja 33km/h keskarilla. Tällä viikolla olen ajanut 300km pyörällä ja pari salia väleihin, ja viikon rasitus nyt 88. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mä ajoin kesällä ennen töiden alkamista keskimäärin 250-300 km viikossa poljettavalla yksipyöräläskillä maastossa. 
Se on yli puolet raskaampaa ajoa kuin 2 pyöräsellä läskillä ajaminen. 
Ja varmaan voi jokainen arvata että normi läskipyörä on selvästi raskaampi ajaa kuin maastopyörällä tai maantiepyörästä puhumattakaan. 
 

Ajelen tavallisella manuaaliläskillä oikeastaan vain lepopäivinä. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy