Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
RistoT

Mikä olisi erittäin hyvä sykemittari?

Recommended Posts

Entinen Polar sykemittari alkaa olla "tiensä päässä". Nyt kun tästä lekkeilystä on tullut säännöllistä, niin ajattelin panostaa uuteen sykemittariin.Mielellään kuulisin kokemuksia käyttäjiltä. Omia vaatimuksia ovat mm. helppo käyttöinen,ulkonäkö ok, tarkka, monipuolinen, rannemittaus(onko toimiva ? ) ja hintaluokalla ja merkillä ei ole väliä.

Garmin Forerunner 235.

- helppokäyttöinen

- kaikki oleelliset ominaisuudet löytyvät 

- tarkka rannesykemittaus

- hyvä hinta-laatusuhde

- tyylikäs ulkonäkö

Tällä hetkellä näyttäisi lähtevän edullisimmillaan mm. Gigantista ja Verkkokaupasta hintaan 229€.

Omani kustansi Prisman verkkokaupasta 169€ joulun aikoihin, joten tein todella hyvän diilin.

• Like 1

itse en vielä lähtisi noihin rannesykemittareihin. Sen verran olen lukenut niistä huonoja kokemuksia. Tosin itse en juurikaan sykettäni seuraa juoksussa. Se on mikä on ja korreloi aika hyvin vauhdin kanssa joka tapauksessa. 

Oma ääneni menee tässä vaiheessa Garminin Fenix-sarjan mittareille. Joko 3 tai 5.

• Like 1

Guest Baltsu

Polar M430. Parempaa ei tarvitse edes huiput. Mm. maratonin olympiakultaa Tokiossa 2020 tavoitteleva triathlonin olympiakultamitalisti Gwen Jorgensen käyttää tuota Polaria. Jotenkin omituista ajatella, että amatöörit tarvitsisivat parempaa mittaria kuin olympiavoittajat. 

Itselläni käytössä tällä hetkellä Garmin Fenix2 ja Garmin FR235.

Fenix-sarjan mittarit on huippuhyviä ja ominaisuuksia on paljon enemmän kuin yksi ihminen tarvitsee. Itse en tuon mittarin ominaisuuksia hyödynnä kuin murto-osan, eli matka, aika ja syke. Kaikki muu on turhaa. No korkeuskäyriä joskus saatan vilkaista.

FR235 on hyvä perusmittari lisättynä muutamilla turhilla jutuilla. Olen noita vertaillut mm. niin, että molemmat on lenkillä mukana ja katsonut millaisia lukemia antaa. Matka ja syke on hyvin tarkkaan samat molemmissa joten jos rannesykemittausta haluaa käyttää, niin voin siinä mielessä mittaria suositella. 

Rannemittaus tosin ei pysy hyvin mukana nopeissa sykkeen vaihteluissa, esim. vedot. Polkujuoksussa, jossa ylämäkiä tiheempään, on rannemittaus kelvoton. Myöskään hiihdossa ei toimi mittaus oikein.

Kerran olen kokeillut myös Garmin FR35;sta ja ei siinäkään mitään moitittavaa ilmennyt. Että jos edullista ja yksinkertaista mittaria hakee niin se sitten. 129e gigantista.

• Like 1

Guest Baltsu

Garminissa on huonoin puoli asiakaspalvelu. Niitä mittareita ei saa huoltoon kirveelläkään. Olen kaksi mittaria joutunut heittämään takuuaikana roskiin, kun eivät vastaa lähetettyihin sähköposteihin ollenkaan. Kerran soitin sinne maahantuojalle, niin oli nauhoitus päällä, että ovat auki vain klo 16 asti. No kello oli vasta 15. Aivan mahdotonta operoida tuollaisen yrityksen kanssa. Jotenkin tuntuvat muutenkin menevän todella helposti rikki normaalissa käytössä. Edellisessä mittarissa ei saanut siirrettyä harjoituksia tietokoneelle laitteesta ja lataus ei toiminut. Ekassa mittarissa oli puolestaan vähän muut ongelmat.

Eli jos ostaa Garminin, eikä suomalaisen merkin laitetta, pitää varautua siihen, että jos se menee rikki, niin sitä ei voi huollattaa ja kahden mittarin kokemuksella olen varma siitä, että Garmin toimi moitteetta korkeintaan vuoden.

Mulla on garminin huollolle kanssa ollut pari kertaa tarvetta, ovat joka kerta lähettäneet uuden tuotteen tilalle. Eli hyvin toimii, viimeisin huoltokokemus alkuvuodelta.

Rannemittaus toimii ihan ok, jos menee tasaista tahtia, tosin silloinkin välillä sekoaa. Vedoissa ei pysy mukana. Garminin 235/735 tuntuu käytössä valitettavan lelulta, muuten jees. 

• Like 1

-90 luvulla ostettu polar pelittää vieläkin ...Tosin välillä sykkeet näyttävät liian isoja lukuja..jos ostan uuden Polar m430 ..Mut en tiedä näistä ? kun en sykkeitä juuri seuraa reenatessa..lähinnä vauhteja ..ja joskus reenin loppusykettä..ja aamusykettä ..🌜

• Like 1

Sen jälkeen kun olen siirtynyt garminin leiriin olen ollut pelkästään tyytyväinen. Kaikki ovat pelottaneet mallikkaasti. Tällä hetkellä garmin fenix 5x. Rannesykemittaus on toiminut ainakin maskitestissä verojenkin aikana oli ainoastaan parilyöntiä heittoa. Ja on muuten tyylikäs ja voi hyvinkin pitää arkikellona eli ei ole muovisen lelun näköinen. 

• Like 2