Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mikä mittari minulle?

Recommended Posts

• Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Useammat satelliitit auttavat geometrisesti ja useampien "observablen" kautta tarkemman ja varmemman sijainnin määrittämisessä ja useamman GNSS-järjestelmän tukeminen tuo lisää satelliitteja, joten se

Garminin HRM-TRI vyö on tallentava. Treenin alkuun yhteys pitää toki olla mutta sen jälkeen kellon voi jättää vaikka kotiin ja treenin lopuksi tiedot siirtyy vyöstä kelloon kun yhteys taas palaa. Itse

Toi on kyllä outoa, koska mulla ei ole jäänyt kuin yksi yö mittaamatta Vantagella. Yhdistän sen itse korkeaan sykkeeseen. Samoin kuin jos tulee otettua enemmän alkoholia, mun leposyke hakkaa satasta t

Posted Images

Päädyin lopulta Sepon ehdotuksista halvimpaan eli polar m430:een, sillä en raaskinut pelkästä akkukestosta maksaa tuplahintaa. Informaatioähkyn vuoksi en nimittäin päässyt siedettävällä perehtymisellä selvyyteen, olisiko noissa muissa ollut jotain hyödyllistä ominaisuutta.

Kello vaikuttaa tähän mennessä kuitenkin ihan riittävältä ja ainakin satelliittit löytyivät eilen nopeasti verrattuna vanhaan garminiin. Harmillisesti tosin kello näyttää ainakin oletuksena paljon turhaa tauhkaa, minkä vuoksi pitää näpytellä aika paljon, jotta näkee haluamansa. Polar flow puolestaan näyttää kierroksen matkan vain 100 metrin tarkkuudella ja tuohon jatkuvaan synkronointiin meinaa mennä jo nyt hermot. Voiko näitä kellon tai flown harjoituksen jälkitarkastelunäkymiä säätää jotenkin?

Matolla kellon kiihtyvyysantureihin perustuva nopeusarvio on niin pielessä, että se on täysin turha, mutta en toki odottanutkaan siltä mitään. Tehtävähän on käytännössä mahdoton.

3 tuntia sitten, Pontti kirjoitti:

Harmillisesti tosin kello näyttää ainakin oletuksena paljon turhaa tauhkaa, minkä vuoksi pitää näpytellä aika paljon, jotta näkee haluamansa. Polar flow puolestaan näyttää kierroksen matkan vain 100 metrin tarkkuudella ja tuohon jatkuvaan synkronointiin meinaa mennä jo nyt hermot. Voiko näitä kellon tai flown harjoituksen jälkitarkastelunäkymiä säätää jotenkin?

-Jos lajiprofiileissa on turhia näyttöjä/tietoja niin niitä voi muokata oman profiilin alta Lajiprofiilit -linkistä. 

-Missä nuo kierrokset tarkalleen ottaen näkyy vain 100m tarkkuudella? Kun tässä katson vanhoja lenkkejä niin kyllä siellä on kierrokset 10m tarkkuudella. 

-Siis mittariin tulee liikaa ilmoituksia vai se synkronoi liian usein Polar Flown kanssa?

16 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

-Jos lajiprofiileissa on turhia näyttöjä/tietoja niin niitä voi muokata oman profiilin alta Lajiprofiilit -linkistä. 

-Missä nuo kierrokset tarkalleen ottaen näkyy vain 100m tarkkuudella? Kun tässä katson vanhoja lenkkejä niin kyllä siellä on kierrokset 10m tarkkuudella. 

-Siis mittariin tulee liikaa ilmoituksia vai se synkronoi liian usein Polar Flown kanssa?

- Tarkoitatko noita neljää kellonäkymää? Tuo onkin aika hyvä, kiitos. Alun perin tarkoitin tosin jo tehdyn harjoituksen tietojen selaamista. Mutta tällä ei ole juurikaan väliä, jos näkisin asiat helposti flowsta, mistä päästäänkin seuraavaan ranskalaiseen...
- Polar Flow -> harjoittelu -> tarkasteltava aktiviteetti (esim. juoksu) -> man. kierrokset -> näkyvä taulukko. Katso toinen kuva. En löydä Flowsta tarkempaa näkymää.
- Aina kun Flowin avaa/aktivoi, se synkronoi. Riittäisi manuaalinen synkronointi, koska en käytä kelloa kädessä jatkuvasti, eikä siten mitään dataa tarvitse flown ja kellon välillä siirrellä.

flowtiedot.jpg

flowmatka.jpg

Onko tuo Android -sovellus? En nyt mistään löydä tuollaista manuaaliset -kierrokset näkymää. Mulla näkyy kaikissa kymmenien metrien tarkkuudella.

