Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Juha Tuomola

Pää puutuu

Recommended Posts

On toden totta käynyt mulle niinkin, että juostessa kädet puutuvat, ja pahimmillaan jopa pää puutuu. Näin tapahtuu mulla siis vain kisoissa, kisan viimeisillä kilometreillä. Itse vitsailin antavani niin kaikkeni että kaikki liikenevä veri meni juoksulihaksille, mutts Pitkän linjan juoksijatuttavani epäili että hartian seudulla olisi sen verran jumia että se aiheuttaisi tällaisen vaivan. Millaisia hartiajumppia/venytyksiä suosittelisitte?  Olen olkapäitä jonkin verran venytellyt jotta kädet toimisivat kovassa juoksussa paremmin mutta hartiapuoli on vähän hämärää aluetta.

13 tuntia sitten, Juha Tuomola kirjoitti:

On toden totta käynyt mulle niinkin, että juostessa kädet puutuvat, ja pahimmillaan jopa pää puutuu. Näin tapahtuu mulla siis vain kisoissa, kisan viimeisillä kilometreillä. Itse vitsailin antavani niin kaikkeni että kaikki liikenevä veri meni juoksulihaksille, mutts Pitkän linjan juoksijatuttavani epäili että hartian seudulla olisi sen verran jumia että se aiheuttaisi tällaisen vaivan. Millaisia hartiajumppia/venytyksiä suosittelisitte?  Olen olkapäitä jonkin verran venytellyt jotta kädet toimisivat kovassa juoksussa paremmin mutta hartiapuoli on vähän hämärää aluetta.

Olkapäiden liikkuvuus on monimutkaisempi juttu. Painonnostajat on tässä eksperttejä. Esim lämmittelyyn kuuluu, olkanivelen mobilisointi ja lämmittely (pyörittelyt), lavan seudun tukilihasten aktivointi, ja dynaamiset venyttelyt. Yleisin syy hartia-alueen ongelmiin on tuo lapatuen pettäminen. Esim toimistotyöläisellä hiirikäden puoleinen lapa.

Käden liikkeen oikea-aikasuus on juoksussa tärkeää. Eli jos käsien isku ja jalan isku tulee samaan aikaan, saattaa se ärsyttää hartialihasta ja kaularankaa, ja aiheuttaa mm kuvaamasi puutumisen. Fyssari neuvoi minua kiinnittämään huomiota vaan siihen, että juostessa kädet nousee edessä riittävän ylös, jopa niin että peukku osuu aina rintalihakseen. Silloin käsien liike tulee automaattisesti oikeaan aikaan.