Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka tämä oikein alkoi.


vm-52
 Share

Recommended Posts

Yleistä sivulla esittäydyin ja täällä jatkan. Kaikki mitä tässä foorumissa tämän jälkeen kerron on omiin kokemuksiini perustuvaa ja toivon niiden auttavan mahdollisimman monia juoksuintoisia tämän hienon lajin parissa kehittymään sekä fyysisesti,että henkisesti.Mottoni on,anna, niin myös saat. Joulun jälkeen 2001,vaaka näytti 83kg,oli taas syöty ja vähän juotukin.Kuitenkin alkoi tuntua ,ettei tämä voi jatkua näin.Harjoitus- ja kilpailutaukoa oli jatkunut noin 14 vuotta!Toki jonkunmoista kuntoilua oli pilkkikilpailujen muodossa tullut vuosien varrella.Mutta olo oli huono ja tunkkainen.Juoksun aloittamista miettiessä meni huhtikuulle 2002,kun työkaveri iski haasteen pöytään =seuraavassa työmaan cooperissa 3000m.Aikaa oli syyskuun puoliväliin.Kuin salama olisi iskenyt,minä näytän kaverille,ajattelin,olinhan sentään nuorempana juossut ja tiesin jotain treenaamisesta.Varusteita ostin ja tietoa haalin netistä ja kirjastosta.Vanhoja muistelin,mutta en ollut säilyttänyt entisiä harjoituspäiväkirjoja.Apua,tästä tulee liian pitkä,jatkan kohta.

Link to comment
Share on other sites

Jatkoa..Päiväkirjan pidon aloitin heti ja siitä onkin nyt helppo kopioida seuraavaa..Kävelemällä aloitin,lisäsin vähitellen juoksua.Meni pitkään ,ettei juoksua ollut kuin lenkin keskivälillä vähän.Lepopäiviä tuli väkisinkin kun jalat kipeytyi.Venyttelin joka lenkin jälkeen.Kaksi vko treeniä,kolmannella viikolla puolet vähemmän edellisestä.Lisäystä vkokm-määriin joka neljäs vko 3km.Jo silloin tämä rytmitys sopi minulle ja jatkan sitä edelleen.Sykkeitä seurailin,näin jälkikäteen huomaan niiden olleen liian korkeita.Oikea PK-syke on n. 50-60% maksimista.Maksimisykkeen määrittelemiseksi löytyy ohjeita. Näin jatkoin kesän ja h-hetki läheni ja paino oli pudonnut viisi kiloa(83-5=78kg).Lähtöviivalla ei näkynyt haastajaa,muita kovempia kyllä,jollakin raivolla pääsin hieman yli 3000m,parhaat meni 3200m. Niin alkoi minun uusi juoksu-urani ja jatkuu...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Kiitos Werneri!Tuosta on jo aikaa ja kirjoituksestakin reilu vuosi.Talvella 2006 SM-hallien jälkeen meni jo 3490.Kesällä en ollut kertaakaan oikein iskussa kun cuupperi kohdalle sattui.Katsotaan taas helmi-maaliskuussa,josko parantais tai edes samaan pääsis.Tsemppiä sullekkin ja muille myös.

Link to comment
Share on other sites

Oikea PK-syke on n. 50-60% maksimista.

Hieman hassu väite. Tuo vastaisi minulla sykettä 100-120, jolla en todellakaan pysty juoksemaan, hyvä jos kävelemään. Mistähän tuo tieto on peräisin? Esim. Karvosen kaavalla laskettuna tulee minulle pk-alue yli 30 lyöntiä korkeammalle, mikä vastaa hyvin sellaista tasoa jolla pääsen kevyen tuntuista hölkkää (6:30-7:30 min/km).

Link to comment
Share on other sites

Kun kävelemällä aloitin pk-kehittämisen sykkeiden olisi pitänyt olla suunnilleen nuo lukemat.Jostain ne olen kyllä lukenut,ettei vaan olis ollu Jääskeläisen Matin juttu.Olen sitä ikäluokkaa,joka on lukenut myös 30 luvun harjoittelumetodeista,silloin käveltiin pääasiassa talvella,sykkeitä ei kyllä mainita.Joka tapauksessa aika lähellä noita menin tänäänkin 2 tunnin pitkän,keskisyke 124 ja vauhti n. 6min/km.Toki pk-alueeseen kuuluu mennä välillä kovempaakin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Werneri!Tuosta on jo aikaa ja kirjoituksestakin reilu vuosi.Talvella 2006 SM-hallien jälkeen meni jo 3490.Kesällä en ollut kertaakaan oikein iskussa kun cuupperi kohdalle sattui.Katsotaan taas helmi-maaliskuussa,josko parantais tai edes samaan pääsis.Tsemppiä sullekkin ja muille myös.

Toi on kyl kova juttu!!

Hieno nousu rapakunnosta -->huippukuntoon, ja vielä suhteellisen nopeaan tahtiin...:sign0133:

Link to comment
Share on other sites

Kiitosta vaan kaverit!Varmaan edesauttoi ne vanhat pohjat.Korostan kuitenkin jälleen kerran,että maltillisia vauhteja pk-kaudella ja se askellus taloudelliseksi,siinä suurimmat minun juoksuuni vaikuttavat tekijät.Vuoden alusta olen sarjassa m-55,joten uusia jujuja pitää keksiä.Suunnitelmissa toinen vk-harjoitus(vk-1 vauhti) koville viikoille,vk-2 lisäksi.Tsemppiä kaikille!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy