Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Patera

Laktaattitesti tulkinta

Recommended Posts

Mulla on ympäri vuoden paljon pyöräilyä keskisyke n.120 ja alle. En ole kyllä laktaattitestejä tehnyt.

Voisihan tuon itsekin tehdä jos ostaisi mittarin tulkinta sitten jollekin tietäjälle. Mihinkähän tuo auttaa, että laktaatit alussa olisi n. 1mmol  jos joillain se on n.3 testin alussa ? Siinä olen samaa mieltä useiden kanssa, että vauhtiskaalaa PK-lenkeillekin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 tuntia sitten, juhanahm kirjoitti:

Max syke 182 ja kynnykset 156 ja 132. Tuosta vikasta mittauksestakin on vuosi aikaa joten jotain kehitystä on kyllä tuonkin jälkeen tapahtunut. Mielestäni siis PK lenkit pitäisi juosta aika laajalla vauhti skaalalla.

 

No on sinulla sitten aikalailla samanlainen skaala kuin minulla suhteessa aerobisen kynnyksen tasoon. Esim. jos juokset 115 sykkeellä niin se on noin 87% aerobisesta kynnyksestäsi. Minulla sama suhteellinen syke olisi 136 kun aerobinen kynnys on 156. Eli juoksen myös jo PK1 lenkit (sis. tällä hetkellä pitkät) ihan yhtä rauhallisesti.

 

Yritin tätä asiaa artikkeleista hieman penkoa, mutta en ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt nopeaa vastausta. Muuan Andrew Coggan (PhD) on kuitenkin todennut että "the best predictor of race performance is performance itself" eli ne mitatut laktaatit ja hengityskaasut ei merkkaa mitään vaan kellon viisarit maalilinjalla kertoo kaiken olennaisen kuten mihin aikaan pystyy maratonilla jos 10k/puolikas kulkee niin ja niin kovaa tai että millaisilla vauhdeille nyt tulisi harjoitella jos suorituskyky on tällä hetkellä se ja se.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 17.5.2018 at 18.26, juhanahm kirjoitti:

Minulla oli 1,5v aikana kolmessa testissä niin että laktaatti ei tippunut alle 2:n. Lääke siihen miten se sitten lähti tippumaan oli se tosi hidas juoksu. Aikoinaan  6- 6.10 vauhdeilla syke oli 120, mutta siitä sen tiputtaminen oli vaikeaa. Aluksi piti juosta 7.30 vauhteja mistä päästiin aika nopeasti 6.30 vauhteihin tai siis se pari kuukautta meni. Tuon myötä lähti myös tulokset paranemaan.

Max syke 182 ja kynnykset 156 ja 132. Tuosta vikasta mittauksestakin on vuosi aikaa joten jotain kehitystä on kyllä tuonkin jälkeen tapahtunut. Mielestäni siis PK lenkit pitäisi juosta aika laajalla vauhti skaalalla.

 

Olen mielenkiinnosta kokeillut reilun kuukauden matalan sykkeen juoksutreenejä (4-5x 2-3h viikossa). Tai kävelyä se oikeastaan on (8-10 min/km). Pienikin hölkkä-askel, niin lukemat on on heti 120+. Juoksu hitaalla vauhdilla tuntuu jotenkin raskaalta ja sulavuus puuttuu. Kävin videoanalyysissä ja henkilö totesi jalkojen liikkeestä vähän samaa vikaa, juoksu muuttuu hidastuessa passiivisemmaksi.. Ehkä se oma taloudellisin alue on jossain 4-5 min/km välillä.

Tavoite ei tosiaan ole ultramatkoilla vaan vartista-puolimaraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now




×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy