Jump to content
Juoksufoorumi.fi
lord_diablo

lord_diablo (10km < 38:30min, ½ < 1:25, maraton < 3:00)

Recommended Posts

12 minuuttia sitten, riopentti kirjoitti:

Hieno kehitys ja tulos, onnittelut! Kun kerkeät, avaatko avainharjoitteitasi?

Teen sen minkä valmentaja (Aki Nummela) laittaa. Varmaan pääpointteina on ollut että avainharjoitteet pitää tehdä levänneenä ja valmistautuneena. Kilometrit viikoittain noin 70-100 km tänä vuonna. Avainharjoitteista viimeisiltä viikoilta esim.

 

1. kiihtyvä 12km VK alkaen vähän oletettua maratonvauhtia hitaammalla vauhdilla päätyen lopulta 5k kisavauhtiin.

2. 3x3km / 3min palautus vauhteina puolimaraton + kymppi + noin vitonen

 

Uskon kuitenkin että isoin merkitys on ollut pk-lenkeillä (pääosa max 65% sykealueesta). Juoksua itsellä taustalla vasta noin 2 vuotta yli 10 vuoden tauon jälkeen. Pohjalla toki maileritausta, eli näitä ei kannattane suoraan kopioida omaa pohjaa miettimättä.

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään Helsinki Central Park 15km Run 1.00:45. Aika melko huono, mutta ottaen huomioon keskisykeen 173 ja hiekka-alustan sekä yksin tuulisessa säässä vedetyn reitin ihan ok. Etenkin kun tähän ei tehty mitään kevennystä treeneissä. Lopulta 3.s sijoitus, johon olen erittäin tyytyväinen.

 

Suunta on oikea, ensi viikosta lähtien selkeää maraton-treeniä seuraavat pari kuukautta. Ensi viikolla 9 treeniä ja kilometrit noin 115 luokkaa sisältäen yhden lepopäivän. Jos ei näillä mene sub-3h elokuussa niin sitten pitää treenata kovempaa 😉

  • Like 7
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkään en näe mitään syytä miksi 3h ei alittuisi vaikka toki sitä voi vaikka orava hypätä niskaan reitillä. Mutta on kyllä vakuuttavaa menoa. Kertaheitolla voi päivittää uudestaan tavoitteita parin viikon päästä.

 

Tsemppiä kisaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, juhanahm kirjoitti:

Tuo kiihtyvä reilu on varmaankin tehty levänneillä siis suht tuoreilla jaloilla. Jos itse tuollaisen vetäisi voisi vikalla 5km aikana eksyä vantaanjoen pohjaan... Rupesi kutkuttamaan pitää kokeilla

Tehty määrällisesti kevyellä viikolla yhden välipäivän jälkeen. Muutamaa päivää aiemmin 3x5km helteessä @4.12 / 4.01 / 4.02. Tuolla kiihtyvällä lenkillä oli kyllä hyvä tuntuma jaloissa, täytyy toivoa että maratonille osuu vähintään yhtä hyvä päivä.

 

Tänään 4x5km (4.18 / 4.12 / 4.07 / 3.55), yhteensä 26km. Huomenna viimeinen pitkä ennen maratonia, 30km.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoisia treenejä. Paljon eri mittaisia vetoja. Itse tykännyt eri mittaisista VK-kestojuoksuista, mutta tuollaisilla pitkillä vedoilla sekä lyhyillä vedoilla ja lyhyillä palautuksilla päästään varmasti myös hyvään treenivaikutukseen. Aika paljon kiihtyviä lenkkejä. Onko ohjelmassa yhtään tasavauhtista VK:ta? Onko jo maran starttivauhti lyöty lukkoon? Entä onko arviota tämän hetken ala- ja yläkynnyksestä? Onko tonnin ja nelisatasen vedoissa hölkkä- vai kävelypalautus?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, OlliL kirjoitti:

Mielenkiintoisia treenejä. Paljon eri mittaisia vetoja. Itse tykännyt eri mittaisista VK-kestojuoksuista, mutta tuollaisilla pitkillä vedoilla sekä lyhyillä vedoilla ja lyhyillä palautuksilla päästään varmasti myös hyvään treenivaikutukseen. Aika paljon kiihtyviä lenkkejä. Onko ohjelmassa yhtään tasavauhtista VK:ta? Onko jo maran starttivauhti lyöty lukkoon? Entä onko arviota tämän hetken ala- ja yläkynnyksestä? Onko tonnin ja nelisatasen vedoissa hölkkä- vai kävelypalautus?

Tasavauhtisia vk-lenkkeja on aina välillä mutta harvemmin kuin pitkiä vetoja. Tuossa tosiaan vain muutama avaintreeni (omasta mielestä) parin viikon ajalta. Treeneistä vielä sen verran, että reippaita ylä-pk lenkkejä on jonkun verran sekä kevyet pk:t ja palauttavat oikeasti helppoja eli koko skaala käytössä. Arviot kynnyksistä perustuen reilun vuoden takaiseen testiin ja nykyiseen omaan tuntumaan on että aerobinen kynnys olisi lähelle 150 ja anaerobinen reilu 175. Maksimi nyt viikon takaisessa vetotreenissä 194 mikä ei ollut omasta mielestä vielä täysin maksimi. Käyn testeissä uudestaan vasta syksymmällä.

 

Maratonille lähdetään tasaisella 4.15 vauhdilla, joka tällä hetkellä tuntuu onneksi paljon helpommalta kuin vielä keväällä. Koska tavoitteellista treeniä ja pohjia on takana vasta pari vuotta niin vähän vaikea arvioida miten oma kunto kestää 30km jälkeen. Lyhyempien perusteella ei pitäisi olla ongelmia tuon vauhdin kanssa.

 

Vedoissa ollut tähän asti kävelypalautukset paitsi muutama tonnin setti on tehty viime aikoina kevyesti hölkäten. Oma veikkaus on että tällä saattaa olla tekemistä sen kanssa että on pyritty kehittämään alimatkoja niin että tavoitevauhti tuntuu helpolta ja sen päälle maraton-ohjelmaa. Olen ollut todella tyytyväinen tulosten kehitykseen joten en ole sen kummemmin vaivautunut jokaisen treenin yksityiskohtaista merkitystä miettimään. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noilla vähän maravauhtia kovemmilla vedoilla selvästi kehitetään yläkynnystä, joka on tietenkin eduksi maratonilla. Jos tavoitevauhti tuntuu helpolta ja pitkiksiä ollut riittävästi ohjelmassa, niin tavoitteen saavuttaminen näyttää hyvinkin mahdolliselta. Kynnyksistä mietin lähinnä kynnysvauhteja eli kuinka treenit suhteutuvat niihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuuttia sitten, OlliL kirjoitti:

Noilla vähän maravauhtia kovemmilla vedoilla selvästi kehitetään yläkynnystä, joka on tietenkin eduksi maratonilla. Jos tavoitevauhti tuntuu helpolta ja pitkiksiä ollut riittävästi ohjelmassa, niin tavoitteen saavuttaminen näyttää hyvinkin mahdolliselta. Kynnyksistä mietin lähinnä kynnysvauhteja eli kuinka treenit suhteutuvat niihin.

Jos tarkoitat vauhteja sykkeiden mukaisilla kynnyksillä niin olisiko aerobisella kynnyksellä vauhti noin 4.40min/km, yläkynnyksestä en osaa sanoa muuta kuin että se on jonkin verran alle 4.00, ehkä 3.50. Jos näitä vertaa tuohon kiihtyvän 30km vauhteihin niin toki pitää huomioida että siinä merkattu syke on avg ja pätkien lopussa korkeampi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään Helsinki Marathon. Lähtökohdat viimeisen viikon ajalta ei kovin hyvät, keskiviikosta perjantai-aamuun lievää kuumetta (alle 37.5) ja tunnetta kurkussa, olo ei missään nimessä normaali. Koska olo kuitenkin parani niin päätin osallistua vaikka oli jo lääkärin todistus siirtoa varten. Ei ehkä järkevää mutta varmasti moni tietää sen tunteen kun koko vuoden panostaa yhteen tapahtumaan ja haluaa osallistua. 

 

Heti kisan alussa sykkeet +10 verrattuna treeneihin, osin ehkä kisajännityksen takia. Garmin ilmoitti performance conditioniksi -5 ja siinä vaiheessa jo tiesi mitä tuleman pitää. 0-7km oli vaikeaa, 7-20 helppoa, 27 asti tavoitteessa kun oli pakko todeta että alkuviikon sairastelu painaa vielä. Meinasin lopettaa siinä kohtaa ja keskittyä Vantaalle, mutta päätin kuitenkin ottaa sen ajan mikä tulee tällä kunnolla ja tilanteella ja keskittyä ensi kauteen. Loppu rennonkovaa ja loppuaika 3.06.45. Puolikkaan väliaika 1.29.08 ja tässä vaiheessa vielä oli luotto että sub3 voisi tapahtua. 

 

Tietyllä tavalla tähän voi olla pettynyt, mutta toisaalta 20min parannusta vuodessa ja etenkin tämän viikon sairasteluiden jälkeen olen melko tyytyväinen tähän. Mietin kisan jälkeen kokonaisuutta uudestaan ja päädyin samaan lopputulokseen kuin kesken kisan. Pitkällä tähtäimellä on parempi keskittyä nyt palautumisen jälkeen kunnon treeneihin ja osallistua maratonille uudestaan vasta ensi kaudella. Lyhyemmät kisat toki mukana jo tänä syksynä.

 

Ei tullut sub3h tänään, ensi vuonna uusi yritys ja mahdollisesti kovempi tavoite riippuen miten treenit kulkee. 

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy