Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Girya- Kahvakuula


marakatti

Recommended Posts

En tykkää punttitreeneistä, mutta 12kg kahvakuulalla teen nyt vaihtelevasti perusliikkeitä ja eräänlaista moukarinheittoliikettä (heilautus sivulta alhaalta toiselle sivulle ylös), sekä lattialla sivulta toiselle siirtoja. Tavoitteena juuri keskivartalon vahvistaminen. Ainakin hiki lentää ja jenkkakahvat on pienentyneet ja vatsalihakset erottuvat paremmin. Itseasiassa hyvinkin nopeasti muutosia oli havaittavissa, mikä johtuu varmaankin siitä etten aikaisemmin tehnyt juuri mitään keskivartalotreeniä.

Coopper-myyntiargumentti menee omaan kategoriaansa, mutta tottakai tulokset paranevat tuossa heikoimmassa luokassa (1800-2500) esimerkiksi vaikka painon putoamisen kautta. Tuon luoksn tulokset kyllä paranevat yleensä jo kun juoksee testin toisen kerran.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ostin tammikuussa itselleni Prismasta kahvakuulan. Olen huomannut sillä treenaamisen tosi näppäräksi. Tilaa ei tarvitse olla ympärillä paljon ja pystyy tekemään loputtomasti erilaisia liikkeitä, myös punttitreenityyliin hauiskääntöjä, yms. yms. Aika tehokasta tuo kuulailu on, en ole vielä ulkotreenejä harrastanut (varmaan voisi nakellessa saada myös outoja katseita ulkoilijoilta. :D ) Keskivartalo on selkeästi vahvistunut, tosin minulla olikin erinäisten vaivojen vuoksi pitkä tauko kuntoilusta.

Link to comment
Share on other sites

Tuota kuulailua hehkuttanut jo vuoden verran ja lisää aihetta antoi eilinen 6h juoksu, jossa jo, aikaisemminkin huomattu, juoksuasennon pitäminen väsyneenäkin on huomattavasti parantunut kuulatreenin myötä eli nimenomaan keskivartalo ja asennonhallinta harjoitteluna loistavaa. Samoin harjoittelu nostaa sykkeitä reilusti ja esim. intevallina tehdyt harjoitukset varmasti nostavat hapenottoakin. Suosittelen ihan perusliikkeitä harjoittelemaan ja koostamaan niistä itselle sopivia settejä, heilurit, rinnalleveto, työnnöt ja tempaus... niillä pääsee yllättäviin tuloksiin, heittelyt, jonglööraukset ja muut kikkailut pitävät lihaskuntoharjoittelun mielekkäänä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Olen itsekin pohtinut kuulan hankkimista, mutta pari asiaa askarruttaa:

- onko olemassa kunnollista kuvin esitettyä paperiohjetta. Siis esimerkkinä venyttelyohjeet Advanced Marathoning -kirjassa. Olen ottanut niistä valokopiot ja ne on mukana salilla, joten osaa kuvia katsomalla ja ohjeet lukemalla suorittaa sarjat. Videoilla ei tee hevonkuustakaan

- minkä painoinen kuulan pitää olla? Mielestäni epätasa-arvoisesti väitetään, että miesten pitää aloittaa 16 kiloisella. Miksi sen kuulan pitäisi painaa ihan simona? Eikö se juuri kevyempi paino ja pitkät sarjat ole se kaiken a ja o. Mietin vielä sitä, että jos osan liikkeistä tekee 1 kädellä niin eikö esim. 12kg olisi parempi paino? Siis tämä on nyt vain mutua. Hankala ostaa kuulaa, kun ei tiedä tosiaan paljonko olisi sopiva paino

Link to comment
Share on other sites

Olen itsekin pohtinut kuulan hankkimista, mutta pari asiaa askarruttaa:

- onko olemassa kunnollista kuvin esitettyä paperiohjetta. Siis esimerkkinä venyttelyohjeet Advanced Marathoning -kirjassa. Olen ottanut niistä valokopiot ja ne on mukana salilla, joten osaa kuvia katsomalla ja ohjeet lukemalla suorittaa sarjat. Videoilla ei tee hevonkuustakaan

- minkä painoinen kuulan pitää olla? Mielestäni epätasa-arvoisesti väitetään, että miesten pitää aloittaa 16 kiloisella. Miksi sen kuulan pitäisi painaa ihan simona? Eikö se juuri kevyempi paino ja pitkät sarjat ole se kaiken a ja o. Mietin vielä sitä, että jos osan liikkeistä tekee 1 kädellä niin eikö esim. 12kg olisi parempi paino? Siis tämä on nyt vain mutua. Hankala ostaa kuulaa, kun ei tiedä tosiaan paljonko olisi sopiva paino

Eiköhän tämä opas (löytyy siis myös pdf-muodossa) ole ilmaisista suomenkielisistä parhaimmistoa - voi katsella myös ihan verkkosivuna.

