Jump to content
Juoksufoorumi.fi

KurJa

Suunto 9 Baro

Recommended Posts

10 minuuttia sitten, ErAh kirjoitti:

Yleisesti ottaen ilman barometriä nousummat eivät ole edes sinnepäin. 

Kiitos. Maksan sit mielelläni ekstraa, että saan nousut kondikseen ja kelloon safiirilasin (vanhassa Ambit 3:ssa se oli lyömätön).

Nyt on Suunto 9 Baro tilattu, käyn tänään noutamassa töiden jälkeen. Päädyin Baroon tarpeellisten nousujen ja laskujen nakuttamisen tarkkuuksien ja safiilasin takia. Vanhassa kunnon Ambit 3 Peakissa oli just noi ominaisuudet ja ne oli suuri plussa. A3P palveli useita vuosia luotettavasti ja ilman naarmun naarmua lasissa. Safiirilasi on ihan ehdoton mun käyttöön.

Harkitsin myös Polarin Vantage-malleja, mutta tällä(kin) foorumilla luettuani julkaisusta lähtien eri käyttäjien kokemuksia, ei tehnyt mieli koskea kapineeseen, vaikuttaa täysin sudelta ja epäluotettavalta. Eihän mikään mittari ole täydellinen, mutta omaan makuuni Vantage on aivan liian keskeneräinen ja puutteellinen tekele, vikoja on käyttäjien kokemuksista luettavissa enemmän kuin plussaa.

Päivittelen tänne kokemuksia 9 Barosta kunhan saan sen räpläiltäväksi ja treeniin.

Lueskelin Suunto Appin sivuilta, että ovat testanneet softaa iPhone 7 Plussalla, mutta eivät iPhone 7:lla. Mutta eikös luulisi toimivan myös 7:lla, koska ainoa ero raudassa on RAM: Plussassa 3GB kun taas 7:ssa 2GB. Muuten identtiset chippin, ajureiden yms. puolesta eli ei pitäis olla mitään ongelmaa yhteensopivuudessa?

6 tuntia sitten, WBlake kirjoitti:

Nyt on Suunto 9 Baro tilattu, käyn tänään noutamassa töiden jälkeen. Päädyin Baroon tarpeellisten nousujen ja laskujen nakuttamisen tarkkuuksien ja safiilasin takia.

9 Baro on varmaan sulle just oikea tuote, jos nousut ja laskut merkkaavat paljon. Mutta eikös Vantage V:ssä ole myös barometri ja safiirilasi? M:ssä ei liene kumpaakaan.

Mun oli pakko luopua Suunto Spartanista treenikellona, koska se mittasi sykkeen (sykevyöllä) ihan päin seiniä ja meni parin kuukauden välein ihan juntturaan, jolloin syketietoja ei tullut edes virheellisinä. Vantage M:n kanssa ei ole ollut pienintäkään murhetta missään suhteessa. Spartan kyllä jää patikkakäyttöön, koska siinä mua kiinnostaa vain reitti eikä syketiedot. Korkeus tulee gps:stä, mutta toistaiseksi tarkkuus on riittänyt.

5 minuuttia sitten, Odster kirjoitti:

9 Baro on varmaan sulle just oikea tuote, jos nousut ja laskut merkkaavat paljon. Mutta eikös Vantage V:ssä ole myös barometri ja safiirilasi? M:ssä ei liene kumpaakaan.

Mun oli pakko luopua Suunto Spartanista treenikellona, koska se mittasi sykkeen (sykevyöllä) ihan päin seiniä ja meni parin kuukauden välein ihan juntturaan, jolloin syketietoja ei tullut edes virheellisinä. Vantage M:n kanssa ei ole ollut pienintäkään murhetta missään suhteessa. Spartan kyllä jää patikkakäyttöön, koska siinä mua kiinnostaa vain reitti eikä syketiedot. Korkeus tulee gps:stä, mutta toistaiseksi tarkkuus on riittänyt.

Joo, päädyin Suuntoon, ku kokemusta Ambit 3 Peakista. Mun silmään Vantagessa on ollut ihan liikaa bugeja ja tosi outoja puutteita. Ja tykkään Suunnon jutuista, tosin nyt kun se on kiinalainen firma, en tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mut sen näkee sitten.

Nyt vuorokausi 9 Baroa takana ja tässä hieman ensifiiliksiä. Viel ei oo treenitunnelmia, kun en ehtinyt eilen treenaamaan, mut tänään luvassa circuittia oman kehon painolla ja illalla juoksua.

