Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
jukkar

yösyke palautumisen indikaattorina (nocturnal hr)

Recommended Posts

Käytössä Garmin 235, joka ilmoittaa niin sanottua leposykettä. Ensi en kiinnittänyt siihen paljonkaan huomioita. Näytti mielestäni outoja lukemia! Selasin ohjetta, en löytänyt siitä mitään mainintaa. Sitten netin syövereistä. Jostain Garminin keskusteluryhmästä löysin määritelmän: se on yön aikainen matalin minuutin aikana mitattu keskisyke. Ja lisäksi keskustelua, jossa sen todettiin olevan hyvä palautumisen mittari ja että se perustuu parasympaattisen hermoston rasitustasoon.

Aloin seuraamaan sitä aamuisin, ja tosiaan se näytti reagoivan loogisesti rasitukseen ja palautumiseen. Nyt tiedän suunnilleen omat yölliset leposykearvot hyvään palautumiseen, normaaliin harjoituskuormaan ja kovaan kuormitukseen.

Vähän aikaa sitten etsiskelin tietoa uudelleen. Se lähti liikkeelle Ari Nummelan artikkelista, jossa mainittiin Nocturnal HR, yli yöllinen syke. Sen todettiin juuri korreloivan levon ja rasituksen suhteen ja kuten edellä mainittiin, indikoi parasympaattisen hermoston rasitusta. Ja että tämä on mittarina paljon parempi kuin esimerkiksi pelkästään aamulla tai illalla mitattu leposyke.

Onko jollain täällä asiasta tarkempaa tietoa? Nämä palautumisasiat ovat varmasti useimmille kilpakuntoilijoillekin hyvin kiinnostavia.

Jos tämä on tärkeä indikaattori, muuttaa se varmaan monien tapaa käyttää sykemittaria. Luullakseni monet pitävät rannesykemittariakin vain suorituksen mittaajana. Mutta yösykkeen seuranta muuttaa mittaria rasituksen mittaajaksi, jota tulisi pitää ranteessa koko ajan. Se olisi mielestäni paljon enemmän kuin vain suoritusdatan keräämistä.

• Like 2

On mulla ollut viime heinäkuusta rannesykemittaus yötä päivää ja olen seurannut tarkasti tuota leposykkeen kehitystä öisin. Kyllä mielestäni indikoi ei pelkästään palautumisesta vaan myös unenlaadusta. Vaikka ei olisikaan rasittunut, mutta on jostain syystä huonot unet (vieras sänky, liian kuuma, alkoholia illalla yms yms), niin kyllä kaikki näkyy tuosta leposykkeestä suoraan. Mulla se on 2-3 pykälän sisällä normaalitilassa ja muutokset voivat olla luokkaa 5-20 pykälää tuosta, tyypillisesti kuitenkin 5-10 pykälää. 

6 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

On mulla ollut viime heinäkuusta rannesykemittaus yötä päivää ja olen seurannut tarkasti tuota leposykkeen kehitystä öisin. Kyllä mielestäni indikoi ei pelkästään palautumisesta vaan myös unenlaadusta. Vaikka ei olisikaan rasittunut, mutta on jostain syystä huonot unet (vieras sänky, liian kuuma, alkoholia illalla yms yms), niin kyllä kaikki näkyy tuosta leposykkeestä suoraan. Mulla se on 2-3 pykälän sisällä normaalitilassa ja muutokset voivat olla luokkaa 5-20 pykälää tuosta, tyypillisesti kuitenkin 5-10 pykälää. 

Allekirjoitan yllä olevan eli vastaavat havainnot minullakin.

Olen nyt mittaillut, kun on kova harjoittelujakso päällä ja leposyke on laskenut maaliskuusta 47-44.

Mittaan aina illalla verenpainemittarilla ennen nukkumaanmenoa samaan aikaan vaateri asennossa.

Myöskin juoksuindeksi parantunut 44-49. Eli aika paljonkin tuo ilta leposyke kertoo.

Keventäviä viikkoja tosian kannattaa pitää 2:1 suhteessa ainakin näin yli 50-kymppiselle. Nuoremmille varmaankin 3:1 on aika hyvä.

• Like 1

Itse mittailen myös unen pituutta, sekä sykettä. Käytössä Garmin Vivoactive3 ja härveli kädessä päivin öin.

Kaatusin pyörällä 14.06 ja sen jälkeen onkin ollut aika mylläämistä nuo unet. Vähän kun kääntää niin tuntumia on. Heräämiset on nyt tuttua juttua. Otan joka toinen yö kipulääkettä, jotta saa nukuttua hieman paremmin, mutta en viitti noita jatkuvasti popsia, kun maha kipee muutenkin. Tassu edelleen arkailee, vaikka juoksua ei estä. Fillaria sotken osittain yhdellä kädellä kevyemmin. Harkat ja reeneissä on vain otettava rauhallisemmin, ei kulje oikein ja tunkkaista on nyt meno. Kello näyttää yleisen ressitason nousseen 4 viikon seurantajakson osalta lukemasta 25 -> 37. Kyllä nuo härvelit suuntaa näköjään antaa kun vertaa omaan tuntemukseen. Laadukasta unta tarvittis vain enempi. Kellon osoittama hapenottokyky on pudonnut samalla jaksolla lukemasta 61 -> 59. Mitään muuta ei ole tapahtunut kuin pannutus ja nyt reilun viikon ajan surkiat yöunet. Leposykkeeseen ei ole tullut muutosta.