Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Suunnistus ja punkit?


JH1

Recommended Posts

Olen harrastanut 30 vuotta suunnistusta, kalastanut nuorena paljon jokien rannoilla ja harrastanut melontaa ja retkeilyä liki 30 vuotta. Ainuttakaan punkkia en ole itsestäni löytänyt, eikä ole vaimokaan niitä musta löytänyt. Ilmeisesti haisen hyönteisistä ja hämähäkeistä todella pahalle.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Täällä myös yksi punkkien vieroksuma. Suunnistusta 30+ vuotta, marjastusta ja aika huoletonta ulkoilua niin metsässä kuin heinikossakin. Eikä punkkeja. Rokotuksia otimme pari annosta joitain vuosia sitten, kun  lomailimme Ahvenanmaan saaristossa, mutta vahvistukset jääneet sittemmin ottamatta, kun ei ole tullut vietettyä aikaa tbe-riskialueilla.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa muistaa, että punkkeja ei ole kaikkialla lähes lainkaan. Ja sitten kun sattuu sellaisella alueelle, jossa niitä on niin niitä sitten kanssa on. Koirista sen hyvin erottaa, kun joillain ei ole mitään punkkiaineita eikä ikinä kotilenkeillä punkkeja kiinni. Sitten kun osuu oikein hyvälle punkkipaikalle niin yhden lenkin jälkeen saattaa olla luokkaa 10-20 punkkia koirassa. Mulla jäi yhtenä kesänä vähän myöhäiseksi punkkiaineiden antaminen ja olin viemässä koiraa kohtuleikkaukseen. Lääkäri tutki ennen nukutusta tosi tarkasti ja sattumalta löysi punkin "sieltä minne aurinko ei paista". Nauroi kyllä, että yleensä syyllistää omistajaa jos punkin löytää, mutta tässä kohdin joutui antamaan mulle puhtaat paperit, oli nimittäin ikäänkuin eteisen puolella jo se kaveri...

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ihan hyviä ohjeita punkkeja vastaan. Tätä en itsekään tiennyt, että punkki voi elää vaatteissa pitkään.

 

"Puutiainen elää vaatteissa jopa seitsemän vuorokautta.

– Jos vaihtaa vaatteita päivän aikana ja laittaa vaikkapa edellisen päivän luontoretkivaatteet päälle, puutiainen siirtyy sieltä äkkiä uudestaan iholle, sanoo Saaristolaislääkäreiden johtava lääkäri Janne Castrén."

 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005709281.html?utm_campaign=tf-IS&utm_term=2&utm_source=tf-other

 

  • Like 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

53 minuuttia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Ihan hyviä ohjeita punkkeja vastaan. Tätä en itsekään tiennyt, että punkki voi elää vaatteissa pitkään.

 

 

Vaatteet on hyvä tarkistaa. Punkki voi siirtyä myös vaatteista ihan toiseen ihmiseen jos vaatteita säilyttää sopivasti.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lainaa

 

Olen sairastanut borrelioosia 90-luvulla. Satoja kiinnittyneitä puutiaisia senkin jälkeen. Sellaista on suunnistajan elämä.

Nykyjään hysterisoidaan  jokaisen punkinpureman jälkeen. Puukon syrjällä pois ja kohta muistiin ilmaantuuko rengasihottumaa, siinäpä se rutiininomaisen iltaisen punkkisyynin lisäksi. Kohta lähtee täällä Hollolassa. PR, KooVee, IFKG ja Linne.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Riippuu varmastikin edelleen paljon paikasta, Etelä-Savon mökkimaastoissa kun on aika lailla tullut rymyttyä niin en montaa punkkia ole nähnyt ikinä, mutta esim. Kotkan saaristossa niitä oli runsaasti vähän joka heinikossa. Intissäkin kun siellä heinäisellä niityllä tetsattiin aikanaan niin porukka irroitteli punkkeja illat pitkät. Toki ne ovat ilmeisesti leviämässä aika paljon uusillekin alueille.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy