Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
jtnyholm

Kisakenkä puolimaratonille: zoom elite, zoom fly, zoom streak

Recommended Posts

Olen juossut puolimaratonit ja kympit kilpaan tähän saakka Adidaksen Adizero Adiokseilla (koska Gebrselassie). Jokaisen puolikkaan loppupuolella olen todennut, että nämä ovat minulle liian kovat. Nyt olisi aika tehdä asialle jotain.

• Kaapistani löytyy Asicsen Racerit, mutta ne ovat minusta samaa kaliiberia Adioksien kanssa: liian kovat kymppiä pidemmille patkoille.
  • Ennen Vaporflyta, Zoom Streak taisi olla Niken lippulaiva maratonkenkä. Tarkoittaako se sitä, että ne ovat Adioksien kanssa samaa kalibeeria ja tehty linnunluisille huippumaratoonareille, mukavuus unohtaen? Tulisiko minun jättää ne väliin suosiolla?
  • Niken mallistosta seuraavana löytyy Zoom Elite. Osaatteko sanoa, miten nämä suhtautuvat edellä mainittuihin? Olisiko niissä mukavuus ja keveys tasapainossa, josta kaltaiseni harrastajajuoksija voisi näuttia pidemmillä matkoilla?
  • Zoom Eliten on ilmeisesti korvaamassa Zoom Fly. Tämä paljon hypetetty kenkämalli saa paljon kiitosta sosiaalisessa mediassa, mutta en ole nähnyt niitä kotimaassa käytössä kenelläkään. Onko kokemuksia? Ainakin ne näyttävät pehmeämmiltä kuin Zoom Streakit aj Adiokset, mutta onko se harhaa?

Näiden lisäksi ainakin Asics Trainerit saattaisivat olla aika lähellä sitä sitä keveys/mukavuus -sweetspottia, mutta onko ajatuksia yllämainituista tai tuleeko jotain muita ideoita mieleen?

Toisaalta, kuuluuko sen kengän niin mukava ollakaan?

Suositus puolikkaalle: Elite 9 tai Boston.

Zoom Fly: Paras (?) tai ainakin mukavin kenkä jota olen käyttänyt. Ostin maratonia varten, mutta taidan käyttää nykyisen parin pk-lenkkeilyyn ja ostaa uuden parin ennen Vantaan Maratonia. Loistava eteenpäin mennessä, mutta mutkissa/kaarteissa jotenkin huojuva. Pk-vauhti tuntuu karkaavan helposti 10-15sek/km suunniteltua kovemmaksi, kilpailuvauhdeista ei vielä kokemusta. Eliteä pehmeämpi, mutta silti riittävän kevyt.

Elite 9: Mukavin käyttämäni kenkä vk/mk-vauhteihin. Ostin kesän 10km ja Puolimaratoneja varten. Tarpeeksi mukava ja kevyt. Vaimennus riittää puolikkaalle, ehkä kokonaisellekin. Itse en käyttäisi yli 3h/30km (?) suorituksiin. Zoom Flyta parempi tuntuma alustaan. Nauhat ei tunnu asettuvan hyvin iltin päälle, jos käyttää lukkonauhoitusta.

Boston 6: Jos ostaisin vain yhdet kengät, ostaisin Bostonit. Käytin yhtä paria loskassa, lumessa, jäällä, hiekalla ja ties missä mutavelleissä. Samalla parilla juoksin 10km kisat ja 30km pitkiksen. Toimii kaikkeen, paitsi varmaan ultraan. Ei kuitenkaan ole yhtä mukava kuin Zoom Fly eikä yhtä hyvä vk:ssa kuin Elite 9, sen takia en uusia Bostoneita ostanut. Koko puoli senttiä Eliteä ja Zoom Flyta isompi. Niken kenkiä parempi pito pohjassa.

Zoom Streakista ei kokemusta, mutta todennäköisesti tulee olemaan omassa kaapissani Elite 9 korvaaja jos en löydä hyvään hintaan uutta paria Eliteä.

• Like 2

Eilisen lenkin juoksin zoom flyllä ja aika neutraali vaikutelma niistä jäi huolimatta huonosta jalasta. Ei flyt ainakaan huonot ole, niillä ajattelin iskeä Vantaalla puolikkaan enkan kimppuun, jos en saa vaporfly 4% ostettua. 

• Like 1

3 tuntia sitten, jtnyholm kirjoitti:

Olen juossut puolimaratonit ja kympit kilpaan tähän saakka Adidaksen Adizero Adiokseilla (koska Gebrselassie). Jokaisen puolikkaan loppupuolella olen todennut, että nämä ovat minulle liian kovat. 

Mulle Adioksen vaimennus on riittänyt puolikkaalle. Maratonille en toista kertaa niillä lähde. Sen verran tuskainen oli se kokemus. Uusimmat kolmesta Adios-pareistani tuntuvat tosin hieman liian kapeilta räpylöihini ja aiheuttavat puokin jälkeen ongelmia. Ehkä en niilä enää noin pitkää matkaa juose.

• Like 1

Mitä pidempään asiaa pohtii, sitä useamman parin kenkiä sitä tarvitsee. Kympille Adios, puolikkaalle Zoom Elite ja Zoom Flyt Pegasuksien kavereiksi pidemmille ja nopeammille lenkeille. 

10 tuntia sitten, Poil kirjoitti:

Zoom Streakista ei kokemusta, mutta todennäköisesti tulee olemaan omassa kaapissani Elite 9 korvaaja jos en löydä hyvään hintaan uutta paria Elit.

eBayssa näyttäisi olevan noin satasen hintaan Eliteä vielä saatavilla, koosta ja väristä hieman riippuen. Onkohan niin, että malli on poistunut Niken tarjonnasta vai onko uusi versio tulossa. Heidän nettisivuiltaan ei löydy mallista mitään mainintaa. Taitaa olla parasta toimia nopeasti, niin ei tarvitse pähkäillä asiaa 😄. Kiitos valistuneista mielipiteistä. 

15 tuntia sitten, jtnyholm kirjoitti:

eBayssa näyttäisi olevan noin satasen hintaan Eliteä vielä saatavilla, koosta ja väristä hieman riippuen. Onkohan niin, että malli on poistunut Niken tarjonnasta vai onko uusi versio tulossa. Heidän nettisivuiltaan ei löydy mallista mitään mainintaa. Taitaa olla parasta toimia nopeasti, niin ei tarvitse pähkäillä asiaa 😄. Kiitos valistuneista mielipiteistä. 

Jännä juttu jos jo toisen kerran Zoom Elite poistuu Niken mallistosta. Edellisen kerta oli tuossa joskus kymmenkunta vuotta sitten. Silloin itse käytin Zoom  Eliteä maratonkenkänä. Nykymalliin en ole edes tutustunut.

Hoka traceri on miunsta hyvä vaimennus/nopeus spekseillä ja toimii myös painavimmilla juoksijoilla (BMi yli 25). Ite en paljon asfaltilla ja muutenkaan pysty jalkojen takia juoksemaan vaan tuolla kengällä jalat kesti ~4min/km asfalttipuolikkaan juoksentelun.

• Like 1

On 10.5.2018 at 00.04, jtnyholm kirjoitti:

eBayssa näyttäisi olevan noin satasen hintaan Eliteä vielä saatavilla, koosta ja väristä hieman riippuen. Onkohan niin, että malli on poistunut Niken tarjonnasta vai onko uusi versio tulossa. Heidän nettisivuiltaan ei löydy mallista mitään mainintaa. Taitaa olla parasta toimia nopeasti, niin ei tarvitse pähkäillä asiaa 

Helmi- / maaliskuussa runningwarehouselta ostin Elitet 75€, eli pitäisihän ne tietenkin vähintään samaan hintaan saada 😁

Oma tietoni Eliten poistumisesta on niinkin luotettavasta lähteestä kuin Baltsun blogi.

