Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Polar Vantage V ja Polar Vantage M

Seppo
 Share

Recommended Posts

Tuoreena Polar Vantage V -omistajana, lievänä järkytyksenä on tullut näytöllä olennaisten lukujen pieni koko. Kirjainkoolla on ikäänkuin hassusti leikitelty, ja on käynyt niin että

-  kaikki epäolennaiset/tarpeettomat luvut ovat isolla koolla

-  kaikki olennaiset/tarpeelliset luvut ovat pienellä koolla.

Pari tuntia olen koittanut muokata näyttöä, tuntuu siltä kaikki on koluttu, todellisia muokkausvaihtoehtoja on tosi vähän. Haluaisin ruudulle 4 olennaista tietoa.

Kts. kuva havainnolistaa haastetta: https://ibb.co/TYb2fMv

Tällaisena kello näyttäytyy mun silmille kun se on ranteessa - toisin kuin netistä löytyvät mainoskuvat, jotka ovat otettu makrolinssillä niin että kellotaulun numerot näyttävät tietokoneen ruudulla isolta.

Ensilenkin perusteella arvioisin kilpailuvauhdissa numeroiden lukeminen vilkaisulla on mahdotonta, onnistuu ehkä pidempään tuijottamalla numeroita ja pitämällä kättä "paikallaan", ja kenties kävelemällä samalla - varoen samalla ei törmää mihinkään esteisiin.

Onko tää tosiaan näin? Jos näyttöä ei saa muokattua, saako laitetta millään audiolla kertomaan tarpeellisia tietoja?

On 8.2.2022 at 17.33, Two horses too many kirjoitti:

Tuoreena Polar Vantage V -omistajana, lievänä järkytyksenä on tullut näytöllä olennaisten lukujen pieni koko. Kirjainkoolla on ikäänkuin hassusti leikitelty, ja on käynyt niin että

-  kaikki epäolennaiset/tarpeettomat luvut ovat isolla koolla

-  kaikki olennaiset/tarpeelliset luvut ovat pienellä koolla.

Pari tuntia olen koittanut muokata näyttöä, tuntuu siltä kaikki on koluttu, todellisia muokkausvaihtoehtoja on tosi vähän. Haluaisin ruudulle 4 olennaista tietoa.

Kts. kuva havainnolistaa haastetta: https://ibb.co/TYb2fMv

Tällaisena kello näyttäytyy mun silmille kun se on ranteessa - toisin kuin netistä löytyvät mainoskuvat, jotka ovat otettu makrolinssillä niin että kellotaulun numerot näyttävät tietokoneen ruudulla isolta.

Ensilenkin perusteella arvioisin kilpailuvauhdissa numeroiden lukeminen vilkaisulla on mahdotonta, onnistuu ehkä pidempään tuijottamalla numeroita ja pitämällä kättä "paikallaan", ja kenties kävelemällä samalla - varoen samalla ei törmää mihinkään esteisiin.

Onko tää tosiaan näin? Jos näyttöä ei saa muokattua, saako laitetta millään audiolla kertomaan tarpeellisia tietoja?

Kurkkaappa Polar Flow ohjelman kautta lajiprofiilit ja muokkaa niitä. Sieltä saa ainakin muutettua mitä tietoja näkyy esimerkiksi juoksuharjoituksen aikana kellon näytössä.

• Like 1

Onhan se kyllä heikkoa tilankäyttöä, kun noinkin suurella näytöllä jos valitsee 4 tietoa yhteen näkymään, on esimerkiksi nuo sekuntien numerot 3 mm korkeita. Jotkut tekstit 2 mm korkeita. Sitten ympärillä tyhjää tilaa vaikka kuinka paljon.

Itse olen kisojen ajaksi muokannut näytön sellaiseksi että siinä on vain 1 tai 2 tärkeintä tietoa. Silloin on numerot sen verran isompia että näkee nopeallakin vilkaisulla.

Treeneissä on aikaa aina sen verran enemmän tihrustaa pieniäkin numeroita, että laitan näkymään 4 eri tietoa.

• Like 1

Reilu viikko on ollut aikaa vertailla Polarin M430 -mallia ja Vantage V:tä.

Mulle toi M430 on kyllä selvästi parempi juoksukello. Tuntuu siltä, että M430 -mallissa on parannettu käyttökokemusta, näyttö on parempi, parempi kontrasti, paremmat valikot, näppäimet ovat kevyitä ja loogisia painaa,  kello on kevyempi ranteessa, sirompi ja mukavampi. Jos ei tietäisi, voisi kuvitella M430 on Vantage V:n korvaaja.

Tässä on vierekkäin korvaaja ja korvattu:

https://ibb.co/r6FcZHN

Pienen tulitikun pään leveys on 3.18mm / pituus 5.5mm

https://ibb.co/ZL4Q3Hw

Vantage V:n olennaisten numeroiden koko puolestaan on leveys 1.5mm / korkeus 2.99mm, eli puolta pienempi kuin tulitikun pää:

https://ibb.co/6NBnKBn

Onhan toi Vantage V:n näyttö ihan disasteri suunnittelultaan.

On 10.2.2022 at 05.24, tekisasufamiribekari kirjoitti:

Kurkkaappa Polar Flow ohjelman kautta lajiprofiilit ja muokkaa niitä. Sieltä saa ainakin muutettua mitä tietoja näkyy esimerkiksi juoksuharjoituksen aikana kellon näytössä.

Kiitos viestistä, Flow -ohjelman lajiprofiilit tosiaan ovat tuttuja niitä muokkailin alkuun. Vaihtoehdot on nopeaan käyty läpi, kun n. 10-15 lajiprofiilia, ovat kaikki yksi ja sama valikko - nimettynä eri "lajiprofiileiksi". Toiveena mulla olisi juoksun aikana pitää 4 olennaista tietoa näkyvillä, ilman että niitä tarvitsisi alkaa kaksin käsin selaamaan valikosta tai swaippaamaan ruutua edes-takas.

Viikonloppuna oli tarjolla Aktia maantiejuoksua. Mukana autossa oli peräti 5 paria kenkiä ja luonnollisesti M430, mutta Vantage V jäi kotiin,  jotain sekin kertoo miltä kello itsestä tuntuu. 

• Like 1

• 4 months later...
On 26.2.2020 at 19.01, satunnainen_hölkkääjä kirjoitti:

Kysymys ihmisille, jotka seuraavat nightly rechargesta uniarvojaan. Olen ihmetellyt sykevälivaihtelun diagrammia, muutamina öinä laite on ns. kadottanut sykevälini, tai ei osaa mitata sitä. Tämä ilmenee kaaviossa punaisena katkoviivana ja kesto on ajallisesti 5-10min. Onko pumpussa vikaa ja syytä huoleen, laitteessa joku mittaushäiriö? Kokemuksia? Viime yönäkin aamuyöstä tunki tätä punaista viivaa pienen pätkän, muuten uniarvosana oli paras ikinä .

Selvisikö tämä sinulle ikinä? Minulla on nyt V2 pari kuukautta antanut sykevälivaihtelu- ja hengitystiheysgraafeista punaista katkoviivaa tunteja. Selasin aiempia graafeja ja noita punaisia viivapätkiä on lyhyitä, useinkin, mutta ei tuollaisia tunteja kestävää. Kyselin Polariltakin tätä ja pyysivät lokin, selvittelevät asiaa.

• 3 weeks later...

Aika harvoin nettiin kirjoitellaan jos oltu tyytyväisiä. Teen poikkeuksen.

Itselläni ollut noin 3v Vantage M käytössä. Kellon kanssa ei ole kertaakaan ollut mitään ongelmia, ei reenien tallentamisessa, ei synkkauksessa (pl. joku Polarin serverin bugi vuonna 19 tms), eikä muitakaan murheita.

Käytössä juoksussa, hiihdossa, salilla pallopeleissä jne.

Verity Sense on käytössä, koska kellon oma rannesykemittaus on joissain lajeissa epätarkka (esim. hiihto).

Kellon fonttikoko on sopiva hyvin toimiville silmille.

Plussaa helposta käytettävyydestä ja Polar Flow sovellus antaa amatöörille riittävästi dataa.

• Like 5

Olen nyt ollut marraskuun 2018 alusta lähtien Vantage V:n omistaja. Kamalasti tässä ollut kaikkea parempaa verrattuna aikaisempiin sykemittareihin mm. sykemittaus itse rannelaitteessa, GPS ja korketusnäyttö.

Tästäkin meni akku viime joulun tienoilla ja laite alkoi sammumaan parin tunnin käytön jälkeen vaikka se oli juuri sitä ennen täyteen ladattu. Vaihto piti tehdä Polarilla Kempeleessä, sillä kaikki PK-seudun huollot ilmoittivat ettei hommaan ole tarvittavia laitteita muilla kuin itse Polarilla. Hintaa posteineen ja kaikkineen tuli 51 euroa ja se kesti alle viikon, vaikka oli siis kyseessä joulun välipäivät. Mielenkiintoisena yksityiskohtana oli näytön alareunaan ilmestynyt Polarin logo, mitä ei siis aikaisemmin ollut. Liekö vaihtaneet koko koneiston?

Nyt tästä kuitenkin napsahti hihna poikki ja uusi pitisi saada. Keskisen kello j vastasikin ettei näitä rannekkeita enää valmisteta ja jossain voi olla vielä myymättömiä hihnoja.Joten kyselisinkin, onko kukaan nähnyt näitä hihnoja myynnissä nyt viimeaikoina? Mielellää PK-seudun lahettvilla, mutta toki kauempaakin sopii, jos vain lähetävät. Polar itse myy vielä puolikasta hintaa 14,90 eur ja siihen postikulut päälle (10,50 eur), mutta mielelläni hakisin sen jostain, jos vain saisin sen heti käteen. Varsinkin, kun nuo postikulut tuntuvat aika arvokkailta, tuotteen hintaan suhteutettuna.

• 2 months later...

Minulla oli kokeilussa Vantage V. Alueella 5 sykelukema muuttuu punaiseksi. Punavihervärisokeana silmäni eivät näe punaista väriä, joten kovassa vauhdissa sykelukema katosi minun silmistä. Palautin mittarin ja siirryin Garminin käyttäjäksi. Erilaisia Polarin sykemittareita minulla ehti olla useita 1990-luvulta ja aika käsittämättömästä syystä vaihdoin leiriä.

33 minuuttia sitten, Matias2000 kirjoitti:

Minulla oli kokeilussa Vantage V. Alueella 5 sykelukema muuttuu punaiseksi. Punavihervärisokeana silmäni eivät näe punaista väriä, joten kovassa vauhdissa sykelukema katosi minun silmistä. Palautin mittarin ja siirryin Garminin käyttäjäksi. Erilaisia Polarin sykemittareita minulla ehti olla useita 1990-luvulta ja aika käsittämättömästä syystä vaihdoin leiriä.

Olisit voinut määritellä alueen 5 alkamaan 10 pykälää korkeammalta, niin väri olisi pysynyt näkyvänä siihen asti.

Kyllä. Edellinen V800 oli varmaan jo määrittänyt tehoalueet ja en laiskuuttani viitsinyt muuttaa niitä.

Miehistä 8 % on osittain värisokeita. Heistä varmaan osa näkee punaisen värin jotenkin, mutta minun silmät eivät näe punaista väriä. Siksi minusta on todella ihmeellistä, että Polar käyttää punaista väriä sykelukeman värinä.

Garminissa saa numerot kivasti valkoisena tummalla pohjalla ja luettavuus on loistava.