Jump to content
Juoksufoorumi.fi

marika_

Suosittele valmentajaa

Recommended Posts

Ketjun ajatuksena joko suositella omaa valmentajaa muille, tai kysyä muilta suosituksia omiin tarpeisiinsa sopivasta valmentajasta.

itselläni ei ole nyt mitään valmentajan hakua päällä (ja jos olisi, tietäisin kyllä varmaankin kenen leiriin lähtisin), mutta kiinnostaisi kuulla kaikkia puskaradio-kokemuksia omasta valmentajastaan. Millainen valmennussuhde on ja millaisiin tuloksiin sillä on päästy?

Mä ostin viime kesäksi Runner's High'lta nettivalmennuksen. Siinä oli musta hyvä hinta-laatusuhde.

Sain parin viikon välein sähköpostiin treeniohjeet ja vastaavasti raportoin valmentajalle, miten on menny ja onko tiedossa jotain erikoista menoa tms. mikä vaikuttaa tuleviin treeneihin. Mun oma tilanne ja harrastusmahdollisuudet / -mieltymykset (esim. että haluan käydä suunnistamassa tiistaisin) otettiin hyvin huomioon ohjelmassa. Ohjelma oli yksityiskohtainen ja selkeä. Oheisharjoittelu pitää kuitekin osata tehdä itse, eli treeniohjelmassa voi esim. lukea "kuntopiiri", mutta ei sen tarkempia ohjeita. 

Omasta mielestä mun juoksukunto kehittyi hyvin ohjelman aikana, vaikka muutamia treenejä jäi muiden menojen takia välistä, ja pääsin lopuksi onnistuneesti mun ekan maratonin maaliin.

• Like 2

Olen nyt toista vuotta samalla valmentajalla ultrafinn/Jari Tomppo. Ja sitä ennen minulla oli juoksuseurani (finnish marathon runners) järjestämän maraton koulun kautta valmentaja/mentori. Hyviä kokemuksia oli myös tuosta seuran kautta tulleesta valmentajasta. 

Valmentajani on erittäin ammattitaitoinen siinä mitä tekee ja omaa kokemusta kaikentasoisten juoksijoiden valmennuksesta. Hän on myös kisannut, niin ratamatkoilla kuin ultramatkoillakin ja taitaapa edelleen pitää hallussaan 24 tunnin juoksun suomen ennätystä. 

Mitä varten sitten palkkasin itselleni valmentajan? 

Halusin harjoitteluuni järjestelmällisyyttä, kun tein päätöksen lähteä yrittämään maratonin ennätystä keväällä 2017. Tapasime ensimmäisen kerran kesällä 2016 jolloin kävimme läpi tavoitteitani ja keskustelimme aikaisemmasta treenailustani. Juoksimme mukavan yhteislenkin jonka aikana keskustelimme ajatuksia juoksusta ja samalla Jari kertoi myös omia ajatuksiaan juoksemisesta ja liikkumisesta elämäntapana. Vaikka olemme taustoiltamme täysin erinlaisia eikä minulla ole aikaisempaa kestävyysurheilu taustaa. Niin hienosti valmentaja on ottanut kopin treeneistäni ja saanut niihin järjestelmällisyyttä ja järkeä. Pääsin keväällä 2017 tavoitteeseeni ja voinkin sanoa, että suurin tekijä tässä oli juuri valmentajan laatima ohjelma. Olin oikeasti valmis siihen, mitä olin lähtemässä tekemään. Se että harjoitteluni oli kevyempää, kuin aikaisemmin oli myös valmentajan ansiota. 

Vuoden 2018 päätin jatkaa valmennusta koko vuoden vaikka varsinaista tavoitetta tälle kaudelle ei olekaan. Tarkoitus olisi kuitenkin saada ehjä juoksukausi alle ja lähteä tavoittelemaan kolmen tunnin alitusta keväällä 2019 joko Hampurissa tai Rotterdamissa. Toki kisailen tälläkin kaudella, mutta ennätyksiä en lähde tavoittelemaan. Kisailut tapahtuvat pääosin buff trail tourin kisoissa. Unohtamatta Kaarinan rataultran kuuden tunnin juoksussa. Vaikka en meinaa juosta "kieli vyön alla" näissä kisoissa koen, että valmentaja joka tietää kisakalenterini ja osaa täten sijoittaa juoksut ja tauot ohjelmaan kisojen jälkeen on kaltaiselleni malttamattomalle hätäilijälle varsin tarpeellinen apu. 

Onko se sitten kallista? Ei mielestäni. Huomattavasti kalliimmaksi tulisi omalla kohdallani jo pelkkä 1kk:n treeni kortti paikalliselle salille, kuin mitä valmennus maksaa kohdallani kuukaudessa. 

• Like 4