Jump to content
Juoksufoorumi.fi



RistoT

Mikä mittari minulle?

Recommended Posts

No kadenssi on noista tiedoista ehkä se hyödyllisin. Jos se nyt sattuu olemaan erityisen matala niin sitten asiaa voi pohtia. Kadenssi taitaa kyllä löytyä muidenkin valmistajien mittareista. Mutta enpä ole juurikaan löytäny itteäni ihmettelemässä maakosketuksen kestoa. Tasapaino on lievästi vinossa, mutta ei sekään tieto ole yöunia vienyt. Toki jos noita haluaa pohtia niin ei siinä mitään, mutta veikkaan että useampien mielenkiinto lopahtaa parin lenkin jälkeen. 

1 minuutti sitten, puujalka kirjoitti:

 

Sama kokemus. Muutokset MKT-tasapainossa saattaa kertoa ongelmista ennen kuin niitä itse edes huomaa.

 

Garminin juoksudynamiikan ansiosta olen ainakin itse ottanut mukaan ohjelmaan yhden jalan voimisteluliikkeitä, ja niistä on kyllä ollut hyötyä.

Paljon sulla oli sillon tuo MKT-tasapaino? Mulla se on aina jotain 48,5 - 51,5. Hitailla lenkeillä voi olla lähemänä 50:tä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ei ongelmia ole niin ei kai pieni epätasapaino suuremmin haittaakaan. Mulla normaalitilanne ennen lonkkavammakierrettä oli kutakuinkin 50/50, vauhdista riippumatta. Välillä saattoi olla muutaman kymmenyksen heittoja suuntaan tai toiseen. Silloin tuota lukemaa tosin ei juurikaan tullut seurailtua kuin satunnaisesti treenin jälkeen yhteenvedosta keskiarvo.

 

Pahimmillaan mulla on viimeisen vuoden aikana MKT pyörinyt jossain 55/45 lukemissa (oikea lonkka siis ongelmallisempi) ja nyt olen sen vähitellen saanut vakiintumaan johonkin 51,5/48,5 tasolle tekemällä runsaasti yhden jalan kyykkyjä ym. keskivartaloa vahvistavia liikkeitä.  Tavoite olisi kuitenkin päästä takaisin tai edes lähemmäs 50/50 tilannetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Mutta enpä ole juurikaan löytäny itteäni ihmettelemässä maakosketuksen kestoa. Tasapaino on lievästi vinossa, mutta ei sekään tieto ole yöunia vienyt. Toki jos noita haluaa pohtia niin ei siinä mitään, mutta veikkaan että useampien mielenkiinto lopahtaa parin lenkin jälkeen. 

Paljon sulla oli sillon tuo MKT-tasapaino? Mulla se on aina jotain 48,5 - 51,5. Hitailla lenkeillä voi olla lähemänä 50:tä. 

Tässä on nyt varmaan sellainen ero, että Seppo on juossut mitäliekään, kuitenkin reilusti tuhansia kilsoja alle. Ja siten kaikki sellaiset "perusvirheet", joita noista dynamiikkatiedoista voisi kaivella ovat jo luonnollista kautta tulleet korjatuksi. Aloittelija puolestaan voi olla aika kaukana optimaalisesta ja yksi tapa huomata ja korjata omia virheitä on katsella noita dynamiikkatietoja.

 

Nyanssitietona esim. itselle tuli järkytyksenä, että joillakin lenkeillä oma kadenssini pysyi 180 tienoilla noin 45min kunnes se lerpahti kuin lehmän häntä jonnekin 170 alle ilman mitään varsinaista syytä. Samalla suorituskykymittari meni negatiiviselle eli vauhti vs. syke alkoi laskemaan. Tässä ei ollut mistään muusta kyse kuin siitä, etten muistanut nakuttaa riittävällä tahdilla jalkojani. Kun tuon huomasin, tein pari 90min hölkkää, jossa jälkimmäisellä puoliskolla keskityin tietoisesti pitämään kadenssin yllä. Aika jännästi sitten vauhti vs syke oli huomattavasti parempi koko lenkin keston ajalta, vaikka operoin tismalleen samalla kunnolla kuin aiemmin! Tässä nyt vain yksi esimerkki, miten noita dynamiikkatietoja voi käyttää hyväkseen. Muita esimerkkejä varmasti löytyi useampia. Ja toisaalta eihän sitä dataa tarvitse katsella, jos sillä ei koe mitään tekevänsä vs. vaikea on dataa katsella, jos sitä ei ole. 

 

Tuo sinun tasapainoero kuulostaa normaalin rajoissa olevalle. Jos jatkuvasti ja aina samaan suuntaan 1.5% on siellä selvästi jotain optimoitavaa vielä, mutta ei mikään ehdottomasti korjattava tilanne. En olisi varsinaisesti huolissani, mutta esim. salilla voisi kokeilla yhden jalan liikkeitä selvittääkseen onko kyse vain voimaepätasapainosta vai jostain muusta... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Tuo sinun tasapainoero kuulostaa normaalin rajoissa olevalle. Jos jatkuvasti ja aina samaan suuntaan 1.5% on siellä selvästi jotain optimoitavaa vielä, mutta ei mikään ehdottomasti korjattava tilanne. En olisi varsinaisesti huolissani, mutta esim. salilla voisi kokeilla yhden jalan liikkeitä selvittääkseen onko kyse vain voimaepätasapainosta vai jostain muusta... 

 

Mulla on joku hemmetin jumi tolla oikealla puolella. Koko paketti taitaa olla hieman jumissa. Se on mun teoria. Aina kun silmä välttää niin paino on oikealla jalalla kun seisoo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 17.1.2020 at 12.17, Seppo kirjoitti:

Ei ole Suunnolla eikä Polarilla. Täytyy kyllä rehellisyyden nimissä sanoa etten mä ole kokenu tuota juoksun dynamiikkaa minkään arvoiseksi. Toki jos sen haluaa niin ei siinä mitään, mutta mulle ei ole antanut lisäarvoa. 

 

Mun piti vastata sulle @taski63 jo aikaisemmin, mutta ei ole vain ehtinyt. Satasen mittari vai kahden? Pientä hölkkää? Tuleeko muita lajeja harrastettua?

Kiitos, tuota vähän päättelinkin, ei kuvauksissa näkynyt muilla kuin Garminilla. Ihan uteliaisuudesta kyse tuon dynamiikan kanssa, en minäkään siltä isompia odota... Jalat, terveys ja kunto vähän rajoittavat menoa, mutta sen vähän minkä juoksen haluaisin kuitenkin mennä edes välttävällä tekniikalla 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 tuntia sitten, taski63 kirjoitti:

Kiitos, tuota vähän päättelinkin, ei kuvauksissa näkynyt muilla kuin Garminilla. Ihan uteliaisuudesta kyse tuon dynamiikan kanssa, en minäkään siltä isompia odota... Jalat, terveys ja kunto vähän rajoittavat menoa, mutta sen vähän minkä juoksen haluaisin kuitenkin mennä edes välttävällä tekniikalla 🙂

No jos sen haluat niin sitten tuo 735XT tai 645 vois olla sopivin. Ilman dynamiikkaa olisin sanonu Vivoactive 3. Garminin kohdalla pitää kyllä sanoa että se mobiili käyttöliittymä on aika karu. Että jos tuo juoksun dynamiikka ei ole aivan pakollinen niin sitten voisit katsella Polarilta Vantage M mittaria tai Suunnolta Suunto 5:sta. Toki nyt puhutaan mittareista joiden hinta alkaa uutena kolmosella. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

garmin fenix 6.. suomessa  melko kallis musta.. mutta ulkomailta esim .kiinasta saa jo todella halvalla..tosin joku piraatti kopio ilmeisesti...

 tuolla oli joku laittanut linkinkin mistä voi tilata...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huawein watch gt2. Merkkinä ei ehkä ole kaikista perinteikkäin ja vakavasti otettavin urheilukello valmistajana, mutta itselleni käteen sopiva ja näyttävä ja ominaisuuksiltaan erinomainen "omaan käyttöön ja terpeeseen".

