Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Triathlonistin sykemittari

Rookie
 Share

Recommended Posts

Eli millainen....?

Tarpeet mittarin suhteen ainakin omalla kohdalla olisivat seuraavanlaiset:

-Selkeä näyttö, myös pimeällä helposti luettavissa

-Sykkeenmittaus toimii myös vedessä (ymmärtääkseni uusimmat Polarin mallit ei pelaa)

-Matkan mittaus, käytännössä GPS tekniikka ainoa vaihtoehto jotta palvelisi myös pyörä ja hiihto käytössä.

-Useamman kuin yhden harjoituksen muisti

Onkohan tuollaiseen paikkaan mittaria tarjolla, vai pitääkö tyytyä tähän halppis mittariin jatkossakin?

Rookie

Aika hankala yhtälö tuo...

Itelläkin alkaa kohta m52 vetää viimeisiään. Polarin mallistoa tuossa kävin kanssa läpi. "AXN" jos nyt oikein muistan oli seikkailu-urheiluun tarkoitettu malli josta löytyi noita ominaisuuksia mutta siihen saa sitten kyllä latoa oravannahan jos toisenkin.

Ite päädyin sellaiseen ratkaisuun ainakin toistaiseksi että ostan sitten kun se aika tulee tuollaisen matka/nopeustoiminnalla varustetun juoksutietokoneen jota voi sitten halutessaan päivittää pyörälisälaitteilla.

Mutta kyllähän pyörän matkamittari ja tav. sykemittari- yhdistelmällä jo aika pitkälle pääsee...?

Mitähän mittaria nämä vanhat jermut / huiput suosivat?

Kaissu? 226?

Minä olen vähän sellainen nuori kapinallinen näissä pulssimittariasioissa. Pulssimittari on ihan hyvä lelu ja tuo mielenkiintoa harjoittelun arkeen. Pulssia seuraamalla voi myös oppia seuraamaan elimistön palautumisen syvyyttä ja mahdollisesti ennustaa flunssien tuloa yms.

Mutta loppupelissä olen kuitenkin sitä mieltä, että vaimolta ei kannata kysyä onko minulla nyt kivaa, vaan se pitää oppia itse tuntemaan.

Eli en pysty antamaan vastausta hyvästä pulssimittarista, koska itse en koskaan käytä, enkä koskaan ole käyttänyt ( muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, kuten testit ja esim. rullapyöräily 80-luvulla ) pulssimittaria. Ostin kyllä Lidlin pulssimittarin kesällä kelloksi, mutta en ole vielä pulssitoimintoihin tutustunut. Kävi kyllä viime viikolla Vuokatin Urheiluopiston vanhan palloilusalin välinevarastohuoneessa juoksumatolla juostessa mielessä, että voisi pulssimittari olla ihan kiva seurattava. Toisaalta se olisi kyllä pilannut hyvän DDR tunnelman kaiken rojun keskellä hikoilevasta, lähes itkevästä, yksinään juoksevasta urheiljasta. Lattialla roskiksessa vanhoja paperipyyhkeitä varmaan jo 70-luvun maitohappomittausten jäljiltä. Edessä seinä ja vanhat eritasonojapuut.

Varmaankin pulssimittarin tärkein ominaisuus minulle olisi se, että se on yksinkertainen käyttää, halpa ja riittävän isot numerot. Isoja numeroita tarvitaan, kun silmät sumeana pitää nopeasti saada selvää esim. sekunneista radalla tai uidessa katsoa aikaa. Uinnin kannalta kello ja pulssimittari pitäisivät olla sellaisia, että rannehihnan kiinnitys ei paina kämmenen eri asennoissa. Ajanotto ja pulssi pitäisi näkyä samalla näytöllä tai ainakin yhdellä painaluksella olla vaihdettavissa.

Pulssimittari sopii parhaiten tilanteeseen, jossa hyvä valmentaja valmentaa kokematonta urheilijaa. Jos huono valmentaja valmentaa kokematonta urheilijaa, niin pulssimittarista voi olla enemmän haittaa. Jos taas hyvä valmentaja valmentaa kokenutta urheilijaa niin pulssimittaria ei tarvita. Neljäs vaihtoehto ei toteudu, koska kokenut urheilija ei ota huonoa valmentajaa. Itsensä valmentamisessa pulssimittari voi olla ihan hyvä apuväline, kunhan sitä osataan vaan tulkita oikein ja antaa sille riittävän vähäpätöinen rooli.

Hyvä kysymys! Itsekkin olen miettinyt ratkaisua tähän jo pitkään.

(Miltei) Kaikki esittämäsi vaatimukset taitaa täyttää vain Polarin s625x/s725x.

Tosin rannelaite ja juoksupodi ovat mielestäni aivan liian suuret, jotta voisin itse harkita kys. laitteen ostoa.

Uusi RS800 olisi ihan hieno peli vähän slimmimmällä muotoilulla ja pienellä juoksupodilla, mutta ei toimi vedessä ja fillariominaisuudet puuttuvat.

CS300 taas puuttuu juoksumittari ja tiedot pystyy siirtää vaan Polarin nettipäiväkirjaan.

Jonkinmoinen kompromissi voisi olla vanhempi S710, siihen tosin ei sit saa juoksumittaria.

Suunnolla taas ei uudet mittarit toimi vedessä ja fillariin ei saa kadenssianturia.

GPS hieman epäilyttää, en oikein haluaisi taas yhtä ylimääräistä palikkaa käteen tms. kytkettäväksi.

Vähän vaikuttaa siltä että tulevaisuudessa ainakin vedessä toimivuudesta joutuu tinkimään, mutta toivottavasti edes juoksu- ja fillariominaisuudet saataisiin nättiin ja kompaktiin pakettiin.

Eikun vaan laittamaan palautetta kyseisille firmoille, jospa joskus saataisiin multisporttaajillekin kunnon mittari. Ite avauduin Polarille jo joskus syksyllä RS800 mallin esittelyn jälkeen.

Jonkinmoinen kompromissi voisi olla vanhempi S710, siihen tosin ei sit saa juoksumittaria.

S710:n rannelaite on tasan saman kokoinen kuin S625X/S725X, nimim. kaverin kanssa joskus vertailtu.

GPS hieman epäilyttää, en oikein haluaisi taas yhtä ylimääräistä palikkaa käteen tms. kytkettäväksi.

Garmin Forerunner 305? Sitä tosin ei voi vakavalla naamalla väittää kovinkaan kompaktiksi, mutta se olisi meikäläisen valinta, jos olisin ostamassa uutta sykemittaria matkanmittaustoiminnoilla. Tosin en ole juuri nyt ostamassa, vaan aion odottaa vielä muutaman vuoden GPS-laitteiden pienenemistä ja odotellessa tyytyä nykyiseen Polar S625X:n.

Triathleetti en ole, enkä vesiominaisuuksia tarvitse, mutta pyöräilyä sekä juoksua harrastelen.

Fillari+Juoksukäyttöön paras saatavilla oleva mittari on Polar 725x (= 625x ilman kenkäpodia, mutta matka/nopeussensorilla varustettuna).

625x:äänkin nopeus- ja kadenssianturit saa lisävarusteina.

Tarkoittanet kenkäpodia. Tuo pitää paikkansa, mutta mitäpä sillä mötikällä tekisikään. Melkoisen epätarkka systeemi....

Mulla on käytössä ikivanha 710i, joka lienee pitkälti sama kuin 725x, ja toivottavasti kestää vielä pitkään, koska parempaa laitetta ei millään valmistajalla ole tällä hetkellä mallistossaan.

Polariltahan tuli juuri uusi fillarimittari cs600, eli suuntaus näyttää olevan se, että multisporttaajat saavat hankkia joka lajiin oman mittarin (€€€,-)

S710:n rannelaite on tasan saman kokoinen kuin S625X/S725X, nimim. kaverin kanssa joskus vertailtu..

Ai se on tosiaan niin iso sitten. Grrr...

Kuvissa näyttää jotenkin vähän ohkaisemmalta.

Garmin Forerunner 305? Sitä tosin ei voi vakavalla naamalla väittää kovinkaan kompaktiksi, mutta se olisi meikäläisen valinta, jos olisin ostamassa uutta sykemittaria matkanmittaustoiminnoilla.

Jooei.. toimiiko vedessä? ja on semmoinen mötikkä että mitenkä onnistunee edes märkäpuvun riisuminen tuommoinen kädessä. Eikä taida saada kadenssia tuohonkaan.

Onko tosiaan sit vaan hankittava eri mittarit joka lajiin? Polaria kun kaikki olis niin sais edes samaan treenipäiväkirjaan harjoitukset siirrettyä.

Tiedoksi...

... Eikä taida saada kadenssia tuohonkaan...

Monitor your pedaling cadence as you ride with this self-calibrating, wireless speed/cadence sensor. It measures and reports your pedaling strokes per minute, providing feedback for optimal performance. The GSC 10 is compatible with the Edge 305 and Forerunner 305 only.

Niin, sellainen käsitys minullakin on ollut että saattaa olla hankala yhtälö, kiitos tuon ant tekniikan, vai mikä se nyt onkaan.

Lähdempä ruotimaan tätä eri merkkien ja mallien suunnalta.

-Suunto t3 multisport pack. Matkan mittaus onnistuisi niin hiihtäen, pyöräillen kuin juostenkin jolla on melko paljon painoa vaakakupissa. Näytön selkeydestä olen kuullut hieman negatiivis sävytteistä kommentointia, samoin sykkeen mittaus vedessä ei vissiin toimi.

-Polar cs300 olisi oiva pyöräilykäytössä, mutta juostessa ja hiihtäessä pitäisi ottaa fillari mukaan jos matkaa mielisi mitata :kapa: . Sykkeen mittaus toiminee myös vedessä. Näytöstä en ole kuullut kommenttia suuntaan enkä toiseen (tai en oikeastaan koko mittarista).

-Polarin uudet juoksutietokoneet hanurista pelkän footpod mahdollisuuden vuoksi. Lisä miinuksena sykkeen mittaus vedessä ei vissiin toimi.

-Vanhemmat Polarin juoksutietokoneet lienevät lähellä, mutta kun haluun mitata matkaa myös esim. hiihtäen.

-Entäs Timexin gps mallit, niistä en ole kuullut kenenkään kommentteja?

-Vai haenko Lidlistä kahella kympillä mittarin ilman matkanmittaus ominaisuuksia ja odotan että tekniikan kehitys kääntyy takaisin oikeaan suuntaan näin multikuntoilijan tarpeita ajatellen. Lidlin mittarihan täyttää perustarpeet vallan mainiosti ja takuutakin antaa 3 vuotta.

Rookie

Huomenta!!

Itselläni on sykemittarina Polarin F55, enemmän käytetty varmasti noissa fitness

piireissä! Olen käyttänyt mittaria uidessani avovedessä, sekä välillä unohtunut

ranteeseen saunottelunkin ajaksi. On kyllä toiminut erittäin hyvin, lisätoimintojakin on ihan kiitettävästi, liiaksikin minun mielestäni. Riittää kun on kello, sykkeen mittaus. Hinta noin 150e

-Entäs Timexin gps mallit, niistä en ole kuullut kenenkään kommentteja?

Omistin joskus Timexin GPS-kellon, tosin vanhemman mallin ilman sykkeenmittausta. Myin sen pois ostettuani Polar S625X:n. Joskus olen tuota myyntiä katunut, sillä Timexin matkanmittaus toimi selkeästi tarkemmin kuin Polarin. Hetkellisen vauhdin näyttö Timexissa joskus sekoili (kuten tietääkseni uudemmissakin GPS-laitteissa), mutta lenkin keskivauhti ja matkan mittaus toimivat kohtalaisella tarkkuudella ja mikä parasta - ilman minkäänlaista lisävirhettä aiheuttavaa kalibrointia.

Perustuen omiin kokemuksiini kiihtyvyysanturipohjaisista matkamittareista (Polar S625X, Suunto t6) ja tuosta Timexista olen vahvasti sitä mieltä, että tulevaisuuden henkilökohtaiset matkamittarit tulevat perustumaan GPS-tekniikkaan, johon on mahdollisesti integroitu kiihtyvyysanturi ja ilmanpaineanturi mukaan.

-Vai haenko Lidlistä kahella kympillä mittarin ilman matkanmittaus ominaisuuksia ja odotan että tekniikan kehitys kääntyy takaisin oikeaan suuntaan näin multikuntoilijan tarpeita ajatellen. Lidlin mittarihan täyttää perustarpeet vallan mainiosti ja takuutakin antaa 3 vuotta.
Tämä on yksi vaihtoehto, eikä välttämättä se huonoin. Kolmessa vuodessa tekniikka tällä alalla tulee kehittymään todella paljon. Tietenkin jos haluat hyödyntää sitä matkanmittausmahdollisuutta nyt heti niin odottaminen on aika turhauttavaa.

Riittää kun on kello, sykkeen mittaus.

Niinpä niin...

Ehkä tässä ollaan menossa tosiaan liikaa jo hifi-puolelle ja unohdetaan se tärkein asia.

Omalla antiikkisella m52:lla onnistuu yhdistelmät/kisat varsin hienosti ja toimii vedessä eikä tarvi märkäpukua/ kenkiä ym. vaihdellessa laitella mitään ylimääräisiä palikoita itseensä kiinni.

Pyörässä on matkamittari ja juoksu- ja avovesiuintimatkat pystyy hyvin mittaamaan kansalaisen karttapaikassa tms.

Eli pitäisiköhän sekin aika käyttää vaan treenaamiseen kun kytkee itseään kaiken maailman vimpaimiin?:kapa:

Niinpä niin...

Ehkä tässä ollaan menossa tosiaan liikaa jo hifi-puolelle ja unohdetaan se tärkein asia.

Omalla antiikkisella m52:lla onnistuu yhdistelmät/kisat varsin hienosti ja toimii vedessä eikä tarvi märkäpukua/ kenkiä ym. vaihdellessa laitella mitään ylimääräisiä palikoita itseensä kiinni.

Pyörässä on matkamittari ja juoksu- ja avovesiuintimatkat pystyy hyvin mittaamaan kansalaisen karttapaikassa tms.

Eli pitäisiköhän sekin aika käyttää vaan treenaamiseen kun kytkee itseään kaiken maailman vimpaimiin?:kapa:

Hienoa Jiivee! Ei se kunto sillä sykemittarilla nouse vaikka olisi kuinka hienot pelit ja vehkeet, tietenkin liikkumisen saattaa tehdä mielenkiintoisemmaksi! Oon just lähdössä Pirkkahalliin yhdistelmä harjoitusta tekemään Rullat+juoksu

Sykkeellä 145-150 eli 4x2000m/15min

Niinpä niin...

En usko minkään mittarin muuttavan suoritustani suuntaan enkä toiseen, enkä liioin siihenkään että harjoittelukäyttäytymiseni muuttuisi miksikään verrattuna siihen että treenaisin ilman minkäänlaista härpäkettä ranteessa.

Mutta meikäläinen yksinkertaisesti vaan tykkää noista numeroista ja olen kiinnostunut tollasesta datasta. Niinkuin joku on kiinnostunut lueskeleen kirjoja, katselemaan telvisiota jne...

Lisäksi matkan mittaus (GPS perusteinen) ominaisuus olisi minusta erittäin kätevä siitäkin huolimatta että on kaikenmaailman karttapaikkoja ja kooklemäpsejä, miellummin treenaan tai surffailen täällä seppolassa kuin klikkailen reittejä jossain webbipalvelussa.

Käytännössä tähän asti olen käynyt pyörällä heittään mittauslenkin juoksun päälle kun on ollut tarvis, mutta esimerkiksi tuonne hiihtoladulle en kehtaa mennä pyöräilemään:018: .

Eli ei tuo kuntoilu minustakaan edellytä mitään kummoisia vehkeitä, mutta joillain asioilla voi lisätä sen mielekyyttä entisestään (kuten Kaissukin mainitsi) olkoon ne sitten kunnon tekstiilit, mittarit yms. Ja jotkin asiat voi kiinnostaa ihan muuten vaan.

Ai niin, olen joskus ollut kiinnostunut myös HiFi:stä :thumbsup:

Rookie