Jump to content
Juoksufoorumi.fi
RistoT

Mikä mittari minulle?

Recommended Posts

On 24.1.2020 at 09.13, Seppo kirjoitti:

Garmin 945. Helppo. 

On 24.1.2020 at 09.13, Seppo kirjoitti:

Garmin 945. Helppo. 

Otin vielä fenixin mukaan vertailuun. Nyt käytännössä kahden mittarin vaiheilla. Fr 945 vai Fenix 6 pro? Kumman valitsisitte näistä kahdesta? 

tunti sitten, roode kirjoitti:

Otin vielä fenixin mukaan vertailuun. Nyt käytännössä kahden mittarin vaiheilla. Fr 945 vai Fenix 6 pro? Kumman valitsisitte näistä kahdesta? 

Itsellä oli Fenix 5x ja koin sen turhan kömpelönä ja jykevänä mun makuun, vaikka hieno kello onkin. Fenix 6 Pro on toki jonkin verran kevyempi ja akkua selvästi enemmän. 945:sta en ole kuin kokeillut, mutta jo puhtaasti painon, mukavuuden ja hintaeron vuoksi FR 945. Puhtaasti siis juoksijan vinkkelistä.

11 tuntia sitten, roode kirjoitti:

Helppo. Silmääkään räpäyttämättä Fenix 6X Pro. Jos lompakko kestäis niin vaihtaisin vaikka heti. Jätän kuitenkin väliin kun en nyt jaksa vaimon mykkäkoulua. Toki rannesykemittauksen saa unohtaa 6X:n kanssa. 

• Thanks 1

1 tunti sitten, Seppo kirjoitti:

Toki rannesykemittauksen saa unohtaa 6X:n kanssa. 

Mjaah. Itselläni toimii yhtä hyvin (yleensä) tai huonosti (viileällä) kun FR645. FR645 oletan keveänä kellona vastaavan 945:sta. Kellosta riippumatta tapanani on ollut aktiviteettien aikana käyttää sykevyötä ja hyödyntää rannemittausta 24/7 seurannassa.

On 27.1.2020 at 08.50, Testonaatti kirjoitti:

Itsellä Huawei Watch GT. Onhan tuo mukavempi ja paremman näköinen ranteessa kuin Polarin M430. Mittaa lenkit ja sykkeet moitteetta ja näyttää sään. Ei tarvi odotella signaalia ja sykemittaus tuntuu nopeatoimiselta.

Ei linkity Stravaan, mutta kellon appi riittää mulle. Apista löytyvä stressimittaus lakkasi toimimasta kellon ensimmäisen päivityksen yhteydessä. Ilmeisesti se toimii vain Kiinassa.

Nyt kun olen muutaman viikon Huawei Watch GT:tä ranteessa pitänyt, voi todeta, että kyseessä on ennemminkin kuntoilu kuin urheilukello. Kello mittaa sinänsä lenkit ja sykkeet hyvin, ja mielenkiintoista lukua ja käppyrää on tarjolla lenkin jälkeen kellossa ja apissa. Mutta muutama häiritsevä puute löytyy. Väliaikaa ei voi itse painella, vaan se tulee aina kilometrin välein. Häiritsevää siis esim. urheilukentällä vetoja tehdessä. Toinen juttu on kellon valmiit juoksuintervalliohjelmat. Olisi hyvä, jos niitä pystyisi muokkaamaan omaan käyttöön. Sen lisäksi kellon olemassaolo tuntuu syövän puhelimen akkua huomattavasti, vaikka itse kellon käyttöjärjestelmä on kevyt ja akun kesto hyvä.

Sohaisenpa vähän, josko parviäly auttaisi.

Garmin Fenix 6 houkuttaisi. Garmin connect arveluttaa. Polar h10 vyön mahis tallettaa ilman kelloa tai vastaava toiminto olisi aktiviteetista riippuen kiva tai välttämätön. G vakuuttaa kellona enemmän, mut Polarin unenseuranta ja Igniten myötä markkinointiin tulleet ominaisuudet vaikuttavat paremmilta, vaikka Polar muuten vajaammalta kuin Garmin. Toisaalta Polarin hinta vs Garminin kalleus.

Löytyykö yhtä kelloa vai pitääkö olla molemmat?

Jos käytän Polar h10 ja Polar beat tuohon kellottomaan tallennukseen, saanko jotenkin silti kaikki harkat yhteen seurantaan Flown tapaan vaikka kello olisi Garmin?

Polar H10 uudet versiot ovat Ant+ yhteensopivia eli toimivat myös Garminin kanssa. Olen käyttänyt H10:a vanhan Garmin Fenix 3HR:n kanssa ja samalla seurannut harjoitusta Polar Beatilla sekä juoksumaton analogisella sykenäytöllä. Langatonta tallennusta en ole kokeillut, mutta H10:n käyttöohje kertoo seuraavaa:

image.thumb.png.c620eda220c6c5785de95170eab406ea.png

Eli vaatinee tietojen kierrättämisen Polar Flow'n kautta?

Garminin oma Run-Hrm -sykelähetin on kuitenkin mielestäni suositeltavampi vaihtoehto Garminin kanssa, koska Polarin lähettimen kanssa ei saa kaikkea Garminin mahdollistamaa juoksudynamiikkadataa ulos. 

Mittareiden paremmuuteen en ota kantaa. Itse olen käyttänyt (omalla rahalla ostettuja) Garmineja noin 10 vuotta, sitä ennen yli 20 vuotta Polareja ja muutaman vuoden Suuntoja. Viime vuosina ainoa harha-askel on ollut parin viikon Coros Apex -kokeilu ja seuraava mittarinitulee olemaan Garmin Fenix 6.

On 5.2.2020 at 19.15, Testonaatti kirjoitti:

Nyt kun olen muutaman viikon Huawei Watch GT:tä ranteessa pitänyt, voi todeta, että kyseessä on ennemminkin kuntoilu kuin urheilukello. Kello mittaa sinänsä lenkit ja sykkeet hyvin, ja mielenkiintoista lukua ja käppyrää on tarjolla lenkin jälkeen kellossa ja apissa. Mutta muutama häiritsevä puute löytyy. Väliaikaa ei voi itse painella, vaan se tulee aina kilometrin välein. Häiritsevää siis esim. urheilukentällä vetoja tehdessä. Toinen juttu on kellon valmiit juoksuintervalliohjelmat. Olisi hyvä, jos niitä pystyisi muokkaamaan omaan käyttöön. Sen lisäksi kellon olemassaolo tuntuu syövän puhelimen akkua huomattavasti, vaikka itse kellon käyttöjärjestelmä on kevyt ja akun kesto hyvä.

Spämmätään nyt vielä vähän Huawei Watch GT:stä kun ei pysty viestiä täydentämään ja editoimaan. Unenseuranta toimii hyvin, mutta ensisijaisesti valitsin tämän kellon Firstbeat kunnon- ja palautumisenseurantatoimintojen vuoksi. Tähän mennessä olen tyytyväinen opastukseen. Toki tärkeää oli myös, että kello on hyvän näköinen, näyttö koko lasin kokoinen, ja fluoroelastomeerihihna mukava ranteessa.

GingerRunnerin Coros Apex video tuli jokunen päivä sitten ja sen verran paljon oli positiivista sanottavaa, että verkkokauppa.comissa ollut Apex 46mm hintaan 197e oli pakko ostaa pois. Viimeisen yksilön sain ostettua. 

On 7.2.2020 at 15.45, Testonaatti kirjoitti:

Spämmätään nyt vielä vähän Huawei Watch GT:stä kun ei pysty viestiä täydentämään ja editoimaan. Unenseuranta toimii hyvin, mutta ensisijaisesti valitsin tämän kellon Firstbeat kunnon- ja palautumisenseurantatoimintojen vuoksi. Tähän mennessä olen tyytyväinen opastukseen. Toki tärkeää oli myös, että kello on hyvän näköinen, näyttö koko lasin kokoinen, ja fluoroelastomeerihihna mukava ranteessa.

Vielä on pakko täydentää Huawei Watch GT:n arvostelua parilla moitteella. Kellon ja puhelimen sovelluksen suomenkieliset käännökset ovat monessa kohdassa luokattoman huonoja. Lisäksi ihmettelen, miksei Huawei Health sovelluksen juoksuharjoitusohjelmia saa siirrettyä kelloon. Ohjelman harjoitukset voi kyllä käynnistää sovelluksestakin, jolloin puhelin toimii kellon kanssa yhteistyössä saaden kellosta sykkeen ja päivittäen kelloon harjoittelun tilat, mutta itse harjoitus ei tallennu kelloon ja mm. korkeus ja askelrytmitiedot puuttuvat tallenteesta. Onneksi edes kellon perustoiminto, eli ulkoilun tallennus, toimii hyvin.

Coros Apexilla pari lenkkiä takana. Päivän ajan tuli tehtyä firmware päivityksiä (joita taisi olla ainakin 6 tai 7!) ja laitettua samat asetukset kuin aina muistakin kelloista. Parin päivän perusteella en keksi mitään puutteita. Ehkä jokin valikkojuttu voisi olla erilailla, mutta Coros näyttää oikeasti kokoajan päivittävän noita joten eiköhän kokonaisuus hioudu vielä ajan kanssa. Tiedot lenkistä oli Stravassa jo siinä vaiheessa kun eteisessä riisuin lenkkivaatteita pois päältä.

Kolmisen vuorokautta kello mittaillut ranteessa elonmerkkejä ja kaksi lenkkiä takana (yht. 2h 15 min). Akkua silti jäljellä 92%. Tämä akunkesto on huikea.