Kello on mukava käyttää ja tuntuu melko tarkalta ja löytyy paljon ominaisuuksia ja dataa.

Kuitenkaan Huawein health app ei ole ehkä maailman mullistavin ja tuntuu että kellon ominaisuudet eivät pääse aivan potentiaaliinsa johtuen keskeneräisestä sovelluksesta, myöskään sovellus ei ole yhdistettävissä Stravaan jossa on aiemmat Polarin urheilukellosta jakamani suoritukset

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 19.1.2020 at 00.07, Seppo kirjoitti:

No jos sen haluat niin sitten tuo 735XT tai 645 vois olla sopivin. Ilman dynamiikkaa olisin sanonu Vivoactive 3. Garminin kohdalla pitää kyllä sanoa että se mobiili käyttöliittymä on aika karu. Että jos tuo juoksun dynamiikka ei ole aivan pakollinen niin sitten voisit katsella Polarilta Vantage M mittaria tai Suunnolta Suunto 5:sta. Toki nyt puhutaan mittareista joiden hinta alkaa uutena kolmosella. 

Näinhän se on. Tuskin Garminia muuten harkitsisin kuin dynamiikan vuoksi. Mietin vielä, onko tuo minulle niin tärkeää että haluan satasia siihen laittaa. Ilman dynamiikkaa pärjään periaatteessa tällä Miband rannekkeella riittävän hyvin - löytyy kadenssit, vauhdit sun muut riittävän tarkasti.

 

Paitsi jos haluan sykkeitä seurailla, niin sykevyö ja kännykkä peliin... Miband 3 näytti aamulla lenkin loppusykkeeksi lähes 170, minuutin päästä käsin mitattuna noin 120. Sykevyöllä mitattuna en kovasti yrittämälläkään ole päässyt yli 150 (betasalpaaja), ranneke antaa yli 160 lukemia helposti pk-lenkillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, taski63 kirjoitti:

Näinhän se on. Tuskin Garminia muuten harkitsisin kuin dynamiikan vuoksi. Mietin vielä, onko tuo minulle niin tärkeää että haluan satasia siihen laittaa. Ilman dynamiikkaa pärjään periaatteessa tällä Miband rannekkeella riittävän hyvin - löytyy kadenssit, vauhdit sun muut riittävän tarkasti.

 

Paitsi jos haluan sykkeitä seurailla, niin sykevyö ja kännykkä peliin... Miband 3 näytti aamulla lenkin loppusykkeeksi lähes 170, minuutin päästä käsin mitattuna noin 120. Sykevyöllä mitattuna en kovasti yrittämälläkään ole päässyt yli 150 (betasalpaaja), ranneke antaa yli 160 lukemia helposti pk-lenkillä.

Sulla on tossa mibandissa jo kadenssi niin dynamiikka tois oikeastaan vain askeltasapainon lisää. Jos et epäille että juokset pahasti epätasapainossa niin sitten sen hyöty voi jäädä mitättömäksi. Sitten vaihtoehtona vois olla Polarin A370 (gps puhelimesta, mutta toimiva rannesyke).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sanoisin että jos haluaa säästää hermoja niin ei A370. Mulla se herjasi usein kesken lenkin "gps puuttuu" ja hetken päästä taas löytyi. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin epävarmasti toimiva tekniikka lenkillä. Polarin aspasta kysyin tuosta niin kuulemma jos lenkkeilee kerrostalojen luona kaupungissa niin on "normaalia".

 

A370 sijaan suosittelen Polareista M430 (139€) tai Vantage M (249€) jos sitä Garminin dynamiikkajuttua ei tarvitse. M430 voi saada käytettynäkin aika kivasti halvalla. Ainoa miinus noissa on että ovat aika isoja, mun miniranteelle siis. Miehellä ei varmaan ole tätä ongelmaa. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumpaa suosittelette Garmin 935/945 vai Polarin Vantage V. Aikaisemmin ollu käytössä Garmin 910xt, joka pelittänyt moitteetta. Nyt uidessa imi vettä itseensä(lasin alla reilusti kosteutta) . Onko kokemuksia vieläkö heräis henkiin vai onko menetetty tapaus? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy