Jump to content
Juoksufoorumi.fi

PaHa

Sauvat NUTS Ylläs-Hetta 134km?

Recommended Posts

Moi

Olen ekaa kertaa lähdössä Ylläs-Pallaksen pitempään hölkkään heinäkuussa (jos en hajota jalkoja Kokkolan ultralla...). Pitäisikö/ kannattaisiko sauvat olla mukana? Ikinä en ole juostessa tai vaeltaessa käyttänyt. Kolme maratonin mittaista tai pitempää polkujuoksukisaa olen viimeisen kahden vuoden aikana vetänyt. Yksin niistä Pallakselta Hettaan v. 2016 vesisateessa ja myrskyssä. Tuolloin en ainakaan sauvoja kaivannut.

Ääh.. ois varmaan pitänyt laittaa tonne varustepuolelle tää ketju. Pahoittelut!

Itseasiassa suurin hyöty tuolla matkalla sauvoista on heti ekassa ylämäessä Ylläksen huipulle ja sitten Kukastunturin pitkässä nousussa myöskin alkumatkasta. Samoin Äkäskeron metsänousussa niitä saa käytettyä. Pallas-Hetta välin rakassa hyöty ei ole niin iso. Kahdesti olen tuon reissun mennyt ja molemmilla kerroilla on ollut sauvat käytössä. Jos tulee kolmas kerta niin tuskin enää otan. Jos ei ole kokemusta käytöstä, niin en ottaisi. 

36 minuuttia sitten, janttu kirjoitti:

Olen tässä jonkin aikaa miettinyt sauvojen hankkimista. Onko näiden kanssa jotain ohjetta kuinka pitkät pitäisi olla, tai jotain muuta huomioitavaa juttua? 

Laskennallisesti n 70% omasta pituudesta. Ylämäissä voi olla hyvä olla lyhyempi, ja sauvajuoksussa pidempi.

Oma sauvan optimi pituus ois noin 125 cm, mutta sellaista ei löytynyt Black Diamondilta (koot 10 cm välein). Mietin säädettävän ja kevyemmän Carbon Z:n välillä. Päädyin kiinteisiin 130 cm sauvoihin. Olen ollut tyytyväinen. Kahvasta voi ottaa ylämäissä kiinni n 10 cm alempaa, joten pituuden kanssa ei ole ollut ongelmaa. Remmit irroitin kokonaan, kun tuossa kahvassa on niin hyvä grippi.

• Like 1