Mut peruskäytössä: käyttöönotto superiisiä. Macbook Airin Suuntolink päivitti kelloon uusimman softan ja sit paritus Bluetoothin kautta iPhone 7:aan onnistui hetkessä. Synkkaa tiedot Suunto Appiin tosi nopeasti ja luotettavasti, ei enää Movescountin kaltaista jumitusta ja epävarmuutta. Muutenkin tykkään uudesta Suunto-sovelluksesta enemmän kuin Movescountista, ja uskon, et ajan kuluessa saavat Suunto appiin lisää dataa hiplailtavaks, mut menee mun käytössä tollaisenaankin. 

Kellon käyttis tosi miellyttävä ja intuiitivinen, ei tarvinnut ihmetellä hetkeäkään. Valikot ja toiminnot löytyvät helposti ilman manuaalia, vaikka luin manuaalin yöllä läpi ennen nukkumaanmenoa. Kosketusnäyttö vastaa heti ja hyvin ja nappien tuntuma on kevyt. Taustavalo on enemmän kuin hyvä, todella kirkas ja selkeä.

Kello istuu hyvin ranteeseen, on kevyt ja sopivan kokoinen. Diggaan isoista kelloista niiden luettavuuden takia ja 50mm on just sopiva. Onneksi Barossa on safiirilasi, koska bezelin reuna ei juurikaan suojaa lasia, ja 9:n mineraalilasi olisi ollut heti naarmuilla eikä kiinnosta kikkailla panssarilasien kanssa. Ja Baron barometriset ominaisuudet ja kokomustaväritys ovat ihan ehdottomia mulle. Tykkään laskea metsiä ja mäkiä rymytessä noususummia, saa hieman vuoristofiiliksiä, vaikka Uudellamaalla asuukin.

Optinen sykemittaus yllätti enemmän kuin positiivisesti. Ranteissa ja käsivarsissa on paljon tatuointeja mustalla värillä, mutta eivät tunnu haittaavan ollenkaan mittausta. Leposykkeet ja sykkeet liikkeessä tuntuvat vastaavan omia tuntemuksia. Eipä nuo sykkeet mulle tarpeellisia oo, mutta on niitä kiva seurailla, varsinkin kun mittaus tuntuu luotettavalta. Mut saa tosin nähdä, et mitä kehonpainoharjoittelu ja juoksu antaa sykkeiks. Se selviää sit myöhemmin tänään.

Askelmittarin epätarkkuus oli tiedossa ja se ei haittaa. Sekin on enemmän suuntaa antava ja kivaa lisätietoa seurailla varsinkin pitkällä aikavälillä Suunto apissa.

Akun kesto tosin mietityttää. Spekseissä lupaillaan noin seitsemää vuorokautta aktiivisuusseurannalla, mutta latasin eilen kellon täyteen illalla ja nyt on akun tila 87%. En tiedä, ehkä se vei enemmän akkua, kun yöllä räpläilin ominaisuuksia ja muokkasin Suunto apilla eri urheilutilat ja kellonäytöt kuntoon ja kikkailin kellolla. Mut aika näyttää miten akku kestää arkikäytössä eikä mua tosin haittaa sitä latailla esim. neljän-viiden päivän välein.

Mobiili-ilmoituksia en pidä päällä, koska en koe hyötyväni mitään siitä, että kello ilmoittaa viesteistä ja puheluista, kun puhelin tekee sen joka tapauksessa. Toki lenkillä ollessa se voi olla kätevä ominaisuus joillekin, mutta itse pidän lenkillä puhelinta Älä häiritse -tilassa, jolloin ainoastaan Suosikkien puhelut pääsevät läpi (jos heillä on jokin hätänä), ja muut ilmoitukset mykistetään. Treenatessa treenaan ja muuten sit leikin luurin kanssa.

Kellon herätyskellon vaihtoehdot ovat todella kattavat ja herätysääni on hurjan kova, mutta ei ärsyttävä. Ääneen herää takuuvarmasti, ja tämä on iso bonus, koska käytän kelloa heräämiseen ja iPhonen unikellon linnunlaulua lisukkeena. Tiedän, aika hipsteriä, but don't give a f*ck.

Eri kellotauluvaihtoehdot ovat omaan käyttööni aivan riittävät enkä kaipaa mitään 3rd party sovelluksia. Tykkään Applen tuotteiden tavoin minimalistisen suljetusta järjestelmästä, jotta voin keskittyä olennaiseen. Jotkut ovat arvioiden mukaan kaivanneet 9:iin topokarttoja yms., mut itselleni riitti Ambit 3 Peakissa hyvin yksinkertainen viivan seuraaminen ja en näe syytä, miksi ei riittäisi tässäkin. Nuuksion polkuja ja erilaisia kustomoituja reittejä tuli koluttua tiuhaan tahtiin ja kello opasti aina perille.

A3P:stä siirtyminen 9 Baroon oli kivutonta ja todella miellyttävää, ja ainakin näin lyhyen yhden illan suhteen perusteella olen syvästi rakastunut. Mut katsotaan miten beibe selviää kun ryhdytään tositoimiin ja jyystetään menemään kunnolla.

Nyt on ekat treenit takana, ja tässä ensifiiliksiä.

Ekaks circuit-treeni kehon omalla painolla, jossa sykeseuranta ranteesta. Kello ei löytänyt sykettä ennen aloitusta ja treeninkin aikana vain kaksi kertaa hetkeksi kerrallaan ja silloinkin lukemat aivan mitä sattuu. Kokeilin kelloa eri kohdissa rannetta, tiukalla jne., mutta ei toiminut.

Tokana juoksutreeni. GPS löytyi todella nopeasti ekaksi kerraksi, alle 15 sekunnissa. Odotin viel varmuuden vuoksi minuutin löytymisen jälkeen, mutta jatkossa lähden painelemaan heti signaalin löytymisen jälkeen, kuten olen tehnyt Ambit 3 Peakillakin. Jälki tasaista ja varmaa, matka sama kuin A3P:n kanssa. Nousumetrit kohdallaan ja kaikin puolin erinomaista toimintaa. Rannesyke toimi muutaman kerran matkan aikana ja näytti ihan mitä sattuu.

Jatkossa en enää käytä treeneissä rannesykettä. Kenties se ei sittenkään toimi kohdallani tatuointieni vuoksi, mutta kiva, kun toimii leposykkeen ja 24/7 seurannassa. Se riittää minulle. Ja jos joskus innostun sykkeiden kanssa kikkailusta, hommaan Smart Sensor -vyön.

Akunkesto on rauhoittunut ja hyvin tuntuu kestävän. Eilinen kulutus oli näköjään reippaampaa, koska räpläilin asetuksia kuntoon sekä suoraan kellossa että Suunto apissa.

Suunnon nykyisestä ilmeestä tulee vahvasti mieleen Apple ja iOS. Erityisesti Suunto App on kuin suoraan Applen konseptista värejä myöten ja se on vain positiivista. Minulle Apple edustaa käytettävyyttä parhaimmillaan kaikessa minimalistisuudessaan ja on vain hyvä, jos samat vibat tulee Suunnosta.

Erinomainen kello, vaikka rannesyke treenin aikana on kohdallani ihan hanurista. Mutta koska en sitä tarvitse, ei hätää. Olen enemmän kuin tyytyväinen tähän masiinaan, nyt on taas motivaatiot kohdallaan kun tekoäly kulkee mukana ranteessa 24/7. No more excuses.

• Like 1

52 minuuttia sitten, WBlake kirjoitti:

Erinomainen kello, vaikka rannesyke treenin aikana on kohdallani ihan hanurista.

Kannattaa vielä kokeilla kesäkelillä. Itselläni on toiminut paremmin kuin sykevyö. Paras paikka on kellolle on reilusti ylempänä, ja yks napsu tiukemmalla. Kehonpainoharjoittelussa ei tule toimimaan. Olen kokeillut myös kiipeilyä, missä ranne samalla tavalla vähän rutistuksessa.

Eihän tää ominaisuuksissa tule koskaan yhtä monipuoliseksi kuin A3P, mutta tällä mennään. Huom myös movescount app synkkaus tällä nopeampi

2 tuntia sitten, Tarkki kirjoitti:

Kannattaa vielä kokeilla kesäkelillä. Itselläni on toiminut paremmin kuin sykevyö. Paras paikka on kellolle on reilusti ylempänä, ja yks napsu tiukemmalla. Kehonpainoharjoittelussa ei tule toimimaan. Olen kokeillut myös kiipeilyä, missä ranne samalla tavalla vähän rutistuksessa.

Eihän tää ominaisuuksissa tule koskaan yhtä monipuoliseksi kuin A3P, mutta tällä mennään. Huom myös movescount app synkkaus tällä nopeampi

Kiitos vinkeistä! En tosiaankaan kokeillut juoksussa ylempänä enkä kireämmällä, kun olin kokeillut niitä ja muita kikkoja circuitissa, niin kelailin, että tuskin toimii juoksussakaan. Mut kokeilen vielä juoksussa tiukemmalle ja ylemmäs.

Luin arvosteluista, että kehonpainoharjoittelussa ja esim. mailapeleissä ei mittaa sykettä kunnolla. Piti kuitenkin kokeilla, ja nyt ku viel kerroit omista kokemuksista, ei tarvii siitä enää murehtia. Rannesykemittaus ei onneks oo itselleni tosiaankaan kynnyskysymys, ja hommaan vyön, jos joskus innostuu niitä tarkkailemaan enemmän.

Ei optinen mittaus toimi aina levossakaan. Äsken istuessa katselin huvittuneena, kun näytti sykettä 74 ja sit alkoi kiipeämään tasaisesti ylöspäin alle kymmenessä sekunnissa aina 98 asti ja sit laskeutui taas alaspäin. Mut kellossa on kaikki muu mulle just täydellistä, et rannesyke on vain murunen meressä, no biggie.

Mut kokeilen vielä kesällä 🙂

Onkos kenelläkään kokemusta uniseurannasta? Itsellä nyt vasta kaks yötä seurattuna ja tuntuu pitävän suht hyvin paikkansa. Ekana yönä näytti hereilläoloajaks 3min ja viime yönä 2min, molemmat natsais vessassakäymisen ja uudelleennukahtamisen kanssa.

REM-unenkin arvioinnin osuus on aika mielenkiintoinen. Keskimäärin aikuisella on kuulemma syvää unta noin 20% kokonaisunen määrästä, ja esim. ekana yönä, kun nukuin 8:52h, REM-unta olis ollut jopa 3:24h, mikä tuntuu vähän ylimitoitetulta. Viime yönä nukuin 7:19h ja syvää unta 2:00h, joka kuulostais realistisemmalta.

Ei noi mulle niin tärkeitä tietoja oo, niitä on vain kivaa seurailla ja tuntea olevansa jossain scifi-tarinassa, kaukaisessa tulevaisuudessa, jossa tekoäly ja koneet ovat sulautuneet isosti osaks ihmistä. Kunhan saadaan viel sirut ihon alle ja plugit aivoihin, ja virtuaalitodellisuudet pyörimään suoraan aivoissa lasien sijaan, sit alkaa tulla hyvää dataa. Sitä ennen nää alkeellisetkin jipot ovat ihan inspiroivia.

3 tuntia sitten, WBlake kirjoitti:

Onkos kenelläkään kokemusta uniseurannasta?

Samansuuntaisia kokemuksia. Rekisteröi hyvin nukahtamishetken, ja yöllä valvomiset. Aamulla tulkitsee heräämiseksi vasta sängystä nousun. Ei kannata jäädä siis sänkyyn lepäileen 😉

36 minuuttia sitten, Tarkki kirjoitti:

Samansuuntaisia kokemuksia. Rekisteröi hyvin nukahtamishetken, ja yöllä valvomiset. Aamulla tulkitsee heräämiseksi vasta sängystä nousun. Ei kannata jäädä siis sänkyyn lepäileen 😉

Cool! Mulla on ainakin noina kahtena kertana rekisteröinyt heräämiseks aika lailla todellisen heräämisen, esim. lauantaina heräsin hieman ennen kellon soimista ja rekisteröi sen. Tänä aamuna rekisteröi minuutin herätyskelloon heräämisen jälkeen, vaikka vielä pötköttelin vartin sängyssä.

Laitoin muuten tilaukseen Suunnon nylonrannekkeen, saa vähän vaihtelua silikoniin. Mut saa nähdä kauan menee ennen ku kangasranneke alkaa käryämään. Oon lueskellut eri kokemuksia ja aika monella pysyy ongelma kurissa, ku pitää kelloa suihkussakin mukana, sit kuivaa pyyhekuivaks ja antaa kuivua loppuun ranteessa. Mut suapi nähdä.

• Like 1

21 minuuttia sitten, VuoKu kirjoitti:

Mistä nuo unen eri vaiheiden arviot näkee? Suunto app ei taida (vielä) noita näyttää? Pitääkö rinnalle ladata movescountti tarkempia käppyröitä varten?

Joo, Suunto app ei niitä näytä, mut kaikki data on helposti saatavilla kellossa. Päävalikossa löytyy ihan alimpaa Uniseurannan alla, jossa on kaikenlaisia tilastoja, keskisykkeitä, voi seurata eri päivien tietoja, näyttää nukahtamis- ja heräämisajat, valveillaoloajat ja syvän unen määrän yms. 

Tiedot näkyy vain, jos oot asetuksista aktivoinut uniseurannan laittamalla sen päälle ja sit syöttämällä arvion monelta menet nukkumaan ja monelta heräät ja mikä on tavoite nukkumisajaks. Sit se näyttää heti aamulla kaiken datan.

Edit: täällä lisää tietoa aiheesta kohdissa "Aktiivisuuden seuranta" ja "Uniseuranta": https://www.suunto.com/fi-fi/Tuki/Tuotetuki/suunto_9/suunto_9/

• Thanks 1