Itselle sopivan kuulan hankinta on mielestäni hankala asia. Kaverini suositteli minulle 14kg kuulaa aluksi, ja joihinkin liikkeisiin tuo paino sopi minulle oikein hyvin. Vaikeampiin liikkeisiin tuntuu, että 14kg on vielä liikaa. Mutta sanoisin kuitenkin, että 16kg on aloituspainona liian suuri vähemmän voimailua harrastaneelle - tai tämmöiselle rimpulalle kuin minä.

Link to comment
Share on other sites

Yhden käden liikkeisiin pitkissä sarjoissa käytän 12 kilon kuulaa ja kahden käden 16 kiloa. Joihinkin täsmäliikkeisiin myös 8 kilon kuula saa kyytiä. Halpahallikuulat ovat täysin toimivia ja kannattaa mieluumin ostaa niitä monta eri kokoa kuin yksi kallis kuula.

Herra 5 v. tekee heilautuksia neljän kilon kuulalla. :thumbsup: Vanhemmat lapset vähän isommilla - tästä on tullut koko perheen juttu.

Link to comment
Share on other sites

että 16kg on aloituspainona liian suuri vähemmän voimailua harrastaneelle - tai tämmöiselle rimpulalle kuin minä.

Toivon, että minua ei ainakaan yhdistetä voimailuun. Julistan julkisesti, että jos kahvakuulan hankin niin en hanki sitä voimailukäyttöön.

Täytyy mennä varmaan jonnekin liikkeeseen tempomaan 12 kiloisella ja kokeilemaan onko sopiva. Tai sitten Arenalle. Siellä on niitä. Tosin se on aika nolonnäköistä mennä salilla sellaista tempomaan, joten enpä tiedä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kävin sitten minäkin kahvakuulailemassa ekaa kertaa ja ihan ohjatusti. Ajattelin testata olisiko siitä hyvä lihaskuntotreenimuoto minulle, kun salille en taivu enkä kotona saa itse mitään aikaiseksi.

Hiki virtasi ja sykkeet nousivat. Lihaksissa tuntee jotain tehneensä jo nyt, varmaan huomenna enemmän, mutta homma vaikutti niin tehokkaalta että täytyypi yrittää saada se säännölliseksi osaksi viikkoliikuntaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oottekö törmänneet netissä tai jossain simppeleihin ohjeisiin setistä joka sopisi juoksuharjoittelun tueksi? Tykästyin kuulaharjoitteluun mutta ois viel tarvetta rautalankaohjeille ettei tee väärin liikkeitä. Jos ei mitään muuta ole oppinut ni ainakin sen että väärin tehtynä liikkeistä on enempi hallaa kun hyötyä..

Link to comment
Share on other sites

Pakko suositella kun noin vuoden harjoittelu- sekä ohjauskokemuksen jälkeen ei löydä kuin positiivisia asioita kuulailusta. Juoksuunkin ihan perusliikkeet riittää, koska lantion asennon ylläpitäminen on molemmissa aika oleellinen asia. Parin, hyvin ohjatun, kerran jälkeen kotitreeni kyllä onnistuu ja tekniikassa haastetta riittää vuosiksi. Kuula itsessään on kuitenkin pelkkä paino, jolla voi tehdä mitä vaan. Erinlaista haastetta saa esim. heitto- ja vetoharjoittelusta, joka nimenomaan juoksuun käy lajinomaisesta voimaharjoittelusta. Yhdellä kuulalla pääsee hyvin alkuun, miehillä 16kg ja naisilla 8kg, mutta mukavasti tuo yhdeksän kuulan arsenaalikin tulee käytettyä. Kun sitten sen kotiin ostaa nniin halvin ei oo mukavin, ainakaan rakkojen puolesta.....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy