Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
MarajaToni

Viimeinkin puolikas alle kahden tunnin?

Recommended Posts

Kiitos noista reenivauhdeista! Pk-lenkin vauhti menee jo tuohon 6:30 tavoitteeseen mutta vk:n kanssa saattaa olla tekemistä ja pitää harjoitella.  Viime viikolla tuli reenattua ennätysmäärä; sählyä 1,5 h, hiihtoa kymppi ja juoksua 34 km. Eilisellä lenkillä sitten näkyi, kun ei ollut ehtinyt palautua. Syke yli 150 koko ajan ja vauhti hitaampaa kuin pk-lenkillä. Flunssakin iski sitten yöllä.

 

Nyt kun saa palauduttua ja tervehtyy,  niin pitää testata niitä maksimivauhteja kympin tai cooperin muodossa. Edellisestä testistä onkin jo kuukausi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä juoksuprojekti on lähtenyt omalta kohdaltani hyvin vauhtiin ja juoksunopeudet ovat vähän kasvaneet (kiitos asfalttiolosuhteiden)

Viimeiseen pariin kuukauteen on tullut kilometrejä keskimäärin reilut 30/viikko ja kympin pystyn juoksemaan nyt 6:30 min/km keskisykkeen jäädessä alle 150.  Juoksuvauhtia en ole testannut sen kummemmin, mutta leposyke on laskenut selkeästi ja sählytreeneissä syke laskee huomattavasti nopeammin kuin aimmin.  Myös kroppa on kestänyt hyvin tähän asti.

 

Mutta

Viimeisen viikon juoksu on tuntunut todella raskaalta, jopa matalilla sykkeillä. Sählyssäkään ei oikein jaksa taistella pallosta niin kuin aimmin. Olenkin ottanut tämän viikon rauhallisemmin, kun treenattua on tullut kuukauden sisällä keskim noin 6h/vko noin viitenä päivänä viikossa ja juoksukilometrejäkin oli yli 140 km 30 päivään.

 

Onko palstalaisilla samanlaisia kokemuksia ja onko viikon huili tarpeeksi pitkä, vai voiko jatkaa harjoittelua heti, kun kropasta tuntuu hyvältä?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ex-tempore joutuu ekalle puolikkaalle lähtemään niin mikähän mahtaisi olla sopiva vauhti? Koska kyseessä on ensimmäinen kerta niin olennaisinta on maaliin selviäminen. Mutta maalissa varmaan harmittaa jos olen juossut liian hiljaa. Viimeisin pitkis oli 16km joka tuntui jo jaloissa. Neljännesmaraton on taivallettu muistaakseni 5:28 tahdilla ja nyt Garmin kertoo anaerobisen kynnyksen olevan 5:19. Minkä verran hitaampaa tahtia kannattaisi puolikasta lähteä yrittämään?

 

2 tuntia on tavoite pitkällä aikavälillä ja sen ei tarvitse vielä toteutua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Kale kirjoitti:

Minkä verran hitaampaa tahtia kannattaisi puolikasta lähteä yrittämään?

 

Tuo jalkojen kestävyys lienee mahdollinen rajoittava tekijä, koska puolikas on 5 kilsaa enemmän mitä viimeisin pitkiksesi. En siis laskisi aloitusvauhtia yläkynnyksestä. Lähde noin 6-5.45 min/km kevyesti liikkeelle. Jos on helppoa, niin ekan vitosen jälkeen vielä ehtii vauhtia nostaa, ja ehtii jopa alle kahteen tuntiin. Siihen riittää 5.40 min/km keskivauhti. Tasavauhtinen juoksu muutamansadanmetrin loppukirillä ei ole ekaan puolikkaaseen huono vaihtoehto. Parempi fiilinki jää kuin hiipuvasta juoksusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helppoa ei tule olemaan missään nimessä ja nimenomaan jalkojen kestävyys huolestuttaa koska nyt keväällä pitkikset ovat jälleen kerran jääneet liian lyhyiksi kilometreiltään mutta ajallisesti ihan ok koska vauhti on ollut todella alhaista. Olematon juoksutahtumakokemattomuus tulee myös aiheuttamaan suurta jännitystä joten sekin saattaa nostaa sykkeitä lähdössä. Täytyy siis alussa seurata sykkeitä ja soveltaa alkuvauhti sen mukaan mutta jotain kutosta alkuun vitonen ja sitten ehkä pikkuhiljaa kiristellä jos siltä tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5.6.2018 at 16.36, ruiskarhu kirjoitti:

 

...Lähde noin 6-5.45 min/km kevyesti liikkeelle...Tasavauhtinen juoksu muutamansadanmetrin loppukirillä ei ole ekaan puolikkaaseen huono vaihtoehto. Parempi fiilinki jää kuin hiipuvasta juoksusta.

 

Ei riittänyt eväät 2 tunnin alitukseen. Illalla jo päätin ottaa reissun enempi kokemuksena koska voitin HHM-osallistumisoikeuden noin viikko sitten ja vk treeniä on alla melko vähän. Myös aamujuoksua on alla melko vähän ja hotellin aamupalalle pääsisi vasta seiskalta joten päätin syödä melko kevyesti ettei pakki rupea oireilemaan ennen lähtöä. Startissa arvoin lähdenkö 2.05 vai 2.10 jänisten kyytiin ja lopulta valitsin 2.10 kyydin joka osoittautui ihan sopivaksi kyydiksi. Lopun mäissä kävelin hieman jotta jäisi paukkuja loppukiriin joka sujuikin ihan mallikkaasti kunnes viimeisellä kilometrillä vasen takareisi kramppasi melko pahasti ja jouduin pysähtymään sitä elvyttämään pariinkin kertaan.

 

Hyvä maku jäi juoksusta ja kuormitustakin tuli ihan mukavasti. Nyt vähän lisää vk:ta alle sekä uudet tossut niin uskoisin 2 tunnin olevan paperia. Ei muuta kuin selailemaan loppukesän tapahtumia.

 

Tapahtumastakin jäi ihan hyvä maku vaikkakin maalialue oli ihan tukossa ja mitään juotavaa ei saanut heti suuhun. Reitti oli mukava ja ilma lähes täydellinen. Tapahtumatorin myyntipisteet ja muutkin kojut hieman pettymys.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy