Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Girya- Kahvakuula

marakatti
 Share

Recommended Posts

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ei kokemusa, mutta Mindylle pari selventävää linkkiä.

"Girya on vanhimpia ellei vanhin painoharjotteilussa käytetty punnus. Entisaikojen voimamiehet niin idässä kuin lännessä harjoittelivat giryoilla. Kovimmassa käytössä ne ovat olleet Venäjällä, jossa giryalla on vahvat perinteet."

http://www.golfpiste.com/news/?newsID=37168〈=fi

http://www.harjoittelu.net/girya-kahvakuula-p-60.html

Keskustelua Pakkotoistossa: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=18174&highlight=Girya

http://giryastrength.com/

..nyt oon kyllä ihan pihalla; Geisha-kuulat ovat kyllä tuttu juttu eivätkä ne juuri sykettä nosta vaan mitä ne nämä ovat ??? Valaiskaa blondia, pliis !!

Girya-kuulia kannattanee käyttää eri käyttöön kuin Geisha-kuulia. Jos kuitenkin kokeilet, kerro kokemuksistasi muillekin! Syke voi hyvinkin nousta.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan...

:sad:

:conf: :znaika:

Olen nyt aloittanut girya-treenaamisen, kerran viikkoon käyn ohjatulla tunnilla. Kyllä se monipuolisesti vaikuttaa koko kehoon, jalat, keskivartalo, selkä, hartiat jne. Pienin paino on 8kg, sillä pääsee hentokin ihminen hyvin alkuun, sillä niitä liikkeitä ei tosiaan tehdä pelkästään käsivoimilla vaan heilautuksiin ja muihin liikkeisiin käytetään koko vartaloa. Ja liike on jatkuvaa eli se syke kyllä helposti nousee :)

Suosittelen kokeilemaan, jos vain mahdollisuus on.

• 1 year later...

No minullahan on juuri tämmöiset kotona, siis 12 ja 16-kiloiset. Reilun vuoden olen treenannut niillä, yleensä tehnyt lyhyen 15-20 min lihaskuntotreenin lenkin jälkeen 2-3 kertaa viikossa. Perusliikkeitä ,pitkähköjä sarjoja ja yhdistelmiä tyyliin tempaus kahvakuulalla 15x oikea käsi, 15x vasen käsi, 20 linkkuveitsiliikettä ja 30 etunojapunnerrusta, minimaalinen tauko ja sama uudestaan niin monta kierrosta kuin 15 minuuttiin mahtuu.

Paras puoli niissä on ilman muuta monipuolisuus ja se tapa, millä ne aktivoivat syviä tukilihaksia. Aluksi lihakset kipeytyvät oudoista paikoista. Perusliikkeet ovat helppoja, videoita löytyy ainakin Voimatoimen sivulta, voimatoimi.net vaimikäsenytoli. Kurssejakin järjestetään, niistä ei ole kokemusta eikä tietoa minulla.

...Tuntuu olevan kovasti pinnalla tämä giraya-/kahvakuulatreeni niin täällä koto Suomessa kun maailmallakin. Tietoa löytyy ainakin osoitteesta kahvakuula.fi. Sieltä löytyy myös erilaisia harjoitteita kuvattuna videolle. Lisää kahvakuulatreenejä löytyy mm. jenkkiläisiltä sivustoilta (esim. Crossfit tai Gym Jones, tai vaikka youtubesta...). -Itse en vielä ole päässyt tutustumaan konkreettisesti näihin härveleihin, mutta lähiviikkoina olisi tarkoitus korjata tilannetta; kuullostaa sikälikin mielenkiintoiselta, että kahvakuulalla voi ilmeisesti tehdä varsin tehokkaita ja monipuolisia treenejä vaikka kotioloissa.

Olen tehnyt kahvakuulilla treenejä toukokuun alusta saakka. Kahvakuulat syrjäytti multa kokonaan punttitreenin ja ite olen lajiin lämpimänä. Treenejä oon tehnyt joko itse kotosalla (~45 min), johon oon sitten yhdistetty hölkkää tai sitten yhteistreeneissä. Yhteistreenit kestävät vetäjästä riippuen 1.20 - 1.30 h, johon sisältyy myös hyvin erikoisiakin kuntopiiri-liikkeitä. Itse oon hankkinut 3 kuulaa 12, 16 ja 20 kg, joilla pystyy kyllä eri liikesarjat tekemään. Toi 12 kg kuula alkaa käydä mulle tosin jo köykäseksi. Omia kuulia voi hankkia mm. UFS:ltä tai jo edellämainitusta Voimatoimelta. Täytyy myös huomauttaa, että kuulilla voi olla isojakin eroja mm. kahvan muodon suhteen.

Oulussa on joka maanantai klo 18 yhteistreenit Oullun karateseuran tiloissa, ainakin kesän ajan. Viimekertaan saakka se oli vielä maksutonta, mutta nyt peritään seuran ulkopuolisilta 5 €/krt tai 30 € koko kesäkaudesta. Treenit vetää aina todellinen alan ammattilainen, joka tarpeen vaatiessa ohjaa, että liikesarja tulee tehtyä oikein, eikä vääristä ranneasennoista yms. tule vammoja.

Liikevariaatioita löytyy valtavasti ja ainakin itselle on jokakerta tullut yhteistreeneissä uusia liikkeitä eteen. Mielestäni erikoisen hyvä treenimuoto myös juoksun harrastajalle.

• 1 year later...

Nostanpa aiheen ajankohtaiseks kun tuli käytyä työhön liittyen kahvakuulaohjaajakurssi ja kiinnostaisi kokemukset juuri kestävyyslajien tukiharjoitteina sekä mihin liikkeisiiin/-variaatioihin ja sarjoihin olette päätyneet vuodenkin reenien jälkeen. Mahdollisuudethan on laajat ja vaikka nuo yhteisreenit on motivoivia sekä mukavia, niin mulle tärkeä ominaisuus on kotiharjoittelun mahdollisuus koko kropalle ja vieläpä kahden neliön tilantarpeella sekä tehokkaasti. Tosin erityisen hauskaa, raskasta ja tehokasta oli, eri tekniikoilla, vetää köysillä useampaa kuulaa pitkin lumihankea, hyvin hapotti ja lopussa juoksuaskel aikasta matalaa...

Kuten tuossa aiemmin jo kirjoitin, liikevariaatioita on lähes rajattomasti. Itselläni on takana pallojen kanssa touhua vajaat 2 vuotta. Tällähetkellä teen rautapalloilla 3 x viikkoon. Näistä 2 treenia on enemmän GS-tyyppisiä ja 1 paljon vapaamuotoisempaa.

Ainakin itsellä palloilla treenaaminen on selkeästi vahvistanut mm. keskivartaloa, pakaran seutua ja takareisiä. Pääosin tehot on aerobisella tasolla, mutta sarjoja pidentämällä tai tempoa lisäämällä pääsee todella helposti myös anaerobiselle ja jopa maukkatreenin puolelle. Itsellä on nyt 6 omaa palloa, eli parit 16, 20 ja 24 kg.

Jos unohdetaan tuo GS-puoli, niin tässä muutamia hyviä treenejä esim. juoksuharjoittelun tueksi.

Yhdistelmänä esim 5 x juoksu 5-10 min/ 100 swingiä, (etuheilautus). Eli alkuun juoksu vr, jonka jälkeen itselleen sopivalla pallolla (12-32 kg) etuheiluria, jonka jälkeen juoksua, heiluria, juoksua jne. Tässä treenissä töitä tekee keskivartalo/lantion seutu ja 100 heilurin teko vie ~3 min. Välissä oleva juoksu on palauttavaa seuraavaan settiin. Heilureita voi vaihdella esim. 2 käden, yhden käden, resiinaheiluri tai vaihtoheilureina yms.

Erilaiset askelkyykyt, jolloin pallo tai pallot on rinnalla tai käsisuorana ylhäällä. Kuulan pyörittäminen ns. 8-liikkeellä jalkojen välistä, aina kättä vaihtaen. Tässä treenissä on pakko jalkojen joustaa ja paino siirtyy väkisten vain toisen jalan päkiälle, josta ponnistaen paino siirtyy toisen jalan päkiälle. Tärkeää tässä on, että kuula vain roikkuu kädessä, jalat tekee työtä ja selkä on suorassa. Tuossa linkissä tuo 8-liike alkaa n. 50 s jälkeen, mukana on muitakin hyviä lämmittelyliikkeitä.

Yksi parhaista keskivartalon harjoitteista on tuulimylly, (windmill). Seiso lievässä haara-asennossa. Pallo toiseen käteen, (esim oikea), käsi suoraksi ylös korvanviereen, pidä katse suoristetun käden päässä olevaan palloon. Vie vapaan käden, (vasen), sormet/kämmen, jommankumman jalkaterän, viereen maahan jalat suorana, vartaloa hieman kääntäen. Kuulaa pitävä käsi on kokoajan suorana ylhäällä.

Eikä muuta kuin toistoja...

Kiitos gdk. Nuo on kaikki hyviä harjoitteita. GS puoli voima harjoitteluna aika kattavaa ja pääsee vähillä liikkeillä esim. LC (rinnalleveto, työntö) sarjat kehittää varmasti monipuolisesti. Nuo juoksusetit on kans hyviä. Samoin esim. ulkona vaikka 50m matkalla päästä päähän erinlaisin heitoin ja välit juosten tai erinlaisin kuulankanto variaatioin tai sitten kaikkia sekaisin, jolloin tauoilla, suoritusnopeuksilla voi säätää haluamaansa vaikutusta.

• 2 months later...

Nostetaanpa ketjua taas ylös.

Olen kuullut paljon positiivista kahvakuulatreenistä nimenomaan juoksijan lihaskunnon kehittäjänä (keskivartalon lihakset). Nythän näitä kuulia saa joka Prismasta, eikä hintakaan päätä pakota. Olisi kiva kuulla teidän omakohtaisia kokemuksia, kun jopa tällaista väitetään (mainospuhetta?):

"Ehkä mielenkiintoisin piirre harjoittelussa on sen vaikutus lihaskestävyyteen ja hapenottokykyyn. Poikkeuksetta kaikki giryalla harjoittelevat ovat parantaneet esim. Cooper- testin tulosta merkittävästi. Merkillepantavinta on, että henkilöt joiden tulokset ovat heikkoja (1800 - 2500m), kohentavat testitulostaan yleensä jopa 500-700m (10-14kk aikana) harjoittelematta lainkaan juoksua! Tuloksiin päästään yksinomaan intervallityyppisellä tempaus-, heilautus- ja rinnalleveto-työntöharjoittelulla."

Juoksutreeniä nuo eivät minun osalta tule korvaamaan, mutta olisiko noissa kuulissa hyvä vaihtoehto perinteisellä kuntosalille? :weightlifter: