Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
eve82

Vhh dieetti/juoksu

Recommended Posts

11 tuntia sitten, JaNa kirjoitti:

Periaatteessa olen aika kurinalainen syönnin suhteen eli  ei tule usein sorruttua väärille urille. Aamiaiseksi pari palaa leipää, lounaaksi iso lautanen salaattia (ilman kastikkeita, leipää tms.), normaali päivällinen kotiruokaa (ei mikään iso annos), illalla pari täysjyväleipää makrillin tms. kera. Välipaloina banaania, appelsiinia yms. 

En tietenkään tiedä liikuntamääriäsi @JaNa. Ihmettelen kuitenkin, kuinka liikkuva ihminen voi pärjätä noin keposilla eväillä!  Ettei vain olisi elimistö säästöliekillä ja pitää kynsin hampain kiinni jokaisesta kalorista? Siihen viittaisi myös jatkuva pikku nälkä. Salaatti voi olla ihan hyvä lounas, jos siinä on kunnolla proteiinia. Mutta proteiinin lisäksi liikuvan ihmisen olisi hyvä saada myös hiilareita. Rehuissa niitä on turhan vähän. Salaatin kaveriksi muutama keitetty peruna ja/tai leipää. Myös se kastike olisi hyvä, jotta saisit hyviä rasvoja. 

Itse painan noin 60 kg ja liikun melko paljon. Paino ei nouse mutta sen putoamista joutuu varomaan eli ajoittain joutuu "pakkosyöttämään" itseään, vaikkei varsinaisesti olisi nälkäkään.

Omat työpäivän syötävät:

Aamupala kaurapuuro ja 1,5 dl pakastemarjoja sokeroituina, kaksi palaa leipää + voi + juusto

Välipalana silloin tällöin Clif Bar (270 kcal) muttei joka päivä. 

Lounaaksi rehuja pikkulautanen kukkuroillaan, kunnon loraus oliiviöljyä sekaan ja päälle siemeniä, toinen lautanen täynnä jotain perusruokaa.

Välipalaksi ehkä se Clif Bar, jos ei mennyt jo aamupäivällä. Nälkäisinä päivinä voi mennä sekä aamupäivällä että iltapäivällä. (Nirson mahan vuoksi välipalat ovat aika samanlaisia, koska nämä nyt tuntuvat sopivan.)

Kotona perusruokaa reilu annos.

lltapalaksi kaksi palaa leipää + voi + juusto. Joskus menee useampikin pala, jos on kova nälkä.

Lisäksi treenin päälle itse tehty smoothie,  jossa banaani, marjoja, kaurajuomaa, protskujauhetta.

Painonhallintaeväänä tarvittaessa suklaata tai jätskiä 🙂 Ei joka päivä eikä suuria määriä.

Ehkä tässä kannattaa mainita, että viikonloppuisin minulla jäävät syömiset paljon vähemmälle ja liikkumiset ovat runsaampia. Joudun varmaan viikolla kirimään puutteen.

Enkä siis ole vhh:n kannattaja. En pärjäisi eikä maha kestäisi. Paino varmaan putoaisi, jos ei mitään saisi syödä.

12 tuntia sitten, JaNa kirjoitti:

Periaatteessa olen aika kurinalainen syönnin suhteen eli  ei tule usein sorruttua väärille urille. Aamiaiseksi pari palaa leipää, lounaaksi iso lautanen salaattia (ilman kastikkeita, leipää tms.), normaali päivällinen kotiruokaa (ei mikään iso annos), illalla pari täysjyväleipää makrillin tms. kera. Välipaloina banaania, appelsiinia yms. 

Koskaan en ole ymmärtänyt tuota tapaa ajoittaa päivän syämisensä. Lounas on kuitenkin se päivän pääateria, jolloin syödään niin, että "napa ruskaa". Päivällisen voi ottaa kevyemmin, niin ei ole koko iltaa ja yötä ähky olo.

tunti sitten, hatapa kirjoitti:

Koskaan en ole ymmärtänyt tuota tapaa ajoittaa päivän syämisensä. Lounas on kuitenkin se päivän pääateria, jolloin syödään niin, että "napa ruskaa". Päivällisen voi ottaa kevyemmin, niin ei ole koko iltaa ja yötä ähky olo.

Johtuu paljolti siitä, että jos syön tukevan lounaan, menee  työpäivän loppuosa puoliunessa. Ei auta vaikka yrittäisi tankata kahvia oikein urakalla. Muutenhan pystyisikin vaihtamaan lounaan ja päivällisen paikkaa keskenään. 

Päivällisen kokkailen yleensä juoksutreenien jälkeen eli joskus viiden korvilla (Asun onneksi vain parin minuutin päässä työpaikalta, joten minulla on jo lenkkarit jalassa puoli neljän aikaan).

Mutta itsekin olen laskeskellut, että periaatteessa syön liian vähän. Varsinkin treenimääriin verrattuna pitäisi enemmänkin lisätä kaloreita eikä laskea niitä. Mutta jos syön enemmän, alkaa paino nousta. Merkillinen yhtälö eikä tiedä oikein mistä alkaisi sitä ratkomaan.

Edit: Treenimääristä sen verran että nykyisellään viisi juoksutreenipäivää viikossa, yksi kuntosalipäivä ja yksi lepopäivä. Valmistava kausi meneillään eli intervallia, vk-lenkkiä yms. tehotreeniä. Pitkä lenkki 2-3h sunnuntaina. Huomenna pitäisi itse asiassa vaihtaa ohjelmaa ja miettiä taas millaisia muutoksia tekisi. Kunhan lumet sulaa niin tekisi mieli sisällyttää yksi mäkitreenipäivä. Samoin tuota Sunnuntain pitkää lenkkiä voisi muuttaa siten, että loppu puolikas mentäisiin vk-lenkkinä. Vastaavasti yksi lyhyemmistä vk-lenkeistä pitäisi sitten muuttaa pk:ksi. 

2 tuntia sitten, JaNa kirjoitti:

...periaatteessa syön liian vähän. Varsinkin treenimääriin verrattuna pitäisi enemmänkin lisätä kaloreita eikä laskea niitä. Mutta jos syön enemmän, alkaa paino nousta. Merkillinen yhtälö eikä tiedä oikein mistä alkaisi sitä ratkomaan.

2 tuntia sitten, JaNa kirjoitti:

---Aamiaiseksi pari palaa leipää, lounaaksi iso lautanen salaattia (ilman kastikkeita, leipää tms.), normaali päivällinen kotiruokaa (ei mikään iso annos), illalla pari täysjyväleipää makrillin tms. kera. Välipaloina banaania, appelsiinia yms. 

Syöt siis kertomasi mukaan ainakin viisi kertaa vuorokaudessa. Jos lisäksi otat ruokailujen välillä maitokahvia ja/tai mitään pientä naposteltavaa ruokailujen välillä, niin "syöt" useammin kuin viisi kertaa vrk.

Kuukausi takana tätä uutta tapaa syödä, eli syön kaksi kertaa vuorokaudessa: lounas ja päivällinen. Ei aamupalaa, ei välipaloja, ei iltapalaa. Kaloreita enkä hiilareita en ole rajoittanut lainkaan. Itseasiassa olen syönyt varmasti enemmän kuin ennen. Nälkää en ole nähnyt. Energiaa on ollut enemmän kuin ennen. Näkyy arjessa ja treenatessa.

Paino on tippunut n. 4,2 kg. Housut ei pysy enää ylhäällä ilman vyötä. Paino on lähtenyt nimenomaan keskivartalosta.

3 tuntia sitten, parek kirjoitti:

Kuukausi takana tätä uutta tapaa syödä, eli syön kaksi kertaa vuorokaudessa: lounas ja päivällinen. Ei aamupalaa, ei välipaloja, ei iltapalaa. Kaloreita enkä hiilareita en ole rajoittanut lainkaan. Itseasiassa olen syönyt varmasti enemmän kuin ennen. Nälkää en ole nähnyt. Energiaa on ollut enemmän kuin ennen. Näkyy arjessa ja treenatessa.

Paino on tippunut n. 4,2 kg. Housut ei pysy enää ylhäällä ilman vyötä. Paino on lähtenyt nimenomaan keskivartalosta.

Tuo tapa syödä olisi minulle kauhistus! Syön nykyisin 4-5 kertaa päivässä ja energiat riittävät nipin napin kattamaan tarpeen. Näin usealla syöntikerralla pitää edelleen syödä aina pikkuisen enemmän kuin haluaa ja usein olo on ähky ruokailun jälkeen. Jos sama määrä pitäisi mättää kahdella kerralla - apua! 
Myönnän toki, että on olemassa erittäin energiatiheitä ruokia, joita ei tarvitse mättää niin paljon. Ne vaan tuppaavat olemaan niin raskasta tavaraa, ettei ruoansulatus pärjää niiden kanssa. Eli vaikka maha ei olisi täpötäynnä, silti on ähky olo tuntikausia ruokailun jälkeen.

Yksilöllistä on ruokapuoli, mikä itse kullekin sopii.

20 minuuttia sitten, rinieme kirjoitti:

Tuo tapa syödä olisi minulle kauhistus! Syön nykyisin 4-5 kertaa päivässä ja energiat riittävät nipin napin kattamaan tarpeen. Näin usealla syöntikerralla pitää edelleen syödä aina pikkuisen enemmän kuin haluaa ja usein olo on ähky ruokailun jälkeen. Jos sama määrä pitäisi mättää kahdella kerralla - apua! 
Myönnän toki, että on olemassa erittäin energiatiheitä ruokia, joita ei tarvitse mättää niin paljon. Ne vaan tuppaavat olemaan niin raskasta tavaraa, ettei ruoansulatus pärjää niiden kanssa. Eli vaikka maha ei olisi täpötäynnä, silti on ähky olo tuntikausia ruokailun jälkeen.

Yksilöllistä on ruokapuoli, mikä itse kullekin sopii.

Itse olen aina ollut juuri samalainen kuin sinä. En edes ajatuksen tasolla kuvitellut tämän uuden tavan toimivan, mutta niin se vaan toimii.

Erikoisinta on se, että kun syön itseni esim. lepopäivänä aivan täyteen niin siitä ei silti tule ähkyä eikä väsymystä. Kun syön vatsan täyteen niin n. puolen tunnin päästä olo on täysin normaali. Oletan, että kaikki nämä asiat on selitettävissä niillä insiluliinitasoilla.

34 minuuttia sitten, rinieme kirjoitti:

Syön nykyisin 4-5 kertaa päivässä ja energiat riittävät nipin napin kattamaan tarpeen. Näin usealla syöntikerralla pitää edelleen syödä aina pikkuisen enemmän kuin haluaa ja usein olo on ähky ruokailun jälkeen. 

Piti lisäämäni vielä se, että tossa piilee se noidankehä: kun syö useasti se vaikuttaa insuliinitasoihin. Ja siitä puolestaan seuraa nälkä... Kehä on valmis. 🙂

On 23. huhtikuuta 2018 at 20.37, parek kirjoitti:

Piti lisäämäni vielä se, että tossa piilee se noidankehä: kun syö useasti se vaikuttaa insuliinitasoihin. Ja siitä puolestaan seuraa nälkä... Kehä on valmis. 🙂

Ei minulla nälkä ole! Ongelmana on saada syötyä riittävästi, jottei laihtuisi. Ateriavälit tuppaavat venähtämään ja kun maha ei kerralla vedä suuria määriä, niin syöminen jää liian vähiin.

Tässä nyt kirjoitan ihan puhtaasti omasta näkökulmastani. Yleisempi ongelma nykyaikana tuppaa olemaan liiallinen energiansaanti. Meitäkin kuitenkin on, jotka tasapainoilemme runsaan liikunnan ja riittävän energiansaannin ongelman kanssa.

4 minuuttia sitten, rinieme kirjoitti:

Ei minulla nälkä ole! Ongelmana on saada syötyä riittävästi, jottei laihtuisi. Ateriavälit tuppaavat venähtämään ja kun maha ei kerralla vedä suuria määriä, niin syöminen jää liian vähiin.

Tässä nyt kirjoitan ihan puhtaasti omasta näkökulmastani. Yleisempi ongelma nykyaikana tuppaa olemaan liiallinen energiansaanti. Meitäkin kuitenkin on, jotka tasapainoilemme runsaan liikunnan ja riittävän energiansaannin ongelman kanssa.

Ai, no sun ei varmaan kannata siis kokeilla tätä mun tapaa syödä, jos paino meinaa tippua ihan normaaleilla syöntikerroillakin 🙂

Minäkin laihdun helposti liikaa, jos treenaan 8-10 h viikossa. Aamupäivälle en syö kuin päivän ainoan varsinaisen aterian melko aikaisin, joten aamupalaakaan en juuri syö vain kahvia, joskus banaanin. Iltapäivällä ennen treeniä voileivän hunajateen tms. kanssa ja sitten saakin treenin jälkeen mussuttaa hiilareita ym. melko paljon useammassa erässä, ettei paino laske alle 63 kg, kun pituuttakin on noin 185. Myöhään illalla en kuitenkaan enää syö vaan yleensä lopetan ennen 19:00. Minulla ei ole juuri muuta fyysistä rasitusta kuin nuo treenit. Aivojumppaa koetan tehdä päivittäin, mutta sen energiantarve ei liene kovin suuri.