Tuo synkronointi on ominaisuus. Ellei halua sen toimivan niin Bluetooth yhteys pitää katkaista tai käyttää nettisivua tietojen ihmettelyyn.

• Like 1

Hetkinen, siinä onkin siis nettikäyttöliittymä myös. Pikaopas selittää lähinnä mobiili- ja työpöytäsovelluksesta, joten oletin (ja ihmettelin), ettei nettikäyttöliittymää ole ollenkaan. No niin tämähän ratkesi sitten. Android-sovellus on siis kuvissa.

OK, naputtelen sitten vain bluetoothia päälle tarvittaessa.

Kiitos Seppo kaikista vastauksista.

• Thanks 1
  • 1 month later...

Tähän asti menty Mifit-rannekkeella (satunnaisesti sykevyö ja kännykkäsovellus vertailun vuoksi), mutta vaikka tällainen tavoitteeton hölkkäilijä olenkin niin pieni vekotinhulluus heräilee aina välillä... Tuostakin saa nopeudet, kadenssit jne, mutta lisätieto kiinnostaisi.

Liekö juoksun dynamiikan mittausta muilla kuin Garminilla? FR 735XT + running pod on jo hiukan tähtäimessä, mutta vaihtoehtojakin voisi kartoittaa. Lähempänä hintahaitarin alapäätä kuitenkin liikutaan.

On 15.1.2020 at 08.41, taski63 kirjoitti:

Liekö juoksun dynamiikan mittausta muilla kuin Garminilla? FR 735XT + running pod on jo hiukan tähtäimessä, mutta vaihtoehtojakin voisi kartoittaa. Lähempänä hintahaitarin alapäätä kuitenkin liikutaan.

Ei ole Suunnolla eikä Polarilla. Täytyy kyllä rehellisyyden nimissä sanoa etten mä ole kokenu tuota juoksun dynamiikkaa minkään arvoiseksi. Toki jos sen haluaa niin ei siinä mitään, mutta mulle ei ole antanut lisäarvoa. 

Mun piti vastata sulle @taski63 jo aikaisemmin, mutta ei ole vain ehtinyt. Satasen mittari vai kahden? Pientä hölkkää? Tuleeko muita lajeja harrastettua?

On 15.1.2020 at 08.41, taski63 kirjoitti:

50 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Ei ole Suunnolla eikä Polarilla. Täytyy kyllä rehellisyyden nimissä sanoa etten mä ole kokenu tuota juoksun dynamiikkaa minkään arvoiseksi. Toki jos sen haluaa niin ei siinä mitään, mutta mulle ei ole antanut lisäarvoa. 

En tiedä mitä Suunto / Polar näyttävät tai ovat näyttämättä, mutta mm. kadenssin mittauksesta on varmasti hyötyä jokaiselle juoksun harrastajalle vaikka sitä ei jatkuvasti seuraisikaan.

Lonkkavammasta kuntoutuessani olen todennut esim. Garminin kertoman maakosketuksen keskiarvo -tiedon varsin hyödylliseksi sen havainnollistamiseksi onko juoksu tasapainoista. Toki kroppakin kertoo, että jotain on pielessä kun juoksu ei ole tasapainoista, mutta kroppa ei - ainakaan minulla - osaa heti kertoa mistä voi olla kyse. Tässäkin tapauksessa tosin tieto lisää tuskaa ja askeltasapainon palauttaminen vammaa edeltävälle tasolle on yllättävän työläs prosessi.

12 minuuttia sitten, X-Caliber kirjoitti:

Lonkkavammasta kuntoutuessani olen todennut esim. Garminin kertoman maakosketuksen keskiarvo -tiedon varsin hyödylliseksi sen havainnollistamiseksi onko juoksu tasapainoista.

Sama kokemus. Muutokset MKT-tasapainossa saattaa kertoa ongelmista ennen kuin niitä itse edes huomaa.

Garminin juoksudynamiikan ansiosta olen ainakin itse ottanut mukaan ohjelmaan yhden jalan voimisteluliikkeitä, ja niistä on kyllä ollut hyötyä.

Sitten jos se dynamiikka näyttää 50-50 ja kadenssit ja kontaktiajat aina priimaa, ei kai siitä mitään iloa ole.