Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viimeistelyä 12h parkkihallijuoksuun


Sisu-susi
 Share

Recommended Posts

Reeilu kolme viikkoa lähtöön.

Mitkä ovat fiilikset?

Millä periaatteilla taaperratte viimeisen kuukauden ennen tapahtumaa?

Onko vihjeitä parkkihallineitsyelle taaperrukseen ja itse kisaan?

Palstalla on erikseen treeniosio, mutta tähän voisi myös kirjoittaa viikkoraportit viimeisen kuukauden treeneistä, tuntemuksista ja vaikeuksista Lohjan K-Citymarket 12h skabaa silmälläpitäen. Toisi myös syvyyttä sitten lueskella Pasin toimittamia (?) raportteja myöhemmin keväällä.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Reeilu kolme viikkoa lähtöön.:kapa:

Mitkä ovat fiilikset? :026:

Millä periaatteilla taaperratte viimeisen kuukauden ennen tapahtumaa? :hali_knuffl_rein:

Onko vihjeitä parkkihallineitsyelle taaperrukseen ja itse kisaan?:icon_jook:

Palstalla on erikseen treeniosio, mutta tähän voisi myös kirjoittaa viikkoraportit viimeisen kuukauden treeneistä, tuntemuksista ja vaikeuksista Lohjan K-Citymarket 12h skabaa silmälläpitäen. Toisi myös syvyyttä sitten lueskella Pasin toimittamia (?) raportteja myöhemmin keväällä.

Mikäs siinä. Ihan hyvä idea.

Tässä on viimeinen raskas viikko meneillään (kolmas putkeen), ja kolme viikkoa sitten tuntuman mukaan iisisti. Vielä jos saan kolme päivää suunnitelmasta juostua, olen onnistunut ekaa kertaa kahteen vuoteen (Paloheinän satasta lukuunottamatta) treenaamaan koko suunitellun jakson loppuun, ilman että olen vetänyt itseni tilttiin useita viikkoja ennen aikojaan.

Laitan tänne Sunnuntaina tämän viimeisen viikon, ja siitä eteenpäin vaikka ennakkoon sitten miten on tarkoitus edetä. Nyt ei uskalla laittaa mitään. Väsy voi iskeä koska tahansa, ja lepojakso alkoi tasan siitä. On ollut monena iltana jo epävarmaa tuleeko huomenna enää mistään mitään. Ihmeesti on vaan palautunut tähän asti.

Swwerran sanotaan että huomenna olis viimeinen veekoo, ja sen ajattelin nyt vetää rauhallisempana ja pidempänä.

Kysymykseen mitkä fiilikset, voisi vastata että toisinaan tuntuu kun silmät kuivuis päähän. Siis erittäin hyvä harjoitustuntuma!

Link to comment
Share on other sites

Mitkä ovat fiilikset? :026:

Millä periaatteilla taaperratte viimeisen kuukauden ennen tapahtumaa? :hali_knuffl_rein:

Fiilikset ei ole tällä hetkellä ihan tapissa. Taisin löytää oman ylikuntopisteeni viime sunnuntain sohjoloskapaskassa ja räntä-/vesisateessa rämmityllä kolmetuntisella, jota jopa lyhensin melkein tunnilla alun perin suunnitellusta neljästä tunnista. Vauhti ja rasitus pysyivät kohtuullisina, mutta jostain syystä maanantaista saakka olo on ollut äärettömän väsynyt ja voipunut. Tilannetta ei oleellisesti paranna helvetillinen työstressi (joka ei osoita mitään helpottamisen merkkejä vielä moneen kuukauteen) ja aivan liian vähiin jäänyt nukkuminen. Tästä viikosta piti tulla viimeinen määräviikko ennen Lohjaa, mutta sattuneesta syystä tästä tulikin ensimmäinen kevyt, ei vaan erittäin kevyt, viikko.

JOS olo yhtään paranee ensi viikon alkuun mennessä palaan alkuperäiseen suunnitelmaani hieman sovellettuna eli ensi viikon otan suhteellisen kevyesti, sitä seuraavalla vedän määrien puolesta lähes normaalin harjoitusviikon ja kisaviikolla otan superkevyesti ja tankkailen hieman energiavarastoja. Toisaalta mikäli vielä ensi viikolla on näin paska olo niin jätän sen viimeistä edellisen viikon prässäämisen väliin ja keskityn vain palautteluun, herkistelyyn ja ihmeen odotteluun.

Täytyy vain toivoa, että tämä olo tosiaan johtuu yli menneestä harjoittelusta eikä esim. tuloillaan olevasta superflunssasta. :character00264:

Tässä on kuitenkin vielä reilu kolme viikkoa aikaa, joten olen yhä erittäin toiveikas tulevan kisan suhteen. Harjoittelu on muuten sujunut ongelmitta ilman ensimmäistäkään ylimääräistä harjoituskatkoa - ensimmäisen kerran 2000-luvulla - ja kroppa tuntuu mieletöntä väsymystä lukuun ottamatta olevan kunnossa. Muutaman viikon löysäämisellä on joskus noustu pahemmastakin suosta.

Link to comment
Share on other sites

Eipä oo vielä oikein minkäänlaisia fiiliksiä, mutta ehkä kolmen viikon päästä alkaa jo olla....

Tänään (torstaina) kävin hiihtelemässä, huomenna uintia ja jonkinlaisia vetoja, lauantaina hiihtoa, sunnuntaina olis tarkoitus liikkua noin 4 - 5 tuntia joko juosten, hiihtäen tai molempia yhdistellen.

Ensi viikolla juoksua ja hiihtoa vuoropäivinä, sunnuntaina kotirataultra 50 km hitaasti. Siitä sitte kevennellen kohti 12-tunnin koitosta.

Tämmönen suunnitelma, se että toteutuuko, jää nähtäväksi. :huh:

Aika vähän noita kilometrejä on viime aikoina kertynyt, löytyvät tuolta mun harjoittelupäiväkirjasta. http://personal.inet.fi/koti/mikko.koskela/

Link to comment
Share on other sites

tässä pitäisi olla viimeinen määräviikko menoillaan, huipentuen rauhallisesti juostavaan hassenmaratooniin. kotiradalle en lähde, koska siitä ei saa maratonmerkintää, mutta saatan vielä lähteä uuteenkaupunkiin jos saan kotoa luvan ja tuntuu siltä. sen näkee sitten.

jouluna alkanut kahden viikon virustauti on takana, mutta tyttären luokassa on tällä viikolla esiintynyt oksennustautia. onneksi on vielä kolme viikkoa aikaa.

Link to comment
Share on other sites

tässä pitäisi olla viimeinen määräviikko menoillaan, huipentuen rauhallisesti juostavaan hassenmaratooniin. kotiradalle en lähde, koska siitä ei saa maratonmerkintää, mutta saatan vielä lähteä uuteenkaupunkiin jos saan kotoa luvan ja tuntuu siltä. sen näkee sitten.

Kotirataultran voi juosta myös putkimaratonin yhteydessä, kuten Pasi teki viime vuonna.

Link to comment
Share on other sites

Kotirataultran voi juosta myös putkimaratonin yhteydessä, kuten Pasi teki viime vuonna.

juu, tuo välähti mieleeni jolkotellessani työpaikalle. koko tapahtumaan osallistuminen on kohdallani hiukka epävarma, koska isäntä kotiutuu putkijuoksua edeltävänä yönä Vaikeasta Koulutustilaisuudesta Leviltä. toistaiseksi en ole kehdannut edes mainita hälle maakuntamaratonin mittaisesta lastenhoitonakista joka alkaa aamuseitsemältä. saati siitä että juoksisin melkein tunnin lisää.

