Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ruba

Suunnistus-/ polkujuoksukengät

Recommended Posts

On 24.9.2019 at 10.17, dioglanes kirjoitti:

1-2 paria per kausi on normaali. Toisaalta tuolla käyttömäärällä pitäisi kestää pari kolmekin vuotta. Ominaisuudet kyllä heikkenee nopeasti (pito) vaikka nastat ja nappulat pysyisivätkin. Pohjamateriaali on noissa hyvän pidon vuoksi aika pehmeä.  Nastan purressa kallioon aiheuttaa aika paljon vääntöä nappulalle, joka vaikuttaa mutta itse olen juossut usein siihen asti että pohja irronnut, joten siinä vaiheessa myös ulkopohja on jo aika kulunut.

Jep, näihän se on moottoriurheilunkin puolella eli pehmeämpi seos = parempi pito, mutta nopeampi kuluminen. Täytyy niellä tämäkin tosiasia.

Vertailun vuoksi mulla on polkulenkkejä varten Salomon Fellraiserit. Niissä pohja ei kulu juuri yhtään, mutta ei kyllä pitokaan ole lähimainkaan nastarien luokkaa, varsinkaan sateella. Märällä asvaltillakin askel lipsuu ponnistusvaiheessa. Tämä kaikki on muovimaisen pohjan "ansiota". Vertaisin näitä kiinalaisiin halpisrenkaisiin.

Nastareissa pohja on kunnon kumia ja pito loistava. Hintana vaan on nopea kuluminen.

11 minuuttia sitten, JH1 kirjoitti:

Jep, näihän se on moottoriurheilunkin puolella eli pehmeämpi seos = parempi pito, mutta nopeampi kuluminen. Täytyy niellä tämäkin tosiasia.

Vertailun vuoksi mulla on polkulenkkejä varten Salomon Fellraiserit. Niissä pohja ei kulu juuri yhtään, mutta ei kyllä pitokaan ole lähimainkaan nastarien luokkaa, varsinkaan sateella. Märällä asvaltillakin askel lipsuu ponnistusvaiheessa. Tämä kaikki on muovimaisen pohjan "ansiota". Vertaisin näitä kiinalaisiin halpisrenkaisiin.

Nastareissa pohja on kunnon kumia ja pito loistava. Hintana vaan on nopea kuluminen.

Salomonilla on monet kengät aika kovalla pohjan pinnalla, jolloin ne kestää mutta eivät pidä ainakaan Suomessa tyypillisellä kallioisella maastolla/polulla, kun alkaa olemaan vähän kosteampaa esim näin syksyisin.

Inov8 pohjista on suht hyvät kokemukset, mutta nastaversioissa on huonompi pito kuin VJ:llä. VJ:n pohjat kuluvat nopeasti, mutta ovat parhaiten pitävät. Tosin nastalenkkarit (Sarvat) ovat huonommat jäällä kuin icebugit.

Itse ostin uudet VJ:n nastarit keväällä ja niillä on kyllä ainakin toinenkin vuosi varmasti vielä edessä. Noin 15 kertaa suunnistettu. Edelliset ovat ehkä n. 5v vanhat, mutta päälliset alkoivat jo revetä. Tosin niillä oli varmaan keskimäärin 5-8 suunnistusta / vuosi.

Onko muuten mielestänne VJ/Sarva pienempi/lyhyempi kenkä kuin vaikka Nike/Mizuno samassa koossa vai käytättekö ihan samaa numeroa? VJ kokotaulukossa esim. UK 9.5 näyttäisi olevan 28cm ja em. isoilla merkeillä se on 28.5cm eli siinä olisi UK1/2 koon ero.

54 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Onko muuten mielestänne VJ/Sarva pienempi/lyhyempi kenkä kuin vaikka Nike/Mizuno samassa koossa vai käytättekö ihan samaa numeroa? VJ kokotaulukossa esim. UK 9.5 näyttäisi olevan 28cm ja em. isoilla merkeillä se on 28.5cm eli siinä olisi UK1/2 koon ero.

mulla on suunnistuskenkä ollu aina yhden numeron pienempi kun juoksukenkä  näillä eurooppalaisilla nummeroilla (siis 43 --> 42)

• Like 1

Tekisi mieli hankkia nastalenkkarit marille pitkospuille. Rupee vahan tympimaan niiden hirvea liukkaus kostealla kelilla. Mistakohan niita loytyisi hyva valikoima nain kesalla ?

Saa ilmiantaa kivijalka-kauppoja, mista tuollaisia loytyisi nyt...