• Like 1

Zoom flyllä on nyt muutama lenkki takana ja tämän päivän 7km kisa. Jos jotain erittäin positiivista haluaa sanoa kengästä, niin ainakin sen voi sanoa, että se on kaltaisellani lievästi ylipainoisella nopea kenkä ja säästää jalkoja. Mulla on ollut aiemmin jalat hellänä lyhyidenkin hölkkäkisojen jälkeen, mutta nyt ei ollut mitään tuntemuksia koivissa. Ainakaan mun ei tarvitse tämän jälkeen miettiä kisakenkä valintaa. Jatkossa juoksen joko Zoom flyllä tai jos saan käsiini vaporflyt, niin sitten niillä. 

Viime kesänä työntelin Linnahölkän Takumi seneillä ja se oli viimeinen niitti jaloilleni. Siitä alkoi telakkajakso loppusyksyksi. Takumi senit ja renit jää mulla matto käyttöön, jossa ne ovat tosi hyvät ja saatanpa niillä vetäistä cooperit ym ihan lyhyet vedot.

Edit: Itsestäni tuntuu siltä, että Zoom flyt alkaa loistamaan, kun vauhdit alkaa olemaan kovempaa kuin 4:15/km. Jotenkin tuntuu että silloin ne lataa ja palauttaa energiaa pohjasta. Vaporflyt pitäisi olla tämän suhteen vielä paremmat, mutta niiden markkina hinta alkaa olemaan 300-350 euroa tällä hetkellä ja se on aika paljon lenkkareista. Noiden Niken rajattujen erien myyntiä en kyllä jaksa väijyä, joten jos Vaporflyt haluan, niin silloin ne pitää ostaa ebaystä tuohon markkinahintaan. 

Zoom fly on tällä hetkellä mun suosikkikenkä! Komppaan täysin Poilin arviota siitä. Hellii jalkoja ihanasti ja on samaan aikaan tosi napakka kenkä. Ne jalassa tuntuu siltä, että pystyy pitämään kovempaa vauhtia pidempään yllä ja jalat ei jotenki väsy samalla tavalla ku muilla kengillä. 

Tehdäänkö kilpa- ja vauhtikengistä tarkoituksella pienemmät kuin harjoituskengistä? Kokeiltuani Zoom Flyta ja Zoom Streakia eilen ensimmäistä kertaa jalkaani, ensimmäinen tunne oli, että normaalit 1-1,5 cm ylimääräistä varvastilaa on huvennut melkein kokonaan. Kengät eivät ole liian pienet siten, etteikö varpaat mahtuisivat olemaan suorassa ja hieman heilumaankin, mutta tilaa on kovin vähän saman kokoisiin Pegasuksiini verrattuna. Kannattaako kisakengän kohdalla pysytellä uskollisena hyväksi havaitulle koolle, vai kannattaisiko niihinkin varata normaalimäärä tilaa ja vaihtaa suosiolla puoli kokoa suurempiin?

Guest Baltsu

Eivät ne minusta lyhyemmät ole, mutta "halaavat" jalkaa enemmän. Minusta se johtuu vauhdin asettamista vaatimuksista. Ihmiset käyttävät ohuempaa sukkaakin kisakengissä. Kyllä itse ainakin haluan kisakengältä hyvää tuntumaa.

Zoom Elite tuli takaisin. Ei sitä projektia kokonaan tapettukaan, vaan se oli siirretty ja nyt 10 on julkaistu Nike.comin jenkkisivuilla. Hyvää on se, että hintaa on laskettu. Omasta kokemuksesta Zoom Elite 9 on todella hyvä, pidän siitä enemmän kuin Bostonista johtuen siitä, että se päkiän ilmatasku jotenkin tekee päkiävaimennuksesta paremman tuntuisen. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa nauhoituksen kanssa.

Zoom Fly ei ole minusta täysin onnistunut siinä ideassa, että se olisi jotenkin budjetti- tai treeniversio Vaporflysta. Se on minusta liian kova siihen vertaukseen. Niinpä odotan innolla millainen Zoom Fly 2 on, missä on React-välipohja. Toinen innolla odotettava malli on 2. elokuuta julkistettava Pegasus Turbo ZoomX-välipohjalla.