Link to comment
Share on other sites

Itselläin on mennyt ihan jees paitsi joulun aikaan pari viikkoa flunssassa ja vatsataudeissa päättyen uudelle vuodelle.

Nyt pitäis samaan aikaan rakentaa kuntoa takas ja alkaa taapertaa. Alkuvuosi on ollut hanurista.

Tämä viikko on mennyt löysästi muutenvaan kun on ollut vieraita yms. Ajattelin nyt vähentää ensiviikon vain tehosta, seuraavalla pituuksista puolet ja viimmesellä vielä tästä puolet.

Pitkät lenkit aion vetää niinkus ennenkin paitsi tietysti varovasti, eli viimesen viikkoa ennen kisaa. Aiemmin olen juossut sen 10-14vrk aikasemmin, mutta puoli vuotta olen nyt juossut viikottain yhden pitkän niin ajattelin että ehkä se rytmi sopii pitää kun ajottuu kisa sitten oikeelle päivällekkin?

Ongelmia ei tällä hetkellä. Uusi vaiva flunssatauon aikana ilmestynyt lepokipu akilleksissa joka ei juuri haittaa juostessa - vähän kysymysmerkki; uskon että lähtee varovaisella harjottelulla. En ole venytellyt kymmeneen vuoteen.

Link to comment
Share on other sites

Minkälainen lie lämpötila tuola parkkihallissa?

Eipä ole koskaan ollut lämpömittaria mukana, mutta arvioisin lämpötilan olevan hieman toistakymmentä astetta. Minä juoksin viime vuonna lyhythihaisessa paidassa ja puolitrikoissa ja välillä tuntui vähän viileältä, eli siis täysin sopivalta. Sen verran viileätä siellä on, että huoltajana paikalla ollessani jouduin välillä käymään pukuhuoneen puolella lämmittelemässä, vaikka oli toppatakki päällä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on kuusi ultraa juostuna, ja valmistautuminen on yleensä mennyt normaalin kaavan mukaan: ensin juostaan vähän enemmän ja viimeiset kaksi viikkoa ennen kisaa otetaan kevyemmin. Lopputulos ei ole yleensä ollut kovin hyvä, parhaiden harjoituslenkkien keveydestä ja lennokkuudesta ei ultrakisoissa yleensä ole ollut tietoakaan. Joskus on tietysti ollut muitakain selityksiä "ali-suoriutumiselle", esim. kahden viimeisimmän Masokistin alla harjoittelu vain jäi määrältään liian vähäiseksi.

Tällä kertaa kokeilen Rune Larssonin menetelmää, toki määrien puolesta yli 50% kevennettynä. Runen valmistautuminen ultrakisoihin menee näin (Ultrajuoksijan harjoitelu -kirjan mukaan): "Noin kuusi viikkoa ennen kilpailua otan harjoittelun kevyesti yhden tai kahden viikon ajan niin että kehoni saa levätä. Sitten juoksen paljon kolmen viikon ajan, 250-350 km viikossa. Viimeisellä viikolla juoksen vain hieman joka päivä."

Kuuden viikon valmistautumiseni Lohjalle alkoi sopivasti tammikuun 1. päivä kahdella kevyellä viikolla. Kuin tilauksesta vuosi alkoikin kevyellä flunssalla, kuumetta ei ollut mutta olo oli muuten surkea ja kurkkukin kipeä. Reilun viikon lepuuttamisen jälkeen tauti oli ohi, ja alkuperäinen suunnitelma jatkuin käsikirjoituksen mukaisesti. Vuoden kolmelle ensimmäiselle viikolle kertyi harjoituskilometrejä 30, 60 ja 120, ja myös seuraavat kaksi viikkoa yritän ehtiä juoksemaan 100-150 km. Viimeiselle viikolle ennen kisaa olen suunnitellut kaksi tai kolme kevyttä fartlek-lenkkiä.

Toistaiseksi kaikki on mennyt suunnitelman mukaan. Toivottavasti jalat kestävät eikä flunssa iske uudestaan!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy