Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Recommended Posts

Hei,

 

Reilun parin kuukauden päästä olis tulollaan ylämäkimaraton, jossa nousumetrejä vajaat 1800m (https://www.jungfrau-marathon.ch/)

Ekat 25km ihan lievää nousua ja loppupätkä sitten senkin edestä.

 

Kysynkin vinkkiä top 3 täsmäharjoituksiin, miten kannattaisi treenata?

Normi PK palautustreenit, huoltavat treenit, pitkät PK treenit alhaisella sykkeellä ym. vastaavat ovat itsestäänselvyyksiä. Kysyn enemmänkin täsmäharjoitustreenejä.

 

 t.Repe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi,

 

Muutama harkka..

 

Juoksumatolla kertaalleen viikkoon esim VK-treeninä:

7% kulmalla 1km + 10% kulmalla 1km + 12%kulmalla 1km + 15%kulmalla 1km. Tämä rundi vaikka kaksi tai kolme kertaa putkeen. Sykkeet sen mukaan minkälaisen treenin haluaa. Itse tein nousevilla sykkeillä niin että jokainen rundi päättyi MK-sykkeisiin ja välikuolemaan.

 

Toinen täsmätreeni juoksumatolla:

Pitkis - 7-12% kulmalla tööttää aina esim. 5km jaksoja ja sitten pari kilsaa 0%:lla väliin (vastaa melkein alamäkijuoksua 😉

 

Ja jos todellista täsmätäsmäharjoittelua haluaa tehdä, niin lasket nuo kisan nousumetrit esim. 10km etappeina ja kilometrittäin ja simuloit harkat niiden mukaan. Näin tein kanarian 128km valmistautuessa, jolloin tein Vantaan tunkkaisessa salissa esim "Las Palmas - Teror" pitkiksen johon tuli 28km etenemistä (sama matka kuin tuo huoltoväli kisassa) ja nousua vastaava määrä kuin kisassa tuli tuolla välillä. Toki kaikkea ei pysty ihan nappiin simuloimaan, mutta ainakin sinne päin. Ja jos Vantaan tunkkaisessa salissa treenin saa tehtyä niin miksi ei sitten kisassa onnistuisi..

 

Sitten on tietysti Ansioita ja kumppaneita jotka painaa malminkartanoa ylös ja alas eivätkä ole mattoa edes nähdeet ja kuitenkin viilettävät kärkisijoilla vuorikisoissa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baltsu

yksi ongelma lienee se muutos tasaisesta nousuun. Olet tottunut jo juoksemaan 25km tietyllä tavalla ja se muuttuukin yht'äkkiä. Voisi kuvitella, että tuota kannattaisi harjoitella. Esim. pitkiksellä ensin puolikas tasaisella ja sitten toinen puolikas ylämäkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy