Jump to content
Juoksufoorumi.fi
RistoT

Mikä mittari minulle?

Recommended Posts

On 11.2.2020 at 07.25, parek kirjoitti:

GingerRunnerin Coros Apex video tuli jokunen päivä sitten ja sen verran paljon oli positiivista sanottavaa, että verkkokauppa.comissa ollut Apex 46mm hintaan 197e oli pakko ostaa pois. Viimeisen yksilön sain ostettua. 

Saman hankin myös, päädyin Pron sijasta tähän 46mm. Vaikka  tuossa edellä kelloa parjattiin harha-askeleeksi, niin itse olen tykännyt todella kovasti! Ei tähän hintaan saa mitään toista safiirilasista (mulle tärkeä ominaisuus), titaanikehyksellä+alumiinitauksella sekä tällaisella akunkestolla. Tekee sen mitä pitää, eikä mitään turhia kromeluureja. Mulle Fenix 5x oli aavistuksen hutikuti👍

2 tuntia sitten, AndersMorko kirjoitti:

Saman hankin myös, päädyin Pron sijasta tähän 46mm. Vaikka  tuossa edellä kelloa parjattiin harha-askeleeksi, niin itse olen tykännyt todella kovasti! Ei tähän hintaan saa mitään toista safiirilasista (mulle tärkeä ominaisuus), titaanikehyksellä+alumiinitauksella sekä tällaisella akunkestolla. Tekee sen mitä pitää, eikä mitään turhia kromeluureja. Mulle Fenix 5x oli aavistuksen hutikuti👍

Itselläkin oli 5X ennen tätä. Apexista uskallan nyt sanoa, että tässä on kaikki mitä tarvitsen ja mukavan vähän mitään ylimääräistä. Vähän niin kuin 5X oli silloin kun olin siitä karsinut kaiken ylimääräisen pois. Erona vain se, että Apexin koko on paljon miellyttävämpi ja akunkesto huikea.

• Like 1

Olen pohdiskellut Vivoactive 4,Venun ja Polar Vantage M :n väliltä. Mikä noista olisi paras vaihtoehto? En niinkään himourheilija ole mutta viikottaisiin lenkkeilyihin ja jumppien aikana kelloa käyttäisin. Onko Vivoactive 4:än käyttäjillä sellaista tunnetta ettei saa tarpeeksi infoa vs esim Polar? En ole täysin perillä että onko noissa Garmineissa mitään hyödyllisiä älyominaisuuksia, joita ei Polarilla olisi. 

Pitkän aikaa olen pärjäillyt pelkkää Polarin H10 sykevyötä ja Polarin kännykkä-äppiä käyttäen.

Nyt olisi kuitenkin tarve hankkia ranteeseen kello ja tarjonnasta Garmin Fenix 6 houkuttelisi. Mutta muutama kysymyskin mieltä ennen ostostelua vielä kaihertaa.

1. Jos olen oikein ymmärtänyt, Polarin Flow olisi parempi kuin Garminin vastine. Mutta onko merkittävää eroa, ärsyttävää eroa tai selviääkö eroista hankkimalla jonkin maksullisen korvaavan palvelun?

2. Polarin äpillä on helppoa tallettaa lajista riippumatta kerätyt tiedot suorituksen aikana sykevyöhön ja jättää känny vaikka treenikassiin. Tämä on joissain lajeissa välttämätöntä, sillä kelloa ei ranteessa voi pitää. Onnistuuko sama Garminin systeemeissä?

3. Vähän äskeiseen liittyen, onnistuuko Polarin äpin ja Garminin systeemien käyttö treenistä riippuen siten, että johonkin kuitenkin saisi muodostumaan kokonaiskuvan kaikista treeneistä suht vaivattomasti ja ilman että itse taulukoisi tai yksitellen siirtelisi?

Voisiko Garmin Fenix 6 olla mulle sopiva kello? Tai jollain sykevyöllä täydennettynä, joskin mieluummin käyttäisin vyönä jatkossakin H10.

15 minuuttia sitten, Juoksuontylsaa kirjoitti:

Pitkän aikaa olen pärjäillyt pelkkää Polarin H10 sykevyötä ja Polarin kännykkä-äppiä käyttäen.

Nyt olisi kuitenkin tarve hankkia ranteeseen kello ja tarjonnasta Garmin Fenix 6 houkuttelisi. Mutta muutama kysymyskin mieltä ennen ostostelua vielä kaihertaa.

1. Jos olen oikein ymmärtänyt, Polarin Flow olisi parempi kuin Garminin vastine. Mutta onko merkittävää eroa, ärsyttävää eroa tai selviääkö eroista hankkimalla jonkin maksullisen korvaavan palvelun?

2. Polarin äpillä on helppoa tallettaa lajista riippumatta kerätyt tiedot suorituksen aikana sykevyöhön ja jättää känny vaikka treenikassiin. Tämä on joissain lajeissa välttämätöntä, sillä kelloa ei ranteessa voi pitää. Onnistuuko sama Garminin systeemeissä?

3. Vähän äskeiseen liittyen, onnistuuko Polarin äpin ja Garminin systeemien käyttö treenistä riippuen siten, että johonkin kuitenkin saisi muodostumaan kokonaiskuvan kaikista treeneistä suht vaivattomasti ja ilman että itse taulukoisi tai yksitellen siirtelisi?

Voisiko Garmin Fenix 6 olla mulle sopiva kello? Tai jollain sykevyöllä täydennettynä, joskin mieluummin käyttäisin vyönä jatkossakin H10.

1. Tykkäyskysymys. Omasta mielestä flow parempi. Toimii nopeammin ja käyttöliittymä on helpompi. Garmin Connectissa saa ehkä monipuolisemmin lajikohtaisia raportteja.

2. ei. Voit tosin tehdä samoin kun nyt ja synkata tiedot johonkin kolmannen osapuolen palveluun, joka synkkaa automaattisesti sekä flowsta että connectista. Useimmat tosin niistä kolmannenkin osapuolen softista on paskoja ja palautumisen seurannat yms ovat eri kuin pelkästään garminia tai pelkästään polaria käytettäessä.

sykevyönä voit käyttää h10:a myös garmin kanssa.

lisähuomiona että polarissa lajeina valittavissa huomattavasti enemmän.

14 tuntia sitten, Juoksuontylsaa kirjoitti:

Garminin kelloissahan perus softa on kaikissa about sama. Eli onko tarvetta Fenixille? Tarvitko isoa näyttöä, karttoja ja pitkää toiminta-aikaa? Jos et välttämättä niin samat ominaisuudet saat halvemmalla esimerkiksi 945 ja 245 malleissa. 

Toki jos haluaa Fenixin niin sitten semmonen on hommattava 🙂 Aina ei tarvi järkisyitä. 

On 4.3.2020 at 17.54, Juoksuontylsaa kirjoitti:

1. Enpä tiedä. Mulla on Garmin ja vaimolla Polar, joten molempien appit ovat tuttuja. Ei kumpikaan varsinaisesti hyvä ole, mutta mielummin käytän Garmin Connectia, josta saa monipuolisemmin dataa ulos. Itse käytän datan tarkempaan analysoimiseen Zone Five Softwaren kehittämää Sport Tracks -nimistä softaa, mutta valitettavasti kyseisen ohjelmiston desktop-version kehittäminen on jo lopetettu eikä pilviversion käyttö houkuttele, vaikka se muutaman viikon kokeilun perusteella peseekin kaikki mittarivalmistajien vastaavat noin miljoona - nolla.

2. Onnistunee kun käytät Polarin Ant+ -yhteensopivaa sykevyötä. Garminilla ei taida olla tallentavaa sykevyötä, joku epäilemättä oikaisee jos tietoni ovat vanhentuneet.

3. En osaa vastata.

Noin 10 vuotta Garminia käyttäneenä ja muutaman viikon Fenix 6X Pron omistaneena uskallan suositella F6:a. 

Hei,

Kaipaisin ranteeseen jonkun kellon, jolla saisi lähinnä juostessa mitattua matkaa (tarkka gps siis) ja tahtia. Sykkeenmittaus ranteesta on toki plussaa, mutta käytössä myös polarin H10, jota pidän ihan mielelläni.

Ajattelin että menisin pienellä budjetilla ja olenkin katsonut lähinnä tuota Polar Igniteä. Jotain arvosteluja vaan luin että gps-tarkkuus/matkan mittaus olisi kellossa huono ja siksi kiinnostaisi enempi Forefunner 45 tai Forerunner 245.

Olen noita malleja katsonut myös käytettynä ja ainakin tuota igniteä tuntuu olevan käytettynä netti pullollaan. Onko ehdotuksia kellon valintaan jos pitäisi vaikka 200e hintakattoa ja mahdollisesti myös käytetyn voisin ostaa.

Hetkellistä vauhtia (siis min/km) et saa kovin hyvin millään gps-kellolla mitattua.

Polar m430 on hinta-laatusuhteeltaan aivan ylivoimainen (xxl:stä 129e). Ruma kuin mikä, joten sopii hyvin juoksukäyttöön. GPS on virtasyöppö mutta melko tarkka (Sama siru kuin erittäin hyvä V800, jota ei saa enää uutena). Toimintavarmuus on myös ollut erittäin hyvä. Ei ole siis hukannut tallennettua treeniä (vantage) tai

gps pompannut 50 kilsaa jonnekin muualle kesken treenin (garmin). Itse pidän myös siitä että saa automaattiset kierrokset ja manuaaliset kierrokset samassa treenissä yhtäaikaa toimimaan. Näin näkee esim automaattisesti joka kilometrin välein väliajan ja pystyy ottamaan itse väliajat silti esim vetotreenissä. Akkukesto on huono. 3-4h käytännössä pari vuotta vanhassa kellossa. Ehkä uutena parempi.

Muita hyviä hakuja, jos ei tarvitse viimeisimpiä palautumis-, musiikki- ja maksutoimintoja: Garmin 935 saa alle 300e. Garmin Fenix 5 voi saada hyvään hintaan. Suunto 5 sai viime viikolla alle 200e gigantista ja nyt niitä löytynee nyt torista myynniss käyttämättömänä. Tuo suunto 5 tarjouksessa voittaa varmaan muuten hinta-laatusuhteeltaan m430:n.

H10 toimii kaikkien kanssa (bt ja ant+)

53 minuuttia sitten, dioglanes kirjoitti:

Hetkellistä vauhtia (siis min/km) et saa kovin hyvin millään gps-kellolla mitattua.

Polar m430 on hinta-laatusuhteeltaan aivan ylivoimainen (xxl:stä 129e). Ruma kuin mikä, joten sopii hyvin juoksukäyttöön. GPS on virtasyöppö mutta melko tarkka (Sama siru kuin erittäin hyvä V800, jota ei saa enää uutena). Toimintavarmuus on myös ollut erittäin hyvä. Ei ole siis hukannut tallennettua treeniä (vantage) tai

gps pompannut 50 kilsaa jonnekin muualle kesken treenin (garmin). Itse pidän myös siitä että saa automaattiset kierrokset ja manuaaliset kierrokset samassa treenissä yhtäaikaa toimimaan. Näin näkee esim automaattisesti joka kilometrin välein väliajan ja pystyy ottamaan itse väliajat silti esim vetotreenissä. Akkukesto on huono. 3-4h käytännössä pari vuotta vanhassa kellossa. Ehkä uutena parempi.

Muita hyviä hakuja, jos ei tarvitse viimeisimpiä palautumis-, musiikki- ja maksutoimintoja: Garmin 935 saa alle 300e. Garmin Fenix 5 voi saada hyvään hintaan. Suunto 5 sai viime viikolla alle 200e gigantista ja nyt niitä löytynee nyt torista myynniss käyttämättömänä. Tuo suunto 5 tarjouksessa voittaa varmaan muuten hinta-laatusuhteeltaan m430:n.

H10 toimii kaikkien kanssa (bt ja ant+)

Kiitos ehdotuksista. Näköjään yhtään omista mietinnöistäni ei osunut sinun listallesi. Eikös tuo 935 mallikin ole aika vanha, onko kehitys niin vähäistä että jos 935 ja 245 kellot saisi samaan hintaan (käytettynä) niin mieluummin kuiten tuo 935 kuin pari vuotta uudempi malli 245?

Mulla ollu Garminin 220(nyt pojalla käytössä) ja muutaman vuoden 235.Molemmat laitteet pelanneet täydellisesti.Pohdinnassa ollut tuo 935,mutta meinasin vielä odottaa että hinnat vähän laskisi.Vaikealta tuntuisi itse lähteä merkkiä vaihtamaan,kun nuo garminit ovat olleet niin varmatoimisia ja kestäviä.

Mulla nyt Garmin 645 ilman musiikkia ollut käytössä black Fridaysta asti ihan ok. Gps tarkkuus nyt ei ole ed. Kellon Suunto ambit3 Peakin tasolla. Piirtelee vähän leveätä jälkeä pyörätien ulkopuolellekin. 

Hihna tekee myös telaketjukuviot ranteeseen, mutta tuo on helppo vaihtaa, kun on standardi kiinnitys. 

200€ tuon Kärkkäisellä ostin. Laatu ja hinta on kohdillaan.